Syftet med detta projektet är att bygga en Duett som Volvo kunde ha byggt men aldrig gjorde! Den kommer att förses med Volvos egen V8 (b36b), alla delar kommer att vara Volvo prylar som fanns på 60 och tidigt 70tal.
Det är inte alltid man gör saker i en logisk/effektiv ordning Borde fortsätta på karossen men blev sugen på att försöka klura lite över hur jag ska få till det med generatorn.
Tanke ett, använda original fästet
Tanke två, nytt fäste
Tanke tre, nytt fäste igen
M10 bult glappade lite i fästhålet, så borra upp det till 11mm och körde med 7/16 bult i stället Sen blir det lite mer rätt med när nästan allting annat är tum på bil och motor
En bit u-profil
Ganska grovhugget just nu men ska kapas till sen
Ganska trångt och sen ska det finnas plats för rörelse så att man kan spänna remmen Men eftersom det blev en nyare generator vill jag att den ska synas så lite som möjligt, så då får det va hur mycket knixande det vill den ska sitta där
ja tog idag å började bytet av min egen generator i min 245 -88a och de va å lite mek med de, men ja böjde ba byte en bult och fixa en distans så satt den fast för mig.. blev en 80A istället för en riktigt sliten 55A som det är orginal tror jag.. räta mig om jag har fel
Martee skrev: ja tog idag å började bytet av min egen generator i min 245 -88a och de va å lite mek med de, men ja böjde ba byte en bult och fixa en distans så satt den fast för mig.. blev en 80A istället för en riktigt sliten 55A som det är orginal tror jag.. räta mig om jag har fel
Stämmer nog att det är en 55A original, lite mer kräm i en 80A så det blir nog bra
Här är ingen logik alls vad gäller byggandet Orka inte ta ner ramen från liften för att fortsätta med generatorn, är lite pyssel att flytta karossnurran som står under då den inte direkt rullar lätt över plåten på golvet mellan lyft pelarn.
Så började kapa ur gammal rostig plåt i stället
Den har varit upplagad innan, antagligen på 70'talet då den blev röd istället för militärgrön Men de glömde nog rostskydda den invändigt
Sandback skrev: Jag är lite emot att kapa upp efter hela ekonomiplåten om det inte är nödvändigt vill säga.
Jag håller med, men är tyvärr tvungen då jag vill ha bort de gamla lagningarna som är nedre delen runt hela bilen + hjulhuskanterna
Därför orörda bilar är bättre, tex som min cheva-55a
Håller helt med Hade gärna hittat en orörd rostfri Duett i stället Men å andra sidan behöver man inte ha dåligt samvete för att man bygger om en av de få Duetter som inte blivit epa eller a-traktor när det nu är så mycket rost och gamla lagningar så blir allt bara till det bättre