Temp mätare fungerar ibland? Audi coupe 2.3e 1992

P_josephsson
25 april 2012 · 73 Inlägg

Temperatur mätaren fungerar ibland den blir knappas aldrig 90 grader på mätaren och ibland rör den sig inte alls..
Tycker även att bilen drar väldigt mycket soppa, kommit 24 mil sen full tank 70 liter och har nu halv tank ?:S

Audi coupe 2.3e 1992

mvh Patrik

it_mutt Avstängd
25 april 2012 · 10 388 Inlägg

Tempgivaren skulle jag gissa på (som standardstrul på Audi)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
P_josephsson
25 april 2012 · 73 Inlägg

Kan det göra så den drar mer soppa än vanligt ? :S

vikkke
25 april 2012 · 23 Inlägg

ja den kan dra mer soppa då patrik.
Den säger att bilen är kall hela tiden och bilen sprutar in mera soppa = högre bränsleförbrukning

Nissan Skyline r33 GT-R "XXR Edition" (1996)
JiMie_
25 april 2012 · 57 Inlägg

Jag hade ju provat att byta termostat till att börja med!!

Audi 80 2,8 Quattro "Tindra" (1992)
it_mutt Avstängd
25 april 2012 · 10 388 Inlägg

JiMie_ skrev:
Jag hade ju provat att byta termostat till att börja med!!

Bökigare att byta termostatat än tempgivare.

Är ju iofs bara att kolla om det kommer någon värme i bilen

Tempgivaren är dessutom ett standardfel när det gäller Audi, så jag håller fast vid det. (Även om tempmätaren också är vanligt att den ger upp, men då brukar den vara stendöd, och då det bara är själva mätaren då, så påverkar det inte något annat)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
JiMie_
25 april 2012 · 57 Inlägg

aa du har la säkert rätt.. aldrig hört talas om. men dom syntomen som han beskriver skulle jag iallafall gissa på termostaten!!

Senast redigerat av JiMie_ (25 april 2012)

Audi 80 2,8 Quattro "Tindra" (1992)
RobbanForsell
25 april 2012 · 292 Inlägg

JiMie_ skrev:
aa du har la säkert rätt.. aldrig hört talas om. men dom syntomen som han beskriver skulle jag iallafall gissa på termostaten!!

beror ju på om han får varmluft i bilen...

Volkswagen Passat "Gotlänningen" (2013)
JiMie_
25 april 2012 · 57 Inlägg

aa eftersom om termostaten är kass så tror motorn att den är kall hela tiden.. men ja om han får varm luft så är det ju inte den som är kass..

Audi 80 2,8 Quattro "Tindra" (1992)
Nybergrobin
26 april 2012 · 2 385 Inlägg

Har du grym värme i bilen eller är den rätt så kass? Är det så att värmen är halvdålig så ska du byta termostat direkt!

P_josephsson
26 april 2012 · 73 Inlägg

Motorn är varm ialf vattnet haha,
men mätaren fungerar inte och jag får varmluft ibilen jävigt varmt om jag vill big_smile

Men, ska till skroten och plocka en tempgivare till och börja med, sedan läst lite och kommit fram till att man kan rengöra kontakterna bakom instrument panelen smile

it_mutt Avstängd
26 april 2012 · 10 388 Inlägg

JiMie_ skrev:
aa eftersom om termostaten är kass så tror motorn att den är kall hela tiden.. men ja om han får varm luft så är det ju inte den som är kass..

Nej, vänta nu lite.

Termostatet öppnar/stänger. Det i sig talar inte om något alls för motorn. Även med kass termostat (så att det är öppet) vid denna årstid, så kommer bilen bli varm, men det tar längre tid. Men visst, kör man bara kortare rundor, så hinner den inte bli tillräckligt varm. Detta skulle dock inte ge någon värme i bilen förens "sent".






P_josephsson skrev:
Motorn är varm ialf vattnet haha,
men mätaren fungerar inte och jag får varmluft ibilen jävigt varmt om jag vill big_smile

Men, ska till skroten och plocka en tempgivare till och börja med, sedan läst lite och kommit fram till att man kan rengöra kontakterna bakom instrument panelen smile

Gör du rätt i, den är inte tokdyr (rent generellt) till Audi ny heller. Ja, det kan vara glapp/dålig kontakt, men, det är som sagt inte helt ovanligt att mätaren i sig ger upp

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
JiMie_
26 april 2012 · 57 Inlägg

farsans termostat gick sönder en gång och då kom det inte värme i bilen om man så körde till Haparanda. aja jag är  ingen mekaniker.. tänkte bara dela informationen jag hade wink

Audi 80 2,8 Quattro "Tindra" (1992)
it_mutt Avstängd
30 april 2012 · 10 388 Inlägg

JiMie_ skrev:
farsans termostat gick sönder en gång och då kom det inte värme i bilen om man så körde till Haparanda. aja jag är  ingen mekaniker.. tänkte bara dela informationen jag hade wink

Av ren nyfikenhet; diesel eller sjukligt kallt ute?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
JiMie_
30 april 2012 · 57 Inlägg

bensinare. det va la i början av höst så de va inte så kallt ute!!

Audi 80 2,8 Quattro "Tindra" (1992)
it_mutt Avstängd
30 april 2012 · 10 388 Inlägg

JiMie_ skrev:
bensinare. det va la i början av höst så de va inte så kallt ute!!

Se där. Undrade mest för att jag bara varit med om det själv antingen i smälkalla vintern eller just på dieslar.

Nåja, nog med OT från mig smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
POLIS449
3 juni 2012 · 3 Inlägg

jag har en seat arosa 1.4 stella 01:a och har också problem med temp mätaren. som går upp till 90 grader och när man kör långt så går den ner och visar kall motor när jag är 99 % säker på att motorn är varm.

Några förslag på vad som kan spöka?

P_josephsson
3 juni 2012 · 73 Inlägg

POLIS449 skrev:
jag har en seat arosa 1.4 stella 01:a och har också problem med temp mätaren. som går upp till 90 grader och när man kör långt så går den ner och visar kall motor när jag är 99 % säker på att motorn är varm.

Några förslag på vad som kan spöka?

På min så tror jag att det är mätarna i instrumentpanelen någon mutter eller något som glappar eller något skit, för min går upp ibland. Har en fungerade temp-givare så antingen sladden eller något med instrumentpanelen. Så skulle rekommendera att kolla där bakom:)

Tobbetdi Diesel ska man ha!
3 juni 2012 · 482 Inlägg

byt tempgivaren!

VW Passat Variant 4M DSG6 -13
Das Club www.vwpc.se
www.vwcs.se
ValP2k
3 juni 2012 · 1 122 Inlägg

mmm byt tempgivarn sitter nog den 3 poliga på din kärra



http://nascom.se/produkter2.php?Cat1=&a … p;Prod=285

Senast redigerat av ValP2k (3 juni 2012)

gasa nu foer faen!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang