Jag bestämde mig för att jag ville ha något med lite mer kraft men med en ganska begränsad budget, + att jag (såklart) gillar E34-serien som brukar vara ganska billiga begagnade. Med detta sagt är det här mitt första riktiga projekt! Bilen köpte jag för 4000kr av en användare här på garaget, som jag hittade på blocket. Vision: Fräsch, rostfri sommarbil!
Tog nyligen körkort, närmare bestämt i februari i år! Innan dess har jag övningskört i min 518 (http://www.garaget.org/?car=203571) sen jag var ca 16.
Jag bestämde mig för att jag ville ha något med lite mer kraft men med en ganska begränsad budget, + att jag (såklart) gillar E34-serien som brukar vara ganska billiga begagnade.
Med detta sagt är det här mitt första riktiga projekt!
Bilen köpte jag för 4000kr av en användare här på garaget, som jag hittade på blocket.
Planer:
- Rostlaga (flera hål i golvet) - Nya trösklar - Nya framskärmar - Bra/helt okej ljudsystem - Omlackering (tips på lackerare i stockholmsområdet mottages gärna!) - Fräscha upp interiör - göra rent tak, dörrar, säten - Nytt baksäte?
Sitter och kollar på nya dörrlister på http://www.pelicanparts.com, och för att köpa alla (bak, fram, höger, vänster) så skulle det gå på ca 1700kr ($268.50) utan frakt. Då har jag dessutom blandat märket EZ och original pga. att EZ inte fanns i lager för vissa positioner.
Lägger in det i dokumentet, men det får nog vänta till nästa månad!
Förstår inte varför BMW har designat rören såhär? Hur bra blir flödet i ett halvt rör egentligen?
Upptäckte att höger drivaxel sitter löst dessutom. Tur att det inte kom som en överraskning på vägen!
Tagit bort lite underredsmassa.
Målat lite mera!
Modifierar katalysatorn litegrann.
Någon har svetsat lite halvbra!?
Pappa får sköta pinn-svetsandet.
Och voila, en ny mellandämpare!
Med detta säger jag tack för denna helg! Förhoppningsvis hälsar brevbäraren på med lite nya trösklar, framskärmar, vita framblinkers, sänkningssats, och ett stycke ljuddämpare!
Det blir en kort uppdatering för idag. Hann precis komma igång och sen kom det en störtskur och så blåste det alldeles för mycket...
En del av höger sparklåda borta. Här hade någon ägare svetsat dit en dubbelt så tjock plåt jämfört med original.
Hela höger sparklåda ska bort.
Borta.
Lite rost kring främre domkraftsfästet...
Som man ser så är det ju lite meck att fräscha upp det här. Men det ska nog gå! Funderar på om jag ska ta bort domkraftsfästena helt eller försöka fixa till dom med? Brukar ändå alltid köra runt med en rejäl domkraft, eftersom original är värdelös.
Mervolic skrev: Lika bra att ta bort dem då. :) Ser ut att bli rejält med lagningar på denna bilen... hehe.
Jepp det blir nog så! :)
Henk3 skrev: Vars hitta du den stiliga vaggan, och vad fick du pröjsa för den? =)
Brennte skrev: Sök och du skall finna, som man brukar säga när de gäller rost. Men looking good! (Är också lite nyfiken över hur mycket vaggan gick lös på)
Och jo, det är ju en del rost...men det var ungefär vad jag förväntade mig när jag köpte den :) Det är perfekt för mig att lära mig också hur man lagar det!
Upptäckte igår att ett av motorfästena sitter helt löst...men men, kunde ha vart värre!
Darkus skrev: Är det bara dom 2 plåt banden som håller tanken va? Är det nått kablar å grejö som man måst ta bort innan man tar ner tanken?? Tänkt byta bensin slangar på min.
Japp, de två plåtbanden, 3st slangar inne vid pumpen som du lossar innefrån bakluckan, och en skruv i närheten av påfyllningsröret upp till tanklocket.
Var såklart på Bimmers Of Sweden i lördags, och det var helt sjukt att se så många fina BMW!
Idag har jag shoppat loss på biltema för 1500kr - motorolja, "bättringsfärg", primer, spackel, bränslerör (6mm att fästa på ovansidan av tanken), våtslippapper, och lite sånt.