Hur få ut avbruten bult/pinnbult?

Headgasket
2 maj 2012 · 13 Inlägg

Tja
Håller på och byter bakre ramlagertätning (rear main seal) på 350n. Och för att komma åt var man tvungen att ta bort växellådan, och då även "y-röret" som sittar fast bultat i grenrören.
Självklart satt det som fan och alla pinnbultar gick av.
Vet inte hur Chevrolet gjorde med dessa. Är det bultar som går att skruva ur eller är det borra som gäller? Försökte borra lite med en 4,5mm borr men hände inte så mycket. Kanske kan man slå ut dem?

Förresten, hur får man lättast bort svänghjulet?

MVH

baloo83
2 maj 2012 · 211 Inlägg

är bultarna av långt in eller får det att få på 2 muttrar. annars är det nog borr och svinpitt som gäller.
Bra tips till nästa gång är att dagen innan dränka bultar som kan sitta med typ 5-56 så det får riktigt gotta till sig tills man ska börja.

Fiat 500 (2010)
baloo83
2 maj 2012 · 211 Inlägg

eller borra ut och gänga om, svinpitt är svårt när det är mindre diameter på bultar

Fiat 500 (2010)
Headgasket
2 maj 2012 · 13 Inlägg

inget sticker ut. Ok, jag körde wd40 typ en timme innan men skulle väl väntat ett tag till. Grejen var också att de var helt sönder rostade från början så de hade nog gått av ändå.
Så pinnbultarna sitter alltså gängade i grenrören?


Edit:#3 ok, kanske får försöka borra ur på något sätt och ersätta med en ny bult med skalle och mutter. Kändes rätt drygt bara när jag provade att borra.

Senast redigerat av Headgasket (2 maj 2012)

baloo83
2 maj 2012 · 211 Inlägg

brukar vara skit att borra, grenrörsbultar har jag för mig är speciella med mer järn eller nått i dom så dom är bökigare att borra i. Gäller att ha en uppsättning borr hemma för sliter bra på dom.
Är ju inte direkt ovanligt att dom går av även om man smörjer o grejjar.
Kan gå att borra sedan på med svinpitt och värm upp rejält så kanske du slipper borra ur dom helt.

Fiat 500 (2010)
Headgasket
2 maj 2012 · 13 Inlägg

Ok, känns som att jag har endel jobb framför mig. Men är väl bara att börja med små borrar och gå upp i storlek antar ja.

Är det mutterpicka på svänghjulet som gäller eller? Har kört wd40 där två dar i rad nu...

baloo83
2 maj 2012 · 211 Inlägg

Är det att svänghhjulet snurrar som är problemet Så brukar jag göra nån form av spärr beroende på hur det ser ut. Har du några styr piggar som sticker ut. Sätt typ hålband eller nått på den och fäst i en bult i blocket som hindrar svängen från att snurra om du förstår vad jag menar. Det ska dras fast med moment när dom ska på igen. Du vill inte ha ett svänghjul som lossar när du är ute och åker sedan.

Fiat 500 (2010)
Headgasket
2 maj 2012 · 13 Inlägg

Ja dels att det snurrar men sen verkar de sitta rätt hårt, vill ju inte gärna ha av dem med. Man kanske kan försöka värma lite runt bultarna. spelar ju ingen roll om packningen går sönder bakom ska ju ändå bytas
Ok finns inga "styrpiggar" men finns hål i svänghjulet som man kan dra något igenom.
Ok kollar upp momentet i reperationshandboken.

baloo83
2 maj 2012 · 211 Inlägg

http://www.rattracing.com/foton/Img_45c8998030411.jpg

Snickra ihop en eget verktyg kanske.

Dom bultarna ska tåla en hel del men det är klar man vill inte att dom ska gå av.
Värm du lite försiktigt o testa.

Berätta gärna hur det gick.

Fiat 500 (2010)
micke-opel
2 maj 2012 · 562 Inlägg

En bra grej att göra är att försöka borra igenom bulten så att spänningarna i pinnbulten släpper, dock får man passa sig för att borra för långt beroende på vad som döljer sig bakom (vattenkanal är inge kul). Sedan spruta in wd40 eller annan lämplig rostlösare som kan "penetrera" lite bakifrån (låter väldigt konstigt.. men hur ska jag skriva då haha).

Har ingen personlig erfarenhet av så kallade svinpittar.. men en bits av lämplig storlek vet jag kan funka att slå in och hoppas att det går bra smile

9-5 Aero Sedan -05
Headgasket
2 maj 2012 · 13 Inlägg

Intressant bild måste jag säga.
En polare kommer över med en mutterpicka på fredag. Tror det behövs lite kraft samt slag för att få loss dem, ska värma också.
Tack för hjälpen.
Återkommer med hur det gick.
Nu ska ja plugga funktionsbeskrivning för C-kort..

Micke-opel: det är inte grenrörs bultarna jag menar utan de som håller håller ihop grenrören med röret som går ihop till ett rör (vet inte vad det kallas typ y-rör). Så det finns inget bakom bulten så att säga.

Senast redigerat av Headgasket (2 maj 2012)

Headgasket
4 maj 2012 · 13 Inlägg

Uppdatering då, Svänghjulet kom loss så fint med mutterpicka, sen var det 3 som satt lite hårdare de lossna genom att man värmde dem och tog i lite. Hade också kört wd40 i 3 dagar på dem, vet inte om det gjorde någon skillnad.

Bultarna på grenröret är det lite värre med provade med en 2,5mm bor samt en domkraft under maskinen för att få lite kraft kom 1cm på 10 min sen gick borren av. Ingen värme blev det heller, som om borren inte fick något fäste.. Tror man behöver några starkare borrar av någon dyrare sort.

Nu har man C-kort också smile .

AutoCool
4 maj 2012 · 197 Inlägg

Hej Headgasket!

Prova med ett koboltborr, det finns billigare med koboltbeläggning och lite dyrare som är ökta koboltstål. De är otroligt bra och du kommer  bli imponerade. Ser att vi är nästan grannar men jag har tyvärr glömde mina egna "nånstans"..

Jag heter AutoCool. Can you .se why?
Headgasket
4 maj 2012 · 13 Inlägg

AutoCool skrev:
Hej Headgasket!

Prova med ett koboltborr, det finns billigare med koboltbeläggning och lite dyrare som är ökta koboltstål. De är otroligt bra och du kommer  bli imponerade. Ser att vi är nästan grannar men jag har tyvärr glömde mina egna "nånstans"..

Låter som något värt att kolla upp, har du nått tips om någon bra affär som säljer dem?
Synd att du inte vet var dina är.

AutoCool
4 maj 2012 · 197 Inlägg

Jag vet tyvärr inte, men om du ringa till en mekaniskt verkstad (som håller på med svärvning osv) så borde dom veta VAR..  DeWalt säljer dom i USA, kanske här med. De kallas för HSS-CO. Engelska High Speed Steel -Cobalt. Tror metallen kom från en kraschlandad UFO eller nåt! EXTREMT bra. Brukar kosta 3-4 gånger mer än nästa sorts.

Ja det är synd jag inte hittar dom, det var ett tums-sats men det spelar ingen större roll.

Har du provat med ett mindre betongborr? Kanske fungerar... Det finns även borr som körs MOTURS.

Senast redigerat av AutoCool (4 maj 2012)

Jag heter AutoCool. Can you .se why?
Headgasket
4 maj 2012 · 13 Inlägg

AutoCool skrev:
Jag vet tyvärr inte, men om du ringa till en mekaniskt verkstad (som håller på med svärvning osv) så borde dom veta VAR..  DeWalt säljer dom i USA, kanske här med. De kallas för HSS-CO. Engelska High Speed Steel -Cobalt. Tror metallen kom från en kraschlandad UFO eller nåt! EXTREMT bra. Brukar kosta 3-4 gånger mer än nästa sorts.

Ja det är synd jag inte hittar dom, det var ett tums-sats men det spelar ingen större roll.

Har du provat med ett mindre betongborr? Kanske fungerar... Det finns även borr som körs MOTURS.

Ok surfade lite och hitta denna sida http://www.johnwall.se/sv/artiklar/koboltborr-10mm.html verkar rätt bra.

Har inte provat med betongborr, men farsan snackade något om att han hade en borr för rostfrittstål. Ska prova den imorgon.
Vill ut och glida nu när sommarn snart är här big_smile

AutoCool
4 maj 2012 · 197 Inlägg

Hummm  Black & Decker brukar vara lite "B" verktyg och tillbehör, den är kanska bara belägd.

Om du inte har bråttom, jag letade efter "cobalt drill bit" på Ebay England och det finns 800+ artiklar.

Sverige är känd för sina stålprodukter, finns det ingenting från...  Sandvik till exempel?

Irwin säljer koboltborr fast kanske inte på Karlssons i Bro. Värt att kolla där? Här finns Irwins koboltborr från Irwins danska webbsida. Förkortade adressen med tinyurl, Finns även video där om borren. OCH de även tillverkar koboltborr som är moturs.

http://tinyurl.com/7qsms7g

Din pappas borr är kanske kobolt.

Jag heter AutoCool. Can you .se why?
PETROLHEAD
5 maj 2012 · 309 Inlägg

Om de sticker ut lite av gängan så brukar iaf jag svetsa på en mutter. Brukar funka bra bara man bränner på så de sitter o värmen hjälper lite den me.

Headgasket
5 maj 2012 · 13 Inlägg

Så här ser det ut om någon undrar, det lilla märket på den vänstra högst upp är efter mitt borrande. Men jag ska ta och borra lite mer idag. Prova med den där borren för rostfritt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/179/178077/178077-857043de581e6156c8a46a34c67116d5.jpg

Nico-the-kid
5 maj 2012 · 509 Inlägg

Svetsa på lite större muttrar , kör med hög strömstyrka och låt kallna, smörj och knacka med hammaren och dra loss, det kan gå åt ett par muttrar men till slut brukar det lossna.
Det brukar inte gå så bra att borra om det inte finns plats att sätta dit genomgående skruv med mutter på baksidan när man är klar.
Lycka till.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang