Hjälp med GAS alpha 5100

adde891
4 maj 2012 · 25 Inlägg

tja,
Har en gas alpha 5100 med en baslåda: http://jimmyhh.blogg.se/images/2009/900 … 826066.jpg
samt 4 högtalare (2 fram, 2 bak)

Och jag undrar hur jag ska höja basen i baslådan, har testat lite att höja på slutsteget men får inte ut de jag vill,
de två bakhögtalarna är kopplade via slutsteget o de de fram går direkt från sterion

Så skulle vara bara om någon vet hur jag ska göra för att höja trycket i baslådan.smile

evilaudio
4 maj 2012 · 16 195 Inlägg

de steget är för klent för att driva den baslådan.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
adde891
4 maj 2012 · 25 Inlägg

fast det har funkat bättre än vad det gör nu, fast då hade jag bara 2 högtalare och baslåda, kan det ha något med saken att göra?

Drönirettab
4 maj 2012 · 21 761 Inlägg

adde891 skrev:
fast då hade jag bara 2 högtalare och baslåda

Var det stereon eller slutsteget som drev dessa två högtalare?
Hur grov kabel har du dragit till steget och hur stor säkring sitter det på den kabeln?

Kolla så att alla fyra högtalare spelar i samma fas med varandra och med baslådan, annars "försvinner" en del av basljudet. smile

adde891
13 maj 2012 · 25 Inlägg

Drönirettab skrev:

adde891 skrev:
fast då hade jag bara 2 högtalare och baslåda

Var det stereon eller slutsteget som drev dessa två högtalare?
Hur grov kabel har du dragit till steget och hur stor säkring sitter det på den kabeln?

Stereon drev högtalarna då.

och använder dessa kablar: Högtalarkabel: 2 x 2,5 mm², ytterdiameter: 2 x Ø 4 mm, längd: 5 m,
Guldpläterad AGU-hållare med säkring.

Drönirettab
13 maj 2012 · 21 761 Inlägg

Det jag menade i förra inlägget var arean på stegets strömförsörjningskablar, inte högtalarkablarna till baslådan.

Hur många ampere är säkringen på?

Stäng av baslådan först, kolla sedan att alla fyra högtalare spelar i samma fas med varandra. När du vet att de gör det, så slår du igång baslådan och lyssnar om basen spelar i samma takt som högtalarna eller om basen verkar "ligga efter" litegrann, är det så att basen ligger efter så byter du plats på baslådans högtalarkablar (plus och minus) och lyssnar ifall det låter bättre. smile

Jag föreslår också att du driver framhögtalarna med slutsteget, då får du mer ljud framifrån.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang