Köpte min morfars gamla Volvo 744 GL i vintras. Tanken med den är att förfina den och bevara. Morfar ägde 740:n i ca 15 år och är en f d tjänstebil. Från fabrik: *Digital utetemperaturmätare *Centrallås *Farthållare *Tjocka innertaket med läslampor *Insynsgardin *Klimatanläggning *3-punktsbälte x5 *Nackstöd x5 Vad jag har gjort: *Bytt kamrem +spännare +vattenpump *Drivremmar *Monterat GLT grill *Lackat om plåten bakom reg.skylt *Led reg.bel *Dragit kabel för xtraljus *Voltmätare *Nya baklampor Volvo orginal *Borbetfälgar *Turbofälgar
Köpte min morfars gamla Volvo 744 GL i vintras. Tanken med den är att förfina den och bevara. Morfar ägde 740:n i ca 15 år och är en f d tjänstebil. Från fabrik: *Digital utetemperaturmätare. *Centrallås. *Farthållare. *Tjocka innertaket med läslampor. *Insynsgardin. *Klimatanläggning. *3-punktsbälte x5. *Nackstöd x5.
Vad jag har gjort: *Bytt kamrem +spännare +vattenpump. Detta har gått orört sen 1993 och rullat 21*** mil. 4 tänder på kamremmen var borta totalt och kammen på nolläge och veven på 3/4 varv. Fint! *Drivremmar. *Monterat GLT grill. *GLT-lackat bakom reg.skylt. *Led reg.bel. *Stänkläppar för 940 runt om. *Dragit kabel för xtraljus. *Voltmätare. *Nya baklampor Volvo orginal. *Borbetfälgar. *Turbofälgar. *Rostlagat bak H+V-bakskärm samt baljan bakom höger bakhjul. *Lagt igen regskyltsbelysningen och monterat led list istället. *Lackat om kofångare fram och bak
Bilder på den sen jag tog över bilen och små pysslat lite.
GLT grill.
Nya baklampor.
På bilden syns det 2 av 4 tänder som saknades på kamremmen.
Resultatet av lackad bakrekofångare.
Jag är inte bäst på svest, min kunskap ligger under amatör. Men nöjd blev jag iaf för att lyckats svettsa på tunn bajsplåt. Resultatet blev iaf bättre än mina egna förväntningar.
Orginal kabelpiska för extra ljus som kastades in.
Hade monterat extraljus och insåg senare att det fästet jag hade var till 80-talsmodellerna... Så lysena peka neråt och tog emot grillen. Blev lite natt mek inatt och byggde en adapter av ett rostfritt vinkeljärn. Jag kom bort från grillen men dem pekade ner ändå, pressade ihop fästesarmarna så jag fick en mer vinkel uppåt. Blev kanon. Ska ställa in ljusbilden och montera stabiliseringsstag inomkort. Sitter även nya skyltar på sen i sommras.
Och en bonusbild från sommaren. Bytte skylt i bakt med och bytte orginal skyltbelysning och svettsa igen hålen, erastte med en LED-list.
Har inte hänt så mycket det senaste. Har iaf börjat göra iordning en relähållare för extraljus och framtida dimmljus. Hållaren ska lackas och kablaget ska kläs in i vp-slang alt krympslang.
Har börjat kolla på ett sätt att fästa GLT/Turbo-vingen och har kommit fram till en lösning för jag vill inte limma fast den och orginalfästen påstår Bilia i Skövde att dem inte finns någonstan i Sverige... Bilder och info om min lösning kommer i veckan.
såg att du följde min tråd och denna verkar intressant så jag följer väl din då P.s åk på en skrot och plocka org fästen till vingen sedan dubbelhäftande i mitten så gjorde jag
12:e budet man skall icke stjäla mer än man orkar bära
Volvo240Driver: Det är bättre än bara helljus iaf. Viktigast!
FordHasse: Tackar! Jag har kollat runt på lite skrotar i mitt område... Men lösningen är dubbelhäftande tejp och JR9,5 rostfria kabelklammer, passade perfekt.
Har ingen bild då jag bara provmonterade detta. Ska vänta på mildare väder så jag kan häfta fast tejpen ordentligt.
Avgassystemet började falla isär.... Mekonomen hade närmaste halvsats 15 mil ifrån... Fick bli Biltemas och spraya på kallgalv så det kanske håller längre än 1 år.
Flänsen till katten såg mindre rolig ut och det fick bli att byta den. Var lite snabb i affären och såg inte att själva tätningen inte ingick i paketet med ersättningsfläns... Blir att byta den idag då det läcker genom den gamla.