För bra för att vara sant? 21'' bas för 2000kr?

Drönirettab
15 maj 2012 · 21 761 Inlägg

Det finns flera olika sätt att ange "slaglängden" hos ett högtalarelement. Den vanligaste betydelsen av Xmax är talspolens överhäng, dvs hur många millimeter av talspolen som ligger utanför polstycket (pole piece). Detta i sin tur innebär att Xmax är hur lång konrörelsen kan bli åt ett håll medan alla talspolevarv fortfarande är kvar i "talspolegapet", en linjär rörelse alltså. Xmax får då betydelsen "linjär konrörelse i ena riktningen".

Tyvärr anger vissa tillverkare Xmax som sammanlagd linjär konrörelse åt båda hållen, sedan skriver en del "peak" eller "peak to peak". Peak ska enligt min uppfattning egentligen betyda maximal konrörelse åt ena hållet, dvs Xmech (mekanisk konrörelse, när talspolen i princip går till ändläge).

När man pratar om "slaglängd" så tror iaf jag att man ibland kan mena den maximala konrörelsen, det finns alltså risk för missförstånd när man säger slaglängd.

När det gäller Xmax så finns det, eller åtminstone har funnits, element med "underhängd" talspole. Där är talspolen väldigt kort och polstycket är högre än talspolen. Linjära konrörelsen hos såna element är mycket kort, bara några millimeter vad jag vet.

Xmax i detta fall kan ju inte kallas för "talspolens överhäng", men däremot kan man säga "största linjära konrörelse åt ena hållet där antalet talspolevarv i talspolegapet fortfarande är samma som när konen är i viloläge". smile

wadde Tryck och pys-åka
15 maj 2012 · 884 Inlägg

Xmax är va elementet ska klara i längden utan att ta skada eller låta hemskt illa.
Resten får man kalla Xmech, typ om man trycker med handen på membranet så långt det går.
Ja det är lite förvirrande. Men står det "plusminus" så är det allså 30+30 som gäller.

"Bara 6 cenimeter" haha. Det är hur man använder den vetdu  tongue

Audi 90 quattro "Gris-90" (1986)
wadde Tryck och pys-åka
15 maj 2012 · 884 Inlägg

Hehe, nu fick du två svar smile

Vill man bli klokare eller mera förvirrad så kan man läsa om Thiele/small parametrar, som tex xmax är, på wikipedia:  http://en.wikipedia.org/wiki/Thiele/Small

Senast redigerat av wadde (15 maj 2012)

Audi 90 quattro "Gris-90" (1986)
M_icke_
15 maj 2012 · 3 466 Inlägg

wadde skrev:
Xmax är va elementet ska klara i längden utan att ta skada eller låta hemskt illa.
Resten får man kalla Xmech, typ om man trycker med handen på membranet så långt det går.
Ja det är lite förvirrande. Men står det "plusminus" så är det allså 30+30 som gäller.

"Bara 6 cenimeter" haha. Det är hur man använder den vetdu  tongue

Det som jag refererar till slaglängd är den maximala slaglängden av ett element, alltså Xmech. Misstänker att det är här hcca:ns 10cm ligger (om nu detta stämmer)

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
wadde Tryck och pys-åka
15 maj 2012 · 884 Inlägg

ja det låter som de kan stämma bra det m_icke. Men kom ihåg, i många fall så ligger inte förhållandet mellan xmax och xmech så nära som i Hccans fall.

Audi 90 quattro "Gris-90" (1986)
Drönirettab
15 maj 2012 · 21 761 Inlägg

HCCA 12" modellerna har ca 30 mm i Xmax, dvs linjär konrörelse åt ett håll. I manualerna finns ingen angivelse för Xmech vad jag kan se iaf. smile

Longben
15 maj 2012 · 82 Inlägg

Ja har använt pa basar mycket i mina bilar. Förstår inte varför ni hakar upp er på slaglängd... I min 300 l bandpass låda rör sig min 18" rcf typ 3 mm .. Å den bumbar mer än alla fat bajs basar ja testat...

Audi Rs6 80gte quattro "EL TORO FURIOSO" (1986)
Rickard-v
15 maj 2012 · 2 665 Inlägg

Xmax linjär. antal millimeter talspolen kan röra sig inom magnetfältet. Alltså det som är intressant.
Xmax mek. antal millimeter talspolen kan röra sig innan den går emot (tror) botten av magneten. (Kan jämföras med en avåknings zon inom motorsporten)

Peak: Rörelse från viloläge till max åt ena hållet. Används både till Linj & mek Typ 12mm
Peak to Peak: Rörelse max till viloläge till max.  Används både till Linj & mek Typ 24mm (+/-12mm)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
evilaudio
15 maj 2012 · 16 195 Inlägg

de bäste med PA högtalare är att dom ofta är väldigt lättdrivna så man behöver inte stoppa i flera tusen watt i dom för att dom ska spela.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
wadde Tryck och pys-åka
15 maj 2012 · 884 Inlägg

evilaudio skrev:
de bäste med PA högtalare är att dom ofta är väldigt lättdrivna så man behöver inte stoppa i flera tusen watt i dom för att dom ska spela.

Bara en snabb koll på T/h värdena Qmms och Qes talar oftast till ordentliga pa-elemnts fördel.

Pa-basar är nästan alltid byggda med mera omsorg. Och bilfläskbasisar är mera.... mycke pulver och Xmax.

Som longben säger, det är inte alltid xmax som är nått. Antingen så har man en stor membranyta (som 18") eller så har man kompresion som i ett horn. Men horn är inte oftast optimalt i en bil *garv*

http://i893.photobucket.com/albums/ac134/audiovoice1/BASSHORN.jpg

Med detdär hornet skulle det lätt och väl räcka med en 30w stärkare för att göra i brallan. Valfri sida av den.


*EDIT*: Qmms och Qes är parametrar som tillverkaren mätt fram som har att göra med hur mekaniskt (Qmms) och elektriskt (Qes) högtalaren beter sig vid sin Fs, självsvängningsfrekvens
Överkurs: En ihopräkning av de båda heter Qts

Senast redigerat av wadde (15 maj 2012)

Audi 90 quattro "Gris-90" (1986)
SjodinsBubbla Gladen Beetle
15 maj 2012 · 237 Inlägg

Ett rejält horn var det.. lol Gjorde min tisdag allafall smile

Volkswagen The Beetle TSI 105 "Gladen Beetle" (2012)
Horsyhorse
15 maj 2012 · 1 727 Inlägg

NickeEriksson skrev:
Ett rejält horn var det.. lol Gjorde min tisdag allafall smile

Ähh, det är en gammal spiskåpa från -75! lol

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK
Noiseprojekt
16 maj 2012 · 1 523 Inlägg

Har ni missat KTH's bashorn?
Med 2st Beyma 15" och en tratt stor som en garageport.
hänger i taket i KTH's festlokal/bar...

http://www.minhembio.com/bild/174077.jpg

Senast redigerat av Noiseprojekt (16 maj 2012)

Tokken Team dBakuten
16 maj 2012 · 3 453 Inlägg

wadde skrev:
Med detdär hornet skulle det lätt och väl räcka med en 30w stärkare för att göra i brallan. Valfri sida av den.

Gillar drivern.. smile Skaplig best!

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
bosabengt
16 maj 2012 · 2 035 Inlägg

Vad gör eg drivern? Hur fungerar den? Bara bas i hornet eller diskan tlr vad?

Biljudsveteran sen 1984!
dbakuten TEAM dBAkuten
16 maj 2012 · 865 Inlägg

bosabengt skrev:
Vad gör eg drivern? Hur fungerar den? Bara bas i hornet eller diskan tlr vad?

Driver är ett högtalar element.

Den som du ser på bilden går nog ner till 50-60Hz om jag inte minns fel.
Det är en japansk Driver som är extremt dyrt.

MVH//Björn

Chevrolet Astro "dBAkuten" (1997)
ExtraKim Team dBAkuten!
16 maj 2012 · 3 263 Inlägg

Noiseprojekt skrev:
Har ni missat KTH's bashorn?
Med 2st Beyma 15" och en tratt stor som en garageport.
hänger i taket i KTH's festlokal/bar...

http://www.minhembio.com/bild/174077.jpg

Har sett byggtråden av det hornet och med det sagt så kan vi sammanfatta det med: Jag är långt från impad wink

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten
Ford Escort Express "FleExpressen." (1994)
Austin Mini Estate "Bilstereo byggd med 150m stål." (1979)
Drönirettab
16 maj 2012 · 21 761 Inlägg

wadde skrev:
Qmms

Qms, inte Qmms. smile

bosabengt
16 maj 2012 · 2 035 Inlägg

dbakuten skrev:

bosabengt skrev:
Vad gör eg drivern? Hur fungerar den? Bara bas i hornet eller diskan tlr vad?

Driver är ett högtalar element.

Den som du ser på bilden går nog ner till 50-60Hz om jag inte minns fel.
Det är en japansk Driver som är extremt dyrt.

MVH//Björn

Skulle vilja få lite mer kött på bena. KAn man inte bara ta vilken högtalare som helst å sätta en tratt framför?
Å vad skiljer en "driver" mot en "vanlig" högtalare.

Biljudsveteran sen 1984!
dbakuten TEAM dBAkuten
17 maj 2012 · 865 Inlägg

bosabengt skrev:

dbakuten skrev:

bosabengt skrev:
Vad gör eg drivern? Hur fungerar den? Bara bas i hornet eller diskan tlr vad?

Driver är ett högtalar element.

Den som du ser på bilden går nog ner till 50-60Hz om jag inte minns fel.
Det är en japansk Driver som är extremt dyrt.

MVH//Björn

Skulle vilja få lite mer kött på bena. KAn man inte bara ta vilken högtalare som helst å sätta en tratt framför?
Å vad skiljer en "driver" mot en "vanlig" högtalare.

Nej det kan man inte. Måste ha en bas med lågt qts värde och hög BL faktor.
Man komprimera luften framför basen extremt hårt sen ut i hornkonstruktionen.
En riktig frontladdat horn är riktigt svårt att bygga och få till men får man till det så spelar det galet bra tycker jag.

Mvh//Björn

Chevrolet Astro "dBAkuten" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang