För bra för att vara sant? 21'' bas för 2000kr?

dbakuten TEAM dBAkuten
17 maj 2012 · 865 Inlägg

Jag hoppad att svaren i tråden klart och tydligt har förklarat att X-Max inte är samma som slaglängd.

Basens BL faktor är som kraftigast inkom X-Max sen så kan basen gå för bi värdet och basar med bred polplatta har hyfssat med BL faktor kvar.

Den bas som har väldigt lite (ca 15mm) X-Max är DD Z basar men har extremt lång polplatta. Lika så KICKER har en polplatta som ser ut som ett -i och då får basen litet Xmax fast lång slaglängd med bra BL faktor.


Mvh//Björn

Senast redigerat av dbakuten (17 maj 2012)

Chevrolet Astro "dBAkuten" (1997)
Longben
17 maj 2012 · 82 Inlägg

Ja skulle fortfarande vilja ha reda på varför alla ska ha extrema fat boy basar som e extremt trög drivna ?? Varför inte en gammal hederlig bas med normal gummi eller papp kant. Med rätt låda avstämt osv. Eller är de bara att de e coolt att ha 1m kon rörelse ? Ja har alltid för mycket effekt på mina högtalare . Men generellt sett har ju dom flesta som har fat skit basar för dåliga steg med en mer lätt driven bas skulle den generella ljudkvaliten i alla bilar kunna höjas kanske. Mindre dåligt ljud åt folket ..

Audi Rs6 80gte quattro "EL TORO FURIOSO" (1986)
Drönirettab
17 maj 2012 · 21 761 Inlägg

Djup bas ur små lådor är ju en sak som många vill ha, det får man ofta med trögdrivna "fat boy" basar. Basar som är väldigt lättdrivna och har lätt kon behöver ofta betydligt större lådor för att spela lika djupt. smile

Longben
17 maj 2012 · 82 Inlägg

Drönirettab skrev:
Djup bas ur små lådor är ju en sak som många vill ha, det får man ofta med trögdrivna "fat boy" basar. Basar som är väldigt lättdrivna och har lätt kon behöver ofta betydligt större lådor för att spela lika djupt. smile

Så du menar att med tex en sluten låda på säg 50 liter med en 12" så får du djupare bas bara för att du har längre slag längd ? Slaglängd har väll inget med hur djupt ner i frekvens å göra ?

De är inte nått ja har märkt alla fall men så kanske är fallet.
Ja tror nog mer att typ när mds säljer en låda på säg 20 l med en fat boy bas i så skriver dom tex så här .

Helt sjukt erbjudande 200mm slaglängd fetaste tolv tummaren i stan å endast 20 l låda !!! Helt sjuk bas skakar sönder din volvo utan problem . Med basen får du ett steg på hela 3000 w peak (30w rms) driver allt 0000.1 ohm stabilt ...

Grejen är ju att allt sånt låter skit . Visst du får bumpa men hur låter de.... Bajskorv.

För ett par år sen sålde dom tex 12" gas basar eller liknande med vanlig gummi kant å dom lät fan bättre . Ja tror att folk har dom för de helt enkelt inte säljs nått annat.

Mao att inte få djup bas ur en normal 12" tror ja inte på men de ser ju inte lika ballt ut

Audi Rs6 80gte quattro "EL TORO FURIOSO" (1986)
M_icke_
17 maj 2012 · 3 466 Inlägg

Longben skrev:

Drönirettab skrev:
Djup bas ur små lådor är ju en sak som många vill ha, det får man ofta med trögdrivna "fat boy" basar. Basar som är väldigt lättdrivna och har lätt kon behöver ofta betydligt större lådor för att spela lika djupt. smile

Så du menar att med tex en sluten låda på säg 50 liter med en 12" så får du djupare bas bara för att du har längre slag längd ? Slaglängd har väll inget med hur djupt ner i frekvens å göra ?

De är inte nått ja har märkt alla fall men så kanske är fallet.
Ja tror nog mer att typ när mds säljer en låda på säg 20 l med en fat boy bas i så skriver dom tex så här .

Helt sjukt erbjudande 200mm slaglängd fetaste tolv tummaren i stan å endast 20 l låda !!! Helt sjuk bas skakar sönder din volvo utan problem . Med basen får du ett steg på hela 3000 w peak (30w rms) driver allt 0000.1 ohm stabilt ...

Grejen är ju att allt sånt låter skit . Visst du får bumpa men hur låter de.... Bajskorv.

För ett par år sen sålde dom tex 12" gas basar eller liknande med vanlig gummi kant å dom lät fan bättre . Ja tror att folk har dom för de helt enkelt inte säljs nått annat.

Mao att inte få djup bas ur en normal 12" tror ja inte på men de ser ju inte lika ballt ut

Jo, en bas med lång slaglängd klarar djupbas betydligt bättre än en med kort slaglängd.
De e ganska självklart egentligen.

EDIT:
Finns grejer som både kan "bumpa" som fan och spela rent som fan.

Senast redigerat av M_icke_ (17 maj 2012)

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Streeetkadett Volvotrimmare
17 maj 2012 · 323 Inlägg

Köpte en 18" bas med låda därifrån för över 1år sedan, (1200kr) kostar 999kr nu tror ja, i alla fall så funkar den "bra" eller den håller än men spelar som den kostar,det basar så det dunkar skulle helre ha en gas 10" då den är mycket mindre för samma bas. duger att ha bakom soffan till hemmabio eller i bilen för att den är stor!  lika kul varjegång man stannar å folk frågar hur stor den är.. 18" - å fy faan den måste spela bra.. haha.

Volvo som fin bil, Volvo som vinterbil & Volvo som Racebil!
Volvo 780 Bertone "Drifting Bertone" (1987)
Volvo 940 turbo "Volvette LS1 Turbo" (1997)
Volvo 240 V8 "Polestar" (1980)
M_icke_
17 maj 2012 · 3 466 Inlägg

Streeetkadett skrev:
Köpte en 18" bas med låda därifrån för över 1år sedan, (1200kr) kostar 999kr nu tror ja, i alla fall så funkar den "bra" eller den håller än men spelar som den kostar,det basar så det dunkar skulle helre ha en gas 10" då den är mycket mindre för samma bas. duger att ha bakom soffan till hemmabio eller i bilen för att den är stor!  lika kul varjegång man stannar å folk frågar hur stor den är.. 18" - å fy faan den måste spela bra.. haha.

Normalt sett så spelar en 18" bas bra men man måste då se till så att den har rätt förutsättningar. Sen är det skillnad på billebro-element och riktiga 18" bilbasar.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Streeetkadett Volvotrimmare
17 maj 2012 · 323 Inlägg

exakt, köpte skiten för kul bara, hade inte nå stora förväntningar, men man får mycket (storlek) bas för pengarna haha;)

Volvo som fin bil, Volvo som vinterbil & Volvo som Racebil!
Volvo 240 V8 "Polestar" (1980)
Volvo 780 Bertone "Drifting Bertone" (1987)
Volvo 940 turbo "Volvette LS1 Turbo" (1997)
M_icke_
17 maj 2012 · 3 466 Inlägg

Streeetkadett skrev:
exakt, köpte skiten för kul bara, hade inte nå stora förväntningar, men man får mycket (storlek) bas för pengarna haha;)

Nej har man stor förväntningar så bör man inte handla av billebro wink

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Drönirettab
17 maj 2012 · 21 761 Inlägg

Longben skrev:
Så du menar att med tex en sluten låda på säg 50 liter med en 12" så får du djupare bas bara för att du har längre slag längd ?

Inte nödvändigtvis djupare bas, men däremot kan den återge den djupa basen med högre tryck.

Trögdrivna basar har oftast ganska litet Vas, relativt lågt Fs, kanske aningen högt Qts och tål hög effekt. Lättdrivna basar har oftast högre Vas, lite högre Fs, kanske lite lägre Qts och tål mindre effekt jämfört med de trögdrivna basarna. Resultatet är att den trögdrivna basen kan återge djup bas i liten låda med bra tryck, tack vare att den tillåts att göra större konrörelse och tål mer effekt.

Ett element som har 10 liter i Vas, 20 Hz i Fs och 0,5 i Qts kan helt enkelt inte ha 100 dB i känslighet. Inte på det sätt man normalt sett tillverkar högtalarelement åtminstone. smile

Longben
17 maj 2012 · 82 Inlägg

Denna låda med 12 är rätt liten för att jämföra http://www.turbosound.com/docs/products … tml#toggle
Men har inte fat boy basar har hög output men spelar lågt i frekvens .

Frågan är väll då varför inte turbosound använder sig av sånna basar för att få ner storleken på lådorna ännu mer. Å ja tror inte bilbasarna tål mer effekt kontinuerligt än va turbo basarna gör.

Ja fattar resonemanget med fet basarna med å ka e inte bakom flötet va gäller ljud. Ja tror bara att man använder sämre element för de kanske är enklare

Audi Rs6 80gte quattro "EL TORO FURIOSO" (1986)
ExtraKim Team dBAkuten!
17 maj 2012 · 3 263 Inlägg

Varken liten låda eller särskilt djup frekvensgång...
420mm x 1000mm x 470mm (16.5" x 39.4" x 18.5")

Frequency Response

38Hz to 200Hz @±4dB (useful to 30Hz)

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten
Austin Mini Estate "Bilstereo byggd med 150m stål." (1979)
Ford Escort Express "FleExpressen." (1994)
Noiseprojekt
17 maj 2012 · 1 523 Inlägg

Vi kan sammafatta det här lite enkelt!

PA element är utvecklade för att spela i större lådor för att passa användningsområdet, större ytor

Bil element är utvecklade för att spela i mindre lådor för att inte ta upp volymen av en hel bil..


Visst att man måste fråga om man vill lära sig, men ge er inte in i en diskussion om ni inte förstår er på högtalare/lådor.

Allt har en anledning.

Senast redigerat av Noiseprojekt (17 maj 2012)

M_icke_
17 maj 2012 · 3 466 Inlägg

Longben skrev:
Denna låda med 12 är rätt liten för att jämföra http://www.turbosound.com/docs/products … tml#toggle
Men har inte fat boy basar har hög output men spelar lågt i frekvens .

Frågan är väll då varför inte turbosound använder sig av sånna basar för att få ner storleken på lådorna ännu mer. Å ja tror inte bilbasarna tål mer effekt kontinuerligt än va turbo basarna gör.

Ja fattar resonemanget med fet basarna med å ka e inte bakom flötet va gäller ljud. Ja tror bara att man använder sämre element för de kanske är enklare

Ja för alla som håller på med billjud är helt bakom flötet  och inte fattar att PA-element spöar skiten ur alla bilbasar? Hahaha

O varför skulle en PA-bas tåla mer effekt kontinuerligt när dom är utvecklade för att ha högre känslighet och därmed inte kräva lika mycke effekt?

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
Longben
17 maj 2012 · 82 Inlägg

Ja förstår precis . Men ja är nyfiken på vad svaren blir av mina frågor. Du får ofta olika svar av "kunniga" människor därför ja frågar . Mvh

Audi Rs6 80gte quattro "EL TORO FURIOSO" (1986)
Longben
17 maj 2012 · 82 Inlägg

M_icke_ skrev:

Longben skrev:
Denna låda med 12 är rätt liten för att jämföra http://www.turbosound.com/docs/products … tml#toggle
Men har inte fat boy basar har hög output men spelar lågt i frekvens .

Frågan är väll då varför inte turbosound använder sig av sånna basar för att få ner storleken på lådorna ännu mer. Å ja tror inte bilbasarna tål mer effekt kontinuerligt än va turbo basarna gör.

Ja fattar resonemanget med fet basarna med å ka e inte bakom flötet va gäller ljud. Ja tror bara att man använder sämre element för de kanske är enklare

Ja för alla som håller på med billjud är helt bakom flötet  och inte fattar att PA-element spöar skiten ur alla bilbasar? Hahaha

O varför skulle en PA-bas tåla mer effekt kontinuerligt när dom är utvecklade för att ha högre känslighet och därmed inte kräva lika mycke effekt?

De vore kul å spela då på full makaron å vid samma ljudnivå å se vilken av elementen som dör först. Å nä biljuds människor e inte bakom flötet. Men ibland kan man snöa in på att bara en sak funkar å resten är bajs macka. Men du får gärna bygga som du gör så bygger ja som jag gör. Inga sura miner här smile

Audi Rs6 80gte quattro "EL TORO FURIOSO" (1986)
evilaudio
17 maj 2012 · 16 195 Inlägg

Pa i bil funkar kanon. Dock kan ljudet bli påträngande pga de korta avståndet i en bil.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Horsyhorse
17 maj 2012 · 1 727 Inlägg

evilaudio skrev:
Pa i bil funkar kanon. Dock kan ljudet bli påträngande pga de korta avståndet i en bil.

Men det går bra om man är långpendlare......wink

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK
ExtraKim Team dBAkuten!
17 maj 2012 · 3 263 Inlägg

Longben skrev:
De vore kul å spela då på full makaron å vid samma ljudnivå å se vilken av elementen som dör först.

Bygg hur du vill med 4st PA 15"are sätt mätsensorn på nackstödet och har en dörr öppen.
Sen kan du tala om för mig vilka resultat du uppnår vid 20, 25, 33 & 40Hz, något säger mig att mitt bygge med 4st bil 15"are spelade högre vid samtliga frekvenser (utom möjligtvis 40Hz).

Men du bör nog börja mäta vid 40Hz och jobba dig neråt, för det vore ju tråkigt om basarna gav upp redan vid första mätningen vid 20Hz. wink

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten
Ford Escort Express "FleExpressen." (1994)
Austin Mini Estate "Bilstereo byggd med 150m stål." (1979)
SportPilot Ubåtsingenjör
17 maj 2012 · 7 247 Inlägg

Horsyhorse skrev:

evilaudio skrev:
Pa i bil funkar kanon. Dock kan ljudet bli påträngande pga de korta avståndet i en bil.

Men det går bra om man är långpendlare......wink

Pierre

haha gjorde min dag big_smile

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang