Publiken stoppar Polisen vid streetrace, vad tycker du?

S_Henjer
14 maj 2012 · 1 150 Inlägg

Lite nyfiken bara, vad tycker alla om detta beteende?

Min egen åsikt är följande, säg att det står 1000 pers och tittar på streetrace. Polisen kommer för att avbryta, men då ställer sig publiken i vägen för Polisen så de inte kan fortsätta. Tänk om, observera om, Polisen får ett annat larm under tiden de blir stoppade och redan står igång med blåljus och sirener. Vem i publiken förstår det och flyttar på sig?

Säg att din flickvän eller någon kompis blir våldtagen eller misshandlad och närmsta polisbil inte hinner dit för att du har stoppat de, inte så kul.

Simon

I take my life with a pinch of salt
a slice of lemon
and a shot tequila..
PLindblom
14 maj 2012 · 1 200 Inlägg

Jag har ingen som helst respekt för de idioter som buar åt, och kanske till och med kastar saker på de polisbilar som dyker upp vid den här typen av tillställningar. Att hindra polisen från att göra sitt jobb är ännu värre.

Exemplet du nämner jämförde jag för ett kort ögonblick med att någon skulle kapa mitt mail-konto så att jag inte kan skicka iväg några ritningar och offerter, men det är förstås inte alls samma sak. Mitt jobb är att tjäna pengar, polisens jobb är att skydda människor.

"Snuten borde jaga mördare istället för att förstöra för oss som bara vill köra lite fort", är något man ofta hör från allehanda patrask. För knappt en månad sedan bestämde sig en Impreza-förare för att "köra lite fort" på väg från ett street race. Alla i bilen tyckte säkert att det var spännande och roligt och om de blivit stoppade av polisen hade denne "förstört" deras nöje. I det här fallet blev de inte stoppade av någon polis, färden avslutades istället i sidan av en Volvo och två unga kvinnor dog.

I stundens hetta är det alldeles för många som inte klarar av att se sambandet mellan polisens insats och folks säkerhet, men ponera att en polisbil dyker upp vid ett race. Massor av folk ställer sig framför den och hindrar den från att komma fram. Starten går och två effektmonster till bilar vrålar iväg för att efter hundratalet meter braka ihop och fatta eld. Är det då fortfarande polisens uppgift att dra åt helvete eller ska de tillåtas hjälpa till med att rädda förarna?

p12
14 maj 2012 · 551 Inlägg

Minister skrev:
Jag har ingen som helst respekt för de idioter som buar åt, och kanske till och med kastar saker på de polisbilar som dyker upp vid den här typen av tillställningar. Att hindra polisen från att göra sitt jobb är ännu värre.

Exemplet du nämner jämförde jag för ett kort ögonblick med att någon skulle kapa mitt mail-konto så att jag inte kan skicka iväg några ritningar och offerter, men det är förstås inte alls samma sak. Mitt jobb är att tjäna pengar, polisens jobb är att skydda människor.

"Snuten borde jaga mördare istället för att förstöra för oss som bara vill köra lite fort", är något man ofta hör från allehanda patrask. För knappt en månad sedan bestämde sig en Impreza-förare för att "köra lite fort" på väg från ett street race. Alla i bilen tyckte säkert att det var spännande och roligt och om de blivit stoppade av polisen hade denne "förstört" deras nöje. I det här fallet blev de inte stoppade av någon polis, färden avslutades istället i sidan av en Volvo och två unga kvinnor dog.

I stundens hetta är det alldeles för många som inte klarar av att se sambandet mellan polisens insats och folks säkerhet, men ponera att en polisbil dyker upp vid ett race. Massor av folk ställer sig framför den och hindrar den från att komma fram. Starten går och två effektmonster till bilar vrålar iväg för att efter hundratalet meter braka ihop och fatta eld. Är det då fortfarande polisens uppgift att dra åt helvete eller ska de tillåtas hjälpa till med att rädda förarna?

Mycket bra skrivet.

Haters gonna hate.
Eddy Galen, inte dum.
14 maj 2012 · 1 324 Inlägg

p12 skrev:

Minister skrev:
Jag har ingen som helst respekt för de idioter som buar åt, och kanske till och med kastar saker på de polisbilar som dyker upp vid den här typen av tillställningar. Att hindra polisen från att göra sitt jobb är ännu värre.

Exemplet du nämner jämförde jag för ett kort ögonblick med att någon skulle kapa mitt mail-konto så att jag inte kan skicka iväg några ritningar och offerter, men det är förstås inte alls samma sak. Mitt jobb är att tjäna pengar, polisens jobb är att skydda människor.

"Snuten borde jaga mördare istället för att förstöra för oss som bara vill köra lite fort", är något man ofta hör från allehanda patrask. För knappt en månad sedan bestämde sig en Impreza-förare för att "köra lite fort" på väg från ett street race. Alla i bilen tyckte säkert att det var spännande och roligt och om de blivit stoppade av polisen hade denne "förstört" deras nöje. I det här fallet blev de inte stoppade av någon polis, färden avslutades istället i sidan av en Volvo och två unga kvinnor dog.

I stundens hetta är det alldeles för många som inte klarar av att se sambandet mellan polisens insats och folks säkerhet, men ponera att en polisbil dyker upp vid ett race. Massor av folk ställer sig framför den och hindrar den från att komma fram. Starten går och två effektmonster till bilar vrålar iväg för att efter hundratalet meter braka ihop och fatta eld. Är det då fortfarande polisens uppgift att dra åt helvete eller ska de tillåtas hjälpa till med att rädda förarna?

Mycket bra skrivet.

Nu sågar jag inte mäki för att han körde livet av sig, men han körde inte på ett streetrace. Hade det varit ett "ordnat" streetrace så hade han inte kunnat komma upp i de hastigheterna som dödade honom. Egentligen att han dog är off topic i detta ämne.

Men som sagt. De som inte respekterar polisen respekterar inte ja

Senast redigerat av Eddy (14 maj 2012)

PLindblom
14 maj 2012 · 1 200 Inlägg

Eddy skrev:
Nu sågar jag inte mäki för att han körde livet av sig, men han körde inte på ett streetrace. Hade det varit ett "ordnat" streetrace så hade han inte kunnat komma upp i de hastigheterna som dödade honom. Egentligen att han dog är off tokig i detta ämne.

Men som sagt. De som inte respekterar polisen respekterar inte ja

Observera att detta är en annan incident. Jag syftade på denna: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14751180.ab

Growe Fri fart för ett fritt folk!
14 maj 2012 · 13 806 Inlägg

tycker dom ska stoppa polisen för att skydda förarna men INTE attackera eller skrika fula ord mot polisen

dom är där för att göra sitt jobb och då ska man fan inte kasta skit på dom

sen att man ska hjälpa förarna som då får chansen att smita ser jag som självklart

men visst det kan sluta illa men så kan man inte gå att fundera

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Eddy Galen, inte dum.
14 maj 2012 · 1 324 Inlägg

Growe skrev:
tycker dom ska stoppa polisen för att skydda förarna men INTE attackera eller skrika fula ord mot polisen

dom är där för att göra sitt jobb och då ska man fan inte kasta skit på dom

sen att man ska hjälpa förarna som då får chansen att smita ser jag som självklart

men visst det kan sluta illa men så kan man inte gå att fundera

Word.

Muttley
14 maj 2012 ·

Tycker polisen kan gripa förste man de kommer åt för störande ordning och hindrande av tjänstemän. Och fortsätta tills de fattar. De ska bara vara glada att polisen kommer och tittar till dem.

Wikingsson
14 maj 2012 · 46 Inlägg

Jag kan väll tycka att man kanske kan sinka polisen lite så att ingen förare åker på böter eller liknande, men annars ska man väll inte hindra polisen från att sköta sitt jobb...

Growe Fri fart för ett fritt folk!
14 maj 2012 · 13 806 Inlägg

tkd_rille skrev:
Tycker polisen kan gripa förste man de kommer åt för störande ordning och hindrande av tjänstemän. Och fortsätta tills de fattar. De ska bara vara glada att polisen kommer och tittar till dem.

tror faktist inte att ens polisen är så korkade att dom gör det.

skulle dom i detta läge gripa någon skulle det nog bli kaos totalt

vissa har inte mer vätt än så

många som har så förbannat dålig respekt för andra personer och då framför allt polisen

jag ogillar poliser rent allmänt bort sätt från några få som är vättiga

men jag respekterar dom om dom respekterar mig
och skulle aldrig bete mig illa mot dom oavsätt

men visst har man skällt ut snuten en och annan gång
har som värst kallat en polis idiot när han jagade mig i en civil 9-5 som inte var utrustad med blåljus
och han tyckte det var konstigt att jag kände mig förföljd och försökte köra ifrån honom

men nog enda gång jag faktist lackade ur ordenkligt men han kallade mig idiot och då tände jag till

men det är en helt annan sak mot att lägga sig i på ett rejs
jag personligen sätter inte min fot på ett sånt ställa för polisen står och filmar i publiken och förr eller senare är det många som kommer få STORA problem med polisen

inte värt det då svinar jag hellre runt lite anonymt där polisen inte är smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Muttley
14 maj 2012 ·

Growe skrev:

tkd_rille skrev:
Tycker polisen kan gripa förste man de kommer åt för störande ordning och hindrande av tjänstemän. Och fortsätta tills de fattar. De ska bara vara glada att polisen kommer och tittar till dem.

tror faktist inte att ens polisen är så korkade att dom gör det.

skulle dom i detta läge gripa någon skulle det nog bli kaos totalt

vissa har inte mer vätt än så

många som har så förbannat dålig respekt för andra personer och då framför allt polisen

jag ogillar poliser rent allmänt bort sätt från några få som är vättiga

men jag respekterar dom om dom respekterar mig
och skulle aldrig bete mig illa mot dom oavsätt

men visst har man skällt ut snuten en och annan gång
har som värst kallat en polis idiot när han jagade mig i en civil 9-5 som inte var utrustad med blåljus
och han tyckte det var konstigt att jag kände mig förföljd och försökte köra ifrån honom

men nog enda gång jag faktist lackade ur ordenkligt men han kallade mig idiot och då tände jag till

men det är en helt annan sak mot att lägga sig i på ett rejs
jag personligen sätter inte min fot på ett sånt ställa för polisen står och filmar i publiken och förr eller senare är det många som kommer få STORA problem med polisen

inte värt det då svinar jag hellre runt lite anonymt där polisen inte är smile

Ja för de får ju verkligen respekt när de bara åker in bland publiken och alla ungdomar får stå och tuffa sig ?.
Finns absolut ingen anledning att sinka ner en polis. De gör sitt jobb, och är man inte nöjd med det får man ju ta och prata med deras chefer som ber de patrullera.
Händer tyvärr olyckor då och då på illegala street race. Och folk står på tok för nära. Så förstår varför de åker ut.

Navkapsel
15 maj 2012 · 4 637 Inlägg

Helt fel av publiken.

Jag har inget emot att folk är intresserade av drifting, streetrace och annat. Men mångas inställning har jag lite svårt för då de anser sig ha rätt att utöva sin sport var och när de vill. Dock ser jag aldrig hästhinder på vägen, crossåkare i motionsspåret o s v. Inte heller hundratals insändare om att det är dåligt av kommunen att inte bygga gratis hästbanor på ICA-parkeringen...

henkemedpuffen
15 maj 2012 · 249 Inlägg

men vad är det för folk som oftast kastar saker på polis bilarna? jo fulla raggare och dem ifrån rosengård. nu drar jag inte alla över deta men oftast är de dom man ser göra deta.. låt polisen va dem kommer ju oftast bara och kollar läget sen åker dem igen och man kan fortsätta köra.

Volvo 745 "Sleepern" (1990)
Hamilton
15 maj 2012 · 8 873 Inlägg

Navkapsel skrev:
Helt fel av publiken.

Jag har inget emot att folk är intresserade av drifting, streetrace och annat. Men mångas inställning har jag lite svårt för då de anser sig ha rätt att utöva sin sport var och när de vill. Dock ser jag aldrig hästhinder på vägen, crossåkare i motionsspåret o s v. Inte heller hundratals insändare om att det är dåligt av kommunen att inte bygga gratis hästbanor på ICA-parkeringen...

Håller med till 100%, trådens klart bästa inlägg big_smile

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se
Muttley
15 maj 2012 ·

henkemedpuffen skrev:
men vad är det för folk som oftast kastar saker på polis bilarna? jo fulla raggare och dem ifrån rosengård. nu drar jag inte alla över deta men oftast är de dom man ser göra deta.. låt polisen va dem kommer ju oftast bara och kollar läget sen åker dem igen och man kan fortsätta köra.

Var de sådana som kasta ägg på bauhaus i bjuv vid vallåkraträffen för nått år sen då ?. Om jag inte minns fel så var de folk som ville leka på deras parkeringar.

FreddeLi Studerande maskiningenjör
15 maj 2012 · 1 903 Inlägg

Att stänga vägen för att skydda förarna tycker jag är rätt självklart. Gör man inte det så är det ingen som vill köra till slut. Jag har själv varit på en del race men aldrig upplevt att polisen blivit direkt hindrad i sitt arbete.

låt säga att två bilar står på line up och väntar på starten. I samma ögonblick glider en polisbil upp bakom. Att publiken då stänger vägen för polisbilen de 20-30sekunderna det tar tills bilarna är utom synhåll ser inte jag som något problem alls. Sen som någon skrev att polisen bara kommer och kollar läget, och sen är det bara att köra igen, det kan jag omöjligt hålla med om. På de race jag varit på så handlar det om punktmarkering hela kvällen från polisens sida. Vart vi än tar vägen så är där en eller två bilar i släptåg som antingen cirkulerar eller parkerar på strategiska platser.

notera att jag inte på något vis stödjer de som bär sig illa åt mot polisen i dessa sammanhang. Folk som kastar ölburkar och dyligt har inte på ett race att göra.

MVH

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
XL-Dempa
16 maj 2012 · 457 Inlägg

Oftast brukar de ju vara anordnat race men olagligt de vill säga 2 vid start 2 vid mål samt att dom pratar hela tiden med varandra så de inte ska komma några mötande fordon eller dylikt, tycker de bara är drygt av polisen att komma och ställa upp 1-2 polisbilar när dom kan i stället åka runt i kriminella områden eller hjälpa andra i nöd i stället för ställa sig och titta på bilar.

Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla !!!
its only illegal if you get caught!
Buick GNX (1987)
Noiseprojekt
16 maj 2012 · 1 523 Inlägg

Om det inte duger att köra lagliga race på Mantorp, Moholm, Tierp m.fl utan måste köra olagligt för spänningens skull då måste man vara beredd på att ta den smällen med att åka fast!

Många av er resonerar så jävla dumt.


Börjar blir så trött på mentaliteten folk har ang. Polisen!
"-Jag blev stoppad när jag körde 170 på 70 väg, dom gav mig böter och drog in körkortet!!! JÄVLA SNUTFITTOR"

Ja för det var ju säkert Polisen som tvingde dig till att köra 100km/h för fort!
Skyll dig själv!!

Och det är även ni som ringer 114 14 eller 112, gråter och kräver att dom ska hjälpa till när nån repat, stulet din bil el. gjort inbrott i ditt hem/bil!

Så sluta för f**n gnäll och försöka stoppa poliserna när dom försöker göra sitt jobb!
Ni är bara patetiska som inte vågar ta konsekvenserna av det ni gör!

Senast redigerat av Noiseprojekt (16 maj 2012)

patrik79
16 maj 2012 · 782 Inlägg

Om streetracet inte förstör för någon så ser inte jag att det finns något offer så va ska då polisen där o göra.

Kör man race med kompressormatade jänkare i ett bostadsområde så folk varken kan sova eller vågar gå ut så finns det troligtvis flera "offer" o då är det helt rätt av polisen o avbryta o gärna ta lite körkort.
Körs det race på en nedlagd gatstump långt från civilisationen så tycker jag inte det finns några "offer" då alla som är där har kommit dit frivilligt o får skylla sig själva om dom blir överkörda av en bil, den som ger sig in i leken får leken tåla helt enkelt.

Jag tycker iof det ska va rätt att göra vad som helst om det inte går ut över andra, tex röka på hemma eller binda fast kärringen i sängen om hon är med på det. Skulle man däremot stjäla bilstereo för att ha råd att röka o sätta sig på stan o flumma så får gärna polisen komma o bura in slöddret detsamma gäller om man binder fast någon stackare i sängen mot dennas vilja, då är hXn nog väldigt nöjd om polisen kommer o inte är ute o jagar folk som kör race där det inte finns något offer.

PLindblom
16 maj 2012 · 1 200 Inlägg

patrik79 skrev:
Om streetracet inte förstör för någon så ser inte jag att det finns något offer så va ska då polisen där o göra.

Kör man race med kompressormatade jänkare i ett bostadsområde så folk varken kan sova eller vågar gå ut så finns det troligtvis flera "offer" o då är det helt rätt av polisen o avbryta o gärna ta lite körkort.
Körs det race på en nedlagd gatstump långt från civilisationen så tycker jag inte det finns några "offer" då alla som är där har kommit dit frivilligt o får skylla sig själva om dom blir överkörda av en bil, den som ger sig in i leken får leken tåla helt enkelt.

Jag tycker iof det ska va rätt att göra vad som helst om det inte går ut över andra, tex röka på hemma eller binda fast kärringen i sängen om hon är med på det. Skulle man däremot stjäla bilstereo för att ha råd att röka o sätta sig på stan o flumma så får gärna polisen komma o bura in slöddret detsamma gäller om man binder fast någon stackare i sängen mot dennas vilja, då är hXn nog väldigt nöjd om polisen kommer o inte är ute o jagar folk som kör race där det inte finns något offer.

Att där inte finns några "offer" stämmer oftast, men polisen kommer inte dit för att någon störs utan för att förhindra att folk kör ihjäl sig själva eller andra.

Går någon ut och ställer sig på Sergels torg med ett laddat maskingevär finns det inte heller några "offer", men i förebyggande syfte kan det ju vara en smula vettigt att polisen minimerar riskerna genom att avlägsna vapnet från personen.

Jag påstår inte att maskingevär och snabba bilar är lika farliga, absolut inte. Faktum är att olagliga street race ofta är välordnade och förhållandevis säkra, men hur bra arrangerade de än är finns det ingen som kan se till att förarna själva inte kör ihjäl sig.

Nu tänker säkert många "Ja ja, men olyckor kan ju hända var som helst i trafiken." Javisst! Risken är dock en aning större när det tävlas i hög fart, precis som att risken att något går snett är större om du tar med dig en kniv till krogen än om du lämnar kniven hemma. Av den anledningen ser polisen till att gripa beväpnade personer och av samma anledning väljer polisen att försöka stoppa race när de får nys om sådana.


FreddeLi skrev:
Att stänga vägen för att skydda förarna tycker jag är rätt självklart. Gör man inte det så är det ingen som vill köra till slut. Jag har själv varit på en del race men aldrig upplevt att polisen blivit direkt hindrad i sitt arbete.

låt säga att två bilar står på line up och väntar på starten. I samma ögonblick glider en polisbil upp bakom. Att publiken då stänger vägen för polisbilen de 20-30sekunderna det tar tills bilarna är utom synhåll ser inte jag som något problem alls. Sen som någon skrev att polisen bara kommer och kollar läget, och sen är det bara att köra igen, det kan jag omöjligt hålla med om. På de race jag varit på så handlar det om punktmarkering hela kvällen från polisens sida. Vart vi än tar vägen så är där en eller två bilar i släptåg som antingen cirkulerar eller parkerar på strategiska platser.

Låt säga att de två bilarna som "skyddats" från polisen får sladd hamnar i diket på väg därifrån, ska då folkmassan fortsätta blockera vägen och skydda de eventuellt skadade förarna från ambulansen också? De är ju där av samma anledning...

Senast redigerat av Minister (16 maj 2012)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang