Volvo 940 Turbo+ Ryker på tomgång och går RIKTIGT FETT...??

WindebornMotorsport
15 maj 2012 · 200 Inlägg

Som sagt min 940 har börjat ryka som fan när den har stått på tomgång ca:1-2 min inte alltid men oftast. och den drar riktigt mycke bensin 33mil på en fulltank hmm inga felkoder å alla slangar sitter där dom ska å lmm är bytt och den ryker typ vitt,blått,grått och luktar bensin... dricker inget vatten eller olja och inget glapp i turbon....
Mycke tacksam för hjälp med detta..

Tack på förhand
Mvh:Ted

Jakobsson86 Billjudgruppen.se
15 maj 2012 · 787 Inlägg

kolla bränsle trycket o att allt lirar ihop

WindebornMotorsport
15 maj 2012 · 200 Inlägg

4 bar i soppa tryck

RaggarVargen
15 maj 2012 · 210 Inlägg

Byt spridare?

Drive It Like You Stole It!
Raggar Vargen
Jiimpa
15 maj 2012 · 767 Inlägg

volvo_940R skrev:
4 bar i soppa tryck

på tomgång?

WindebornMotorsport
15 maj 2012 · 200 Inlägg

Jiimpa skrev:

volvo_940R skrev:
4 bar i soppa tryck

på tomgång?

ja på tomgång

WindebornMotorsport
15 maj 2012 · 200 Inlägg

RaggarVargen skrev:
Byt spridare?

orginal turbo spridare

RaggarVargen
16 maj 2012 · 210 Inlägg

Men spridarna kan släppa igenom förmycket

volvo_940R skrev:

RaggarVargen skrev:
Byt spridare?

orginal turbo spridare

Drive It Like You Stole It!
Raggar Vargen
Jiimpa
16 maj 2012 · 767 Inlägg

volvo_940R skrev:

Jiimpa skrev:

volvo_940R skrev:
4 bar i soppa tryck

på tomgång?

ja på tomgång

Har du bytt btr på bilen?
Det kanske är så att den kärvar för dig för 4 bar på tomgång låter högt.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 maj 2012 · 13 744 Inlägg

klart den drar sås med 4bars soppatryck på tongången

bilen är gjord för 3bars soppatryck ska man höja soppatrycket ska man göra det när man är tillräckligt påläst
för annars blir det dessa problem

lambdasonden kan reglera till en viss del men inte hur mycket som helst
och den stackarn får jobba röven av sig och rätt vad det är så sotar den igen så pass att den inte längre klarar av att reglera soppa tillförseln på rätt sätt

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
wistfors Performance meck
16 maj 2012 · 342 Inlägg

940 turbo är ju inte redigt kända för bra bränsle ekonomi!
tycker 33 mil är helt okej 7 mer än vad jag kommer på 80l.. NÄR man gasar givetvis annars går det nog köra runt 1,5

luktar det bensin i avgaserna så har du nog lite väl högt bränsletryck....

mvh wistfors

Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 maj 2012 · 13 744 Inlägg

wistfors skrev:
940 turbo är ju inte redigt kända för bra bränsle ekonomi!
tycker 33 mil är helt okej 7 mer än vad jag kommer på 80l.. NÄR man gasar givetvis annars går det nog köra runt 1,5

luktar det bensin i avgaserna så har du nog lite väl högt bränsletryck....

mvh wistfors

min 740 brukar ligga ganska stadig runt 1-1.1 blandad körning och jag kör då inte lungt

kollade när jag körde örebro-stockholm-örebro med lite rundkörning i stockholm med full lastad bil låg på 0.91 körde relativt lungt men ganska fort

det var med 2vuxna 2barn packning till hela familjen och en verktygslåda på 70kg i skuffen
hem var vi 3st vuxna och ungarna och samma packning

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
zemet
16 maj 2012 · 4 041 Inlägg

Growe skrev:

wistfors skrev:
940 turbo är ju inte redigt kända för bra bränsle ekonomi!
tycker 33 mil är helt okej 7 mer än vad jag kommer på 80l.. NÄR man gasar givetvis annars går det nog köra runt 1,5

luktar det bensin i avgaserna så har du nog lite väl högt bränsletryck....

mvh wistfors

min 740 brukar ligga ganska stadig runt 1-1.1 blandad körning och jag kör då inte lungt

kollade när jag körde örebro-stockholm-örebro med lite rundkörning i stockholm med full lastad bil låg på 0.91 körde relativt lungt men ganska fort

det var med 2vuxna 2barn packning till hela familjen och en verktygslåda på 70kg i skuffen
hem var vi 3st vuxna och ungarna och samma packning

Lol min drar alltid minst 1.3 när jag kör ensam i bilen. Fast tjejen körde den iofs på 0.8 så det kanske är möjligt:)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
WindebornMotorsport
17 maj 2012 · 200 Inlägg

Growe skrev:
klart den drar sås med 4bars soppatryck på tongången

bilen är gjord för 3bars soppatryck ska man höja soppatrycket ska man göra det när man är tillräckligt påläst
för annars blir det dessa problem

lambdasonden kan reglera till en viss del men inte hur mycket som helst
och den stackarn får jobba röven av sig och rätt vad det är så sotar den igen så pass att den inte längre klarar av att reglera soppa tillförseln på rätt sätt

okej inte jag själv som ställt trycket men mätte de till 4bar på matar ledningen innan bryggan. men de har inte med att göra att de e en turbo + som de så fint heter (190hk orginal) ? ingen lambda lampa lyser eller felkoder..

motorkillenmartin
17 maj 2012 · 4 Inlägg

Nu måste jag jag bryta lite här. kan jag ha original turbo på extraktor för vet inte hur jag ska dra  röret ifrån turbon till intercoolen och den stora slangen som går ifrån turbon till lmm :en tacksam för svar.

WindebornMotorsport
17 maj 2012 · 200 Inlägg

motorkillenmartin skrev:
Nu måste jag jag bryta lite här. kan jag ha original turbo på extraktor för vet inte hur jag ska dra  röret ifrån turbon till intercoolen och den stora slangen som går ifrån turbon till lmm :en tacksam för svar.

skriv i en egen tråd eller sök om de redan finns en......

motorkillenmartin
17 maj 2012 · 4 Inlägg

ok jag är ny här men vad ska jag söka på ??

Jiimpa
17 maj 2012 · 767 Inlägg

volvo_940R skrev:

Growe skrev:
klart den drar sås med 4bars soppatryck på tongången

bilen är gjord för 3bars soppatryck ska man höja soppatrycket ska man göra det när man är tillräckligt påläst
för annars blir det dessa problem

lambdasonden kan reglera till en viss del men inte hur mycket som helst
och den stackarn får jobba röven av sig och rätt vad det är så sotar den igen så pass att den inte längre klarar av att reglera soppa tillförseln på rätt sätt

okej inte jag själv som ställt trycket men mätte de till 4bar på matar ledningen innan bryggan. men de har inte med att göra att de e en turbo + som de så fint heter (190hk orginal) ? ingen lambda lampa lyser eller felkoder..

Nej det har inget att göra med att det är turbo+. 4 bar låter för högt. har du mätt med vacuum slangen i btren eller med den urdragen?
Har du mätt med slangen i så är btren ställd på 4,5bar minst och det är väldigt högt.

Senast redigerat av Jiimpa (17 maj 2012)

WindebornMotorsport
17 maj 2012 · 200 Inlägg

Jiimpa skrev:

volvo_940R skrev:

Growe skrev:
klart den drar sås med 4bars soppatryck på tongången

bilen är gjord för 3bars soppatryck ska man höja soppatrycket ska man göra det när man är tillräckligt påläst
för annars blir det dessa problem

lambdasonden kan reglera till en viss del men inte hur mycket som helst
och den stackarn får jobba röven av sig och rätt vad det är så sotar den igen så pass att den inte längre klarar av att reglera soppa tillförseln på rätt sätt

okej inte jag själv som ställt trycket men mätte de till 4bar på matar ledningen innan bryggan. men de har inte med att göra att de e en turbo + som de så fint heter (190hk orginal) ? ingen lambda lampa lyser eller felkoder..

Nej det har inget att göra med att det är turbo+. 4 bar låter för högt. har du mätt med vacuum slangen i btren eller med den urdragen?
Har du mätt med slangen i så är btren ställd på 4,5bar minst och det är väldigt högt.

mätte med alla slangar påtongue

Jiimpa
18 maj 2012 · 767 Inlägg

volvo_940R skrev:

Jiimpa skrev:

volvo_940R skrev:

okej inte jag själv som ställt trycket men mätte de till 4bar på matar ledningen innan bryggan. men de har inte med att göra att de e en turbo + som de så fint heter (190hk orginal) ? ingen lambda lampa lyser eller felkoder..

Nej det har inget att göra med att det är turbo+. 4 bar låter för högt. har du mätt med vacuum slangen i btren eller med den urdragen?
Har du mätt med slangen i så är btren ställd på 4,5bar minst och det är väldigt högt.

mätte med alla slangar påtongue

Då är det verkligen högt. ditt problem ligger nog där. Vid tomgång borde det ligga cirka -0,5bar i insugröret och med orginal btr som ligger på 3bar ska då trycket hamna på 2.5bar. Sen öker bränsletrycket paralellt med trycket i insugsröret dvs laddtrycket.
Om du har 4 bar på tomgång så har du över 5 bar vid laddtryck.
Prova en annan btr eller ställ ner den du har om den är justerbar och se om det hjälper smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang