Köpråd:Förstabil budget 35k.

johan____
17 maj 2012 · 11 Inlägg

Det börjar dra ihop sej till första bilen och jag är lite kluven vilken jag ska köpa:/ Jag kommer ha en hel del krav för jag vill inte att jag ska köpa nån skitbil som första bil!
-Det får inte vara volvo eller saab
-Bakhjulsdriven
-Manuellväxellåda
-Inte kombi
-Om bmw inte äldre än e36/39

Det är ett stort + om det blir bmw för då har jag fälgar och lite annat som passar från pappas gamla bil.
Jag är väldigt sugen på bmw 328 e46,men vill höra lite från er innan jag bestämmer mej.

Senast redigerat av johan____ (17 juni 2012)

robn
17 maj 2012 · 44 Inlägg

Om du ska ha en bil du ska trimma för att få farsgubben nöjd får du väll leta efter en stadig turbobil, lönar sig att trimma turbobil än en sugis. Så kika på audi S modellerna, eller om du känner fört att turbokonventera är det bara att köra på en e34/36 med större motor.

Mvh

WIPA
17 maj 2012 · 820 Inlägg

hehe dra alla volvoraggare..

Volvo V70 R "nukedbunny" (1998)
Low
17 maj 2012 · 3 321 Inlägg

Du inne på rätt märke! Men var rädd om kortet om du har prövo tid tongue

TurboTicco
17 maj 2012 · 277 Inlägg

Om jag ska vara ärlig.
Det är bättre med en skit bil och lära sig köra bil. För någon bra förare är du inte även om
Du har fått flängelappen. Köp en skit bil, och lägg undan mer pengar och köp något som går bra. Då kanske du får råd att köpa en bättre bil pch fått lite mer kött på benen så att säga.

Depalma´s Kustom Shop
Sponsorer:
Paintmek Trelleborg
Allt Med Bil & Däck, Malmö
Buick special "Lucie" (1958)
Flaffy211 BMW Fanatiker
17 maj 2012 · 191 Inlägg

Spela taktiskt och köp en lite billigare första bil..
Låter astråkigt men bättre det än att flyga av vägen eller liknande i en dyr och fin bil smile

Annars så finns tycker jag att du är inne på rätt spår.
Förutom BMW så finns ju C-klassen med tex kompressor.. Rätt bra med krut i dom wink

BMW 525i "Sportlimousine - Svarten" (1994)
Holiace
18 maj 2012 · 1 754 Inlägg

Jag kan inte säga mycket mer än att bakhjulsdrift drar in mycket pengar på andrahandsmarknaden, speciellt något med turbo.

Min ända gissning är en volvo med turbo, men eftersom du inte vill köra volvo så är det mer eller mindre kört för en budget på 35000:-

Senast redigerat av Holiace (18 maj 2012)

Jag kan inget om allt.
BenjaminKlasson
18 maj 2012 · 2 Inlägg

med tanke på att det ska vara bakhjulsdrivet så blir det inte mycket till övers förutom kanske mazda rx7/8 som jag tror är bakhjulsdrivet samt merca och andra jänkare möjligtvis!

BenjaminKlasson
18 maj 2012 · 2 Inlägg

Om jag ska vara ärlig så är kanske inte bakhjulsdrift och stark motor att rekommendera till en nybörjare!Du måste kunna vara kall och vara rutinerad förare för att behärska den i vinterväglag och det är inte vänligt att äga en sådan bil i prövotiden...
Ha en tråkigare förstabil som är billig tills du blir varm i kläderna, sen när du jobbat och tjänat mera stålar kan du satsa på en bättre starkare och häftigare bil...då blir även eventuell försäkring billigare så slipper pappa din stå på bilen....du är väl en man?

Nybergrobin
18 maj 2012 · 2 385 Inlägg

Eftersom den ska trimmas så blir en turbomatad bil alldeles perfekt men då förutsätter jag att du har kört flera tusen mil innan du ens funderar på att köpa en motorstark bil....

Bmw 540 med manuell låda kanske? Det är vad jag skulle ha köpt iaf (inge turbo men v8+ manuell låda är kul)

Annars finns
Mercedes: c230 kompressor, e430
Bmw: 540 med manuell låda (riktigt trevlig bil)
Audi: a4, a6 1,8t,   s4/s6 2,7t (quattro)

Senast redigerat av Nybergrobin (18 maj 2012)

Rquired Allmänt envis
18 maj 2012 · 12 512 Inlägg

Bakhjulsdrift är inte ett dugg mer knepigt än fyr eller framhjulsdrift, alla typer av drivning har sina nackdelar och alla typer av drivning kan bita ifrån ordentligt om man överskattar sin förmåga och pressar bilen för långt.

En stor motor håller jag däremot med om, främst för att en yngre förare med lite erfarenhet alldeles för lätt hamnar i höga farter med en sådan. En 328i, 540i, E430, Volvo Turbo eller SAAB Aero och så vidare är snabbt uppe i farter i vilka inte ens en erfaren förare klarat av att hantera en uppkommen situation i. 

Lagom med motor och gärna ett antisladdsystem (Aktivt eller passivt) oavsett vilka hjul som bilen driver på är mitt tips, prestanda blir roligare när man kan hantera det!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Nybergrobin
18 maj 2012 · 2 385 Inlägg

Rquired skrev:
Bakhjulsdrift är inte ett dugg mer knepigt än fyr eller framhjulsdrift, alla typer av drivning har sina nackdelar och alla typer av drivning kan bita ifrån ordentligt om man överskattar sin förmåga och pressar bilen för långt.

En stor motor håller jag däremot med om, främst för att en yngre förare med lite erfarenhet alldeles för lätt hamnar i höga farter med en sådan. En 328i, 540i, E430, Volvo Turbo eller SAAB Aero och så vidare är snabbt uppe i farter i vilka inte ens en erfaren förare klarat av att hantera en uppkommen situation i. 

Lagom med motor och gärna ett antisladdsystem (Aktivt eller passivt) oavsett vilka hjul som bilen driver på är mitt tips, prestanda blir roligare när man kan hantera det!

Bakhjulsdrivet kan bli knepigt om man är ovan och har stark motor tongue  Skulle hellre ha en framhjulsdriven bil då den går rakt fram men rätar på sig vid hjulspinn iaf, det gör då inte en bakhjulsdriven bil

Edit: tänkte på vinter väglag nu

Senast redigerat av Nybergrobin (18 maj 2012)

Rquired Allmänt envis
18 maj 2012 · 12 512 Inlägg

Nybergrobin skrev:

Rquired skrev:
Bakhjulsdrift är inte ett dugg mer knepigt än fyr eller framhjulsdrift, alla typer av drivning har sina nackdelar och alla typer av drivning kan bita ifrån ordentligt om man överskattar sin förmåga och pressar bilen för långt.

En stor motor håller jag däremot med om, främst för att en yngre förare med lite erfarenhet alldeles för lätt hamnar i höga farter med en sådan. En 328i, 540i, E430, Volvo Turbo eller SAAB Aero och så vidare är snabbt uppe i farter i vilka inte ens en erfaren förare klarat av att hantera en uppkommen situation i. 

Lagom med motor och gärna ett antisladdsystem (Aktivt eller passivt) oavsett vilka hjul som bilen driver på är mitt tips, prestanda blir roligare när man kan hantera det!

Bakhjulsdrivet kan bli knepigt om man är ovan och har stark motor tongue  Skulle hellre ha en framhjulsdriven bil då den går rakt fram men rätar på sig vid hjulspinn iaf, det gör då inte en bakhjulsdriven bil

Edit: tänkte på vinter väglag nu

En framhjulsdriven bil som tappar greppet baktill på vintern är inte en barnlek att räta ut. Det är enkelt att säga eller skriva att man skall gasa sig ur en situation, men ens naturliga reaktion när man blir överraskad bakom ratten är knappast att ge full gas så att bilen drar in aktern i spår igen.

Men folk verkar tro att framhjulsdrivna bilar endast kan understyra och bakhjulsdrivna endast kan överstyra...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Nybergrobin
19 maj 2012 · 2 385 Inlägg

Rquired skrev:

Nybergrobin skrev:

Rquired skrev:
Bakhjulsdrift är inte ett dugg mer knepigt än fyr eller framhjulsdrift, alla typer av drivning har sina nackdelar och alla typer av drivning kan bita ifrån ordentligt om man överskattar sin förmåga och pressar bilen för långt.

En stor motor håller jag däremot med om, främst för att en yngre förare med lite erfarenhet alldeles för lätt hamnar i höga farter med en sådan. En 328i, 540i, E430, Volvo Turbo eller SAAB Aero och så vidare är snabbt uppe i farter i vilka inte ens en erfaren förare klarat av att hantera en uppkommen situation i. 

Lagom med motor och gärna ett antisladdsystem (Aktivt eller passivt) oavsett vilka hjul som bilen driver på är mitt tips, prestanda blir roligare när man kan hantera det!

Bakhjulsdrivet kan bli knepigt om man är ovan och har stark motor tongue  Skulle hellre ha en framhjulsdriven bil då den går rakt fram men rätar på sig vid hjulspinn iaf, det gör då inte en bakhjulsdriven bil

Edit: tänkte på vinter väglag nu

En framhjulsdriven bil som tappar greppet baktill på vintern är inte en barnlek att räta ut. Det är enkelt att säga eller skriva att man skall gasa sig ur en situation, men ens naturliga reaktion när man blir överraskad bakom ratten är knappast att ge full gas så att bilen drar in aktern i spår igen.

Men folk verkar tro att framhjulsdrivna bilar endast kan understyra och bakhjulsdrivna endast kan överstyra...

Det är absolut inte enkelt att "gasa sig ur sladden" men det går till skillnad motför en bakhjulsdriven bil tongue Körde min a4 1,8t med ca 200hk och framhjulsdrift genom hela vintern så jag vet att det kan vara jävligt att gasa sig ut situationen när det väl inträffar.

Navkapsel
19 maj 2012 · 4 637 Inlägg

Jag har kört en jävla massa bilar, dock ingen med massvis effekt. Tycker bakhjulsdrift känns tryggare på vintern.

Low
19 maj 2012 · 3 321 Inlägg

Det är alltid roligt men en kul bil! Men polisen eller liknande brukar komma då man minst anar det. Skulle vara trist att bli av med kortet, och börja ruta 1 igen. Har själv haft mitt körkort i 8 månader nu, kör en e36 320i coupe som inte är den kvickaste, dock så har man kortet kvar. Så länge man kan ha roligt i snön så är jag nöjder tills min prövotid försvinner. då kanske man ska skaffa sig nåt större. men ändå har ett gott ljud av en 6a wink

arenwik
19 maj 2012 ·

Ja det låter som det ultimata är en E34 540 Manuell. Men eftersom det var för gammalt för herren så får du väl kika på E39 540 istället. E36 har ju ingen modell med nämnvärd effekt i, förutom M3;an då.

Låter som du får satsa på en 540 E39, finns inte många manuella dock. Men dom finns smile

Sen är det väl inte direkt den ultimata förstabilen, stor, tung och relativt svårkörd manuell.
En 2tons bil med rwd och en stor v8 kan bli livsfarlig om man inte kan hantera en bil i krävande situationer.

Senast redigerat av arenwik (19 maj 2012)

mange_240
19 maj 2012 · 1 562 Inlägg

Det här med drivningen är som man blir van, skulle tro att fyrhjulsdrift är det sämsta en ovan förare kan ha. I en sån lär de gå fortast innan man upptäcker att de va halt. Jag personligen upplever bakhjulsdrivna bilar som mer lättkörda vintertid, men då blir marknaden ganska begränsad. Du verkar ju vilja ha en BMW så de är väl bara att slå till på en sådan, men ett monster som första bil är nog inte att rekomendera.

arenwik
19 maj 2012 ·

mange_240 skrev:
Det här med drivningen är som man blir van, skulle tro att fyrhjulsdrift är det sämsta en ovan förare kan ha. I en sån lär de gå fortast innan man upptäcker att de va halt. Jag personligen upplever bakhjulsdrivna bilar som mer lättkörda vintertid, men då blir marknaden ganska begränsad. Du verkar ju vilja ha en BMW så de är väl bara att slå till på en sådan, men ett monster som första bil är nog inte att rekomendera.

På vinter absolut! Då är det inga problem eftersom eventuell sladd inte är så dramatisk.

Men när man har hög effekt på rwd så blir även sommarens torra gator ett problem.
Att häva en 2 tons kärra på ofrivilligt häng i en torr 100km/h sväng är inget man gör som 18 åring tongue
Att få ut bakvagnen vid omkörning när det är lite fuktigt på vägen är inte svårgjort cool

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang