Köpråd Volvo 855

robba91
27 maj 2012 · 376 Inlägg

Hej.
De har skett lite familjeändring här och ska nu skaffa mig en kombi så tanken ligger på en volvo 855 då ja inte har värsta budgeten.
Men frågan är då Vad ska man tänka på om man åker o kollar på en 855?
Vilken modell? GLE eller GLT vilken dricker minst och har minst fel osv?
Finns de några vanliga fel pga vilken modell de är eller något?
Jag har aldrig ägt en 850 i mitt liv så mycket tips och svar uppskattas!

Bebben Legitimerad besserwisser
28 maj 2012 · 921 Inlägg

Ta en som är "faceliftad" dvs, från -95 och framåt. Även GLT -94 begåvades med det "nya" utseendet om jag inte minns fel.

Bra bilar överlag, men kolla efter rost i hjulhusen, skärmkanter och baklucka. Motorn ska låta bra, inte ha gegga i kylarvätskan eller oljan.
Kolla även ABS-givarna bak. Det är inte alls ovanligt att en av dem lägger av och så tjuvkopplar man den som fortfarande fungerar bara för att släcka lampan i panelen.

Bra att veta är även att skriva ut felkoderna som 850 har, och sedan kolla om den bilen du tittar på avger felkod eller inte. smile

robba91
28 maj 2012 · 376 Inlägg

Bebben skrev:
Ta en som är "faceliftad" dvs, från -95 och framåt. Även GLT -94 begåvades med det "nya" utseendet om jag inte minns fel.

Bra bilar överlag, men kolla efter rost i hjulhusen, skärmkanter och baklucka. Motorn ska låta bra, inte ha gegga i kylarvätskan eller oljan.
Kolla även ABS-givarna bak. Det är inte alls ovanligt att en av dem lägger av och så tjuvkopplar man den som fortfarande fungerar bara för att släcka lampan i panelen.

Bra att veta är även att skriva ut felkoderna som 850 har, och sedan kolla om den bilen du tittar på avger felkod eller inte. smile

Tack för tipsen smile Du vet inte vilken av GLE o GLT som dricker mest och så?

eatsleeprace
28 maj 2012 ·

Det jag kan ge råd på är att när jag hade en GLT kostade det mig ca 600kr ... När jag ägde en T5 2.0T ( Import ) kostade det mig 400kr så billigare att äga en 2.0liters turbo motor smile

Team-Adolfsson Gödseldräng
28 maj 2012 · 4 529 Inlägg

hade en glt sedan för nåt år sen o den va skapligt törstig
gick väll köra runt litern blandad körning men va svårt o få den o gå under det.

köp diesel istället wink 0.6 är snittförbrukningen blandad körning med min

Trolltyget
29 maj 2012 · 54 Inlägg

Den 855 vi har nu går väldigt billigt, är en automat som går på diesel. Drar runt 0.6-0.7 beroende på hur man kör. Skatten ligger på runt 6000, men det tjänar man på i längden. Hade en 850 förut som min syster har nu, den var också väldigt billig i drift. Det var en S 2.5 och drog ca. 0.7, gick ju på bensin den då.

robba91
29 maj 2012 · 376 Inlägg

Trolltyget skrev:
Den 855 vi har nu går väldigt billigt, är en automat som går på diesel. Drar runt 0.6-0.7 beroende på hur man kör. Skatten ligger på runt 6000, men det tjänar man på i längden. Hade en 850 förut som min syster har nu, den var också väldigt billig i drift. Det var en S 2.5 och drog ca. 0.7, gick ju på bensin den då.

Tack för alla svar! lite klokare blev man men turbo och diesel blir de nog tyvärr inte då dom kostar en hel del mer sad

den där 850 S var den manuell eller automat?

conlerc
29 maj 2012 · 102 Inlägg

855 äkta R ska de vara ^^

Volvo 855R "Autotech steg 4" (1996)
robba91
29 maj 2012 · 376 Inlägg

conlerc skrev:
855 äkta R ska de vara ^^

aa men nu ska de bara bli en vanlig familjebil smile

conlerc
29 maj 2012 · 102 Inlägg

robba91 skrev:

conlerc skrev:
855 äkta R ska de vara ^^

aa men nu ska de bara bli en vanlig familjebil smile

Men du måste ju ha något roligt att leka med ibland smile nej men 855 är fräscha,verksr vara bilar som håller och går att få ner bränsleförbrukning med. Är ingen mästare men 850 är min volvofavorit.

Volvo 855R "Autotech steg 4" (1996)
Trolltyget
29 maj 2012 · 54 Inlägg

robba91 skrev:

Trolltyget skrev:
Den 855 vi har nu går väldigt billigt, är en automat som går på diesel. Drar runt 0.6-0.7 beroende på hur man kör. Skatten ligger på runt 6000, men det tjänar man på i längden. Hade en 850 förut som min syster har nu, den var också väldigt billig i drift. Det var en S 2.5 och drog ca. 0.7, gick ju på bensin den då.

Tack för alla svar! lite klokare blev man men turbo och diesel blir de nog tyvärr inte då dom kostar en hel del mer sad

den där 850 S var den manuell eller automat?

Det var en manuell, det var ju en sedan dock. Mamma hade samtidigt en glt, den drog inte heller särskilt mycket har jag för mig.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
29 maj 2012 · 13 797 Inlägg

robba91 skrev:

conlerc skrev:
855 äkta R ska de vara ^^

aa men nu ska de bara bli en vanlig familjebil smile

du får gärna förklara varför man inte ska kunna åka vassare 855:a som familjebil ? smile

har haft 2st kombisar den första hade runt 300hk fungerade perfekt att köra runt familjen med

bara att ungarna hade jäkligt mycket roligare när man skulle upp ifart smile

tror nog turbomodellen är snålast om man nu ska åka snålt

men såklart inbjuder en överladdad bil till tung högerfot

kört min gamla 855turbo -94 med aut på 0.67 men tror nog det är roligare att såga av sig ena armen med en slö bordskniv än att köra så där snålt smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
robba91
29 maj 2012 · 376 Inlägg

Growe skrev:

robba91 skrev:

conlerc skrev:
855 äkta R ska de vara ^^

aa men nu ska de bara bli en vanlig familjebil smile

du får gärna förklara varför man inte ska kunna åka vassare 855:a som familjebil ? smile

har haft 2st kombisar den första hade runt 300hk fungerade perfekt att köra runt familjen med

bara att ungarna hade jäkligt mycket roligare när man skulle upp ifart smile

tror nog turbomodellen är snålast om man nu ska åka snålt

men såklart inbjuder en överladdad bil till tung högerfot

kört min gamla 855turbo -94 med aut på 0.67 men tror nog det är roligare att såga av sig ena armen med en slö bordskniv än att köra så där snålt smile

Dels så vill ja inte ha turbo då ja tänkte ha 2 bilar så småningom så bara en "lätt o lagom" kombi skulle vara bra och sen att jag kommer ha för tung gasfot i en turbo :p

Nybergrobin
29 maj 2012 · 2 385 Inlägg

f

robba91 skrev:

Growe skrev:

robba91 skrev:

aa men nu ska de bara bli en vanlig familjebil smile

du får gärna förklara varför man inte ska kunna åka vassare 855:a som familjebil ? smile

har haft 2st kombisar den första hade runt 300hk fungerade perfekt att köra runt familjen med

bara att ungarna hade jäkligt mycket roligare när man skulle upp ifart smile

tror nog turbomodellen är snålast om man nu ska åka snålt

men såklart inbjuder en överladdad bil till tung högerfot

kört min gamla 855turbo -94 med aut på 0.67 men tror nog det är roligare att såga av sig ena armen med en slö bordskniv än att köra så där snålt smile

Dels så vill ja inte ha turbo då ja tänkte ha 2 bilar så småningom så bara en "lätt o lagom" kombi skulle vara bra och sen att jag kommer ha för tung gasfot i en turbo :p

Det måste ha varit 100% långkörnig med 3 bar i däcken? xD

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang