Volvo 855R-97 Felkod: Vattentempgivare, bilen varvar själv

LastToKnow
30 maj 2012 · 33 Inlägg

Tjenare, har uppstått ett märkligt problem med bilen.
Lite kort info om bilen:
Volvo 855R -1997
BSR steg 1
Manuell låda
ca 26000 mil

Lambdalampan tändes, kolla felkoden på Volvo som visa givaren för vattentemp, bytade givaren. Men felkoden återkommer efter nollställning.
Var på Volvo igen och han läste av felkoden som fortfarande visar samma felkod, den visar normal vattentemp (ca 83 grader) , så givaren funkar ju. Har även bytat termostaten men samma fel kvarstår.
Bilen beter sig underligt i form av att mätaren för motortemp pendlar neråt och upp, emellanåt ligger den stadigt på mitten. Bilen varvar även av sig själv då och då, helt oroegelbundet. Dock inte över 2500 varv, vilket resulterar i om man kör att bilen drar av sig själv, för en kort sekund. Känns inte så bra när bilen gasar själv.

Emellanåt kan tempmätaren under körning ligga stabilt på hälften, när jag sedan parkerar och stänger av motorn och sedan vrider på endast tändningen så går tempmätaren endast upp någon millimeter, startar man bilen så är den rätt segstartad, man får hålla längre på nyckeln och motorn har svårt för att går igång, men den går igång och då går tempmätaren upp och lägger sig på hälften igen.

Kunde kanske vara till hjälp och intressant ifall någon vet vad problemet kan vara eller någon som varit med om detta själv?
Tacksam för all hjälp smile

Mvh Johan

Volvo 855R "The Grey Pearl" (1997)
LuddizR
30 maj 2012 · 219 Inlägg

Hade du bytt motortempgivaren? För hade samma problem nu i helgen. Min bil blev också trögstartad.. och Fläkten gick även när bilen var avstängd och verkligen hela tiden. Men din bil e trögstartad för att styrenheten tror att motorn e tok för varm och då går in i (safe mode) för att inte få motorskador. Mitt problem löstes när jag bytte givaren smile men Testa och Ohm mät den givaren i 25 grader ska den ligga runt 1800 2000 ohm om den funkar som den ska smile

Volvo 850R "Tjugoplussarn" (1996)
LastToKnow
30 maj 2012 · 33 Inlägg

Har samma problem att fläkten går när jag slår till tändningen när motorn är kall, men givaren har jag bytat så den är helt ny

Volvo 855R "The Grey Pearl" (1997)
LuddizR
30 maj 2012 · 219 Inlägg

Mät den! behöver ju bara koppla loss kontakten och mäta stiften! smile

Volvo 850R "Tjugoplussarn" (1996)
LastToKnow
31 maj 2012 · 33 Inlägg

Har ohm-mätt givaren nu och den visar 3900 ohm. Matningen är på 5.0 volt

Volvo 855R "The Grey Pearl" (1997)
LuddizR
31 maj 2012 · 219 Inlägg

okej. hmmm låter lite väl mycket..

Volvo 850R "Tjugoplussarn" (1996)
ValP2k
31 maj 2012 · 1 122 Inlägg

låter som du fått en trasig givare "ny" då tongue

gasa nu foer faen!
LuddizR
31 maj 2012 · 219 Inlägg

Precis för det ska ej vara sådär smile

Volvo 850R "Tjugoplussarn" (1996)
LastToKnow
31 maj 2012 · 33 Inlägg

har provat att mäta brorsans givare också (volvo 855 t-5R) och den visar 2900 ohm, där är inget problem med hans bil

Volvo 855R "The Grey Pearl" (1997)
LuddizR
31 maj 2012 · 219 Inlägg

Men hur varm var hans bil när du mätte då?

Volvo 850R "Tjugoplussarn" (1996)
LastToKnow
31 maj 2012 · 33 Inlägg

hade stått ett litet tag 1 timme eller 2, men hur många ohm ska den visa om den är varm? min som visa 3900 ohm har stått still i ca 20 timmar

Volvo 855R "The Grey Pearl" (1997)
LuddizR
31 maj 2012 · 219 Inlägg

1800 ohm vid 25-26 grader

Volvo 850R "Tjugoplussarn" (1996)
LastToKnow
31 maj 2012 · 33 Inlägg

aha, möjligtvis att den höll lägre temp eftersom bilen har stått still över natten, men vad ska den ha för motstånd om den nu håller lägre temp än 25 grader?

Volvo 855R "The Grey Pearl" (1997)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
31 maj 2012 · 13 749 Inlägg

någon här inne borde väll ha vadis/vida eller autodata och kan kolla upp givaren

för det finns datablad i både vadis och autodata iallfall

har du testat att mäta direkt från styrboxen och se om du verkligen har kontakt så inte kabelhärvan blivit skadad

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
LastToKnow
1 juni 2012 · 33 Inlägg

Nej, jag mätte på stiften som kommer från styrboxen och där fanns 5.0 volt, min mekaniker på volvo kunde även läsa av temperaturen och spänningen från felkodsläsaren. Verkar vara något skumt i vilket fall som, så volvo får lösa detta

Volvo 855R "The Grey Pearl" (1997)
LastToKnow
2 juni 2012 · 33 Inlägg

Har provat med en annan styrbox idag och samma felkod uppkommer igen när den stått på tomgång en stund, och bilen beter sig likadant som tidigare

Volvo 855R "The Grey Pearl" (1997)
Steveoo Personlig servicetekniker på Volvo
2 juni 2012 · 91 Inlägg

Kontrollerat kablaget fram till givaren? Händer att dom ligger och skaver emot, kontrollera även så det är rätt givare som är monterad.

Volvo 744 T5 "HolsetBoost Sleeper" (1988)
Volvo 850R "Refinement" (1996)
LastToKnow
3 juni 2012 · 33 Inlägg

Hur kan jag kontrollera att det är rätt givare som är monterad? Där finns ju Part nr och liknande på påsen som givaren låg i

Volvo 855R "The Grey Pearl" (1997)
Steveoo Personlig servicetekniker på Volvo
3 juni 2012 · 91 Inlägg

Finns instansat art nr på givaren också. Är givaren köpt på Volvo eller någon kopia? Om du köpt den på Volvo så ring och kontrollera så det är rätt givare dom gett dig.

Volvo 744 T5 "HolsetBoost Sleeper" (1988)
Volvo 850R "Refinement" (1996)
LastToKnow
3 juni 2012 · 33 Inlägg

Köpte givaren på Volvo, får kolla upp så det stämmer

Volvo 855R "The Grey Pearl" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang