Inför: "Prova på dag" Dragracing 201 meter + Utställning, 18 Augusti, Arvika flygfält

dj_aggwa El- och Instrumenttekniker
3 juni 2012 · 2 933 Inlägg

Hej!

Tyvärr så har dragracingen / Rattlås-rallyn dött ut i Arvika under de senaste åren så därför ska Arvika Street Car Club göra ett försök att väcka upp intresset för det igen genom att anordna en "Prova på dag" på Flygfältet i Arvika.

VÄGBESKRIVNING

Dragracing med eget fordon och även utställning på samma gång! big_smile

Lördagen den 18 Augusti kl. 09:00-17:00


----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Det kommer gå till på följande vis:


Så fungerar körningen

Besiktning av deltagande bilar sker mellan klockan 08.00 till 11.45. Se till att vara i tid då vi ej har möjlighet att tumma på besiktningstiden eftersom dessa funktionärer behövs vid andra poster efter det.

Tidsträningen 201 m är öppen för alla medlemmar i Arvika Street Car Club. Medlemskap kan tecknas på plats mot en avgift på 150: -. Besiktning av deltagande bilar sker mellan klockan 08.00 till 11:45.

Två ekipage rullar fram på startplattan och värmer eventuellt däck. Bilarna kör sakta fram till respektive bana där "stage in" sker genom att en fotocell bryts av respektive bils framdäck och en lampa i startgranen indikerar att de står på rätt plats. När båda bilarna är på plats trycker startern på en startknapp och lampsekvensen i granen startar. På grönt kör bilarna iväg och efter en avverkad sträcka på 201 meter (1/8 engelsk mil, standardmått). Förarna kör lugnt tillbaka till depån, tidskort med tid och sluthastighet kommer via SMS.


Regler
# Körningen genomförs på en sträcka av max 201 meter.
# För att bereda alla möjlighet till start körs sträckan med två bilar vid varje start. Vid regn kör vi singelrepor.
# Sträckan får inte avverkas fortare än 7.5 sekunder.
# Bilarna skall ha minimum ett trepunktsbälte på förarsidan.
# Passagerare ej tillåtet under körningen.
# Förare skall vid körningen bära heltäckande klädsel, hjälm, handskar samt skor som inte kan lossna från foten.
# Godkänt, giltigt körkort krävs.
# Endast tidkortskörning. Inga klassindelningar. Alla mot alla slumpvis som vid streetracing.
# Bilar av cabriolet typ skall ha båge om de ej är utrustade med rundslagningsskydd i original.
# Innan körning skall kontrollbesiktning genomföras av för detta utsedda personer på området.
# Endast bilar som är besiktigade och skall köra är tillåtna inom depåområdet.
# All körning sker på egen risk.

Banan kommer att vara både klistrad och oklistrad! Banan är klistrad på båda körfält hela vägen.



OBS! All ev. värmning av däck sker med rullande bil, totalförbjud att stå stilla på samma ställe!

Lika så gäller lek och "dounuts" där ev. skyldig avvisas från platsen!  OBS!



Alla deltagande får använda sitt sunda förnuft så denna dag inte slutar med olyckor osv smile

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

De som vill köra som inte är medlemmar i ASCC måste Bli medlem i klubben först, vilket kan göras på plats!




Utställning utan märkesklasser kommer också att ske, Priser till de 10 finaste bilarna på plats utan inbördes ordning kommer att delas ut!



Insläpp och besiktning av fordon: 09:00-11:45. Förarmöte 11:45. Körning 12:00-17:00


Inträde/prislista

Icke medlem + körning inkl. inträde 300:-
Medlem + körning inkl. inträde 150:-
Utställare och besökare 50:-


Dricka, mat och kaffe osv kommer som vanligt att finnas till försäljning!



Märk väl att detta är första gången vi anordnar detta med utrustning vi inte är van vid, det kommer bli ett och annat fel under dagen ! smile

www.ascc.nu

Mvh  ASCC / Magnus

Senast redigerat av dj_aggwa (17 augusti 2012)

240n Goes Inzane!!?PROJEKTTRÅDEN
Volvo V70n 2,4t + BSR STEG 1 = VÄNSTERTRAFIK
Volvo 744 "T5 RWD" (1992)
Volvo 244 (1985)
Erikz0n
4 juni 2012 · 47 Inlägg

Jag kommer och ställer ut min röda pärla! Men finns det någon sida där man måste anmäla sig? wink

JIMMY85
4 juni 2012 · 100 Inlägg

Kommer Nog På Detta

dj_aggwa El- och Instrumenttekniker
4 juni 2012 · 2 933 Inlägg

Erikz0n skrev:
Jag kommer och ställer ut min röda pärla! Men finns det någon sida där man måste anmäla sig? wink

Nice ! smile Nej nån sida att anmäla sig på kommer inte att finnas vad jag vet. Bara att dyka upp som vanligt smile

Mvh Magnus

240n Goes Inzane!!?PROJEKTTRÅDEN
Volvo V70n 2,4t + BSR STEG 1 = VÄNSTERTRAFIK
Volvo 744 "T5 RWD" (1992)
Volvo 244 (1985)
Volvo-simpan
4 juni 2012 · 20 Inlägg

hehe självklart tonguetongue

Volvo 240 GL "Nelly" (1988)
ts007
4 juni 2012 · 1 777 Inlägg

Det e ju en bit men man skulle kanske vidga vyerna lite:-)

Volvo V70n "T-gul Edition" (2006)
Volvo-simpan
4 juni 2012 · 20 Inlägg

ts007 skrev:
Det e ju en bit men man skulle kanske vidga vyerna lite:-)

ja varför inte tongue jag tog mig en dags tur till gävle så tongue hehe

Volvo 240 GL "Nelly" (1988)
dj_aggwa El- och Instrumenttekniker
4 juni 2012 · 2 933 Inlägg

Alla som kan tycker jag ska komma! wink Kan bli jäkligt intressant det här, prova på nåt vi aldrig anordnat förut smile

Självklart så har vi folk bakom oss som har varit i branschen förut, som vet om regler, vad som gäller osv  lol

Senast redigerat av dj_aggwa (4 juni 2012)

240n Goes Inzane!!?PROJEKTTRÅDEN
Volvo V70n 2,4t + BSR STEG 1 = VÄNSTERTRAFIK
Volvo 744 "T5 RWD" (1992)
Volvo 244 (1985)
volvo240_freak
6 juni 2012 · 43 Inlägg

Jag kommer nog och ställer ut iaf. Får se om man vågar prova nån körning med familje bilen.

*Mr.G*
7 juni 2012 · 27 Inlägg

men...  de e ju Vallåkra då!!  sad

Vallåkra är ett måste  smile

dj_aggwa El- och Instrumenttekniker
14 juni 2012 · 2 933 Inlägg

Ja det är lite oturligt att det krockar med det, men tror det är den enda "dragracing-lediga" dagen så får bli så smile

Blir att åka till Vallåkra direkt efter detta är avklarat för våran del, slitsamt men får funka. big_smile


Mvh Magnus

240n Goes Inzane!!?PROJEKTTRÅDEN
Volvo V70n 2,4t + BSR STEG 1 = VÄNSTERTRAFIK
Volvo 244 (1985)
Volvo 744 "T5 RWD" (1992)
dj_aggwa El- och Instrumenttekniker
4 juli 2012 · 2 933 Inlägg

Ändrat priserna nu från :
Icke medlem + körning 400:-
Medlem + körning 250:-
Utställare och besökare 50:-

Nu  är priserna istället:
Icke medlem + körning inkl. inträde 300:-
Medlem + körning inkl. inträde 150:-
Utställare och besökare 50:-

Mvh Magnus

240n Goes Inzane!!?PROJEKTTRÅDEN
Volvo V70n 2,4t + BSR STEG 1 = VÄNSTERTRAFIK
Volvo 744 "T5 RWD" (1992)
Volvo 244 (1985)
zputnic
4 juli 2012 ·

Hej!

Blir det tidtagning?

dj_aggwa El- och Instrumenttekniker
4 juli 2012 · 2 933 Inlägg

zputnic skrev:
Hej!

Blir det tidtagning?

Hej!

Ja det tror jag, de som driver på mest har pratat på att de har fått lånat en "julgran" med massa fotoceller osv så tidtagning blir det nog säkerligen :-)


Mvh Magnus

240n Goes Inzane!!?PROJEKTTRÅDEN
Volvo V70n 2,4t + BSR STEG 1 = VÄNSTERTRAFIK
Volvo 744 "T5 RWD" (1992)
Volvo 244 (1985)
Volvo-simpan
4 juli 2012 · 20 Inlägg

det är "tidsträning" vilket menas att man inte får köra under 7s. för då räknas det som tävling enligt dom på KDR som jag förstod det. och då måste man ha ambulans tillgänglig, rädningsteam med mera, men ja vi kommer ta tid på alla smile och som det värkade i karlstad va det inte så lätt att komma under 7 tongue

Volvo 240 GL "Nelly" (1988)
dj_aggwa El- och Instrumenttekniker
5 juli 2012 · 2 933 Inlägg

Volvo-simpan skrev:
det är "tidsträning" vilket menas att man inte får köra under 7s. för då räknas det som tävling enligt dom på KDR som jag förstod det. och då måste man ha ambulans tillgänglig, rädningsteam med mera, men ja vi kommer ta tid på alla smile och som det värkade i karlstad va det inte så lätt att komma under 7 tongue

Ja just ja, så sa vi ju tongue bra koll big_smile
Å va det nån/några som körde under 7s så får inte de köra mot nån utan bara ensam på banan. Eller har jag fått det om bakfoten med? wink

240n Goes Inzane!!?PROJEKTTRÅDEN
Volvo V70n 2,4t + BSR STEG 1 = VÄNSTERTRAFIK
Volvo 244 (1985)
Volvo 744 "T5 RWD" (1992)
Volvo-simpan
5 juli 2012 · 20 Inlägg

dj_aggwa skrev:

Volvo-simpan skrev:
det är "tidsträning" vilket menas att man inte får köra under 7s. för då räknas det som tävling enligt dom på KDR som jag förstod det. och då måste man ha ambulans tillgänglig, rädningsteam med mera, men ja vi kommer ta tid på alla smile och som det värkade i karlstad va det inte så lätt att komma under 7 tongue

Ja just ja, så sa vi ju tongue bra koll big_smile
Å va det nån/några som körde under 7s så får inte de köra mot nån utan bara ensam på banan. Eller har jag fått det om bakfoten med? wink

Har för mig det va nått sånt dom sa smile men inte helt 100% säker.. vart indelad i olika uppgifter så hadde så mycket andra regler som jag fick lära mig, rejdar kan bandelen bättre.. och alla bilar osv måste "besiktas" innan dom får köra! försäkring osv.. bil mot bil, motorcykel mot motorcykel, och gokart tex får köra mot motorcykel men ingen av dom får köra mot bil! smile ingen lekkörning på banans område, dvs på parkeringen, vid mål och på vägen tillbaka! då blir man bort skickad från platsen. av säkerhetsskäl smile

Volvo 240 GL "Nelly" (1988)
Sjokvist
6 juli 2012 · 138 Inlägg

jag kommer  nog  och tittar

Volvo V70 "Here v70" (2009)
Saab 9-5 Vector "Blue ops" (2005)
dj_aggwa El- och Instrumenttekniker
7 juli 2012 · 2 933 Inlägg

Laddarne skrev:
jag kommer  nog  och tittar

Härligt! smile

240n Goes Inzane!!?PROJEKTTRÅDEN
Volvo V70n 2,4t + BSR STEG 1 = VÄNSTERTRAFIK
Volvo 244 (1985)
Volvo 744 "T5 RWD" (1992)
Ahlis89
7 augusti 2012 · 44 Inlägg

All info om regler och hur det går till finns på vår hemsida nu, ascc.nu. Är det något annat ni undrar över så är det bara att fråga. Det har varit stort intresse från lokala muskelbilar, tex Tommy Luhr kommer vad jag vet nu å några till så det blir nog en bra dag med blandad kompott;). Hoppas att så många som möjligt dyker upp!
Mvh Ahlis

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang