Vettemannen
>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
6 juni 2012
· 14 082 Inlägg
VTEx skrev:
Halloj.
i helgen var jag iväg en sväng med min Pontiac Bonneville 65:a, vi åkte ca: 5Mil och allt funkade perfekt dit vi skulle. Men när vi skulle därifrån så var batteriet helt slut knackade bara lite i startmotorn mer var det inte.
-
Så vi fick starthjälp och lyckades ta oss därifrån. Ca: 5km därifrån så fick vi stop igen.
Samma fel då batteriet var helt slut, fick starthjälp ännu en gång och lyckades ta oss halvvägs hem.
Och samma fel 1 gång till.
Då fick vi starthjälp ännu en gång och då struntade vi i att ha igång lyset på bilen resten av vägen hem..
Så vi kom hem utan bekymmer.
Alltså felet är att om man har igång lyset så suger de ut allt batteri och bilen dör.
Utan lyse går bilen hur länge som helst.
Har man bilen uppe på varv så lyser lamporna starkare typ som på en "moped"
Generatorn laddar enligt laddmätaren inne i bilen.
Kan det vara batteriet som är slut eller vad tror ni kan vara fel?
Bilen skulle väll inte gå alls knappt om generatorn var kass?
MvH // VTEx
Detta var precis samma saker som hände min Volvo förra veckan, man startade med startkablar och kom en bit sen dog den. Det blev c:a 5-6 stopp på den milen det var hem. Jag laddade batteriet med CTEK:s recondladdare men det var inget fel på batteriet. Startade bilen och det var ingen skillnad på voltstyrkan på batteriet oavsett om motorn var igång eller inte. Efter en stund så började batteriet ladda ur. Tog isär laddningsregulatorn i generatorn och kolen var sopslut, men med ny regulator och nya kol så laddade den igen. Ett tips...kolla generatorkolen.
/Benny
Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!