MrH's Volvo C70 T5 -- Långtidsprojektet.

Min C70 är tänkt som ett rullande långtidsprojekt då jag inte bara vill stå i garaget och bygga utan också kunna ut och njuta av den här underbara bilen då och då. Det får helt enkelt ta den tid det tar och som min ekonomi och tid räcker till. Slutmålet är att skapa en bil som platsar på utställningar med lite lagom mycket showfeeling utan att det för den skull blir en "rymdraket". Tiden får helt enkelt utvisa var det hamnar till slut, men den kommer att både synas och höras om jag får till det som jag vill! :D
  • 64 Följare
  • 83 741 Visningar
  • Projektet avslutat 23 januari 2015
MrH Det är lättare att prata än att få något sagt.
8 juni 2012 · 735 Inlägg

Då jag av någon anledning aldrig blivit färdig med att lägga upp en projekttråd här så tänkte jag att det är dags nu. Bättre sent än aldrig! Det här blir därför till en början en genomgång av det som redan är gjort, och är en "copy/paste" från ett annat forum, så några av er har säkert redan koll på vad som är gjort.
Vi tar det från början!



--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Den 31 augusti tar jag bussen till Jönköping för att hämta bilen, en C70 T5 , -99.
Några dagar senare tar jag dom första bilderna.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2010/100903/_DSC3937b.jpg

http://www.haellquist.com/forumsbilder2010/100903/_DSC3941b.jpg

http://www.haellquist.com/forumsbilder2010/100903/_DSC3942b.jpg

http://www.haellquist.com/forumsbilder2010/100903/_DSC3943b.jpg

Dagen efter byter jag ut dom kantskavda originalhjulen mot dom jag hade på min V70 tidigare. Visserligen är dom däcken i stor sett slut men fälgarna är det inget fel på och däcken håller tills det är dags för C70:n att gå i ide i garaget.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2010/100904/_DSC3945b.jpg


Den 25 oktober lämnar jag bilen hos en lackerare för att få främre stötfångaren och båda framskärmarna omlackade. Höger framskärm har en mindre plåtskada, vänster framskärm en liten lackskada och stötfångaren har stenskott, skavmärken i underkant fram och en mindre plastskada vid vänster hjulhus. Några dagar senare hämtar jag bilen igen och nu ser den lite trevligare ut!

Jag njuter av bilen i några veckor. Trots att det är en bil med ganska många år bakom sig är den underbar att köra. Jag alternerar mellan bilarna fram till mitten av november. Den 23:e är det dags för "Milou" att gå i vinteride i garaget! Därmed är V70:n för första gången dömd till ett liv utomhus i vinter....

Funderingarna på kommande moddar börjar och tanken var att bygga med ljudprylarna som tidigare satt i Paitworx "Sheriffen" med bla den gigantstora Orion-basen, 15", 40 kg tung och med ett minsta monteringsdjup på drygt 30 cm!

http://www.haellquist.com/forumsbilder2010/101113/_DSC4108b.jpg

http://www.haellquist.com/forumsbilder2010/101113/_DSC4113b.jpg

Jag övergav dock dessa tankar och basen och det stora slutsteget på 5000W åkte till en ny ägare i Falköpingtrakten. Det blir alltså inget brutalbygge med 40-kilosbasen! Det kändes helt enkelt inte "Mr H". Vad det blir i stället? Säger jag inte!  :wink:  Men ett ljudbygge kommer det att bli. Så mycket kan jag avslöja.

Det här är ju början på en projekttråd så jag ska visa er att det har hänt lite i alla fall. Det ska ju som sagt bli ett ljudbygge så nu är samtliga originalhögtalare bortplockade. För att få ur högtalarna i hatthyllan är man tvungen att demontera HELA inredningen från B-stolpen och bakåt.

(Här hade jag tänkt att lägga upp bilder på den halvrensade cupén men dom bilderna finns på en hårddisk som jävlas med mig.)


Vad gjorde jag med bilen idag då? Jo idag kom en del dämpmatta på plats. Jag kommer inte att göra något extremt jobb med dämpningen. Det blir inte flera lager och inte heller totaltäckning av alla åtkomliga ytor. Jag har ju inte för avsikt att tävla med ljudbygget så jag lägger mig på en lite lägre nivå vad gäller användandet av dämpmatta.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2010/101219/_DSC4150b.jpg
Här har jag kommit en bit med bagaget.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2010/101219/_DSC4151b.jpg
Ryggstödsplåten och hatthyllan dämpad.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2010/101219/_DSC4152b.jpg
Dämpade ryggstödsplåten och hatthyllen även från cupésidan.

Den observante ser att jag skurit upp dämpmattan för dom båda hålen i ryggstödsplåten som originalbasarna i förekommande fall spelar mot. Rätt eller fel, men jag tänkte låta mina basar spela samma väg, och därmed har jag avslöjat att den stora Orionbasen byts ut mot två basar.


Jag har även demonterat tunnelkonsolen. Har lite idéer för den, men det sparar vi så får jag se om jag skall visa och berätta om det senare.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2010/101219/_DSC4154b.jpg

Här en bild som visar hur litet hålet för högtalaren i dörrpanelen är. Där bakom sitter en 8-tummare original. Tycker att det känns lite märkligt att man låter en så pass stor högtalere spela till ca 50% rakt in i dörrpanelen.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2010/101219/_DSC4156b.jpg


Mer än så här blir det inte idag!  big_smile


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


NU kommer det lite bilder att kika på!!  :wink:

http://www.haellquist.com/forumsbilder2010/101229/_DSC4157b.jpg
De två första golvreglarna inpassade.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2010/101229/_DSC4158b.jpg
Här började jag så smått inse att det bara är att glömma att kunna ha kvar reservhjulet eftersom det behövs en tvärregel till hitom den främre, som inte är med på den här bilden. Attans!

http://www.haellquist.com/forumsbilder2010/101229/_DSC4159b.jpg
Medan jag funderade vidare på nästa steg med det nya bagagegolvet penslade jag vänster sidopanel med plyester. Bulan för elantennen (det ljusa partiet strax nedanför det stora hålet) skall tas bort när polyestern stelnat. Troligtvis sågar jag till en bit MDF som passar den plana ytan på panelen och skruvar/plastar ihop den med panelen för att på så sätt få en rak och slät sidopanel som inte flexar.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2010/101229/_DSC4160b.jpg
Även högra sidopanelen kommer att få samma behandling sen. Här är dock den nya golvskivan inpassad. Den skall sen kortas längst in i framkant för att passa mot baslådan/lådorna.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2010/101229/_DSC4169b.jpg
Två sådana här baslådor kommer att fästas i golvreglarna. Jag kommer att ha två basar i varsin låda. Anledningen till att det blir två lådor är helt enkelt att en låda med tillräcklig volym för båda basarna blir för stor för att jag skall få ner den i bagaget.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2010/101229/_DSC4170b.jpg
Ena lådan inställd på prov.


Ja, längre än så har jag inte kommit än. Det här får helt enkelt ta sin tid och det känns riktigt lyxigt att kunna släppa sakerna och göra något annat en stund när man kör fast eller blir fikasugen UTAN att ha pressen på sig att ha bilen körklar efter varje dag. Det var ju så jag hade det med V70:n, skruva, fixa och trixa lördag-söndag och när helgen var över vara tvungen att ha en körbar bil.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Den här tråden har varit "död" i nära nog ett halvår nu och jag får väl erkänna att det inte har hänt så värst mycket mer med bilen sen dom bilder som finns här togs. Bagagebygget har satt mig på prov ordentligt vill jag lova! Jag har kört fast flera gånger, tappat sugen, satt igång igen, kört fast.....
Det jag däremot har upptäckt är att jag faktiskt kunde få in en baslåda som rymmer båda basarna, så tills vidare blir det en enkel installation i bagaget och högtalarna monterad i originaluttagen fram nu i sommar. Detta för att kunna höra hur det låter innan jag ev ger mig på att bygga om dörrsidor och annat för att justera högtalarvinklar. Eftersom jag inte har för avsikt att delta i ljudtävlingar så håller jag tummarna för att volvos ljudtekniker har gjort ett bra jobb när dom placerade högtalarna i bilen. I sann Mr H-anda vill jag om möjligt slippa göra åverkan i bilen.

Den här uppdateringen blir enbart i textform då jag fortfarande inte fått ordning på min ordinarie dator efter krachen strax före jul. Det blev något "spök" med burken, fick väl in något skit från nätet antar jag trots antvirusprogram mm, och dessutom la hårddisken med alla mina digitalbilder av. Ingen fara tänkte ju jag eftersom jag varit ordentlig och installerat ett backupprogram som hela tiden jobbar i bakgrunden. Trodde jag......  Det visade sig att det programet av någon jä-la anledning slutade uppdatera ett halvår innan krachen! Nu lyckades Technilab rädda alla mina bilder men det äventyret kostade mig 7000:-. Dagens tips, kör dubbla backuper på värdefull data OCH kolla frekvent att det verkligen blir backuper!!

Nå väl, idag beställde jag nya fälgar och däck till "Milou". Mina bronsfärgade LG Ice åkte iväg med sin nya ägare för några veckor sedan. Vad det blev istället? Det kommer bilder när dom sitter på bilen! Ni får leva med nyfikenheten ett tag. wink

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Jaha, då var besiktningen avklarad. Inte med blankt papper men....

http://www.haellquist.com/forumsbilder2011/110714/_DSC4614b.jpg
....ändå inte så illa. Det där fästet får väl bli ett vinterprojekt. Känns helt OK och besiktningsmannen tyckte att bilen verkade vara ett bra köp. Gôtt mos!!  big_smile


Ja, sen var det ju det där med fälgarna då. Dom blir faktiskt [size=18]"Modd 3"[/size] så den kronologiska ordningen blir lite haltande så här i början. 1:an och 2:an får jag återkomma till lite längre fram.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2011/110714/_DSC4615b.jpg
Ocean Deep Black, 8,0x18" skodda med Tyfoon Successor 235/40-18".


http://www.haellquist.com/forumsbilder2011/110714/_DSC4617b.jpg
Det måste ju även synas vems bil det är.  :wink:


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Första semesterdagen!
Den innebar lite sakletande på skroten. Väl hemma igen så kan jag konstatera att jag fått med mig följande "bra-att-ha-saker".

2 st motorkåpor
2 st rattkåpor
2 st backspegelfötter
2 st backspegelkåpor
3 st ventilationsgaller
3 st bagagepaneler (2 höger + 1 vänster)
1 st tunnelfack
1 st innertak
1 st delbart originaldrag inkl. kablage
? st lampor till instrument & strömbrytare

Allt detta till den facila kostnaden av 670 riksdaler!
Framtiden får utvisa om det är mer än bagagepanelerna som kommer till användning. Draget kommer sannolikt att monteras framöver i alla fall.


Nu är det dags att fortsätta stereobygget! Gårdagen innebar demontering av inredning. Stolar och baksäte är utplockat liksom sidopanelerna bak och en rejäl strömkabel är dragen från batteriet och bak genom kupén. Det tog dock tillfälligt stopp vid baksätet men detta skall åtgärdas i morgon så att kabeln kan passera ut till bagaget.
I morgon skall även högtalarkablar dras längs takkanten. Förhoppningsvis hinner jag även dra lågnivåkablarna.
Framför mig ligger också att dra högtalarkablar genom dörrkontakterna, och det lär väl bli pilligt som f-n och ta en stund, men jag vill göra det så seriöst jag kan.

Bilder kommer bara jag hittar kabeln till "garage-kameran" så att jag kan föra över dom till datorn.


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Här kommer några bilder från garaget!

http://www.haellquist.com/forumsbilder2011/110718/IMG_0787b.jpg
Jag drar strömkabeln under luftfiltret.....

http://www.haellquist.com/forumsbilder2011/110718/IMG_0786b.jpg
.....via "tillbehörskanalens" klamma.....

http://www.haellquist.com/forumsbilder2011/110718/IMG_0785b.jpg
.....och in geneom gummigenomföringen.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2011/110718/IMG_0788b.jpg
Här kommer den in i cupén uppe under instrumentbrädan.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2011/110718/IMG_0791b.jpg
Vidare bakåt längs vänstra tröskeln. Ska ta och kika i den där kabelkanalen om där finns plats även för strömkabeln. Sannolikt inte men det skadar ju inte att titta efter.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2011/110718/IMG_0790b.jpg
Baksätet är bortplockat, och den observante kan skymta baslådan genom hålen i ryggstödsplåten.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2011/110718/IMG_0789b.jpg
Även framstolarna är borttagna. Ja, jag vet att det behöver städas! smile

http://www.haellquist.com/forumsbilder2011/110718/IMG_0792b.jpg
Nu i kväll åkte jag på en oförberedd inspektion.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2011/110718/IMG_0793b.jpg
Inspektör Kisse kontrollerar om allt går rätt till.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2011/110718/IMG_0794b.jpg
Inget undgår hennes skarpa blick.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2011/110718/IMG_0795b.jpg
Plötsligt upptäckte hon något!

http://www.haellquist.com/forumsbilder2011/110718/IMG_0796b.jpg
Ett hål! Det måste undersökas!

http://www.haellquist.com/forumsbilder2011/110718/IMG_0797b.jpg
Jag kunde dock andas ut. Baslådan fick godkänt! smile

http://www.haellquist.com/forumsbilder2011/110718/IMG_0798b.jpg
Det mesta av paneler och inredning är demonterat. Får se hur mycket plats det finns bakom takpanelerna, om högtalarkablarna får plats där eller om jag måste lossa innertaket också så att jag kommer åt att dra kablarna där.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2011/110718/IMG_0799b.jpg
Strömkabeln skall dras in i bagaget i nedre högra hörnet vid ryggstödsplåten/hjulhuset.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2011/110718/IMG_0800b.jpg
Tunnelfacket skall bytas ut mot det jag fick med mig hem från skroten idag. Upptäckte nämligen att min var trasig i bakkant där lockets gångjärn sitter.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2011/110718/IMG_0801b.jpg
I ett trångt garage gäller det att nyttja alla ytor som finns att tillgå. Tur att det är lätta och mjuka prylar så man kan lägga dom på taket så länge.


Det var lite om vad som hänt så här långt. Nu blir det till att sätta full fart då målet är att ljudbygget skall vara inkopplat och all inredning återmonterad den här veckan. Måste sätta lite press på mig själv. Annars blir det inte mycket gjort. smile


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Då så! Då var projekttråden igång även här. Fortsättning följer!

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Volvo C70 2,4T "Westcoast Edition" (2000)
ts007
8 juni 2012 · 1 777 Inlägg

Äntligen:-) En mycket intressant och inspererande tråd som kommer att följas:-)

Volvo V70n "T-gul Edition" (2006)
Rille-K Plåtis
9 juni 2012 · 948 Inlägg

ts007 skrev:
Äntligen:-) En mycket intressant och inspererande tråd som kommer att följas:-)

Kan bara hålla med... tongue

Volvo S80 "Recycled Rainbow" (1999)
MrH Det är lättare att prata än att få något sagt.
9 juni 2012 · 735 Inlägg

Då fortsätter vi summeringen av ljudbygget. En del av bilderna har ni redan sett men det får ni stå ut med.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Sommaren 2011 kommer alltså att vara en testsommar vilket i klartext innebär en enkel installation för att helt enkelt kunna avgöra framför allt hur framsystemet låter. Om det fungerar med elementen monterade i originalposition eller om dom måste vinklas på ett eller annat sätt för att ljudbilden ska bli bra. Jag umgås visserligen inte med några tankar på att tävla med ljudbygget men vill ändå att det skall låta bra. Att det kommer att kunna låta mycket, oavsett högtalarplacering, vet jag redan innan prylarna blivit inkopplade!
 
När utvärderingen är gjord är tanken att det skall bli en installation som både låter bra och flirtar med utställningsbesökarna, men som ändå är stilrent. Inga lackade ytor och "rymdraketsutseende" i min bil! Det skall också vara byggt i sann "Mr H-anda", dvs utan ingrepp på bilen. Allt ska gå att återställa om så önskas i framtiden.
 
Det är dom här prylarna som skall in i bilen på ett eller annat sätt. smile


http://www.haellquist.com/forumsbilder2011/110812/konfig.jpg
Slutsteg och högtalare kommer från DLS. Som synes är huvudenheten från Pioneer.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2011/110812/_DSC4150b.jpg
Det är nu den 19 december 2010 och med bagaget rensat från paneler och golv började jag montera dämpmattor. Nu ska det redan från början påpekas att det inte kommer att "tokdämpas". Återigen, det handlar inte om någon blivande tävlingsbil.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2011/110812/_DSC4151b.jpg

http://www.haellquist.com/forumsbilder2011/110812/_DSC4152b.jpg
Så här långt är det dämpmattor på över- och undersidan av hatthyllan, fram- och baksidan av ryggstödsplåten och främre delen av bagagerumsgolvet. Det får räcka tills vidare, och och om jag upplever ett behov av det, kompletteras innan det slutliga bygget.

Här syns också att jag skurit upp hålen i ryggstödplåten där originalbasarna sitter i förekommande fall. Tanken är att låta basarna spela mot dessa hål så gott det nu går.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2011/110812/_DSC4157b.jpg
På juldagen började jag med snickerierna. Här har sidopanelerna åkt in igen för att jag skall kunna se vad golvyta jag har att jobba med. Det nya golvets första reglar är på plats.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2011/110812/_DSC4158b.jpg
Främre och bakre golvregel inpassade.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2011/110812/_DSC4159b.jpg
Vänster sidopanel penslad med polyester för att sedan kunna slipas slät inför plastningen. Det här skulle komma visa sig vara det första misstaget i det här bygget, men det återkommer jag till senare.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2011/110812/_DSC4160b.jpg
Det nya golvet provas. Tanken är att ljudbygget skall rymmas under hatthyllan för att på så vis ändå få lite bagageutrymme kvar.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2011/110812/_DSC4169b.jpg
Då bagageöppningen är så pass liten som den är så bygger jag två separata, identiska, lådor.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2011/110812/_DSC4170b.jpg
Den fösta lådan provas på plats i bilen. Tittar man noga på den tomma platsen till höger så syns det att den tvärgående golvregeln ligger ner medan sidoregeln står på högkant. På så vis kommer baslådorna att fixeras i sidled.

Det är nu den 29:e december och jag avbryter byggande för nyårsfirande hos goda vänner i huvudstaden.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Nytt år, 2011, och på vägen hem från Stockholm satt jag och tänkte på baslådorna, "undrar om det ändå inte borde gå att bygga en låda till båda basarna som går in i bagaget". Sagt och gjort, väl hemma så satte jag ihop det två små lådorna med ett par skruvtvingar och testade. Jag har ingen bild på mitt försök, men resultatet var att dom gick in.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2011/110812/_DSC4184b.jpg
Här är den stora lådan påbörjad. En av "smålådorna" syns bakom.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2011/110812/_DSC4186b.jpg
Det är inte mycket spelrum.....

http://www.haellquist.com/forumsbilder2011/110812/_DSC4191b.jpg
....men den går in!

http://www.haellquist.com/forumsbilder2011/110812/_DSC4199b.jpg
Fram tills nu har golvreglarna legat på "lösen" i bagaget men nu sätts dom ihop med vinkeljärn och bultar.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2011/110812/_DSC4200b.jpg
Blev lite stabilare.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2011/110812/_DSC4203b.jpg
Här är även en tredje regel på plats och mäts in.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2011/110812/_DSC4204b.jpg
Baslådan kommer att vila på det båda liggande reglarna.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2011/110812/_DSC4205b.jpg
Lådan passar med näst intill klämpassning mellan sidoreglarna. Mittenstödet i baslådan kommer senare att bli utbytt mot en mellanvägg.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2011/110812/_DSC4206b.jpg
Bakstycket på plats på baslådan för nu....

http://www.haellquist.com/forumsbilder2011/110812/_DSC4209b.jpg
....är slutstegspanelen på gång.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2011/110812/_DSC4210b.jpg
Så här någonting kanske funkar. Det är grymt mycket tid som går till att fundera på olika alternativ när man aldrig gjort något sån't här tidigare.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2011/110812/_DSC4215b.jpg
En täckskiva kom till efter en ruskig massa mätande.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2011/110812/_DSC4217b.jpg
Ett litet vinkeljärn med en nitmutter fastsatt. Givetvis ett även på andra sidan också. Dessa blir fästpunkterna mellan golvramen....

http://www.haellquist.com/forumsbilder2011/110812/_DSC4216b.jpg
.... och slutstegspanelen.
 
 
Vi är nu i mitten av januari och nu körde det fast ordentligt. Jag funderade på en mängd olika lösningar för fastsättning av täckskivan för slutstegen. Det är väl ett utslag för min oerfarenhet av den här typen av konstruktioner kan jag tro.


http://www.haellquist.com/forumsbilder2011/110812/_DSC4221b.jpg
Att med hjälp av små beslag haka fast panelen blev till slut det alternativ jag valde. Ännu mer mätande vidtog.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2011/110812/_DSC4223b.jpg
Lyft lite, tryck mot, sänk ner....

http://www.haellquist.com/forumsbilder2011/110812/_DSC4224b.jpg
...och panelen sitter på plats.
 
 
I slutet av januari började jag med plastandet av sidopanelerna. Varför jag fick för mig att jag var tvungen att göra det vet jag inte riktigt. Dom få bilder jag har på detta tänker jag inte visa för jag blev allt annat än nöjd och tappade sugen på byggandet. Hela februari gick utan att jag rörde bygget!


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


http://www.haellquist.com/forumsbilder2011/110812/_DSC4253b.jpg
I början av mars gjorde jag ett försök att komma igång igen. Jag insåg att jag måste fästa golvramen på något sätt även i bakkant. (Fram är den inkilad under ryggstödsplåten och i sidled fixerad av fjäderbenstornen.) Dom här vinkeljärnen innebär den ena av två olika ingrepp jag gjort i bilen för ljudbyggets skull, två hål genom golvet.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2011/110812/_DSC4251b.jpg
Ramen är alltså fäst med genomgående bult med bricka och låsmutter i golvet i bakkant.
 
Mycket mer hände inte med ljudbygget i mars. Jag gjorde ett försök att få ordning på plastningen av sidopanelerna, men det ville sig fortfarande inte och bygget avstannade igen och jag pillade med lite andra saker på bilen istället.
 

--------------------------------------------------------------------------------

 
Den 17:e juli tog jag mig i kragen och satte igång igen! Semestern var inne på sin andra dag. Lördagen hade jag avsatt som en ren slappardag, bara känna att nu äntligen var det semester. Jag hade dagarna innan semestern bestämt mig för att ljudbygget skulle bli ett testbygge i år och att första semesterveckan skulle vigas för ändamålet. Sagt och gjort, söndag morgon satte jag igång!

http://www.haellquist.com/forumsbilder2011/110812/IMG_0787b.jpg
Jag satte igång med att dra en strömkabel på 50 mm2. Inga halva grejer här inte! Jag började framme vid batteriet och här passerar kabeln luftfilterburkens plats.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2011/110812/IMG_0786b.jpg
Den sk tillbehörskanalen som förnämligt nog finns på dessa bilar sitter fäst i denna kabelklamma. Funkar ju utmärkt till att hålla elkabel också.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2011/110812/IMG_0785b.jpg
In genom hålet i gummibussningen.....


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jäklar! Vilken blixt!  Jag måste rycka sladdarna! Fortsättning kommer när åskan har passerat!

Inget blixt och dunder på en stund nu....
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



http://www.haellquist.com/forumsbilder2011/110812/IMG_0788b.jpg
....och in genom isolermattan i kupén.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2011/110812/IMG_0789b.jpg
Stolar och baksäte är urplockat för åtkomlighetens skull.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2011/110812/IMG_0791b.jpg
Kabeln dragen längs tröskeln. Det märks att det inte är tänkta att det skall dras så kraftiga kablar här. Trångt är bara förnamnet! Jag provade att dra kabeln flera olika vägar och i och med att jag hade en begränsad längd kabel att tillgå var det här det minst dåliga alternativet.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2011/110812/IMG_0799b.jpg
Här är den framme vid baksätet där det tillfälligt blev stopp då glipan mellan ryggplåten och hjulhuset var lite för smal. Jag hade inget bra verktyg för att kunna förstora glipan hemma, och dessutom var det dags att avrunda för dagen.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2011/110812/IMG_0805b.jpg
Efter en liten inköpsrunda fortsatte jag nästa dag. Här har jag kapat upp glipan så att kabeln får plats. (Det här är den andra punkten i bygget d jag tvingats göra åverkan i bilen.)

http://www.haellquist.com/forumsbilder2011/110812/IMG_0808b.jpg
Jag fäster kabelankare till högtalarkablarna längs a-stolparna och....

http://www.haellquist.com/forumsbilder2011/110812/IMG_0809b.jpg
.....ner via b-stolparna och bak mot bagaget.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2011/110812/IMG_0817b.jpg
Lågnivåkablarna dras längs höger sida av "kardantunneln"....

http://www.haellquist.com/forumsbilder2011/110812/IMG_0818b.jpg
....och vid baksätet över till vänstersidan.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2011/110812/IMG_0819b.jpg
In genom ett befintligt hål....

http://www.haellquist.com/forumsbilder2011/110812/IMG_0820b.jpg
....och upp under baksätet....

http://www.haellquist.com/forumsbilder2011/110812/IMG_0821b.jpg
....och ut i bagaget. Att jag använder silvertejp är av flera skäl, dels för att jag i det här läget inte vet om det är en störningsfri väg att gå med signalkablarna och då är det lätt att lossa dom, dels ligger kablarna still tills jag får dit mattor och säten igen och dels för att det faktiskt inte behöver vara märkvärdigare än så här när man inte jagar installationspoäng i ljudtävlingar.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2011/110812/IMG_0823b.jpg
Återigen en ny dag med nya äventyr i garaget. Dragning av högtalarkablar står på programmet. Jobbade mig bakifrån och framåt. Att jag drar tre kablar på varje sida beror på att jag inte hittade någon vettig plats för dom ganska så stora delningsfiltren fram utan....

http://www.haellquist.com/forumsbilder2011/110812/IMG_0824b.jpg
....fick sätta dom i bagaget. Får se om dom blir kvar där bak även på det slutliga bygget. Notera också att det sitter en "oplastad" panel i bagaget nu. Jag har i det här läget tänkt om och anpassar bygget till panelerna i stället för tvärt om som jag försökte göra i början.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2011/110812/IMG_0826b.jpg
Delningsfiltren på plats. Det går att komma åt dom även när baslådan är på plats. Dock blir det trångt när slutstegspaneln också är på plats. Ska kika på det senare då det kan vara bra att kunna nå dom utan att behöva lyfta ut slutstegen.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2011/110812/IMG_0828b.jpg
Här är allt hopsatt på prov. Hakfästningen av täckskivan är utbytt och istället har jag monterat gamla specialbeslag i plast jag hittade i en låda i gömmorna. Tyvärr är plasten så skör att det är tveksamt om den håller för så många isär- och ihopsättningar. Men å andra sidan spelar inte det så stor roll då det ju ändå är en tillfälligt lösning.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2011/110812/IMG_0833b.jpg
Högtalarkablarna dragna och klammade.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2011/110812/IMG_0832b.jpg
Överdelen på instrumentbrädan demonterad för att lättare komma åt att dra ner kablarna.


 
Efter fem intensiva dagar i garaget tog jag några dagars paus och åkte bla till en träff i Västervik med min V70. Det blev en väldigt trevlig dag som dessutom resulterade i att jag åkte hem med ett "Topp 5-pris" i bagaget.



http://www.haellquist.com/forumsbilder2011/110812/IMG_0847b.jpg
Hemma igen så satte jag igång igen. Den där första veckan då allt skulle vara klart var ju över, utan att allt var klart. Strömkabel och jordkabel framdragna, högtalarkablarna anslutna och golvreglarna på plats.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2011/110812/IMG_0849b.jpg
Slutstegspaneln på plats och allt anslutet. Det börjar likna något!

http://www.haellquist.com/forumsbilder2011/110812/IMG_0851b.jpg
Täckskivan klädd med Biltemas mörka klädselmatta och det tredelade golvet inpassat.


 
Nu är det i stort sett klart i bagaget, bara golvet som skall kläs också, så då är det bara att ge sig på det jag bävat mest av allt inför, dörrarna!



http://www.haellquist.com/forumsbilder2011/110812/IMG_0854b.jpg
Att komma åt dörrkontakterna var ingen lek! Här är tre stora samlingskontakter delade och den runda dörrkontakten hänger intill huvöppnaren. I det här läget inser jag att jag inte kommer att kunna dra två högtalarkablar genom dörrkontaktens centrum. En hade gått finfint men inte två. Däremot har jag sådan jä-la tur att det finns fem tomma stiftplatser i kontakterna, på båda sidorna. Då jag inte ser något annat alternativ är det bara att prova om det funkar via stiften i dörrkontakten. Bara att åka till volvohandlarn' och vara besvärlig genom att fråga om sådana där delar ingen annan någonsin kommit och frågat om.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2011/110812/IMG_0855b.jpg
På höger sida var jag tvungen att demontera fläktmotorn för att kunna lirka ut dörrkontakten.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2011/110812/IMG_0857b.jpg
Medan jag väntade på kontaktstiften började jag borra hålen i högtalaradaptrarna jag låtit tillverka åt mig. Här för bashögtalaren.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2011/110812/IMG_0859b.jpg
Alla sex på tork, målade med svart hammarlack.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2011/110812/IMG_0860b.jpg
Ny dag igen och här är kablarna på plats i dörrens kontakt. Passade även på att dra en extra kabel på den återstående lediga platsen i kontakten. Lika bra att passa på för den här operationen vill jag ogärna göra om igen.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2011/110812/IMG_0861b.jpg
"Bilsidans" kontakt delad....

http://www.haellquist.com/forumsbilder2011/110812/IMG_0862b.jpg
....och stiften på plats på kablarna. Nu ska dom in i kontakten också, och det var allt annat än lätt. Hade det varit tunnare kablar hade det varit betydligt lättare men nu blev det rejält trångt och det var det som gjorde det så jä-la bökigt.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2011/110812/IMG_0863b.jpg
Till slut gick det och jag kunde börja återmontera allt igen.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2011/110812/IMG_0864b.jpg
Högtalaradaptrarna hade torkat och här är ena mellanregistret monterat.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2011/110812/IMG_0865b.jpg
Sen skall adaptern skruvas fast i originaluttaget på dörrpanelen.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2011/110812/IMG_0867b.jpg
På plats bakom originalgallret.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2011/110812/IMG_0874b.jpg
Och så ser det ut på baksidan.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2011/110812/IMG_0871b.jpg
Golvet blev också klart.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2011/110812/IMG_0872b.jpg
Halva bagageutrymmet kvar, ungefär.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2011/110812/IMG_0877b.jpg
Basen på plats i adaptern.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2011/110812/IMG_0878b.jpg
Kabeln ansluten....

http://www.haellquist.com/forumsbilder2011/110812/IMG_0881b.jpg
....och allt fastskruvat i originalhålen. Sitter som berget! (Det är mellanregistrets kabel som hänger ner framför högtalaren.)

http://www.haellquist.com/forumsbilder2011/110812/IMG_0885b.jpg
Bara diskanterna kvar! Här nyttjar jag originalets hållare och kompletterar med en liten adapterring.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2011/110812/IMG_0886b.jpg
Diskanten är fäst i adaptern med medföljande fästbygel....

http://www.haellquist.com/forumsbilder2011/110812/IMG_0883b.jpg
....som sen snäpps fast i dom små hakarna som håller originaldiskanten. Då adapterringarna är något mindre än originaldiskanten, för att inte riskera att knäcka hakarna, så har jag säkrat den med lite smältlim. Ser kanske inte så proffsigt ut, men det funkar!

http://www.haellquist.com/forumsbilder2011/110812/IMG_0884b.jpg
En närbild, om än lite suddig.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2011/110812/IMG_0891b.jpg
Systemet anslutet till batteriet via säkring. Även splittblocket i bagaget har en säkring på respektive utgång och dessutom har slutstegen egna säkringar. Det vore väl fan om något slutsteg skall brinna upp vid en ev kortis! big_smile

http://www.haellquist.com/forumsbilder2011/110812/IMG_0894b.jpg
Huvudenheten också på plats. Efter att alla paneler mm är återmonterade återstår bara att lösa problemet med täckramen runt huvudenheten. Den har inte riktigt lika runda hörn som det är i bilens panel, och dessutom snäpps den fast med små hakar så även om den hade gått att montera så hade jag aldrig fått loss den igen utan att den hade gått sönder. Får se hur jag löser det.


 
Därmed är testljudbygget på plats! 
När jag väl fick fart i början på semestern så tog det 10 dagar att slutföra bygget, utan att jag för den skull jobbade dygnet runt. Det blev tio rätt normala "arbetsdagar" med väl tilltagna fikaraster. smile
Om det låter nåt? Gissa! big_smile

Volvo C70 2,4T "Westcoast Edition" (2000)
Rille-K Plåtis
10 juni 2012 · 948 Inlägg

big_smile  Snyggt fotat och beskrivet... Kanon tråd...

Och bygget blir hur bra som helst... big_smile

Volvo S80 "Recycled Rainbow" (1999)
MrH Det är lättare att prata än att få något sagt.
10 juni 2012 · 735 Inlägg

Tack Skåne och Rille!

Tänkte jag skulle lägga upp bilderna här också men responsen är ju inte direkt enorm. Men, men, jag kör på så får vi se vad som händer. Nu ska jag i varjefall ut i garaget och "pilla" lite. wink

Volvo C70 2,4T "Westcoast Edition" (2000)
Rille-K Plåtis
10 juni 2012 · 948 Inlägg

MrH skrev:
Tack Skåne och Rille!

Tänkte jag skulle lägga upp bilderna här också men responsen är ju inte direkt enorm. Men, men, jag kör på så får vi se vad som händer. Nu ska jag i varjefall ut i garaget och "pilla" lite. wink

Jag följer ialla fall... big_smile

Volvo S80 "Recycled Rainbow" (1999)
ts007
10 juni 2012 · 1 777 Inlägg

Sjukt imponerande hur du får till allt och alla bilder göt ju att det e som att läsa en manual om hur man skall gå till väga!!! Riktigt bra jobbat, nu blev jag sugen på att bygga mitt :-)

Volvo V70n "T-gul Edition" (2006)
MrH Det är lättare att prata än att få något sagt.
10 juni 2012 · 735 Inlägg

ts007 skrev:
Sjukt imponerande hur du får till allt och alla bilder göt ju att det e som att läsa en manual om hur man skall gå till väga!!! Riktigt bra jobbat, nu blev jag sugen på att bygga mitt :-)

Manual är väl till att ta i! lol
Jag visar bara hur jag gör. Om det sen är rätt eller fel, bra eller dåligt vet jag inte. Det får ni andra avgöra. wink

Volvo C70 2,4T "Westcoast Edition" (2000)
MrH Det är lättare att prata än att få något sagt.
10 juni 2012 · 735 Inlägg

Då tar vi väl lite till.


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



Ibland är det kul att shoppa lite. Speciellt när det blir billigare än man räknat med. Mycket billigare!

http://www.haellquist.com/forumsbilder2011/111119/_DSC5098b.jpg

* Backspegel m. autoavbländning (min funkar inte så jag provar med den här)
* Instrumentbräda (inkl. diskanthögtalare)
* Överdel I-bräda (2 st)
* Tunnelfack
* Knäskydd Höger + vänster
* A-, B- och C-stolpspaneler
* Nackskydd fram
* Dörrpaneler (inkl. mellanregisterhögtalare)
* Sidopaneler bak
* Hatthylla
* Bakluckeklädsel
* Ljuddämpare V60
* Låda med smått och gott, bl.a. luftutsläpp och motorkåpor.


Det här hade blivit grymt dyrt att köpa via Bildelsbasen. Några exempel:
Dörrpanel: Karstorp 2875:-/st , JB 1250:-/st
I-bräda: Karstorp 3000:-, JB 2500:- (Och det är endast underdelen)

Med andra ord, I-bräda underdel + 2 dörrpaneler skulle på Karstorp kostat mig 8750:- och på JB 5000:-!  :shock:


Nu plockade jag ur prylarna själv på Returbilen vid JB's så det blev som sagt billigare, MYCKET billigare!
Deras priser är väldigt mycket trevligare.
Dörrpanel: 100:-/st
I-bräda: 400:- (Och då är det BÅDE över- och underdel)

Totalt betalade jag 1475:- för allt på bilden ovan!!!!
Och det för delar i perfekt skick. Det finns tex inga som helst skador på vare sig paneler eller I-brädan.


Nu har jag prylar att bygga på så att jag inte behöver göra ingrepp på originaldelarna, men frågan är
om inte den här I-brädan är i bättre skick än den som sitter i min bil. Får kika närmare på det sen. wink


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Nu är vi framme i juletid, närmare bestämt den 19 december 2011, då nästa delprojekt i ljudbygget börjar.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Bilen står sedan ett par veckor i garaget och jag har börjat med det "riktiga" ljudbygget. Framsystemet skall flyttas om lite. Det är väldigt skönt att ha andra delar än originaldelarna att jobba med. Bara skruva ur originaldelarna och lägga undan dom på lämpligt ställe så dom inte kommer till skada och så leka med dom delarna jag fick tag i på skroten.

Jag visar väl lite av det jag fått till så här långt. Det är inte mycket för det går åt en enorm massa tid till att fundera på olika lösningar när man aldrig gjort sånt här förut.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2011/111219/_DSC5133b.jpg
En överdel strippad på klädseln och med ett stort hål uppsågat i mitten.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2011/111219/_DSC5135b.jpg
Efter mycket mätande och funderande så kom en del av en annan överdel på plats över hålet.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2011/111219/_DSC5143b.jpg
Sträckte ut lite högtalartyg för att se att formerna stämmer. Tanken är att "extralocket" skall förlänga originalformerna.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2011/111219/_DSC5137b.jpg

http://www.haellquist.com/forumsbilder2011/111219/_DSC5141b.jpg
In med överdelen i bilen. Jodå, det ska nog kunna funka.
Vad det skall vara till? Det visar sig på första träffen 2012. wink


Sen var det då dags för ommöbleringen av framsystemet.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2011/111219/IMG_0900b.jpg
Mellanregistrena skall upp där originaldiskanterna normalt sitter.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2011/111219/IMG_0908b.jpg
En provbit utsågad i MDF för att få en uppfattning om hur utrymmet räcker till.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2011/111219/IMG_0906b.jpg

http://www.haellquist.com/forumsbilder2011/111219/IMG_0905b.jpg
Vänster sida erbjuder större plats då instrumentbrädan är olika djup på höger och vänster sida.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2011/111219/IMG_0911b.jpg
Dags att tillverka bafflar. Jag använder dom adapterringar jag gjorde för att kunna montera mellanregistrena i originaluttagen som mall. Skruvar fast dom och sen kör jag med ett kopieringsfrässtål i fräsen.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2011/111219/IMG_0912b.jpg
Så där! Grundämnena klara. Den skarpsynte ser den ritade ringen i adapterns centrumhål. Bafflarna skall få ett något mindre centrumhål så här kan jag inte använda kopieringsfrässtålet.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2011/111219/IMG_0913b.jpg
Fräsen är fastspänd upp och ner i arbetsbänken och den stora vinkelhaken agerar mothåll. Jag borrade ett hål precis i innerkant av den cirkel som utgör försänkningen respektive centrumhålet, lägger baffeln så att frässtålet hamnar i hålet och justerar vinkelhakens läge. Sen är det bara att vrida runt baffeln samtidigt som den hålls mot vinkelhaken.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2011/111219/IMG_0914b.jpg
Mittenhålet nästan klart på den första....

http://www.haellquist.com/forumsbilder2011/111219/IMG_0915b.jpg
....och så den andra baffeln.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2011/111219/IMG_0916b.jpg
Bafflarna grovfrästa och utplacerade.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2011/111219/IMG_0917b.jpg

http://www.haellquist.com/forumsbilder2011/111219/IMG_0918b.jpg

http://www.haellquist.com/forumsbilder2011/111219/IMG_0919b.jpg

http://www.haellquist.com/forumsbilder2011/111219/IMG_0920b.jpg

Nu skall "bara" läget för respektive sida bestämmas och sen ska bafflarna få lite rundade kanter så att det blir så mjuka former som möjligt på överdelen. Ska försöka få ner bafflarna så mycket som den underliggande instrumentbrädan tillåter för så som bafflarna ligger nu tycker jag att dom bygger för mycket på höjden.

Det går som sagt inte fort, men lite händer det i garaget i alla fall. wink


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Det här är vad som har händt under jul och nyårshelgerna. Kan väl säga också att merparten av "byggtiden" har gått åt till att fundera, mäta, fundera igen, prova, svära lite, fundera, mäta igen.... osv, osv. smile

http://www.haellquist.com/forumsbilder2012/120218/IMG_923b.jpg
Den högra baffeln på plats och fastsatt med smältlim. Jag fick såga ur en "halvmåne" i framkant för att få baffeln lite längre fram.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2012/120218/IMG_924b.jpg

http://www.haellquist.com/forumsbilder2012/120218/IMG_926b.jpg

http://www.haellquist.com/forumsbilder2012/120218/IMG_927b.jpg
Även på vänster sida sågade jag ut en liten "halvmåne" i framkant.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2012/120218/IMG_935b.jpg
Jag gillade vad jag såg när I-brädan hamnade på plats i bilen. Bafflarna bygger inte speciellt mycket på höjden så jag tror att det kan bli diskreta och stilrena linjer trots modifieringen.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2012/120218/IMG_939b.jpg
Tyg limmat över de tre modifierade ställena.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2012/120218/IMG_940b.jpg

http://www.haellquist.com/forumsbilder2012/120218/IMG_943b.jpg
Det blev inga stora förändringar av linjerna. Precis så som jag ville!

http://www.haellquist.com/forumsbilder2012/120218/IMG_942b.jpg

http://www.haellquist.com/forumsbilder2012/120218/IMG_945b.jpg
Inte heller på höger sida förändrades linjerna speciellt mycket.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2012/120218/IMG_941b.jpg

http://www.haellquist.com/forumsbilder2012/120218/IMG_946b.jpg

http://www.haellquist.com/forumsbilder2012/120218/IMG_947b.jpg
Även upphöjningen på mitten smälter in bra i linjespelet.


Det går inte fort när jag bygger. big_smile
Men så har jag inte heller gjort något så här omfattande bygge förut. Visst, det är inte första gången jag gör ett ljudbygge, men den här gången är det mer komplicerat än vad de tidigare byggena har varit.
Vi får väl se var det här landar! wink


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



Januari månad gick utan några egentliga framsteg. Den 29:e skrev jag följande.


Att inga nya bilder dykt upp beror på att det inte hänt ett skit i princip sen senaste uppdateringen. I-brädan jävlas med mig och jag har fått göra om flera gånger vid den extra upphöjningen på mitten. Det som såg så bra ut i början blev inte bra. Jag hade antagligen inte sträckt tyget tillräckligt hårt så det sjönk på mitten när jag la på polyester. Vid andra försöket använde jag fleecetyg och det gav den rätta formen men byggde för mycket på höjden så linjerna stämde inte. Det "roade" jag mig med att slipa bort under lördagsförmiddagen för att sedan ägna eftermiddagen/kvällen till att försöka sanera garaget hjälpligt från allt jä-la slipdamm. Nu är det nerslipat så att linjerna stämmer igen så nu får jag göra ett nytt försök med högtalartyget.

Däremot har det blivit riktigt bra med högtalarbafflarna i ändarna! Där stämmer linjerna och högtalartyget är förstärkt med ett lager glasfiberväv. Slätt och fint utan en gnutta spackel!
wink  Lite väv på insidan bara för säkerhets skull så är det helt klart där i alla fall.

Ljudbygget i bagaget står däremot still. Dels pga att jag använder bilen dagligen men framför allt pga materialbrist. Får se om kassan tillåter lite inköp under februari. Har långhelg vecka 7 så det hade varit ett perfekt tillfälle att slutföra inpassandet i bagaget, och kanske till och med hinna installera det nya bygget.

Jä-ligt skönt att inte ha några sponsoråttaganden eller en dedline för när allt ska vara klart!
big_smile


Det har inte skett så mycket sen senaste uppdatering av skäl som ni redan kunnat läsa om. Nu är dock instrumentbrädan i stort sett klar och det återstår bara lite jobb med slutfinishen innan den kan kläs in. Jag inser dock att det där med att klä den kommer jag inte att klara av själv, inte med ett resultat jag blir nöjd med i alla fall. Nåväl, här kommer lite bilder.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2012/120218/Bild-013b.jpg
Ett lager vävd glasfiber som förstärkning till det tunna högtalartyget.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2012/120218/Bild-018b.jpg
Lite glasfiberspackel för att justera några mindre ojämnheter.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2012/120218/Bild-019b.jpg
Blev riktigt bra med den tunna, ganska mjuka 10 cm breda plastspackeln från Biltema-kitet.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2012/120218/Bild-026b.jpg
Glasfiberspacklet slipat. Tog en gammal hederlig rasp först innan det hade härdat helt. Det går att få väldigt slätt trots de grova tänderna. Avslutade med 240-papper.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2012/120218/Bild-030b.jpg
Har lärt mig ett trix i projekttrådarna på Gatbilar som går ut på att mixa finspackel och polyester som sen penslas på.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2012/120218/Bild-031b.jpg
Innan avslipningen. Hade jag varit lite mer noga hade jag antagligen sluppit slipa, vilket hade varit skönt för den här mixen är inte lättslipad.



Fredag den 17 februari.

I-brädan börjar närma sig ett stadie där den nog får vara klar. Idag har jag inriktat mig på att slutjustera formerna på urtaget i den extra upphöjningen.  Hmm... Det där lät nog lite knepigt så bilderna får tala själva. big_smile

http://www.haellquist.com/forumsbilder2012/120218/Bild-040b.jpg
Så här ser det ut från insidan. Dags att jämna till hålets kanter lite.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2012/120218/Bild-044b.jpg
Jag visste väl att jag skulle få nytta av den där biten som blev över när jag byggde strömbrytarpanelen till V70'n! Ena sidan hade till och med en lagom böj redan så den passade nästan skrämmande bra direkt. Kletade dit lite glasfiberspackel på insidan av hålets kanter och pressade dit plexibiten.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2012/120218/Bild-043b.jpg
Så här ser det ut från framsidan. Nu skall hålet få en lite mer symetrisk form, i alla fall i ovankant. Bilder på det kommer i morgon för jag glömde naturligtvis att ta med kameran in från garaget.

Så i morgon lördag görs det sista sen är jag klar med I-brädan så långt. Återstår "bara" att få den snyggt klädd också, och det ser ut som om det har löst sig med den biten. wink



Och så lördagens bilder.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2012/120219/Bild-049b.jpg
Här har vänsterkanten av öppningen justerats så nu är rundningen lika på båda sidor.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2012/120219/Bild-054b.jpg
Svårt att se helheten ordentligt när man måste öka avståndet för att få med hela brädan.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2012/120219/Bild-059b.jpg
Nu får det räcka! Det här är jag nöjd med!

Volvo C70 2,4T "Westcoast Edition" (2000)
Derbi
10 juni 2012 · 1 531 Inlägg

Ser förjävla bra ut smile Du gör ett jävla bra jobb. Ser fram emot nästa update smile

ts007
10 juni 2012 · 1 777 Inlägg

Derbi skrev:
Ser förjävla bra ut smile Du gör ett jävla bra jobb. Ser fram emot nästa update smile

+1!! :-)

Volvo V70n "T-gul Edition" (2006)
MrH Det är lättare att prata än att få något sagt.
10 juni 2012 · 735 Inlägg

Dags att dyka ner i bagaget! Förra sommarens testbygge plockas ur och jag börjar bygga Version 2. En bit in i bygget inser jag dock att det inte kommer att fungera och jag väljer att skrota "2:an" och i stället gå på Version 3.



--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



http://www.haellquist.com/forumsbilder2012/120317/IMG_0104b.jpg
En ny fästplatta för slutstegen utsågad och provas på plats i bilen. Den gamla baslådan från Version 1 får fortsätta tjänstgöringen och finns där bakom. Jag skippar alltså tanken att exponera basarna. Dom är ändå inte speciellt spännande i sin design.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2012/120317/IMG_0106b.jpg
Det gäller att ta tillvara på det begränsade utrymmet så mycket det bara går.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2012/120317/IMG_0111b.jpg
I fästplattan har jag sedan sågat upp ett stort, rektangulärt hål och satt ytterligare en skiva bakom. På så vis kommer slutstegen att sitta i en liten försänkning. Naturligtvis finns det en tanke med denna lösning, men det återkommer jag till senare.


Systemet kommer dessutom att byggas ut med ett 4-kanalssteg som skall driva framsystemet. Det 2-kanalssteg som jag har använt till framsystemet så här långt kommer istället att driva ett 2-vägskit som skall sitta i bagageluckan. Det kommer dock bara att vara aktivt på utställningar.



--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Jag har inte bara "lekt" med ljudbygge under 2012. Det har varit en del problem att ta hand om också. Gasspjället jävlas med mig och jag har plockat ner insuget och lossat gasspjället och vevhusventilationen. "Ventilationen" var helt ok medan spjället fick rengöras. Tyvärr har det visat sig att rengöringen inte löste problemen med spjället så det problemet kvarstår även i dagsläget.

Även förarstolen har bråkat. Jag lägger upp bilderna på det här då det kanske kan komma till nytta för någon annan.


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Då ska vi se....

Jag tror inte jag berättat att även förarstolen jäklats med mig. När jag började plocka ur "testljudbygget" ur bagaget så drog jag in signalkablarna och remotekabeln genom skidluckan bakom mittarmstödet. Liggande i baksätet är dom ur vägen. Sagt och gjort, fällde och körde fram förarstolen (elstyrda stolar i bilen) lite så jag kunde sträcka mig in i baksätet och lägga kablarna på plats. Ut igen och fällde bak ryggstödet så att stolen skulle åka bakåt igen. Den åkte ännu längre fram istället!

Efter att ägnat ett ganska stort antal timmar till att försöka lista ut vad som hänt, och på hur sjutton man lossar klädseln på ryggstödet, får jag plötsligt syn på en liten spiralfjädet och en liten, liten plastbit som ligger på golvet under stolen. Så mycket förstod jag som att där skulle dom inte ligga i alla fall. Efter en god stunds letande hittade jag felet!

http://www.haellquist.com/forumsbilder2012/120501/IMG_0146b.jpg
Den här plastbiten hade gått av på mitten. Det sitter en liten microbrytare i den nedre änden och öglan sitter runt en liten distanshylsa i ryggstödets "led".

http://www.haellquist.com/forumsbilder2012/120501/IMG_0148b.jpg
Ungefär i bildens mitt syns den delvis lossade skruven och den blanka distanshylsan.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2012/120501/IMG_0149b.jpg
Den här microbrytaren måste aktiveras för att stolen skall åka bakåt när man fäller bak ryggstödet och håller upp handtaget i ryggstödets sida.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2012/120501/IMG_0159b.jpg
Plastbitens ögla skall sitta runt distanshylsan och en liten pigg skall in i styrhålet som syns ovanför hylsan.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2012/120501/IMG_0160b.jpg
Här är allt återmonterat och dåld bakom fjädern sitter mickrobrytaren.
När man fäller bak ryggstödet drar fjädern ner metallskivan så att den aktiverar microbrytaren.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2012/120501/IMG_0161b.jpg
Bilden är suddig men man ser microbrytaren, fjädern och metallskivan. Här är ryggstödet fällt framåt och då följer metallskivan med och tappar kontakten med microbrytaren och därmed åker stolen framåt när man lyfter fällhandtaget på ryggstödets sida.

Efter ett gäng timmar i garaget, mååånga fula ord och 141 kr fattigare så funkar stolen som den ska igen. Skönt!!



--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



Lite bilder på ljudbygget då. Det har som sagt inte blivit så mycket byggande men här kommer lite bilder på det som är gjort sen senaste uppdateringen.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2012/120501/IMG_0112b.jpg
Det här är "slutstegsskivan", dvs på denna skivan kommer slutstegen att skruvas fast. Försänkningen, som egentligen är ett rektangulärt hål i den övre av två skivor, har givetvis en funktion. Men det tar vi en annan gång. wink

http://www.haellquist.com/forumsbilder2012/120501/IMG_0132b.jpg
Slutstegsskivan provmonterad och den bakre/undre skivan fått lite svart sprayfärg bara för att det skall ge lite kontrast mot den främre/övre skivan.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2012/120501/IMG_0138b.jpg
Jo, och så blir det lite utbyggnad av systemet också, ett slutsteg och nya säkringshållare och strömblock. Alltihop från DLS.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2012/120501/IMG_0155b.jpg
Laddaren har fått ta plats i sidofacket. Facket, och sidopanelerna, kommer att få byta färg vad det lider. Dock har jag inte bestämt mig för på vilket sätt ännu.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2012/120501/IMG_0226b.jpg
Den nya "täckskivan" passas in och det gäller att utnyttja det begränsade utrymmet maximalt och....

http://www.haellquist.com/forumsbilder2012/120501/montage.jpg
....även passningen mot sidopanelerna skall vara bra. Här syns båda sidorna i ett fotomontage.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2012/120501/IMG_0228b.jpg
Och så det slutliga utseendet.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2012/120513/IMG_0236b.jpg
Dom här märkliga bitarna skall bli "kabelkanaler"....

http://www.haellquist.com/forumsbilder2012/120513/IMG_0238b.jpg
....för strömkablarna.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2012/120513/IMG_0269b.jpg
Här är ena sidans övre och nedre "kabelkanaler" på plats.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2012/120513/IMG_0271b.jpg
En kabelstump får illustrera tanken. Ur hålet i den övre/högra kanalen skall det komma en 50mm2 kabel som delas upp i tre 20mm2 kablar som går in i den nedre/vänstra kanalen och vidare till respektive slutsteg.
När man tittar in i bagaget kommer (+)-kablarna och (-)-kablarna att hamna på varsin sida alldeles intill kanten på försänkningen i slutstegsskivan.  Lite luddigt kanske men det kommer att framgå tydligare senare.
Så långt ljudbygget!



--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Snart är vi framme vid hur bygget ser ut i dagsläget.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Volvo C70 2,4T "Westcoast Edition" (2000)
MrH Det är lättare att prata än att få något sagt.
12 juni 2012 · 735 Inlägg

Lite kvar, sen är vi framme vid "nutid".



--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



Återigen har det strulat och jag har blivit tvingad att backa ett antal steg. Den här gången var det färg som jävlades.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2012/120521/IMG_0273b.jpg
Tanken var att klä sidorna med samma matta som jag hade till testbygget och lacka botten. Här har jag penslat hammarlack, men....

http://www.haellquist.com/forumsbilder2012/120521/IMG_0275b.jpg
....det blev så jä-la bra så jag bestämde mig för att köra hammarlack på allt. Det är ju dessutom betydligt enklare än att klä med matta med tanke på alla vinklar och hörn.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2012/120521/IMG_0279b.jpg
Jag gillar den svarta hammarlacken!




http://www.haellquist.com/forumsbilder2012/120521/IMG_0282b.jpg
Medan lacken torkade stökade jag i bagaget och fixade strömkablarnas kopplingspunkter.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2012/120521/IMG_0280b.jpg
Plus-sidan och....

http://www.haellquist.com/forumsbilder2012/120521/IMG_0281b.jpg
....minus-sidan. Dom här kopplingsplintarna ska jag byta ut till bättre senare men då dom låg i en låda hemma redan så tog jag dom så länge.


Hur var det då med färgen som jävlades? Jo, när jag hade sprayat sista lagret hammarlack gick jag in för att få i mig lite middagsmat. När jag sen kom ut i garaget igen hade färghel..... rest sig i stort sett överallt! Bara att ställa sig med varmluftspistolen och värma och skrapa bort skiten.


http://www.haellquist.com/forumsbilder2012/120521/IMG_0285b.jpg
När ny grundfärg kommit på plats, och torkat, kapade jag till strömkablarna i rätt längder. Från plus-sidans splittblock går kablarna till stegen ner och ut på undersidan....

http://www.haellquist.com/forumsbilder2012/120521/IMG_0286b.jpg
....och vidare via separata säkringar.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2012/120521/IMG_0292b.jpg
På minus-sidan sitter ett likadant splittblock, och även här försvinner kablarna ut på undersidan....

http://www.haellquist.com/forumsbilder2012/120521/IMG_0291b.jpg
....och vidare till respektive slutsteg. Och ja, det blir alltså tre slutsteg i den här versionen. Dock kommer bara två av dom att vara i drift initialt då bygget inte är klart i sin helhet ännu.



Dags för ett nytt försök att få på lite färg.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2012/120521/IMG_0296b.jpg
Grundat och några skrapmärken spacklade.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2012/120521/IMG_0297b.jpg

http://www.haellquist.com/forumsbilder2012/120521/IMG_0298b.jpg
Det ser blått ut men skall vara Volvos Black Pearl. Får se om den mörknar något när den torkat. Det spelar dock ingen större roll för den är så pass mörk att den nog ser svart ut när panelerna hamnar inne i bagaget.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2012/120521/IMG_0300b.jpg
Ett par lager lack till så ska det nog bli bra. Det får bli den här färgen för den svarta hammarlacken var slut på alla ställen jag kollade. Den får vi spara till en annan gång....


Det var allt för den här gången. Om det nu inte börjar strula igen så blir det smygpremiär på Mimermeet i Norberg den kommande helgen. Håll tummarna för mig! wink



--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



Efter en intensiv vecka med lite sömn har jag haft en lååång sovmorgon idag. smile

Här kommer en summering av de senaste dagarna!

http://www.haellquist.com/forumsbilder2012/120602/IMG_0305b.jpg
Plus-sidans kablar monterade....

http://www.haellquist.com/forumsbilder2012/120602/IMG_0306b.jpg
....och likaså minus-sidan.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2012/120602/IMG_0307b.jpg
Slutstegspanelen på plats i bilen.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2012/120602/IMG_0309b.jpg

http://www.haellquist.com/forumsbilder2012/120602/IMG_0315b.jpg
Täckskivan provas en gång till innan den kläs in provisoriskt.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2012/120602/IMG_0318b.jpg
Allt inkopplat och klart! Dock inte det högra slutsteget då den delen av bygget inte är påbörjat ännu. wink

http://www.haellquist.com/forumsbilder2012/120602/IMG_0319b.jpg
Slutresultatet så här långt!

http://www.haellquist.com/forumsbilder2012/120602/IMG_0320b.jpg
Kvar är att montera belysning....

http://www.haellquist.com/forumsbilder2012/120602/IMG_0321b.jpg
....och en glasruta i täcksskivan.

Den observante ser att DLS-loggan på de båda yttre stegen sitter 90 grader snett. Detta åtgärdades vid 22,30-tiden på fredagskvällen. 04,00 lördag morgon/natt ringde väckarklockan och 05,00 rullade jag mot Norberg och Mimer Meet. Premiärutställning för C70'n med andra ord!

Gissa om jag var trött under resan upp! Under veckan sov jag 5-6 timmar per natt för att hinna få bilen i presentabelt skick. Dessutom visste jag ju inte om problemen med gasspjället var borta efter rengöringen. Tre gånger på vägen upp tändes ETS-lampan varav bilen gick ner i "limp mode" två gånger. Den tredje gången tändes även motorlampan, men bilen gick perfekt ändå! Hur hänger det ihop? Hur som helst kom jag fram till Norberg. På resan hem gick bilen perfekt! F-n vet vad jag ska tro om gasspjället. lol


Bilen på plats i solen i Norberg tillsammans med Mange, Skåne och Rille-K.

http://www.haellquist.com/forumsbilder2012/120602/_DSC5516b.jpg

http://www.haellquist.com/forumsbilder2012/120602/_DSC5519b.jpg

http://www.haellquist.com/forumsbilder2012/120602/_DSC5520b.jpg

http://www.haellquist.com/forumsbilder2012/120602/_DSC5520bb.jpg

http://www.haellquist.com/forumsbilder2012/120602/_DSC5524b.jpg

Senast redigerat av MrH (12 juni 2012)

Volvo C70 2,4T "Westcoast Edition" (2000)
ts007
13 juni 2012 · 1 777 Inlägg

Underbar läsning Mange, riktigt många smarta lösningar tycker jag som man kan ta lärdom av:-) Hur ska instrumentbrädan bli?

Volvo V70n "T-gul Edition" (2006)
MrH Det är lättare att prata än att få något sagt.
13 juni 2012 · 735 Inlägg

ts007 skrev:
Underbar läsning Mange, riktigt många smarta lösningar tycker jag som man kan ta lärdom av:-) Hur ska instrumentbrädan bli?

Tack!
Troligtvis blir det en annan överdel. Den har ju legat i garaget ett tag nu och jag är inte nöjd med utseendet. Dessutom har jag fått en annan ide' som det kommer bilder på vilken dag som helst. wink

Volvo C70 2,4T "Westcoast Edition" (2000)
Rille-K Plåtis
13 juni 2012 · 948 Inlägg

Bra update som vanligt.... Fina bilder från Mimer meet... smile

Volvo S80 "Recycled Rainbow" (1999)
MrH Det är lättare att prata än att få något sagt.
13 juni 2012 · 735 Inlägg

Rille-K skrev:
Bra update som vanligt.... Fina bilder från Mimer meet... smile

Tack! smile

Volvo C70 2,4T "Westcoast Edition" (2000)
MrH Det är lättare att prata än att få något sagt.
14 juni 2012 · 735 Inlägg

Ett nytt projekt! Den här gången ett litet sådant men som kan slå i taket och bli riktigt lysande om jag får till det. wink


https://www1.garaget.org/gallery/images/65/64690/64690-92aecd8afd274d7bf832ab46e4b91f7d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/65/64690/64690-da0aeaf2c7331e2c351765a42b0aca4a.jpg

Senast redigerat av MrH (14 juni 2012)

Volvo C70 2,4T "Westcoast Edition" (2000)
ts007
14 juni 2012 · 1 777 Inlägg

MrH skrev:
Ett nytt projekt! Den här gången ett litet sådant men som kan slå i taket och bli riktigt lysande om jag får till det. wink


http://www1.garaget.org/gallery/images/ … b91f7d.jpg

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 0aca4a.jpg

Hmm här ska det monteras skärmar tror jag hehe:-)

Volvo V70n "T-gul Edition" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang