Kan jag komma undan billigare och hur mycket? Sälja bilen eller inte

Lingothedawg
16 juni 2012 · 15 Inlägg

Hej,

Lite info:

Bilen jag har nu är en BMW 3-serie kombi som gått ca 12 000 mil, årsmodell 2007. Kostnader som jag kommer på är:

Fordonskatt: ca 6 000 kr per år (Detta shockade mig, kollar man medelinkomsten i Sverige är detta ca 2-3 % extra skatt!)
Försäkring: "Halvförsäkring" tror jag det är, går på ca 9 000 kr per år
Verkstadsbesök: Bilen har schemalagda servicetillfällen hos BMW, skulle uppskatta att detta kostar mellan 2 000 - 3 000 kr per år
Diesel: Den drar ca 0,7 per mil

Jag är 25 år men bilen står försäkrad på en äldre chaufför, bilen har egen parkering vid villa i förort till Stockholm. Jag ser det alltså ungefär som att jag har fasta kostnader för bilen på ca 18 000 kr per år (samt värdeminskning). Jag fick överta denna bil efter den gått ca 10 000 mil och den procentuellt största delen av värdeminskningen hade med andra ord redan skett, har dock sett att liknande bilar säljs för ca 140-160 k på Blocket och skulle således påstå att det finns en del värdeminskning kvar.

Min far säger att "jag inte kommer undan billigare" fast jag har svårt att tro detta. Jag är totalt ointresserad av bilar och vill bara ha någonting som är billigt, enkelt att parkera och helst ett lågt värde så man inte behöver vara "rädd om den" när det gäller repor och sådant. Jag kör ca 700-800 mil om året men det kan eventuellt bli aktuellt framöver att köra lite mer. Hur som helst, är det som min far säger eller kan jag komma undan billigare? Vad skulle jag isåfall satsa på för bil / försäkring mm?

Självklart vill jag inte åka i något trafikfarligt eller som skramlar och låter, men i ärlighetens namn har jag åkt i typ 15 år gamla BMW och märker inte direkt någon skillnad mot bilen jag kör. Baserat på min situation, vad bör jag satsa på eller bör jag behålla bilen jag har?

Tommty
16 juni 2012 · 218 Inlägg

låter som du åker alldeles för lite för att åka diesel, lönsamhetsmässigt.

Senast redigerat av Tommty (16 juni 2012)

Jag har inte alltid rätt. Men jag har aldrig fel.
Lingothedawg
16 juni 2012 · 15 Inlägg

Kanske det, övertog som sagt bilen av bekvämlighetsskäl mm. Kan ingenting om drivmedel men priset på diesel och bensin verkar ju vara ungefär samma, men en diesel drar generellt mer vid kortare körningar eller varför "åker jag för lite" för Diesel?

Greatsnyggo saabtok
16 juni 2012 · 1 306 Inlägg

Diesel bilar drar oftast mindre än bensin bilar . Men att köra bara de mil du gör så tjänar du inte på de . Eftersom de är 2-3 gånger högre skatt på din bil än en bensin bil .

SAAB= Se Andras Avundsjuka Blickar
Saab 9000 cse "Vinterpulkan" (1997)
Lingothedawg
16 juni 2012 · 15 Inlägg

Finns det något enkelt sätt man kan kolla upp skatten? På fakturan står det 176 g / km eller något sådant tror jag, antar att det är ett fastställt värde för just denna modell. Dvs. finns det någonstans man kan kolla upp vilken skatt man skulle få på andra bilar, antingen genom registreringsnummer eller att man väljer bilmodell & årsmodell?

Xuri One Man Clan
16 juni 2012 · 4 287 Inlägg

en bensinbil på 15-1800kg tjänstevikt brukar kosta runt 2-2500kr per år i skatt.. dvs redan där hade du sparat några kronor.   kolla skatten kan du göra om du googlar fråga på annat fordon, så slår man in reg nr så får du fram vad årskatten är.    vet inte varför heller men just bmw är rätt dyra i försäkring hmm
jag är 25 å betalar 5200 kr om året helförsäkrat för min volvo s70, skatten är på 2200kr...

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
snusarn
16 juni 2012 · 100 Inlägg

om du går in på transportstyrelsen .se å kikar på andra fordon via ex ett reg nr kan du ju se vad skatten ligger på.
Men som ett ex . en volvo 940 gl utan turbo ligger runt 2000kr/år i skatt .
men med tanke på hur lite du kör så skulle väl en bil i golfklassen bensinare va att föredra där kan du ju nästan få en nyare bil än den du har om du byter in den på en bilfirma.

Lingothedawg
16 juni 2012 · 15 Inlägg

Xuri skrev:
en bensinbil på 15-1800kg tjänstevikt brukar kosta runt 2-2500kr per år i skatt.. dvs redan där hade du sparat några kronor.   kolla skatten kan du göra om du googlar fråga på annat fordon, så slår man in reg nr så får du fram vad årskatten är.    vet inte varför heller men just bmw är rätt dyra i försäkring hmm
jag är 25 å betalar 5200 kr om året helförsäkrat för min volvo s70, skatten är på 2200kr...

Du vågar dig inte på att göra en kalkyl i likhet med min? lol dvs:

Fordonskatt (ca):
Försäkring (ca):
Bensin / mil:
Underhåll & verkstadskostnader per år

Samt såklart inköpspriset för bilen smile

Skagersten Streetracer
16 juni 2012 · 80 Inlägg

Hej.Jag är gammal bilhandlare och snålar gärna in på bruksbilen..
Jag har köpt mig en Omega kombi-98 V6 för att åka bekvämt och billigt.
inköp 8000kr nybes.
skatt per år 2200kr.
trafikförsäkring 2000kr ingen som vill stjäla en gammal Opel..
Jag Tankar vid varje tankning 300kr E85 och 100kr bensin.inga problem med dessa bilar då sprutet justerar sig automatiskt. Då drar den runt litern..hittils 176liter 0ch 174mil.
mvh Stefan.

Volvo s60 "Autotech 610hk" (2001)
BMW 633csi "Bad to the bone.Elak sleeper." (1977)
Skagersten Streetracer
16 juni 2012 · 80 Inlägg

https://www21.vv.se/fordonsfraga/
länkar in sidan som alla bör kolla innan bilköp...
mvh Stefan..

Volvo s60 "Autotech 610hk" (2001)
BMW 633csi "Bad to the bone.Elak sleeper." (1977)
Andromeda Rumpmas
16 juni 2012 · 3 860 Inlägg

Farsan din menar nog att om du köper en äldre bil för mindre pengar blir ju reparationskostnaderna sannolikt högre istället smile

Men visst skulle du kunna sälja den och köpa en Toyota Aygo och sänk dina fasta kostnader med 2/3 direkt, få en ny bil och kunna lägga undan 50k från försäljningen av BMW'n. Det är det förnuftiga valet. Synd att det är så jäkla tråkigt att vara förnuftig jämt tongue

Det låter lite oroväckande att du inte har helförsäkring på en -07:a värd 140-160k hmm
Är den inblandad i en olycka som föraren av bilen åker på får du ju ingenting för bilen på försäkringen. Jag skulle helförsäkra den genast om det inte är så att den är det redan.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Lingothedawg
16 juni 2012 · 15 Inlägg

AYGO verkar ju vara en riktigt trevlig bil! Tidigare kollat på Smart-bilar vilket jag förstått att man ska akta sig lite för. Om jag skulle skaffa en AYGO, vilken väg är bäst att gå?

1. Sälja min bil privat, köpa aygo privat (dvs. blocket etc)
2. Sälja min bil privat, köpa aygo av bilhandlare (begagnad)
3. Byta in min bil hos bilhandlare till aygo (begagnad)

Vill ju varken bli snuvad på för mycket pengar av mellanhanden (bilhandlaren) eller bli snuvad på hela bilan vid köp av någon privatperson smile

Xuri One Man Clan
16 juni 2012 · 4 287 Inlägg

Lingothedawg skrev:

Xuri skrev:
en bensinbil på 15-1800kg tjänstevikt brukar kosta runt 2-2500kr per år i skatt.. dvs redan där hade du sparat några kronor.   kolla skatten kan du göra om du googlar fråga på annat fordon, så slår man in reg nr så får du fram vad årskatten är.    vet inte varför heller men just bmw är rätt dyra i försäkring hmm
jag är 25 å betalar 5200 kr om året helförsäkrat för min volvo s70, skatten är på 2200kr...

Du vågar dig inte på att göra en kalkyl i likhet med min? lol dvs:

Fordonskatt (ca):
Försäkring (ca):
Bensin / mil:
Underhåll & verkstadskostnader per år

Samt såklart inköpspriset för bilen smile

Fordonskatt 2200
helförsäkrat 5100 / 1500mil.
bensin/mil. 0.75-0.85 uträknat på mina  2.5 mil till jobbet., blandad körning runt 0.9
underhåll, 2-3000kr per år tippar jag.


Jag betalade 40000kr för min 99:a på 10200mil.

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Andromeda Rumpmas
17 juni 2012 · 3 860 Inlägg

Lingothedawg skrev:
AYGO verkar ju vara en riktigt trevlig bil! Tidigare kollat på Smart-bilar vilket jag förstått att man ska akta sig lite för. Om jag skulle skaffa en AYGO, vilken väg är bäst att gå?

1. Sälja min bil privat, köpa aygo privat (dvs. blocket etc)
2. Sälja min bil privat, köpa aygo av bilhandlare (begagnad)
3. Byta in min bil hos bilhandlare till aygo (begagnad)

Vill ju varken bli snuvad på för mycket pengar av mellanhanden (bilhandlaren) eller bli snuvad på hela bilan vid köp av någon privatperson smile

Får du 140k för din bil kan ju utan vidare köpa en ny Aygo om du skulle vilja ha en sådan, de kostar väl inte mycket mer än 100k?

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Rquired Allmänt envis
17 juni 2012 · 12 512 Inlägg

Är du nöjd med bilen du har idag men kör lite så varför inte byta den mot en likadan fast bensindriven? En 320i har 900:-/år i skatt och uppgiven förbrukning på 0.62L/mil blandad körning, vilket jag tror den är kapabel att komma i närheten av i praktiken eftersom min egen BMW med den motorn kommer i närheten av sin uppgivna förbrukning.

Säg att du åker på 0.7L/mil för 900:-/år i skatt (320i Touring 2007) istället och eventuellt även lägre försäkringskostnader(?). Den bensindrivna 20i är dessutom billigare i inköp än en 20d på grund av dieselmotorns populäritet på senare år, du kanske kan köpa en 320i och få en slant över?

Glöm inte att bensinbilen även blir billigare i underhåll, det finns mängder med punkter på en modern dieselbil som kräver djupare tag i plånboken men som inte existerar på en bensinmotor: Partikelfilter (Byts runt 20.000mil beroende på körstil/sträcka), glödstift (Kan hålla i allt från 10-30.000mil) och några till.

Jag tänker mest på att du dels slipper engagera dig i ett nytt bilköp och provköra en massa bilar utan att du vet vad du får eftersom du har en likadan bil idag, det kanske är mycket värt för någon som inte är bilintresserad? Sedan kan du visserligen köpa en liten småbil med markant sämre komfort och säkerhet, men annars håller jag med din far om att du har svårt att hitta mer bil/krona än vad du har idag: Det vore en bensindriven mellanklassmodell (Ex. 320i) i så fall!

Aygo bör dock vara en av dom absolut billigaste bilarna du kan hitta idag om man räknar med att en äldre bil istället kräver reparationer i en annan omfattning, men personligen tycker jag att man offrar väldigt mycket om man går från en E91 (Din nuvarande bil) till en Aygo även om denna Toyota säkert fungerar om man endast kör småsträckor i staden. Väldigt spartansk modell!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Germax
17 juni 2012 · 12 086 Inlägg

Köpa Aygo? Mycket ska man få höra..

zoopåse
17 juni 2012 · 1 171 Inlägg

Med värdeminskning på kanske 7kr/mil så är du redan uppe i 40kr/mil och då är inte däck och eventuella reparationer inräknat. Det måste finnas billigare alternativ. Att ha en äldre bil t ex som flera redan föreslagit. Eller en Aygo om du tycker den duger.

MeloveGolf Vw trimmare
17 juni 2012 · 2 995 Inlägg

Ska du åka billigt finns bara en bil:

Lupo 3L Diesel

Drar 0,25-0,35 om du kör som en kärring och skatten när du reggat den som miljöbil är ca 1200kr oslagbar som pendlarbil...

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
Andromeda Rumpmas
17 juni 2012 · 3 860 Inlägg

MeloveGolf skrev:
Ska du åka billigt finns bara en bil:

Lupo 3L Diesel

Drar 0,25-0,35 om du kör som en kärring och skatten när du reggat den som miljöbil är ca 1200kr oslagbar som pendlarbil...

Oslagbar som pendlarbil...

... tills du krockar. Alla småbilars akilleshäl.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
snusarn
17 juni 2012 · 100 Inlägg

Eller så köper du dig en volvo760 me v6 om du vill åka bekvämt å inte bryr dig om milkostnaden min ligger på en snittförbrukning på ca 1,4 l /mil kör iofs bara ca 450 mil /år me den så d blir inte så dyrt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang