Volkswagen VW 1600 typ3 Variant Squareback Cabriolet *Edition IV*

En nostalgisk byggtråd om mitt och min polare Stefans allra första bilbygge. Bilen totalförstördes i en brand sommaren 2012, vilket fick alla gamla härliga minnen att välla fram. Tråden startar därför som en nostalgisk resa i gamla minnen och fotoalbum - ett retrospektiv över tider som varit . . . Dock kommer åtminstone karossen att kunna räddas (*Edition IV*) och bilen kommer att återuppstå. Tråden kommer att handla om detta 'nya' bygge.
  • 158 Följare
  • 120 774 Visningar
  • Uppdaterades senast 19 februari 2013
Volvson
17 september 2012 · 128 Inlägg

Hur har det gått för dig med varianten? big_smile

Volkswagen Typ 1 "Bubbla" (1962)
-MATS- VWetgirig hobbymekare
8 oktober 2012 · 1 917 Inlägg

skoogh_93 skrev:
jaja, de får la duga då! hmm smile

sverkera skrev:

kannebanne skrev:
MATS har inte vart inne på 1 månad.. Skummt

Han har troligtvis fullt upp med att glida runt i sin Edsel och kommer nog tillbaka när höststormarna sätter igång..

HÄPP big_smile

Här är jag ... håller på att samla delar. Det finns egentligen inte så mycket att posta ännu. Kanske till vintern? Beror som sagt helt på hur jakten på saknade delar går roll

Och - JAA, jag har glidit runt och jäst i min Edsel hela sommaren big_smile big_smile: D

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
-MATS- VWetgirig hobbymekare
8 oktober 2012 · 1 917 Inlägg

Volvo142_73a skrev:
Vilka otroliga renoveringar du håller på med. Först bubblan, sen Edseln o nu detta.
Man slutar visst aldrig att förvånas. Har spenderat senaste timmen med att läsa från början till slut. Och ser fram emot nästa uppdatering. Att följa dina trådar på garaget är ett MÅSTE!!

Tack tongue

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
Hackev8
11 oktober 2012 · 2 121 Inlägg

tråkigt att något sånt händer men härliga kunskaper har ni big_smile kommer mer en gärna följa denna pojkdröm ni engång byggt å kommer säkert skapa något enu vackrare.... lycka till big_smile

Stackarn
11 oktober 2012 · 1 200 Inlägg

Fy fasen vilken rolig tråd att läsa! Bortsett från branden då givetvis. Men att ni orkar rädda den! Nästan så man önskar att man bodde granne med er och fick hjälpa till med alla galna projekt ni genomför! smile

-MATS- VWetgirig hobbymekare
11 oktober 2012 · 1 917 Inlägg

Hackev8 skrev:
tråkigt att något sånt händer men härliga kunskaper har ni big_smile kommer mer en gärna följa denna pojkdröm ni engång byggt å kommer säkert skapa något enu vackrare.... lycka till big_smile

Tack för de orden, Hacke smile

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
-MATS- VWetgirig hobbymekare
11 oktober 2012 · 1 917 Inlägg

Stackarn skrev:
Fy fasen vilken rolig tråd att läsa! Bortsett från branden då givetvis. Men att ni orkar rädda den! Nästan så man önskar att man bodde granne med er och fick hjälpa till med alla galna projekt ni genomför! smile

Tack smile

Att vi gör ett försök att rädda den är därför att vi har sååå många go'a minnen förknippade tillsammans med bilen, och den har nästan blivit som en familjemedlem.

smile

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
reeLay
11 oktober 2012 · 443 Inlägg

Jag har varit in på tråden och tittat några gånger men inte orkat läsa. Nu tog jag mig tiden och det är jag glad för. Dina projekttrådar är alltid utförligt beskrivda och bra med bilder. Det blir att följa det här projektet också helt enkelt.

-MATS- VWetgirig hobbymekare
11 oktober 2012 · 1 917 Inlägg

reeLay skrev:
Jag har varit in på tråden och tittat några gånger men inte orkat läsa. Nu tog jag mig tiden och det är jag glad för. Dina projekttrådar är alltid utförligt beskrivda och bra med bilder. Det blir att följa det här projektet också helt enkelt.

Thanks! You're welcome smile

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
OpelAstraPower
11 oktober 2012 · 326 Inlägg

Fyfan vilket jobb du/ni lägger ner! Är grymt imponerad att efter en brand tar nya tag bara sådär! big_smile

-MATS- VWetgirig hobbymekare
11 oktober 2012 · 1 917 Inlägg

OpelAstraPower skrev:
Fyfan vilket jobb du/ni lägger ner! Är grymt imponerad att efter en brand tar nya tag bara sådär! big_smile

Tack cool !

Jo, det fanns liksom bara två alternativ: Blästra allt inom ett par dygn, eller skicka rubbet till metallåtervinning. Vi gick på det förstnämnda. Om det var klokt eller galet får väl framtiden utvisa neutral ...

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
epafolle
14 oktober 2012 · 718 Inlägg

Blir helt klart jävligt imponerad av din ork och kunskap. Det är nog inte många som hade gjort vid bilen en gång till kanske, du gör helt rätt iallafall.
Kommer bli en mycket rolig tråd detta.

Kolla gärna fotoalbum för mer bilder på gamla bilar!
Rust is not a crime
Volvo 245 "M50" (1976)
-MATS- VWetgirig hobbymekare
14 oktober 2012 · 1 917 Inlägg

epafolle skrev:
Blir helt klart jävligt imponerad av din ork och kunskap. Det är nog inte många som hade gjort vid bilen en gång till kanske, du gör helt rätt iallafall.
Kommer bli en mycket rolig tråd detta.

Tack för att du följer tråden, det blir extra inspirerande att arbeta då - - - men som sagt, inget högt tempo just nu, utan samla delar är det som gäller under hösten wink

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
SoL Eigenbrötler
4 november 2012 · 1 237 Inlägg

Jag kräver en uppdatering snart, och att du döper bilen till fenix wink

man blev ju tårögd av att läsa allt... både glad och ledsen och glad igen typ.

Opel Rekord Coupé "Sopel" (1968)
-MATS- VWetgirig hobbymekare
5 november 2012 · 1 917 Inlägg

SoL skrev:
Jag kräver en uppdatering snart, och att du döper bilen till fenix wink

man blev ju tårögd av att läsa allt... både glad och ledsen och glad igen typ.

Jag beklagar att jag inte uppdaterat här - men som sagt, vi samlar delar wink

Jo, det hela är ju rätt känslosamt - särskilt för mig som byggde bilen för snart 30 år sedan hmm

Men håll ut ... lite delar har landat här hemma och kanske kan tråden rulla igång igen redan före nyår smile !!

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
DieLuftWaffe
5 november 2012 · 647 Inlägg

Gillar verkligen bygget! Den passade ju perfekt i cab utförande, och jag gillar även att ni gjorde det seriöst med öppningsbara dörrar, cab tyg å allt big_smile Jämfört med andra Volvo Cabbar idag.. Tråkigt att det skulle uppstå en brand. Men jag beundrar er, ni har inte gett upp hoppet utan ni tar tag i saken och försöker återställa den igen smile

Dodge Dart (1968)
Volvo S80 (2001)
jetta16v
5 november 2012 · 1 534 Inlägg

Vad lång tid det tog att gå igenom tråden, som bara är på 7 sidor än så länge yikes

Hursom, ni är sanslösa, det finns inga ord på hur ballt och häftigt detta bygge är, samtidigt som ni restaurerar en bil som varit med om en brand.

W&W, är det tranceduon från Holland eller är jag ute och cyklar? big_smile


Hur blir det med motorn?
Inget som går att använda?
Om det blir en "ny" motor så röstar jag på en Porsche-boxer i baken, vore duktigt grymt!

Hur det än blir, lycka till med detta bygge, kommer följas cool

-MATS- VWetgirig hobbymekare
5 november 2012 · 1 917 Inlägg

DieLuftWaffe skrev:
Gillar verkligen bygget! Den passade ju perfekt i cab utförande, och jag gillar även att ni gjorde det seriöst med öppningsbara dörrar, cab tyg å allt big_smile Jämfört med andra Volvo Cabbar idag.. Tråkigt att det skulle uppstå en brand. Men jag beundrar er, ni har inte gett upp hoppet utan ni tar tag i saken och försöker återställa den igen smile

Tack smile

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
-MATS- VWetgirig hobbymekare
5 november 2012 · 1 917 Inlägg

jetta16v skrev:
Vad lång tid det tog att gå igenom tråden, som bara är på 7 sidor än så länge yikes

Hursom, ni är sanslösa, det finns inga ord på hur ballt och häftigt detta bygge är, samtidigt som ni restaurerar en bil som varit med om en brand.

W&W, är det tranceduon från Holland eller är jag ute och cyklar? big_smile


Hur blir det med motorn?
Inget som går att använda?
Om det blir en "ny" motor så röstar jag på en Porsche-boxer i baken, vore duktigt grymt!

Hur det än blir, lycka till med detta bygge, kommer följas cool

Tack så mycket big_smile

Och ... ja, du är ute och cyklar, hehe. W&W står för Wheels&Wings. Det är namnet på den årliga utomhusutställningen i Varberg andra helgen i juli wink

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
jetta16v
5 november 2012 · 1 534 Inlägg

-MATS- skrev:

jetta16v skrev:
Vad lång tid det tog att gå igenom tråden, som bara är på 7 sidor än så länge yikes

Hursom, ni är sanslösa, det finns inga ord på hur ballt och häftigt detta bygge är, samtidigt som ni restaurerar en bil som varit med om en brand.

W&W, är det tranceduon från Holland eller är jag ute och cyklar? big_smile


Hur blir det med motorn?
Inget som går att använda?
Om det blir en "ny" motor så röstar jag på en Porsche-boxer i baken, vore duktigt grymt!

Hur det än blir, lycka till med detta bygge, kommer följas cool

Tack så mycket big_smile

Och ... ja, du är ute och cyklar, hehe. W&W står för Wheels&Wings. Det är namnet på den årliga utomhusutställningen i Varberg andra helgen i juli wink

Haha ja då var det inte ens nära, men fortfarande en del frågor obesvarade, om motor alltså tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang