Drivaxel golf II GTD

wilmer
4 juli 2012 · 8 Inlägg

Tjenare, har nyss skaffat en golf, och på vägen hem hör jag ett klonkande ljud under bilen..
Lägger mig under och kolllar lite då jag ser en bred metallring som hänger på höger drivaxel.

Efter ett tag ser jag att den har lossat från sitt gummifäste på drivaxeln inne vid inre drivknuten.

Finns det någon som vet vad den har för funktion och hur man kan åtgärda felet?

Glenn9K Montör
6 juli 2012 · 664 Inlägg

Menar du slangklämman som gåller gummidamasken över drivknuten på plats? Jag vet inte hur det ser ut på den bilen riktigt så jag ser inte framför mig annars vad det skulle vara för metallring där.

Men skulle det mot förmodan vara slangklämman så är det ju bara att kapa bort den/klippa av den och köpa en ny universal och skruva dit.

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.
Koop
6 juli 2012 · 1 867 Inlägg

Skruvklämmor är typiskt dåligt där, men de där damaskklämmorna är rätt enkla att få tag på.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.
Glenn9K Montör
6 juli 2012 · 664 Inlägg

Koop skrev:
Skruvklämmor är typiskt dåligt där, men de där damaskklämmorna är rätt enkla att få tag på.

Ja ok, mycket möjligt.

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.
wilmer
9 juli 2012 · 8 Inlägg

hittade svaret, det jag menade var en balansvikt som hindrar drivaxeln
från att börja svänga i högre farter.

hörde med en vw-verkstad och dom sa att det inte var någon fara att ta bort den
så jag testade och har inte märkt nån skillnad än...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang