Volvo 240 T5 - STOR update - GLT Blackline - 18-års bil

2012: En projekttråd för mitt lilla bygge. Den är tänkt att vara körklar när jag fyller 18 år. 2014: 18 år fyllda, bilen besiktad och körbar. Men har kommit fram till att ett projekt som detta kommer aldrig bli färdigt. :)
  • 88 Följare
  • 26 403 Visningar
  • Uppdaterades senast 14 november 2014
Janzszon
5 juli 2012 · 30 Inlägg

Jag tänkte att det var på tiden att jag gör en projekttråd...
Projektet är enligt rubriken en volvo 244 som ska få en omgång rakfemma.
Jag är i skrivande stund 16 år och detta blir ett bygge som ska vara körbart tills jag är 18 år fyllda.
Så ha lite överseende med viss okunnighet smile

Lite historia om bilen: Den har gått som halkbil på en trafikskola sedan 1998, därmed knappt gått på en saltad väg.
Så rosten är något som det inte finns gott om, tur det! Volvon har gått ca 16XXX mil. smile

Bild på när den räddades...
Detta var år 2010, jag var då 14 år... Detta som gjordes denna gång var att få igång den, på egenhand med hjälp av far och någon bekant. Problemet var en impulsgivare mot svänghjulet som gett sig. Efter detta blev den ståendes.
https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-2a56acd309273cf43265a2e53d013059.jpg

Nu är jag igång igen, i skrivande stund är jag 16 år fyllda. Detta är min blivande 18-årsbil. Den är såpass fin att den är värd en chans. smile

Min ZF växellåda som skall omsvetsas och användas. 960 automat svep. smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-ab9de9f4d40f7e2513e307ffbd834119.jpg

Motorn B5254T 2.5T "T5" big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-30e7b1008aabb9afa0207ccf69332c77.jpg

Fler bilder kommer!
I nuläget så har jag kommit så långt att motorn sitter med egna motorfästen och växellådan min är på omsvetsning.

Senast redigerat av Janzszon (14 november 2014)

Volvo 240 T5 GLT "2.5T" (1991)
Janzszon
5 juli 2012 · 30 Inlägg

Ett gäng bilder till smile

https://www1.garaget.org/archive/128/127194/286990/286990-2753300.jpg

https://www1.garaget.org/archive/128/127194/286990/286990-2696617.jpg

https://www1.garaget.org/archive/128/127194/286990/286990-3001703.jpg

https://www1.garaget.org/archive/128/127194/286990/286990-2696604.jpg

https://www1.garaget.org/archive/128/127194/286990/286990-2696606.jpg

https://www1.garaget.org/archive/128/127194/286990/286990-2696610.jpg

Senast redigerat av Janzszon (8 maj 2013)

Volvo 240 T5 GLT "2.5T" (1991)
Janzszon
12 mars 2013 · 30 Inlägg

Jag försöker uppdatera så gott som möjligt...

En liten lamell som jag fick vid (h)jul.
https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-f6c9fe7f70912695b8e48ac7fde2fb6c_large.jpg



Och så min lilla intercooler och oljekyl smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-c1fbe202611fb63b770add26ae1abdb7.jpg

Volvo 240 T5 GLT "2.5T" (1991)
Janzszon
17 mars 2013 · 30 Inlägg

Tog med mig en rejälare kamera och sköt ett par bilder.
Har byggt tryckrör på turbosidan. Och bandaget sitter det mest för syns skull och om det gör någon nytta vet jag ej? Beror ju på om laddluften är kallare än omgivningen under huven? Jag tror intercoolern löser den eventuella temperaturökningen. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-ac10d2963eb05788aad07fe72e815d1a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-b4949d1b62aef0123785c9b33b1ab3f7.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-d1be03e42311895ec08e2b648b2f8fe6.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-05a0b010ca2e0cbc05a0625f0a25af52.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-3b26f5e1a155a9e55cafc48d1fdc4678.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-b2a470200d13805adaa82b4b853dc57b.jpg


Det börjar ta sig, snart är det dags för provstart!!
Jag inväntar i stort sett bara mitt specialbyggda oljetråg - hoppas det blir att fungera!

Volvo 240 T5 GLT "2.5T" (1991)
Janzszon
7 maj 2013 · 30 Inlägg

Jag kan passa på att lägga upp en bild på oljetråget.
Det börjar ta sig, nu är det verkligen oljetråget återstår... Står i valet och kvalet - lära sig svetsa själv eller låta någon annan göra det. Mycket roligare om man vet att man gjort allting själv.

En bild iaf! Oljefilterförflyttare för den som undrar!
https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-e0632f9261908d734e228099e418be6a.jpg



Svar på lite kommentarer:

Pim_Pim : Tackar!

nsa : Tackar! Kul att höra!

Ponnytrav : Bytt insug till det "raka". Blir kanske att bygga ett eget senare. Jag monterade motorn så jag fick plats med ett krabblock. Det underlättade mycket när det kom till att komma åt bakom motorn, men även vid bromscylindern och lite andra små grejer som skulle blivit problem annars.

danny-16vt : Tackar! Kul att höra!

hedvalll : Tackar!

Senast redigerat av Janzszon (7 maj 2013)

Volvo 240 T5 GLT "2.5T" (1991)
Janzszon
19 maj 2013 · 30 Inlägg

Håller på att bygga ett stycke oljepickup. Den kommer hamna ungefär 7-8 mm från botten av tråget.

https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-df5e358f3ad8a0fc136a5a11367e393c.jpg


Har även förberett tråget för svetsning. Med lite tur kanske det sker i veckan som kommer. (söndag idag)

Volvo 240 T5 GLT "2.5T" (1991)
Janzszon
12 juni 2013 · 30 Inlägg

Nu har det hänt lite grejer!
Jag har själv börjat svetsa på oljetråget och är nu inne på sista versen, håller på och letar/ tätar läckor. Min kära far investerade i en TIG AC/DC Parweld. Utan hans hjälp skulle detta inte fungera!


Jag måste säga att fogarna kanske inte är de bästa på något sätt. Men för att vara första gången jag ens håller i en TIG-brännare så känner jag mig nöjd!
https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-16e7705fa2de8d9d2694c7ccd851bed1.jpg


På sidan av svetsandet passade jag på att renovera främre oken.
https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-3d55aae7e90b4a6c0106e293f0e39083.jpg


Och jag har även beställt lite godis till pärlan! Sparco 2000 PRO II stolar samt lite väghållningsdoningar från Bilstein.

Väghållningskitet som sänker bilen med 35-40mm. Minns ej i skrivande stund.
https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-ae70259611bfebb79a4a99dbdacee8d5.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-de6d692b5b1e1737929071b2b69d19a6.jpg


En av de två stycken grymt sköna stolar som kommer befinna sig i cockpit.
https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-ddd6a4a99a4da1ab7944fad846ed8093.jpg

Senast redigerat av Janzszon (12 juni 2013)

Volvo 240 T5 GLT "2.5T" (1991)
Janzszon
12 juli 2013 · 30 Inlägg

Jag kan meddela att volvon lever!

För tillfället håller jag på med att finjustera lite delar för att allting ska lira som det ska.
Rakfemmans sång är gudomlig!

Volvo 240 T5 GLT "2.5T" (1991)
Janzszon
21 juli 2013 · 30 Inlägg

Absolut! smile

Volvo 240 T5 GLT "2.5T" (1991)
Janzszon
1 oktober 2013 · 30 Inlägg

Tjenare!
Har inte uppdaterat på ett tag, men för det har det definitivt inte stått stilla i garaget!


Stolarna inmonterade i bilen
https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-ff6a54ed17efe6ce88783aff5b819733.jpg


Kardanen förlängd
https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-171ae554ddb2624e6ea6927857a91115.jpg


Bonus på motorn.
https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-f9e15b1c6617cb8535584642f5d6346d.jpg


Jag har gett bakvagnen en rejäl duvning!

Bromsback, ny vs. gammal
https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-6780c9ff49f9eb3da02f5b2d07d9fa89.jpg


Bakaxel innan uppfräschning.
https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-e9501b2ab637e917e9a4634b8235d705.jpg

Förstärkte upp bärarmarna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-f7dc07dbde651bce4f139ba29aba2ec8.jpg

Lock, före
https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-9bae30f247621906533ebfd0d3f6f2ce.jpg

Lock, efter.
Gjorde mest för att det skulle se bättre ut än innan, resultatet skulle gå att få mycket bättre...men då krävs det ganska mycket mer tid. Jag är nöjd med resultatet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-9c22c5b0afe85817821238245ccd0851.jpg


Bakvagnsdetaljer
https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-ab155d9e214eb5cbd25a8d9a46c04c41.jpg


Bakvagnsdetaljer, med powerflex.
https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-f54861ad39a43f074a56d26948b2cc85.jpg


Och lite bilder på resultatet:
https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-d3f63b96463fa7933167c60096e8671f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-79c0ffcf828a5a59853a8e0f8a9fcc46.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-f2bc91c81bac007fbf7b68910feb2714.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-5de3a8008f22f32ec844648b1a5bffe4.jpg


Det är återmontering som återstår, sedan har jag troligen bromsar och då är volvon mogen för en provkörning.

Ha de gött!

Volvo 240 T5 GLT "2.5T" (1991)
Janzszon
20 oktober 2014 · 30 Inlägg

zoberman skrev:
Det ser riktigt nice ut! Ville bara fråga lite saker som, har du behöv kapa nått i karossen för att motorn ska få plats och vad gjorde du för att få oljelocket till bakaxeln att se så snyggt ut? big_smile Prem lagd och hur går det med projektet egentligen? big_smile

Har inte kapat något alls. Den passar utmärkt smile
Locket på bakaxeln är blästrad och polerad. smile

Bilen är reggad och fullt körbar, pga. dåligt intresse i projekttråden har jag inte haft motivation till att uppdatera den.
Ny motor har jag byggt och hängt i, eget grenrör är på gång med större turbo och lite smått & gott cool

Volvo 240 T5 GLT "2.5T" (1991)
Janzszon
14 november 2014 · 30 Inlägg

Freddeboy945 skrev:
hej jag har också tänkt bygga något liknande men hur gör du med andra stolar och bälten i besiktningen ? smilesmile

Jag besiktade med originalstolarna för att jag inte hade hunnit löst problemet med bältena. Men enligt besiktningsmannen så skulle det vara grönt ljus att besikta med sparcostolarna, så länge de sitter i originalinfästning. 😊

Volvo 240 T5 GLT "2.5T" (1991)
Janzszon
14 november 2014 · 30 Inlägg

Över ett år sedan jag uppdaterade senast. Kanske dags att kasta ihop ett gäng bilder och damma av den här tråden en gång för alla! Bilderna kan komma i lite okronologisk ordning...

Men som sagt, bakvagnen monterades givetvis ihop med nya bromsar, bussningar osv.
https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-cd8db0677d9bbec2ed85b7389eb2127a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-e1b0fcfd8fcca4090c371b94aad08d96.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-aa027a35121f9db58ea63b1fee985e15.jpg

Prototyp 1. Oljetrågets fogar sågs över.
https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-ef9660ad0caf3f52b0f9b7e9677cfeea.jpg

Provkörning på g. Mycket mycket spännande att köra sitt eget bygge! Dock problem med växellådan, som senare visade sig vara saknad av stödlager på ingående axel. Mycket klantigt. Även framvagnen behövde ses över då där också blivit en felmontering. Sedan var det bara småsaker.
https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-f773dd0420d108ef6255dd695ad3ff1e.jpg

Men på grund av saknad av stödlager på ingående axel ville jag vara på säkra sidan, så jag bytte ett par lager i lådan som jag misstänkte var dåliga.
https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-2e72e67d856b60836e30bdff57f73495.jpg

Registreringsskyltar utan EU-märkning införskaffades innan det var för sent.
https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-3bcea936cdce7b86a869534d3343ab30.jpg

Framvagnsinställning.
https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-57508e99639cc744270336fe29756e66.jpg

Grupp-A kolfibervinge monterades.
https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-22908118799a0ddbd4206028d34d143e.jpg

Jag hade stora problem med att få första tråget tätt på egen hand så gav jag iväg det till en bekant. Dock slog det sig ganska mycket. När jag fick tillbaka det och drog det mot blocket så sprack det. Här är prototyp nummer två. Inte alls snygg, men fungerade. Dock blev det ett par fel mått på sumpen som gjorde att jag började med prototyp 3 som sitter där idag.
https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-223cce6d6c2c5bd4b6510b31d5a7c669.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-fd98a4de87b7936de84ee9966adba4ba.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-50c217dfcb6510e70fdabebff714c679.jpg

Efter lite provkörningar började växellådan läcka. Jag lokaliserade läckan till ingående axel. Bytte packbox och när jag skulle fylla på växellådan med olja så fick jag svar på varför det läckt. Den hade blivit överfylld. Troligen har bilen varit lutad när lådan blivit påfylld.
https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-3def97fd1170fcfdcb9a5eff27c6b61f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-684fa96d7ef76b3a372f6f82b8729d8c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-1ea107d7ae76a462764af6f068b00789.jpg

Mest för att det går... En wunderbaum i kolfiber är då ett måste. Bästa är att den är luktfri!
https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-361637401a84eab45a767d564fd5e53a.jpg

Oljetråg nummer tre påbörjas då jag inte alls var nöjd med den i stål. Man kan säga att jag tog det bästa från två världar. Det vill säga det bästa från första tråget och det bästa från andra tråget. Det jag kunde sammanställa var då: TIG-svetsad vattenskuren aluminium med separata anslutningar för oljesystemet. Så jag satte mig i CAD en kväll och skickade över filerna till en lokal firma.
https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-bbd03228e52fa0fc5a46689b9f412bdf.jpg

Notera de utskurna försvagningarna i plåten som gör det mycket enklare för mig att bocka det hemma i garaget.
https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-cf4ac60955e8d5f95d311e5ec2b87ca9.jpg

Flänsen kontrolleras så alla mått stämmer överens.
https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-081c2ae1df4c1e99b10659182b7f48ec.jpg

Sumpen bockas för hand hemma i garaget.
https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-5ad13096f3de51f08860d80f6e836318.jpg

Kontrolleras...
https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-d31d1ae63eb525c4a11d49bdd6e209f4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-2ab152b737fe2d76203da96c35abb63b.jpg

Punktsvetsas.. Tog mycket längre tid än planerat, mycket inpassning!
https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-127a9d4cb6ee1586d18d6a6c591e84f6.jpg

Tråget provmonterades och skickades tillbaka för helsvetsning.
https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-b74127ca58e3815925cfca3f859e7458.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-bb597db8357f3735e67576fcb0d7b42f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-26fde394a37835a1c4418b17b8125439.jpg

Här är trågen efter varandra. "If you've never failed. You've never tried anything new!"
https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-8536d62b48912ecd8c319f6f8988cf11.jpg

Packningsmassa applicerades och tråget monterades.
https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-8065c00eb1d2edaa03f256cba64136e9.jpg

Nya fälgar med däck beställdes. Som ett barn på (h)julafton när dessa kom hem till dörren.
https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-804d68494b6f3437702abd1f78b75c2f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-cc065dded24e1fae90adaa2a7978d9b8.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-fdfad1ab96a8d2f979f9e92855673264.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-57c1151922314bf62e71ddc3089927d8.jpg

En bild när det är på plats. Dock sitter motorfästet snett, därav hela motorpaketet lite snett. Dock nöjd med passformen!
https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-a53dd0b452b325be9b81022c33cca360.jpg

Jag fick ett oljeläckage i de kina-AN-kopplingarna jag tidigare köpt för att måtta med. Därför beslutade jag mig för att köpa riktiga slangar till oljesystemet. Till oljefilter och oljekyl. Kör för tillfället utan termostat.
https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-603842e64e670a42a8de8553c298377e.jpg

Ett uppehåll i byggandet gjordes. Jag ville få ordning i garaget nu när det inte är så skitigt att skruva längre!
Här är garaget före:
https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-9bf66240ee72814f4b396b706eb90455.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-1448bd9db4cfb77b9d843fd61960dcdd.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-267e927f68ea30d06b7c544bb4512ca7.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-18bbd8a97ee80a4da8bbdd623e0fe664.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-b5f4ff733965c2f7aeff53011de2aa73.jpg

Garaget efter med väggmålning och lysrörsarmaturer på väggarna:
https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-7d4146f7f56a91bdaccf3087e4c69ee6.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-7d4146f7f56a91bdaccf3087e4c69ee6.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-817b43d9d198713734297205d96e6ca6.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-1c02e0e6330f2b4bac68778378e03e62.jpg

Jag kunde inte hålla mig att polera upp och rengöra 240in...
https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-5a4e7e0fdc8b1b966226dd772180101d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-40bc2ef1e1cbf0a3a7abf72cbcb906cb.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-9df09955a998be0d12901061ac3507e7.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-3c4f7bcf908e8ceea16d0268c2cb2c9f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-1ae31c81bd42c1cf4b5dc4806d5e4904.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-810a5604a2fd53876701456942651609.jpg

En tankning och framvagnsinställning, igen... Problemet hittat till de konstiga hjulvinklarna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-1b39ff9bd52d8e0ed6ca0c4a15a315d9.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-d20c052ce0744ace2463fd7f58542eb1.jpg

Småfix som matta i bagaget och limma frontspoilern gjordes inför besiktningen som jag vågat boka in...
https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-00c6839cb4dab5040e29f5fc1b3c31e3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-1dbaf3f8db4f45804df125487b9365cd.jpg

Intyg på motorpaketet gjordes på volvo...
https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-cbaf82fb7d479b3b500cc8b07687f675.jpg

En cocktail med hopp om goda avgasvärden slogs i tanken inför besiktningen. Även stolar byttes till original för att vara på säkra sidan, då bältena inte passade helt 100%. Kolfibervingen togs bort, då jag misstänkte att den stack upp för mycket över bakluckan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-d36d37781ac33f9af3737daf3ff80c1f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-4455a01257b41e52236199d07432b36d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-ab1c54d865d9025c16bddb9d1b3adeda.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-fc2609430ae50c45f5877410c29e0188.jpg

Resultatet:
Godkänd registreringsbesiktning
Underkänd kontrollbesiktning, avgasvärden, HC skyhögt (999). Anledning:
https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-a3763a321657808d76930b3b575fe350.jpg

Cyl 1
https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-132fee9b10a6ee31e722a0f939f14b45.jpg

Cyl 2
https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-3a7749213c47e6cf1d1c8fe53b88630e.jpg

Cyl 3
https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-6e5631e4bcfc2128aa8da3167f6c25f6.jpg

Cyl 4
https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-3f90cd19ea9bd5d4669c4a2904cd2395.jpg

Cyl 5
https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-f993e8cc355bbd9d70cc41740fef9caa.jpg

Jag kom fram till att orsaken var en bränd ventil och beslutade för att renovera en annan motor som jag redan smått börjat med. Jag hade tänkt bygga den motorn under vintern 2014/2015 med H-profil, kompressor och lite annat. Men nu renoverades den snabbt med originaldelar för att kunna besiktas. I och med att det är en liten motor (2,0) så laddar en större turbo mycket senare, därmed mindre vrid, därmed kan jag få ut mer hästar på originalstakarna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-0fdd27622fabbe87be65a871075d6aba.jpg

2,0T motorn.
https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-b202b77055ed338bdb3d4176afccf4fb.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-6ac46a36799e9e7905b49445f442227e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-637cc0155fed0cc8705852911eae5f5b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-55da92b77e13defdb838bd631194ce15.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-fe7f09afa6779d4fc035dff43a6cb535.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-3b078dd56ffc4aa795197836b7f41cb6.jpg

Före
https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-3b078dd56ffc4aa795197836b7f41cb6.jpg

Under
https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-5eb24cef5a3e8a18212934dae0e1e96d.jpg

Efter
https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-ae6922f541f2b774faf88e88ba02399b.jpg

Rengjorda kolvar med nya kolvringar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-f2222ffcd6dfc3d53eb12da5767ac54e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-c690829fe07b6875dd51fc9460bb559b.jpg

Topp och block ihopsatt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-f4e0b8e064b96035f0a0cb34e054d1b8.jpg

Ett grenrör hade redan påbörjats som färdigställdes.
https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-580a9307c275325bec48932cf0884ea2.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-f290837f9325d28e66afa10617ba5c1a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-f1f081326a12228024e56cc1e526b764.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-4b399b490f763a5fb64dc4335ddd015f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-033d90718a14cc3fab5f43da1a381b9e.jpg

Motorn nollades. Kamrem med tillhörande monterades.
https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-934cf2b3c262a1d4bcb2ec0e25f035ce.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-bcb96776e75e41ecdde62f3ec68c09ae.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-6f9b50a0f11434687eacfb3ff1cc7b80.jpg

Värmeskyddet för avgashuset är mest för att se hur det skulle kunna se ut...
https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-a8fee60cb5c71a90aed9e452363572e6.jpg

Nya motorn monterades och som tur har jag vänner som ställer upp i vått och torrt!
https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-3721db116a004638f3f55566bf4a3036.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-13047a8d8445e55852c340c68af4db9b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-2d87328ffce27c4b5a96e3a60b89af32.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/128/127194/127194-043f69a04ff803944b72eb0b5ee5e2d2.jpg



Och nuläget är såhär (Vi pratar nu hösten 2014):
Motorn körs med original turbo för att kunna besiktas. Jag och en god vän jobbade på en torsdagsnatt och närmare klockan tre så var vi färdiga.  Och dagen efter skulle den kontrollbesiktas igen tyckte vi. Jag körde dit bilen och hämtade den senare på eftermiddagen. Fan, avgasvärdena igen... Varför? Kolvringarna hade gått max 3 mil innan besiktning OCH att vi hade missat att koppla in lambdasonden, pinsamt...(!) Fick köra med den i 30 dagar innan körförbud. Så jag åkte en sväng på kvällen och med lite för tung högerfot så brakade det till i drivlinan utan dess like. Troligen gick en drivaxel av som en tandpetare och så står bilen. Med trasig drivaxel och tvåa på avgasvärden och troligen en läckande packbox till vevaxeln.

Just nu sitter jag i Sydafrika på studier. Jag fick ett återfall och känner att det kliar i fingrarna. Så snart är jag på väg hem och ska byta drivaxel och få igång på gjutjärns-Ferrarin!

Kom gärna med tips och idéer!
Hare gött! big_smile

Senast redigerat av Janzszon (14 november 2014)

Volvo 240 T5 GLT "2.5T" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang