Sova i sommarvärmen

Germax
13 juli 2012 · 12 086 Inlägg

sleepyoh skrev:
AC kan säkert vara en lösning om man har ett sovrum, lite trångt om man bor i en etta dock, finns ju ingen riktig plats att ställa fanskapet på. Någon som har koll på hur mycket energi en AC förbrukar? Man vill ju inte bli rånad varje månad om man skaffar en.

AC drar vansinnigt mycket ström. Vet inte hur små portabla det finns. En vanlig luftvärmepump kyler ofta med upp till 5kW. Det är ca 6-8kr i timmen.

steifan DR!FTT3KN!K3R
13 juli 2012 · 10 427 Inlägg

Tror jag inte haft problem att sova av värme mer än en-två gånger hittills denna sommaren.
I varje fall så har jag en relativt tyst tornfläkt som står och går under nätterna om det är
lite varmt. Vindkyleffekten lindrar väl litegrann wink

Ljepone * Studerande *
13 juli 2012 · 563 Inlägg

Byte från de sköna täcket till det svala lakanet,  It worked! smile

Severin
24 juli 2013 · 1 587 Inlägg

Någon som har bra tips på en portabel AC ??
Alldeles för varmt här hemma, går inte att vara inomhus och sova ska vi inte prata om..

IceEyes Varningar: För många..
26 juli 2013 · 2 552 Inlägg

I mitt tidigare rum hos föräldrarna var sommarnätterna en horribel pina i och med att morgonsolen sken rakt genom fönstret och omvandlade rummet till en förbränningsugn.

Och att öppna balkongdörren var inte särskilt välbetänkt eftersom rummet kvickt blev fullt av nattfjärilar och dylika ovälkomna gäster.

I min nuvarande lägenhet är det desto bättre och inte ens ett problem smile

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
marcus0510
26 juli 2013 · 243 Inlägg

sleepyoh skrev:
AC kan säkert vara en lösning om man har ett sovrum, lite trångt om man bor i en etta dock, finns ju ingen riktig plats att ställa fanskapet på. Någon som har koll på hur mycket energi en AC förbrukar? Man vill ju inte bli rånad varje månad om man skaffar en.

Det är inte så att du matar på med Ljudanläggning, tv och dator innan du ska sova ?
Det är hopplöst att somna i ett rum med massa elprylar på sommaren, blir en sån äcklig värme mad

valle22 Smidd i rostigt stål
26 juli 2013 · 933 Inlägg

vill inte klaga på värmen efter den förbannade vintern som varat, håller stängt under dagen och nerrullat, när vi skall sova öppnar vi lite och det är svalt inne.

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
Martin 9-3 Fisketokig
29 juli 2013 · 2 997 Inlägg

Vi kör på med en wilfa för max 40kvm. Den står på 18 grader och kyler övervåningen på betydligt mer kvadrat.
Visst kanske den inte håller 18 under de jävligaste timmarna men hellre 20 grader än 30+

På kvällen sätter man den på nattläge och håller ljudnivån. Bara solen gått ner stängs den av annars får man skrapa fönstren på morgonen smile

Satte en termometer vid utblåset som visar 4-5 grader och pumpar in bra med kubik kalluft samtidigt som den skickar ut äckligt varm luft ut genom väggen.

Förstår allvarligt inte folk som inte har kontrollerat inomhusklimat. Kan lätt likställas med misshandel om det påverkar andra.
Folk kan bränna 10,000:- per pers på utlandsresan för att ha det skönt men tycker att någon krona om dagen är dyrt för att kunna sova hemma på sommaren...

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
OpelP1
29 juli 2013 · 1 412 Inlägg

Martin 9-3 skrev:
Vi kör på med en wilfa för max 40kvm. Den står på 18 grader och kyler övervåningen på betydligt mer kvadrat.
Visst kanske den inte håller 18 under de jävligaste timmarna men hellre 20 grader än 30+

På kvällen sätter man den på nattläge och håller ljudnivån. Bara solen gått ner stängs den av annars får man skrapa fönstren på morgonen smile

Satte en termometer vid utblåset som visar 4-5 grader och pumpar in bra med kubik kalluft samtidigt som den skickar ut äckligt varm luft ut genom väggen.

Förstår allvarligt inte folk som inte har kontrollerat inomhusklimat. Kan lätt likställas med misshandel om det påverkar andra.
Folk kan bränna 10,000:- per pers på utlandsresan för att ha det skönt men tycker att någon krona om dagen är dyrt för att kunna sova hemma på sommaren...

Hur menar du nu?

Martin 9-3 Fisketokig
29 juli 2013 · 2 997 Inlägg

OpelP1 skrev:

Martin 9-3 skrev:
Vi kör på med en wilfa för max 40kvm. Den står på 18 grader och kyler övervåningen på betydligt mer kvadrat.
Visst kanske den inte håller 18 under de jävligaste timmarna men hellre 20 grader än 30+

På kvällen sätter man den på nattläge och håller ljudnivån. Bara solen gått ner stängs den av annars får man skrapa fönstren på morgonen smile

Satte en termometer vid utblåset som visar 4-5 grader och pumpar in bra med kubik kalluft samtidigt som den skickar ut äckligt varm luft ut genom väggen.

Förstår allvarligt inte folk som inte har kontrollerat inomhusklimat. Kan lätt likställas med misshandel om det påverkar andra.
Folk kan bränna 10,000:- per pers på utlandsresan för att ha det skönt men tycker att någon krona om dagen är dyrt för att kunna sova hemma på sommaren...

Hur menar du nu?

Har du småbarn eller familjemedlemmar som tvingas vistas och sova i ett varmt klimat så det påverkar sömnen och välmående är det misshandel. En vuxen kan köpa en ac och göra något åt saken. Mindre barn varken förstår eller har en möjlighet att påverka.

Jag skulle inte tveka en sekund att ringa socialen om någon förälder medvetet låter sina barn sova i över 24-25 grader om det inte finns medicinska skäl till det...

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
OpelP1
29 juli 2013 · 1 412 Inlägg

Martin 9-3 skrev:

OpelP1 skrev:

Martin 9-3 skrev:
Vi kör på med en wilfa för max 40kvm. Den står på 18 grader och kyler övervåningen på betydligt mer kvadrat.
Visst kanske den inte håller 18 under de jävligaste timmarna men hellre 20 grader än 30+

På kvällen sätter man den på nattläge och håller ljudnivån. Bara solen gått ner stängs den av annars får man skrapa fönstren på morgonen smile

Satte en termometer vid utblåset som visar 4-5 grader och pumpar in bra med kubik kalluft samtidigt som den skickar ut äckligt varm luft ut genom väggen.

Förstår allvarligt inte folk som inte har kontrollerat inomhusklimat. Kan lätt likställas med misshandel om det påverkar andra.
Folk kan bränna 10,000:- per pers på utlandsresan för att ha det skönt men tycker att någon krona om dagen är dyrt för att kunna sova hemma på sommaren...

Hur menar du nu?

Har du småbarn eller familjemedlemmar som tvingas vistas och sova i ett varmt klimat så det påverkar sömnen och välmående är det misshandel. En vuxen kan köpa en ac och göra något åt saken. Mindre barn varken förstår eller har en möjlighet att påverka.

Jag skulle inte tveka en sekund att ringa socialen om någon förälder medvetet låter sina barn sova i över 24-25 grader om det inte finns medicinska skäl till det...

Jaha, jag förstår vad du menar men jag håller inte med.

sleepyoh
30 juli 2013 · 1 319 Inlägg

Har funderingar på att köpa --> http://www.jula.se/luftkonditionering-2-49kw-416094
Brukar dom låta mycket dom där? Samt, om man sätter på den 2 timmar innan läggdags och har den på över natten, hur mycket mer på elräkningen kan man räkna med? 1000lapp i månaden?

Måste man även ha massa slangar och grejer genom rutan eller kan man typ, köra ner i en stor bunke?

Senast redigerat av sleepyoh (30 juli 2013)

_----------'
Busgrabb Rejsa ?
30 juli 2013 · 2 959 Inlägg

sleepyoh skrev:
Har funderingar på att köpa --> http://www.jula.se/luftkonditionering-2-49kw-416094
Brukar dom låta mycket dom där? Samt, om man sätter på den 2 timmar innan läggdags och har den på över natten, hur mycket mer på elräkningen kan man räkna med? 1000lapp i månaden?

Måste man även ha massa slangar och grejer genom rutan eller kan man typ, köra ner i en stor bunke?

Kostar ca 3 kronor i timmen beroende på elavtal.
Sover du 8 timmar plus två innan så är det ju ca 30 spänn per dag gånger 30 dagar vilket blir ca 900 spänn.
Edit: Men detta är ju på full effekt vilket den kanske inte alltid går på.

Senast redigerat av Busgrabb (30 juli 2013)

Autotech
BMW 335D (2008)
sleepyoh
30 juli 2013 · 1 319 Inlägg

Busgrabb skrev:

sleepyoh skrev:
Har funderingar på att köpa --> http://www.jula.se/luftkonditionering-2-49kw-416094
Brukar dom låta mycket dom där? Samt, om man sätter på den 2 timmar innan läggdags och har den på över natten, hur mycket mer på elräkningen kan man räkna med? 1000lapp i månaden?

Måste man även ha massa slangar och grejer genom rutan eller kan man typ, köra ner i en stor bunke?

Kostar ca 3 kronor i timmen beroende på elavtal.
Sover du 8 timmar plus två innan så är det ju ca 30 spänn per dag gånger 30 dagar vilket blir ca 900 spänn.
Edit: Men detta är ju på full effekt vilket den kanske inte alltid går på.

Det är definitivt värt pengarna med tanke på vilken skillnad i livskvalitet det blir. Tack! Nu är det nog dags att haffa en ac.. big_smile

_----------'
Busgrabb Rejsa ?
30 juli 2013 · 2 959 Inlägg

sleepyoh skrev:

Busgrabb skrev:

sleepyoh skrev:
Har funderingar på att köpa --> http://www.jula.se/luftkonditionering-2-49kw-416094
Brukar dom låta mycket dom där? Samt, om man sätter på den 2 timmar innan läggdags och har den på över natten, hur mycket mer på elräkningen kan man räkna med? 1000lapp i månaden?

Måste man även ha massa slangar och grejer genom rutan eller kan man typ, köra ner i en stor bunke?

Kostar ca 3 kronor i timmen beroende på elavtal.
Sover du 8 timmar plus två innan så är det ju ca 30 spänn per dag gånger 30 dagar vilket blir ca 900 spänn.
Edit: Men detta är ju på full effekt vilket den kanske inte alltid går på.

Det är definitivt värt pengarna med tanke på vilken skillnad i livskvalitet det blir. Tack! Nu är det nog dags att haffa en ac.. big_smile

Absolut!
Jag kör dock inte min hela natten så det blir inte så mycket pengar.

Autotech
BMW 335D (2008)
Severin
30 juli 2013 · 1 587 Inlägg

Busgrabb skrev:

sleepyoh skrev:

Busgrabb skrev:

Kostar ca 3 kronor i timmen beroende på elavtal.
Sover du 8 timmar plus två innan så är det ju ca 30 spänn per dag gånger 30 dagar vilket blir ca 900 spänn.
Edit: Men detta är ju på full effekt vilket den kanske inte alltid går på.

Det är definitivt värt pengarna med tanke på vilken skillnad i livskvalitet det blir. Tack! Nu är det nog dags att haffa en ac.. big_smile

Absolut!
Jag kör dock inte min hela natten så det blir inte så mycket pengar.

Så ni äger den för 2000kr från Jula ? Och den är bra eller?

Busgrabb Rejsa ?
30 juli 2013 · 2 959 Inlägg

Severin skrev:

Busgrabb skrev:

sleepyoh skrev:

Det är definitivt värt pengarna med tanke på vilken skillnad i livskvalitet det blir. Tack! Nu är det nog dags att haffa en ac.. big_smile

Absolut!
Jag kör dock inte min hela natten så det blir inte så mycket pengar.

Så ni äger den för 2000kr från Jula ? Och den är bra eller?

Nej har en lite lyxigare men menar att det blir ju inte mera strömförbrukning på en vanlig 230V med 10 Amp säkring.

Autotech
BMW 335D (2008)
Severin
30 juli 2013 · 1 587 Inlägg

Busgrabb skrev:

Severin skrev:

Busgrabb skrev:

Absolut!
Jag kör dock inte min hela natten så det blir inte så mycket pengar.

Så ni äger den för 2000kr från Jula ? Och den är bra eller?

Nej har en lite lyxigare men menar att det blir ju inte mera strömförbrukning på en vanlig 230V med 10 Amp säkring.

Någon som har den från Jula som kan berätta om den är bra eller inte?

Martin 9-3 Fisketokig
30 juli 2013 · 2 997 Inlägg

Hur räknar ni egentligen? Kostar det bortåt 3:- timmen så byt elavtal direkt. bums, omedelbart.

Skilj på kyleffekten och förbrukningen. Stor skillnad där. En vanlig portabel ac ger mellan 2-3 i förhållande till förbrukning.

Har fått goda intryck av denna, vet en som har den:
http://www.tretti.se/hem-och-tradgard/k … tro-365009

Kyleffekt på 2600W och förbrukar ca 1000W. Dvs rätt standardvärden på dessa.

Hur mycket tror ni att ni kan plocka ut ur ett uttag 220-230V med säkrat 10A? Mer än hos mig tydligen smile

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
Busgrabb Rejsa ?
30 juli 2013 · 2 959 Inlägg

Martin 9-3 skrev:
Hur räknar ni egentligen? Kostar det bortåt 3:- timmen så byt elavtal direkt. bums, omedelbart.

Skilj på kyleffekten och förbrukningen. Stor skillnad där. En vanlig portabel ac ger mellan 2-3 i förhållande till förbrukning.

Har fått goda intryck av denna, vet en som har den:
http://www.tretti.se/hem-och-tradgard/k … tro-365009

Kyleffekt på 2600W och förbrukar ca 1000W. Dvs rätt standardvärden på dessa.

Hur mycket tror ni att ni kan plocka ut ur ett uttag 220-230V med säkrat 10A? Mer än hos mig tydligen smile

Jag trodde vid lite snabb koll att det var maxförbrukningen som var utskriven.
Förbrukar den bara 1000W så är det bra mycket billigare, vilket iofs låter mycket mera rimligt tongue

Autotech
BMW 335D (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang