Mekonomen, varför finns dom?

M103
16 juli 2012 · 1 570 Inlägg

Jag var där i dag och skulle köpa torkarblad åt farsan.
349kr! Jag gick in på Jula bredvid och köpte ett par för 39:- istället.

prajtor
16 juli 2012 · 57 Inlägg

Natural skrev:

Germax skrev:

Natural skrev:
För att en stor reservdels butik skall gå +-0 så behövs det en marginal på ca 30-35% / såld vara.
Sen vill man givetvis ha någon procent i vinst också.

Vet om en butik som omsatte 20miljoner förra året.. 
Vågar någon gissa vad nettovinsten vart?

Mekonomen hade en vinstmarginal på 14.52% i sin senaste deklaration, det kan jag inte påstå är särskilt lite.
http://www.allabolag.se/5563921971/Mekonomen_AB

Kikar man på enskild butik så är vinsten sällan större än någon procent.
Men självklart är 15% i ren vinst väldigt bra för en större koncern.

Butiken som omsatte 20 miljoner förra året, hade en ren vinst på ca 400.000:-

Det behövs mycket "Svenssons" för att reservdelsbutikerna ska gå runt.
Har man bara verkstäder så sjunker marginalen ofta till låga 20-25%.  Av 30-35% som behövs.

Oavsett vad vinstmarginalen är, så kan man säga att mekonomen går som tåget för sina aktieägare. 2009 var aktien värd kring 60 kronor i början av 2012 var aktien värd ca 230 kronor.  Nu har aktien fallit tillbaka något (i likhet med stockholms börsen i övrigt)  till ca 190 kronor. Siffrorna kommer från Stockwatch di.se .  Den enorma uppgången gynnar så klart aktieägarna, men prissättningen speglar att det är kunderna som betala.

granadadr
16 juli 2012 · 7 299 Inlägg

mm märkte av att dem inte är speciellt bra,, fick ett presentkort av min mor där å tänke beställa en ny generatorem för min ac-pump mår inget vidare,, bra å ha en extra om den ryker,, gick ej å få tag på,, ringde Laitis bil, kom en dagen därpå smile

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
steifan DR!FTT3KN!K3R
16 juli 2012 · 10 427 Inlägg

Ja alltså riktiga originalhandlare har ju "allting", men vill man ha lite mer allmänna saker så kan man ju gå till övriga, typ Mekonomen.

Blir lite mörkrädd ibland när så många* skriver att x-butik inte hade det och det andra. Verkar som att folk inte ens
känner till att det finns märkeshandlare. yikes

* upplevt

BMW 325i "M-Sport" (2006)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
granadadr
16 juli 2012 · 7 299 Inlägg

steifan skrev:
Ja alltså riktiga originalhandlare har ju "allting", men vill man ha lite mer allmänna saker så kan man ju gå till övriga, typ Mekonomen.

Blir lite mörkrädd ibland när så många* skriver att x-butik inte hade det och det andra. Verkar som att folk inte ens
känner till att det finns märkeshandlare. yikes

* upplevt

nja Laitis är en tillbehörskedja för bil och industri wink finns allt från ledstyling till industriverktyg wink
jag vart mest sur på att det INTE gick att ta hem till mekonomen inte att det inte fanns hemma wink

steifan DR!FTT3KN!K3R
16 juli 2012 · 10 427 Inlägg

granadadr skrev:

steifan skrev:
Ja alltså riktiga originalhandlare har ju "allting", men vill man ha lite mer allmänna saker så kan man ju gå till övriga, typ Mekonomen.

Blir lite mörkrädd ibland när så många* skriver att x-butik inte hade det och det andra. Verkar som att folk inte ens
känner till att det finns märkeshandlare. yikes

* upplevt

nja Laitis är en tillbehörskedja för bil och industri wink finns allt från ledstyling till industriverktyg wink
jag vart mest sur på att det INTE gick att ta hem till mekonomen inte att det inte fanns hemma wink

Nej då hade dom definitivt inget! wink wink

http://25.media.tumblr.com/avatar_6feb8634e3d0_128.png

granadadr
16 juli 2012 · 7 299 Inlägg

steifan skrev:

granadadr skrev:

steifan skrev:
Ja alltså riktiga originalhandlare har ju "allting", men vill man ha lite mer allmänna saker så kan man ju gå till övriga, typ Mekonomen.

Blir lite mörkrädd ibland när så många* skriver att x-butik inte hade det och det andra. Verkar som att folk inte ens
känner till att det finns märkeshandlare. yikes

* upplevt

nja Laitis är en tillbehörskedja för bil och industri wink finns allt från ledstyling till industriverktyg wink
jag vart mest sur på att det INTE gick att ta hem till mekonomen inte att det inte fanns hemma wink

Nej då hade dom definitivt inget! wink wink

http://25.media.tumblr.com/avatar_6feb8634e3d0_128.png

hahaha,, jag menade ju givetvis att dem INTE är märkeshandlare wink men de har mkt att tillgå

SportPilot Ubåtsingenjör
16 juli 2012 · 7 239 Inlägg

matteeee skrev:

CHEEVA skrev:

sladdandebarnet skrev:

Sen ska du betala hyra,personal,lager,budbilar, kassaprogram osv...........

inte på en vinstmarginal ... vinsten räknas ut efter allt de där är betalt

Oavsett är en vinstmarginal på 15% inte något överdrivet bra... Godkänt, men inte halleluja.

Själv köper jag reservdelar på Mekonomen ibland. Givetvis kollar jag först om det är ett bra pris eller inte, men hittills har jag aldrig hittat något som inte varit billigare än original iaf. Bra service och rätt prylar har det varit hittills. Det räcker långt för att behålla mig som kund.

15% i vinst är jävligt bra smile

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
JoXter
16 juli 2012 · 492 Inlägg

som det är sagt tidigare, påtala att det är billigare original, priserna kommer då antagligen justeras!

Lamborghini Gallardo "LP-560" (2009)
Waahlvik
17 juli 2012 · 508 Inlägg

köper nästan aldrig på mekonomen eller laitis... oftast är de autooijanperä då dom är massvis billigare på orginaldelar/ samma delar som mekonomen.. iaf till mb w123

Mercedes E220 CDI "Stortysken" (2013)
twin_cam Smålänning
17 juli 2012 · 7 877 Inlägg

Kan inte avfärda alla delar som piratdelar.

Jag bytte fjäderbenslager på en Saab 9-3SC TID, De som kom från MECA i röda kartonger (Minns inte vilket fabrikat dom va) hade, om man jämförde mot original, bara fått sitt GM-märke bortslipat på fabrik. GM artikelnumret stog dock kvar.

Jag köpte BTW Bosch-torkarblad på Coop Forum för 199 kr, samma torkarblad ville Mekonomen e.tc ha 300 för. smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Ligist
17 juli 2012 · 15 Inlägg

Hej som svar på varför Mekonomen finns kan jag bara citera detta "Omsättningen har ökat från 2,5 till 3,5 miljarder kronor och antalet butiker har blivit nästan 20 procent fler. Samtidigt har lönsamheten stärkts från 9 procent 2006 till 14 procent 2010"


Sen att Mekonomen Säljer kopior.....njaaaaa sanning i vissa fall men i de flesta fall är det exakt samma delar "vi" säljer som "orginal" får dessutom orginal vw, saab kartonger dagligen. dessutom briljerar Mekonomen med 3års garanti på ALLA reservdelar.

Senast redigerat av Ligist (17 juli 2012)

prajtor
17 juli 2012 · 57 Inlägg

Ligist skrev:
Hej som svar på varför Mekonomen finns kan jag bara citera detta "Omsättningen har ökat från 2,5 till 3,5 miljarder kronor och antalet butiker har blivit nästan 20 procent fler. Samtidigt har lönsamheten stärkts från 9 procent 2006 till 14 procent 2010"


Sen att Mekonomen Säljer kopior.....njaaaaa sanning i vissa fall men i de flesta fall är det exakt samma delar "vi" säljer som "orginal" får dessutom orginal vw, saab kartonger dagligen. dessutom briljerar Mekonomen med 3års garanti på ALLA reservdelar.

Poängen är den att om mekonomen säljer delar till samma pris som märkeshandlar saknas skäl att köpa dem där oavsett om det är orginal eller "pirat". På märkeshandlaren kan man få intressenta råd och statistiska upplysningar om vad man bör byta tillsammans med delen eller annat som kan vara av nytta.

Germax
17 juli 2012 · 12 086 Inlägg

prajtor skrev:

Ligist skrev:
Hej som svar på varför Mekonomen finns kan jag bara citera detta "Omsättningen har ökat från 2,5 till 3,5 miljarder kronor och antalet butiker har blivit nästan 20 procent fler. Samtidigt har lönsamheten stärkts från 9 procent 2006 till 14 procent 2010"


Sen att Mekonomen Säljer kopior.....njaaaaa sanning i vissa fall men i de flesta fall är det exakt samma delar "vi" säljer som "orginal" får dessutom orginal vw, saab kartonger dagligen. dessutom briljerar Mekonomen med 3års garanti på ALLA reservdelar.

Poängen är den att om mekonomen säljer delar till samma pris som märkeshandlar saknas skäl att köpa dem där oavsett om det är orginal eller "pirat". På märkeshandlaren kan man få intressenta råd och statistiska upplysningar om vad man bör byta tillsammans med delen eller annat som kan vara av nytta.

Ta inte i så du spricker nu bara tongue

Bortser vi från priset som är något varierande finns det alltså 3 fördelar med Mekonomen vs. märkesverkstad.
1, 3 års garanti
2, bättre öppettider
3, de behandlar alla märken och finns på fler ställen

prajtor
17 juli 2012 · 57 Inlägg

Germax skrev:

prajtor skrev:

Ligist skrev:
Hej som svar på varför Mekonomen finns kan jag bara citera detta "Omsättningen har ökat från 2,5 till 3,5 miljarder kronor och antalet butiker har blivit nästan 20 procent fler. Samtidigt har lönsamheten stärkts från 9 procent 2006 till 14 procent 2010"


Sen att Mekonomen Säljer kopior.....njaaaaa sanning i vissa fall men i de flesta fall är det exakt samma delar "vi" säljer som "orginal" får dessutom orginal vw, saab kartonger dagligen. dessutom briljerar Mekonomen med 3års garanti på ALLA reservdelar.

Poängen är den att om mekonomen säljer delar till samma pris som märkeshandlar saknas skäl att köpa dem där oavsett om det är orginal eller "pirat". På märkeshandlaren kan man få intressenta råd och statistiska upplysningar om vad man bör byta tillsammans med delen eller annat som kan vara av nytta.

Ta inte i så du spricker nu bara tongue

Bortser vi från priset som är något varierande finns det alltså 3 fördelar med Mekonomen vs. märkesverkstad.
1, 3 års garanti
2, bättre öppettider
3, de behandlar alla märken och finns på fler ställen

big_smile

Onbird
19 juli 2012 · 18 Inlägg

Germax skrev:

prajtor skrev:

Ligist skrev:
Hej som svar på varför Mekonomen finns kan jag bara citera detta "Omsättningen har ökat från 2,5 till 3,5 miljarder kronor och antalet butiker har blivit nästan 20 procent fler. Samtidigt har lönsamheten stärkts från 9 procent 2006 till 14 procent 2010"


Sen att Mekonomen Säljer kopior.....njaaaaa sanning i vissa fall men i de flesta fall är det exakt samma delar "vi" säljer som "orginal" får dessutom orginal vw, saab kartonger dagligen. dessutom briljerar Mekonomen med 3års garanti på ALLA reservdelar.

Poängen är den att om mekonomen säljer delar till samma pris som märkeshandlar saknas skäl att köpa dem där oavsett om det är orginal eller "pirat". På märkeshandlaren kan man få intressenta råd och statistiska upplysningar om vad man bör byta tillsammans med delen eller annat som kan vara av nytta.

Ta inte i så du spricker nu bara tongue

Bortser vi från priset som är något varierande finns det alltså 3 fördelar med Mekonomen vs. märkesverkstad.
1, 3 års garanti
2, bättre öppettider
3, de behandlar alla märken och finns på fler ställen

Är det bara jag eller är inte det tre "ganska" starka skäl till att handla på Mekonomen...? Som sagt, priserna är inte alltid bättre än hos orginalhandeln, dock räcker det med att skicka en prisuppgift på orginaldelen med artikelnummer för att få lägre pris än orginal. Med det inkluderat så finner jag i alla fall fyra, som sagt GANSKA, attraktiva skäl till att välja Mekonomen som reservdelsleverantör.

...och vad det betäffar kunskap om sortiment (både hos märkeskedjorna och exempelvis Mekonomen) så är det VÄLDIGT (!!) mycket beroende på person och butik.

/ Johan P

"Det är den som släpper gasen sist som vinner!"
steifan DR!FTT3KN!K3R
19 juli 2012 · 10 427 Inlägg

Man har formellt reklamationsrätt på allting man köper i 3 år och jag tror nog att skillnaden är liten mellan att utnyttja en garanti eller en reklamationsrätt rent praktiskt. Hade Mekonomen erbjudit 4 års garanti på allting så hade nog deras garanti haft en större praktisk betydelse.

matteeee Ingen himmel är så blå som min
19 juli 2012 · 2 972 Inlägg

steifan skrev:
Man har formellt reklamationsrätt på allting man köper i 3 år och jag tror nog att skillnaden är liten mellan att utnyttja en garanti eller en reklamationsrätt rent praktiskt. Hade Mekonomen erbjudit 4 års garanti på allting så hade nog deras garanti haft en större praktisk betydelse.

Mja, det är ganska stor skillnad på garanti och reklamationsrätt. Nämligen vem som måste bevisa att det är fel och när felet inträffade. Under en garanti är det upp till säljaren att bevisa att det inte är fel för att klara sig undan, medan under reklamationsrätten är det upp till köparen att bevisa att felet var ursprungligt för att lyckas få hjälp. Det är ganska svårt efter sådär 2,5 år om det fungerat innan.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
prajtor
20 juli 2012 · 57 Inlägg

Flera av de som är tillskyndare av mekonomen arbetar eller har arbetag på mekonomen. Jag tror inte att modellen håller i längden. När det går upp för folk att mekonomen inte är ekonomiska är det inte längre lockande med deras resevdelar. Ang garanti om 3 år så innebär garantin mkt riktigt en bevisbördeändring. Men ffortfarande gäller att endast ursprungliga felnomfattas. Har en produkt funkat 2.5 år borde det inte vara omöjligt att visa felet inte var ursprungligt utan typiskt sett orsakats av köparen.

matteeee Ingen himmel är så blå som min
20 juli 2012 · 2 972 Inlägg

prajtor skrev:
Flera av de som är tillskyndare av mekonomen arbetar eller har arbetag på mekonomen. Jag tror inte att modellen håller i längden. När det går upp för folk att mekonomen inte är ekonomiska är det inte längre lockande med deras resevdelar. Ang garanti om 3 år så innebär garantin mkt riktigt en bevisbördeändring. Men ffortfarande gäller att endast ursprungliga felnomfattas. Har en produkt funkat 2.5 år borde det inte vara omöjligt att visa felet inte var ursprungligt utan typiskt sett orsakats av köparen.

Men det är ju det som är grejen. Under en garanti behöver felet inte finnas från början. Så länge felet uppstår under garantitiden så är det säljarens ansvar om denne inte kan bevisa att produkten utsatts för yttre påverkan eller på annat sätt behandlats på ett sätt som inte är normalt och därigenom gått sönder.

Huruvvida det är ekonomiskt eller inte är ju också intressant. Det är ju bara att kika på vad delen man behöver kostar hos olika företag och välja att köpa den där man får bäst pris/villkor/leveranstid eller vad man nu värderar högst. Tycker det är intressant att folk vägrar köpa någonting på Mekonomen för att en vara råkar vara för dyr där. Köp inte den varan där då. Enkelt.
Men med samma logik borde man ju låta bli märkesverkstaden också, dom har med min erfarenhet alltid en eller två varor som är orimligt dyra. Varför gäller inte samma tankesätt (vägra handla alltså) här?

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang