Överladdad BMW. Temp problem!

Mattias89
16 juli 2012 · 62 Inlägg

Min kompressormatade e30 m20 maskin klara sig i temp såvida man kör riktigt lugnt, minsta lilla pådrag stiger tempen markant å strax därefter koka de.

Kylsystemet är orginal!

Är kylet för klent eller är de kanske toppen/ packningen som gett sig?

Janneutanb
16 juli 2012 · 7 272 Inlägg

Är det inte dessa motorer som vattenpumpen brukar ge sig på?

Germax
16 juli 2012 · 12 086 Inlägg

Nej, det är M50..

Du kan ju börja med att trycktesta kylsystemet.
Troligen är något fel, ett friskt originalkyl ska klara "minsta gaspådrag"

Mattias89
16 juli 2012 · 62 Inlägg

Okey. Klara ju något lite men inte mer. Körde lugnt i fint ca 3mil utan höjd temp. Men sen om man ger på lite med lite lek å ax så steget tempen.

_Jacob_
17 juli 2012 · 263 Inlägg

inte speciellt ovanligt att motortemped stiger som satan när du har original kylsystem på en motor du har överladdat. Större IC och större kylare, alternativt en helt vild extern vattenpump.

Bjuuuu han!!
Mattias89
18 juli 2012 · 62 Inlägg

Jo de vet jag men bara det att jag kan inte ens dra på 500 meter så sticker tempen.och verka vara så att detta händer när ladd kommer. Kanske topp/toppackningen !?

Richtenb
18 juli 2012 · 1 365 Inlägg

Kanske termostaten som endast halvt öppnar sig (alternativt är helt stängd men har en spricka som vatten kommer igenom). Inte alls ovanligt på någon av BMW modellerna.

Mattias89 skrev:
Jo de vet jag men bara det att jag kan inte ens dra på 500 meter så sticker tempen.och verka vara så att detta händer när ladd kommer. Kanske topp/toppackningen !?

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Mattias89
18 juli 2012 · 62 Inlägg

Termostaten bortplockad

alain www.bimmerpower.org
18 juli 2012 · 3 995 Inlägg

Hur går det nu?

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW 530i (2003)
BMW X5 4.4i (2006)
Mattias89
18 juli 2012 · 62 Inlägg

Problemet kvarstår. Trycktesta systemet på fredag å se vad som händer. Inte omöjligt att mls packningen släpper igenom när laddet kommer från kompressorn.

Timmeh91
5 augusti 2012 · 34 Inlägg

KÖR INTE UTAN TERMOSTAT , det kan vara en stor anledning till varför bilen blir varm

BOLIN_
5 augusti 2012 · 2 763 Inlägg

Timmeh91 skrev:
KÖR INTE UTAN TERMOSTAT , det kan vara en stor anledning till varför bilen blir varm

Varför skulle motorn gå varm utav att man kör utan termostat? Utan den så går ju vattnet runt hela tiden... roll

Volvo - For Life
Timmeh91
5 augusti 2012 · 34 Inlägg

vattnet stryps inte utan en termostat och kan därför åka för fort igenom kylaren. smile

groze
5 augusti 2012 · 564 Inlägg

Felaktigt ställd tändning kan göra att temperaturen går upp. Annars tror jag på topplockspackning/ spricka i toppen. Det är vanligt att toppen spricker under kamaxeln på m20, så det kan vara mycket svårt att upptäcka. Det kan räcka med att den kokar en gång för att toppen ska vara körd.

Mattias89
5 augusti 2012 · 62 Inlägg

Problemet uppstod innan termostaten plockades.

Operation med uppgraderad kyl å grejer är igång.
Troligen så är de väl så att packning/ topp ha gett upp. Så om någon vet någon topp till m20b25 så hojta gärna till smile

dawwe ...has left the building...
5 augusti 2012 · 4 474 Inlägg

Termostaten styr snarare vattenflödet...Bortplockad termostat så går vattnet "lite som den själv vill", dvs man har ingen koll på hur mycket som verkligen cirkulerar genom kylaren...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Mattias89
5 augusti 2012 · 62 Inlägg

Termostaten plockades för att se om problemet kvarstod

bumpe Lastbilsmekaniker
8 augusti 2012 · 3 878 Inlägg

Skulle ju sätta en peng på att det spruckit mellan förbränningsrum och kylkanal i toppen. Så när du byter topp lär du förstärka den nya toppen innan den blir likadan. Man svetsar gärna med mig + förvärmning så man får ner material ganska djupt ner i kylkanalen och sen lägger man på packningen mot toppen och borrar nya hål längst ut där kanalen tidigare var.
Plana toppen med när man e klar såklart smile

Ska se ut såhär när man är klar!

http://savarturbo.se/~peppe/FAQ/KYLKANALER_SVETS.JPG

MVH

alain www.bimmerpower.org
8 augusti 2012 · 3 995 Inlägg

Snygg!

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW X5 4.4i (2006)
BMW 530i (2003)
Mattias89
8 augusti 2012 · 62 Inlägg

Någon som kan eller vet någon som kan detta i Blekinge krokarna?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang