Volvo 740 första bils projektet styling och upprustning!

mitt projekt består utav att få en fin första bil, laga lite rost kommer det bli, styla och lite annat smått och gott ;)
  • 78 Följare
  • 113 617 Visningar
  • Projektet avslutat 24 april 2014
volvo-majkii
3 mars 2013 · 548 Inlägg

TobiasEkstranD skrev:

volvo-majkii skrev:

JM-Racing skrev:

Hehe, men så är det på gamla bilar. Jo, helt klart roligare än plåtfälgar.. njaa, gör inte det.. din bil blir verkligen en i mängden med Mk18, satsa på något annat. smile
Jag brukar kapa 2½ varv baktill och sätta en slangklämma runt fjädern och tallriken. Fram brukar jag kapa av 3 varv på originalfjädern och snitta ett hål i fjädertallriken och köra igenom en slangklämma, så fjädern sitter fast så den inte kan hoppa ur så är det inga problem på besiktningen. Men jag har slutat med kapade fjädrar nu, coilovers som gäller för min del. smile

- Jimmy.

Okej, men mk18 är ju ändå så satans snygga... hmm men ja lär bli kapa eller sänknings fjädrar då man är fattig student och coils är lite väl då.. big_smile

om du ska åka sänkt och mk18 kommer du näst in till komma behöva valsa skärmarna wink ja måste det för mina 18tummare

Ja valsa är jag redan införstådd med lol

Mindre risk för understyrning om man alltid ser till att ha överstyrning ;)
Kolla gärna in mitt nya projekt, Volvo Amazon "Amzen"
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=280706
MelinPerformance Just livin' life - VIP Style
3 mars 2013 · 315 Inlägg

TobiasEkstranD skrev:

volvo-majkii skrev:

JM-Racing skrev:

Hehe, men så är det på gamla bilar. Jo, helt klart roligare än plåtfälgar.. njaa, gör inte det.. din bil blir verkligen en i mängden med Mk18, satsa på något annat. smile
Jag brukar kapa 2½ varv baktill och sätta en slangklämma runt fjädern och tallriken. Fram brukar jag kapa av 3 varv på originalfjädern och snitta ett hål i fjädertallriken och köra igenom en slangklämma, så fjädern sitter fast så den inte kan hoppa ur så är det inga problem på besiktningen. Men jag har slutat med kapade fjädrar nu, coilovers som gäller för min del. smile

- Jimmy.

Okej, men mk18 är ju ändå så satans snygga... hmm men ja lär bli kapa eller sänknings fjädrar då man är fattig student och coils är lite väl då.. big_smile

om du ska åka sänkt och mk18 kommer du näst in till komma behöva valsa skärmarna wink ja måste det för mina 18tummare

Mjo, men jag har tröttnat något sjukt på dem, hehe. Sänkningsfjädrar är slöseri med pengar om man ska bara sänka, för de märks fan inte mycket skillnad.
Ja, du måste valsa om du skall sänka rejält, men de är bara ta en värmepistol och en hammare försiktigt i skärmkanterna. smile

- Jimmy.

Just live life - VIP Style.
volvo-majkii
3 mars 2013 · 548 Inlägg

JM-Racing skrev:

volvo-majkii skrev:

TobiasEkstranD skrev:

eller så tar du bara från en 240 wink

Okej? hur mycket gör det? smile

Detta är den billigaste och extrema sänkningen som även går igenom besitkningen.
Stötdämpare ifrån fram på en Saab 99 är identiska i upphägningen som 740s dämpare bak, dessa monterar du bak och har c.a 3 varv fjäder bara och inget genomslagsgummi (Blir lågt, men komforten finns och fjädern kan omöjligt hoppa ur skålen. Fram rensar du ifrån allting, kapar mellan skålen och navet och kortar av såpass mycket kortare som 240 dämparen är (minns inte hur många mm de är, men de finns någonstans), sedan svetsar du ihop det och en 240 dämpare passar i, du har c.a 3 varv fjädern i skålen och den blir bra mycket lägre än fjäderlöst original. smile

- Jimmy.

Okej men hur blir det med fjädrings vägen? de gnäller gärna på den har jag hört? ;/

Mindre risk för understyrning om man alltid ser till att ha överstyrning ;)
Kolla gärna in mitt nya projekt, Volvo Amazon "Amzen"
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=280706
TobiasEkstranD
3 mars 2013 · 796 Inlägg

JM-Racing skrev:

volvo-majkii skrev:

TobiasEkstranD skrev:

eller så tar du bara från en 240 wink

Okej? hur mycket gör det? smile

Detta är den billigaste och extrema sänkningen som även går igenom besitkningen.
Stötdämpare ifrån fram på en Saab 99 är identiska i upphägningen som 740s dämpare bak, dessa monterar du bak och har c.a 3 varv fjäder bara och inget genomslagsgummi (Blir lågt, men komforten finns och fjädern kan omöjligt hoppa ur skålen. Fram rensar du ifrån allting, kapar mellan skålen och navet och kortar av såpass mycket kortare som 240 dämparen är (minns inte hur många mm de är, men de finns någonstans), sedan svetsar du ihop det och en 240 dämpare passar i, du har c.a 3 varv fjädern i skålen och den blir bra mycket lägre än fjäderlöst original. smile

- Jimmy.

men det är vella bara och fäste bak och fram me slang klämma eller mindre varijant av avgas klämma tongue ?

Audi A4 B7 Quattro TDI "daily drive" (2007)
Mercedes S124 220T "Blivande 350TDT" (1994)
Mercedes w124 E200 "NZA" (1988)
volvo-majkii
3 mars 2013 · 548 Inlägg

TobiasEkstranD skrev:

JM-Racing skrev:

volvo-majkii skrev:

Okej? hur mycket gör det? smile

Detta är den billigaste och extrema sänkningen som även går igenom besitkningen.
Stötdämpare ifrån fram på en Saab 99 är identiska i upphägningen som 740s dämpare bak, dessa monterar du bak och har c.a 3 varv fjäder bara och inget genomslagsgummi (Blir lågt, men komforten finns och fjädern kan omöjligt hoppa ur skålen. Fram rensar du ifrån allting, kapar mellan skålen och navet och kortar av såpass mycket kortare som 240 dämparen är (minns inte hur många mm de är, men de finns någonstans), sedan svetsar du ihop det och en 240 dämpare passar i, du har c.a 3 varv fjädern i skålen och den blir bra mycket lägre än fjäderlöst original. smile

- Jimmy.

men det är vella bara och fäste bak och fram me slang klämma eller mindre varijant av avgas klämma tongue ?

Fan me idéer  man får nu! Kommer definitivt dra ner han i backen kan jag lova och alla tipsen är guld värda! big_smile

Mindre risk för understyrning om man alltid ser till att ha överstyrning ;)
Kolla gärna in mitt nya projekt, Volvo Amazon "Amzen"
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=280706
TobiasEkstranD
3 mars 2013 · 796 Inlägg

mjoe ja vet smile ska valsa på min nån dag dock sitter det 60/40 på min 945 och andra dämpare redan när jag köpte den smile !

Mercedes w124 E200 "NZA" (1988)
Audi A4 B7 Quattro TDI "daily drive" (2007)
Mercedes S124 220T "Blivande 350TDT" (1994)
volvo-majkii
3 mars 2013 · 548 Inlägg

TobiasEkstranD skrev:
mjoe ja vet smile ska valsa på min nån dag dock sitter det 60/40 på min 945 och andra dämpare redan när jag köpte den smile !

okej, men vet du hur det är med fjädrings vägen när man kapar? vad säger besiktningen om det? smile

Mindre risk för understyrning om man alltid ser till att ha överstyrning ;)
Kolla gärna in mitt nya projekt, Volvo Amazon "Amzen"
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=280706
MelinPerformance Just livin' life - VIP Style
3 mars 2013 · 315 Inlägg

volvo-majkii skrev:

TobiasEkstranD skrev:
mjoe ja vet smile ska valsa på min nån dag dock sitter det 60/40 på min 945 och andra dämpare redan när jag köpte den smile !

okej, men vet du hur det är med fjädrings vägen när man kapar? vad säger besiktningen om det? smile

Besiktningen säger olika från gubbe till gubbe. Kapade 2,5 varv runtom på original och fäst med slangklämma går alltid igenom, men kapar du 3-3½ varv är det vissa som gnäller, och fjädringsväg kan dem inte säga något om, för sålänge fjädern sitter fast i skålen och har ingen risk att falla ur skall dem inte säga ett piss. smile Skall in med min vite GLT på Besiktning här snart, har c.a 3-3½ varv på den fram med slangklämma, kan ju alltid berätta hur de går. smile

- Jimmy.

Just live life - VIP Style.
Gruuf =)
3 mars 2013 · 23 Inlägg

Bra med mycket bilder

starcrew
3 mars 2013 · 282 Inlägg

Såg bra ut det där, lycka till med rosten! Roligt med mycket bilder också smile

Kolla gärna in http://www.garaget.org/starcrew
Har även en projekt tråd ni kan följa :)
volvo-majkii
3 mars 2013 · 548 Inlägg

JM-Racing skrev:

volvo-majkii skrev:

TobiasEkstranD skrev:
mjoe ja vet smile ska valsa på min nån dag dock sitter det 60/40 på min 945 och andra dämpare redan när jag köpte den smile !

okej, men vet du hur det är med fjädrings vägen när man kapar? vad säger besiktningen om det? smile

Besiktningen säger olika från gubbe till gubbe. Kapade 2,5 varv runtom på original och fäst med slangklämma går alltid igenom, men kapar du 3-3½ varv är det vissa som gnäller, och fjädringsväg kan dem inte säga något om, för sålänge fjädern sitter fast i skålen och har ingen risk att falla ur skall dem inte säga ett piss. smile Skall in med min vite GLT på Besiktning här snart, har c.a 3-3½ varv på den fram med slangklämma, kan ju alltid berätta hur de går. smile

- Jimmy.

Okej, jo du får gärna berätta vad de sa osv om de undrade något eller kanske vad man själv ska säga för att rädda situationen:D

Mindre risk för understyrning om man alltid ser till att ha överstyrning ;)
Kolla gärna in mitt nya projekt, Volvo Amazon "Amzen"
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=280706
volvo-majkii
3 mars 2013 · 548 Inlägg

Gruuf skrev:
Bra med mycket bilder

Haha man tackar, ja man har fått bättra sig lol

Mindre risk för understyrning om man alltid ser till att ha överstyrning ;)
Kolla gärna in mitt nya projekt, Volvo Amazon "Amzen"
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=280706
volvo-majkii
3 mars 2013 · 548 Inlägg

starcrew skrev:
Såg bra ut det där, lycka till med rosten! Roligt med mycket bilder också smile

Man tackar! Dock är det rosten som ska lycka till med mig för nu är jag på rost jakt! big_smilecool

Mindre risk för understyrning om man alltid ser till att ha överstyrning ;)
Kolla gärna in mitt nya projekt, Volvo Amazon "Amzen"
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=280706
Henkix
3 mars 2013 · 6 737 Inlägg

de där va ju inte farligt med rost tongue
men du.. tycker att du borde svetsat lite i balken på passagerar sidan innan du la nytt golv. den ser ut o behöva lite kärlek efter domkrafts fästet wink

kul med mycket bilder smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
volvo-majkii
3 mars 2013 · 548 Inlägg

Henkix skrev:
de där va ju inte farligt med rost tongue
men du.. tycker att du borde svetsat lite i balken på passagerar sidan innan du la nytt golv. den ser ut o behöva lite kärlek efter domkrafts fästet wink

kul med mycket bilder smile

Gasen tog slut på höger sidan och den är nt klar.. började även med balken.. glömde bara ta bilder på allt roll Men det är gjort! fick kapa lite i den med så fick dit frisk plåt ist! big_smile

Mindre risk för understyrning om man alltid ser till att ha överstyrning ;)
Kolla gärna in mitt nya projekt, Volvo Amazon "Amzen"
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=280706
Henkix
3 mars 2013 · 6 737 Inlägg

volvo-majkii skrev:

Henkix skrev:
de där va ju inte farligt med rost tongue
men du.. tycker att du borde svetsat lite i balken på passagerar sidan innan du la nytt golv. den ser ut o behöva lite kärlek efter domkrafts fästet wink

kul med mycket bilder smile

Gasen tog slut på höger sidan och den är nt klar.. började även med balken.. glömde bara ta bilder på allt roll Men det är gjort! fick kapa lite i den med så fick dit frisk plåt ist! big_smile

aha okej då så smile glöm bara inte att rostskydda inifrån balken också. annars börjar det rosta inifrån tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
volvo-majkii
3 mars 2013 · 548 Inlägg

Henkix skrev:

volvo-majkii skrev:

Henkix skrev:
de där va ju inte farligt med rost tongue
men du.. tycker att du borde svetsat lite i balken på passagerar sidan innan du la nytt golv. den ser ut o behöva lite kärlek efter domkrafts fästet wink

kul med mycket bilder smile

Gasen tog slut på höger sidan och den är nt klar.. började även med balken.. glömde bara ta bilder på allt roll Men det är gjort! fick kapa lite i den med så fick dit frisk plåt ist! big_smile

aha okej då så smile glöm bara inte att rostskydda inifrån balken också. annars börjar det rosta inifrån tongue

jo jag vet.. hade nt vart kul det! roll

Mindre risk för understyrning om man alltid ser till att ha överstyrning ;)
Kolla gärna in mitt nya projekt, Volvo Amazon "Amzen"
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=280706
volvo-majkii
12 mars 2013 · 548 Inlägg

Bilden fixad av en kompis i ps. Detta är något liknande som jag vill att han ska se ut sen, något att satsa på? smilebig_smile

https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/537683_633025110055396_787292567_n.jpg

Senast redigerat av volvo-majkii (12 mars 2013)

Mindre risk för understyrning om man alltid ser till att ha överstyrning ;)
Kolla gärna in mitt nya projekt, Volvo Amazon "Amzen"
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=280706
Henkix
12 mars 2013 · 6 737 Inlägg

njaa, ser inte riktigt om dörrlisterna e borta men ser ut så iaf och låt dom sitta tongue ser så jävla tråkigt ut utan dom tycker ja

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
volvo-majkii
12 mars 2013 · 548 Inlägg

Henkix skrev:
njaa, ser inte riktigt om dörrlisterna e borta men ser ut så iaf och låt dom sitta tongue ser så jävla tråkigt ut utan dom tycker ja

Okey, jo de är borta på bilden, Får se hur de slutar ^^ ska ev kolla på ett par hova baklampor i morgon hos en polare! big_smile

Mindre risk för understyrning om man alltid ser till att ha överstyrning ;)
Kolla gärna in mitt nya projekt, Volvo Amazon "Amzen"
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=280706
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang