civic type r går bra?

gasgas
26 september 2006 · 258 Inlägg

Tjena. Hur går en civic type r??

Bullo Mazda 3 MPS, bilder på gång!
26 september 2006 · 1 852 Inlägg

som en gti bil skulle jag gissa på. den har ju 200hk v-tech motor vilket resulterar i lägre vrid men högre varv än normalt.

man lever bara en gång så lev väl!
gasgas
26 september 2006 · 258 Inlägg

Bullo skrev:
som en gti bil skulle jag gissa på. den har ju 200hk v-tech motor vilket resulterar i lägre vrid men högre varv än normalt.

om man kopplar in ett turbo kitt i den så borde den röra  på sig hehe

Malmoe SSS -12
26 september 2006 · 3 217 Inlägg

Var vill denna tråden komma?

Angående Type-R, den har inte alls samma V-Tec som de äldre vti:erna... Den nya i-VTEC är mer fördelad på hela registret till skillnad från Vti som kom runt 5000 rpm... Det var tider det smile

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu
Suzuki Swift Sport "ZC32S" (2012)
Zapper
26 september 2006 · 49 Inlägg

åk och prov kör en. bättre att bilda sg en egen uppfattning av den. finns ju alltid de som jämnför den med sin volvo 240 å tycker att den går skit bra.

Mattzzon Trucker
27 september 2006 · 168 Inlägg

För en person kan det ju vara världens snabbaste bil eftersom att han/hon aldrig kört något snabbare, sen för en annan kanske de inte alls är någon bil att ha för att den sj har en 500hk bil....Förstår du?
Ut o provkör en sj så får du se om du gillar den.

MilleN
27 september 2006 · 9 108 Inlägg

Jag har provkört två st och blev klart imponerad smile Lite sugen på en själv faktiskt då det dessutom är en av de klart snyggaste originalbilarna i den prisklassen..

Det trodde ni inte att ni skulle få höra av en opelnörd va haha big_smile

Senast redigerat av MilleN (27 september 2006)

Fimpha
27 september 2006 · 557 Inlägg

Jag provkörde en Type-R första dagen på Elmia. Det var en av dom roligaste bilar jag kört, den var dock inte original men tror originalbilen e riktigt skoj den med smile

//Jerry
racoonen
27 september 2006 · 72 Inlägg

jag får ju säga att jag gillar den gamla vti:n!! när det säger pang i motorn vid 5500rpm och bilen bara skriker iväg får man fan gåshud!!! Givet finns det bilar som går bättre men det är nått specielt med vti motorn! big_smile den e grym! fan at ligga på 8000 rpm med sportsystem utan katt o en japsdämpare i en tunnel är något man måste uppleva!! big_smilebig_smilebig_smile !!!!!!VTI äger!!!!!!

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:D
mrcelica
27 september 2006 · 1 639 Inlägg

Lite seg på låga varv tycker jag, man måste varva som fan för att det ska bli kul...

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....
gasgas
28 september 2006 · 258 Inlägg

mrcelica skrev:
Lite seg på låga varv tycker jag, man måste varva som fan för att det ska bli kul...

var kan man trimma en civic type r??

MilleN
28 september 2006 · 9 108 Inlägg

gasgas skrev:
var kan man trimma en civic type r??

I motorn? wink

Ne den går väl att trimma lite överallt där dom kan sin sak.. Det är ju sugmotor så det är inte så mycket att göra egentligen. Chip, filter och avgas gör så den får grymmare ljud och några hästar till.
Kompressor och turbo-kit finns färdiga att köpa men dom är rätt dyra. Bäst att köra en säsong original först och välja sedan om man tycker det räcker eller inte.. Man får aldrig tillbaka pengarna för trim, snarare tvärtom.

Senast redigerat av MilleN (28 september 2006)

Sasj
28 september 2006 · 31 Inlägg

Jag har alltid funderat på hur hållbarheten är på en sådan motor?

Visst bygger Honda riktigt fina motorer och driftsäkra är de också, men en motor som tigger om att varvas till 8000+ måste ju helt enkelt utsättas för ganska mkt slitage, i synnerhet om det slarvas med oljebyten och att den inte får bli varm innan den tokvarvas.

Finns det några kända svagheter hos denna motor som har dykt upp efterhand

gasgas
28 september 2006 · 258 Inlägg

MilleN skrev:

gasgas skrev:
var kan man trimma en civic type r??

I motorn? wink

Ne den går väl att trimma lite överallt där dom kan sin sak.. Det är ju sugmotor så det är inte så mycket att göra egentligen. Chip, filter och avgas gör så den får grymmare ljud och några hästar till.
Kompressor och turbo-kit finns färdiga att köpa men dom är rätt dyra. Bäst att köra en säsong original först och välja sedan om man tycker det räcker eller inte.. Man får aldrig tillbaka pengarna för trim, snarare tvärtom.

jag menar firma. alltså vilken frima som trimmar type r. letar efter turbo kitt

Malmoe SSS -12
1 oktober 2006 · 3 217 Inlägg

Turbokitt får du säkerligen ta dig an själv, tror inte att det finns sådär hemskt många företag som vill ta sig an att sätta turbo på en N/A bil... MMR är ju annars en känd trimfirma, iallafall i Malmö, vet inte om resten av Sverige?

Denna tråden bör du annars starta inne på Hondaklubben, där inne får du ett rakt och korrekt svar!

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu
Suzuki Swift Sport "ZC32S" (2012)
_lee_jr TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
23 mars 2007 · 1 123 Inlägg

MilleN skrev:

gasgas skrev:
var kan man trimma en civic type r??

I motorn? wink

Ne den går väl att trimma lite överallt där dom kan sin sak.. Det är ju sugmotor så det är inte så mycket att göra egentligen. Chip, filter och avgas gör så den får grymmare ljud och några hästar till.
Kompressor och turbo-kit finns färdiga att köpa men dom är rätt dyra. Bäst att köra en säsong original först och välja sedan om man tycker det räcker eller inte.. Man får aldrig tillbaka pengarna för trim, snarare tvärtom.

men om man ska besikta bilen då? ska man plocka bort den när de är dags för besikning??? eller går de igenom??

Toyota Supra MKIV "DESIREE" (1995)
Toyota Supra MKIV N/A "Naturally Aspirated" (1993)
NmRi Drifttekniker
23 mars 2007 · 224 Inlägg

_lee_jr skrev:

MilleN skrev:

gasgas skrev:
var kan man trimma en civic type r??

I motorn? wink

Ne den går väl att trimma lite överallt där dom kan sin sak.. Det är ju sugmotor så det är inte så mycket att göra egentligen. Chip, filter och avgas gör så den får grymmare ljud och några hästar till.
Kompressor och turbo-kit finns färdiga att köpa men dom är rätt dyra. Bäst att köra en säsong original först och välja sedan om man tycker det räcker eller inte.. Man får aldrig tillbaka pengarna för trim, snarare tvärtom.

men om man ska besikta bilen då? ska man plocka bort den när de är dags för besikning??? eller går de igenom??

Menar du allvar ? Det lär inte gå igenom ngn besiktning om du inte mutar ngn ! smile

Type R:n är en trevlig bil.. men hyfsad prestanda. Hur man upplever detta beror som sagt på vad man är van vid innan.
Motorn är väldigt driftsäker och det är inga problem att tokköra den dagligen om du bara byter och fyller på olja. På bana är det en väldigt bra bil.. men du kanske kommer sakna mer effekt när du kommer ut på rakorna efter ett tag.
Men det är en fin bil som går utmärkt att använda året om och kostar inte särskilt mkt att köra.

Eisenhut
24 mars 2007 · 1 827 Inlägg

Fuckface skrev:
Var vill denna tråden komma?

Angående Type-R, den har inte alls samma V-Tec som de äldre vti:erna... Den nya i-VTEC är mer fördelad på hela registret till skillnad från Vti som kom runt 5000 rpm... Det var tider det smile

FEL FEL FEL FEL!!!

i-VTEC är precis som tidigare modeller om inte värre (inget fjantigt vanos här inte) Jag antar att du har provkört mammas CR-V eller liknande där det flashigt står i-VTEC på sidan. Denna VTEC är till för låg bränsleförbrukning och inget annat, den har variabel kamöppning på insugskammen enbart då den är en SOHC.

i-VTEC har skillnaden mot en vanlig VTEC att den är "intelligent" dvs att den vid varje gaspådrag mappas om för att bli så optimal som möjligt. Men visst fan har den en VTEC kick! Om du har en orginal Type R, så ska du byta luftfilter, och avgassystem för att få fram ljudet bara, men detta gäller även dom äldre modellerna.

Att trimma en CTR är skoj. Avgas och filter ger i bästa fall runt 18 hk, vilket är både bevisat i bänk och är väldigt kännbart. Om du känner att du vill ha lite mer kräm Så är det på sin plats att installera Hondata K-pro, som är ett eftermarknadssprut. OBS! Fippla INTE med chip i denna bil! OBS!

Om du sedan inte har fått nog, så går du loss på eftermarknadskammar, TODA är välkända, och gör sitt jobb bra. Men det finns ännu värre för dom som verkligen vill ha mer. Med alla dessa mods så har du runt 230 hk på hjulen. Då kör du jämt med M3 mm mm.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
Rushman Evolution Garage
24 mars 2007 · 1 299 Inlägg

Antar att du vill ha jämförelser och erfarenheter när du undrar hur snabb en Civic Type - R är.. inte "snabb" eller "långsam" som svar ^^ jag stötte på en sån på motorväg förra året å vart inte jätteimpad i farter 150 - 200km/h däremot e den säkert pigg och grymt kul att köra!

Sky´s the limit...
JohanW
24 mars 2007 · 212 Inlägg

Körde lite motorvägstester mellan min Mini och en CTR med avgas+filter (vad jag vet). Var ruskigt jämnt till 200 och vid 240 hade jag plockat några billängder.
Min bil gjorde 14,5 på 402m och 0-200 på strax över 20s, körde jämnt med en E36 M3:a 0-200 vilket är rätt ok för en hot-hatch så ja CTR:er går helt ok men som sagt allt beror på vad man jämför med wink

Mini JCW (2016)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang