"Riktig" Felkodsläsare till 940/945 96-98

Cabron021
19 juli 2012 · 35 Inlägg

Hej!
Har sökt vilt på google samt här på forumet utan framgång så måste skapa en tråd om det tyvärr.

Undrar om någon vet om det finns en felkodsläsare/maskin, som man kan läsa felkoder på min 945 96a? Som verkligen fungerar och som är beprövad?

Sitter här och undrar vad volvo har för läsare till det. Köpte elm327 bluetooth läsaren men det går inte på varken 96 eller 98, dock ej prövat 97 men kan tänka mig att det ej fungerar där heller.
Vill ha en riktig läsare av något slag, inget hemma meck och sitta med lysdiod och kabelstumpar och multimeter och fan allt vad det är. hmm

Tips någon?

Zzoink
19 juli 2012 · 1 229 Inlägg

du har väl obd2 på den? sitter i armstödet under den främre luckan isf wink

Cabron021
19 juli 2012 · 35 Inlägg

manne_940 skrev:
du har väl obd2 på den? sitter i armstödet under den främre luckan isf wink

Jag vet det, men läsaren hittar inte protokollet. Det är tydligen något som är lite annorlunda med 96-98 obd2 har jag läst. Något udda protokoll som man ska ha något "mjukvaruprogram" till. Inget som någon vet något om?

Senast redigerat av xxxl_K (19 juli 2012)

Louksor
22 juli 2012 · 1 915 Inlägg

Du behöver mjukvaran Vol-fcr för att läsa felkoderna, enda programmet som jag vet som funkar med 940.
Här kan du se vilka saker du kan läsa av med Vol-fcr: http://www.orebrobildiagnos.se/SMS/OBM/VOLVO.pdf

ELM327 bör funka med rätt mjukvara.
Annars så finns det kablar på ebay, tradera osv som ska funka med VOL-FCR.
Ladda ner Volvo FCR (Vol-fcr), se till så din OBD adapter är på com1 porten.
Sen är de bara o kolla felkoder osv.

Demo version är gratis att ladda ner, finns på http://www.ilexa.co.uk/downloads.html?f … t&id=6

Men alla funktioner funkar inte med demo versionen, så funkar det med vol-fcr, så får du köpa en full version.

Senast redigerat av Louksor (23 juli 2012)

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
Dj_Albert Stölle
23 juli 2012 · 199 Inlägg

Eftersom det inte är OBDII protokoll på 940;orna med OBDII-kontakt så  funkar det inte med Vol-fcr..
Har en gruvligt enveten far som själv har testat, det var många svordommar innan han kom fram till det själv.. Han har köpt en version dock för att kunna läsa på bl.a sin 97a V70.. Det enda, om jag minns rätt, som använder obd-protokollet är motorstyrdonet. Resten får man läsa med blinkkoder via uttaget. Det är samma sak med 94-96 850, bara en lr två saker som använder obd protokollet i kontakten, resten får man ta på blinkkoder via obd-kontakten.
Så det blir att ragga tag på en blinkmoj lr bygga en själv.
Tyvärr bor du för långt bort annars hade jag gärna hjälpt dig o läsa ut koderna med blinkmoj.

Jag anar ugglor som får kläder.
Volvo V70N "SvenssonRäcern" (2002)
Cabron021
23 juli 2012 · 35 Inlägg

Segt hmm Albert tror inte jag har några felkoder nu för stunden faktiskt men hade tänkt för framtida bruk. Men då får jag ge bilen till svågern på volvo om jag vill ha ut några felkoder. För bygga blinkdioder osv är inget jag sysslar med smile

Men tack för alla svar. Alltid härligt med respons.
Mvh

Dj_Albert Stölle
23 juli 2012 · 199 Inlägg

Okej, verkade på din fråga som att du hade felkoder att ta itu med s.a.s..
Men gött o känna nån som jobbar på Volvo , brukar aldrig sitta fel smile deras instrument tolkar ju blinkkoderna o visar dom i klartext. T.ex 1-1-1 visas i klartext "Ingen felkod upptäckt"

Jag anar ugglor som får kläder.
Volvo V70N "SvenssonRäcern" (2002)
Louksor
24 juli 2012 · 1 915 Inlägg

Vol-fcr täcker felkoder på motorn motronic 4.4, växellådan AW 30-40/3, RTI, startspärr, stolvärme höger o vänster och airbag.

Dj_Albert skrev:
Det enda, om jag minns rätt, som använder obd-protokollet är motorstyrdonet. Resten får man läsa med blinkkoder via uttaget. blinkmoj.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
Dj_Albert Stölle
24 juli 2012 · 199 Inlägg

Ger stolsvärmen felkoder på 940? De va som fan .. Det var motronic o automatlådan ja tänkte på när ja skrev, och självklart SRSen.. Hade dock inte en aning om att RTI fanns redan till 940in.

Jag anar ugglor som får kläder.
Volvo V70N "SvenssonRäcern" (2002)
Louksor
24 juli 2012 · 1 915 Inlägg

Ja, enligt Örebro bildiagnos så ska man kunna kolla felkoder på de sakerna med vol-fcr.

Är ju deras yrke, så de borde ju veta.

Motorns felkoder går iaf att läsa av. De andra har jag ej testat o nu har ja ingen 940 att testa på smile

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
robertr81
6 augusti 2012 · 48 Inlägg

http://www.24.se/volvo-bildiagnostik-ka … c-227.aspx

Ska funka enligt beskrivningen med volvo?

Senast redigerat av robertr81 (6 augusti 2012)

Louksor
7 augusti 2012 · 1 915 Inlägg

Ja, den funkar säkert, men det gör även de andra kablarna som finns att köpa på tradera o ebay osv för runt en hundring...
Den du länkar till har ett jäkligt högt pris!

Hade TS haft en OBDII adapter med usb eller com kabel, så hade det nog funkat för honom nu oxå bara han använt Volvo fcr programmet.

Vol-fcr hittar inte interfacet om man har en bluetooth adapter, trots rätt inställning på com1 port osv.


robertr81 skrev:
http://www.24.se/volvo-bildiagnostik-kabel-fcr-obd2-p-6210-c-227.aspx
Ska funka enligt beskrivningen med volvo?

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
Järnet Järnet
5 april 2013 · 1 Inlägg

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic … t&sd=a

Bra förklaring hur kompatibelt OBD2 i gamla volvos är med billiga läsare.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang