Höjd trafikförsäkring?

MilleN
26 september 2006 · 9 108 Inlägg

Med tanke på de andra skatterna som kommer sänkas så kommer man inte märka av det så mycket i slutändan.

Fast jag lär förlora en del på det smile Med nyinköpt sporthoj.. Omegan är långt ifrån billig i försäkring redan nu big_smile Men det är det värt för att få bort Persson haha.

kwansa Hmm, vet inte?
26 september 2006 · 1 775 Inlägg

100kr i månaden har jag för mig att dem sa på Rapport smile

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
Albertoo
26 september 2006 · 538 Inlägg

så är det om man röstar blått! allt kommer o bli så mycket dyrare för oss med vanliga "svensson" löner!....

Dreamcatcher
26 september 2006 · 260 Inlägg

håller dom på och tokhöjer trafikförsäkringen kommer dom bara sitta 4 år och så kommer det bli. Tänk alla på landet där många även har två bilar. Blå regering gynnar endast dom med feta plånböcker.

styling har egentligen bara med pengar att göra.
andast Fjant
26 september 2006 · 187 Inlägg

Spelis skrev:

andast skrev:

camaro67 skrev:
vadå??? 15k för trafik?? aldrig, då kommer ju inte någon ha råd! de e ju vad helförsäkring kostar för en hyffsad bil!

sådan är den blåa politiken. Saknar du pengar saknar du människovärde... tråkigt men sant.

får man fråga vad du betalar i försäkring för din rx7:a jenny ??

38 000 kr hel+mer försäkring om den står på mig själv - 6500 kr om den står på morsan...

3000 kr entusiastförsäkrad (blir den till våren)

Alzheimers - New Friends Everyday!
BMW 740i "6-vxl" (1995)
astrakalle VVS-Montör
26 september 2006 · 231 Inlägg

Om dom nu ska höja så mycket för dom ännu yngre...är helt ofattbart...det är ju redan så dyrt... tur man fyller 25 nästa år! Men att man ska bli straffad för att man blivit varslad från sitt jobb med en så där reducering på 5000spänn och sen straffad pga de med akassan sänkt till 65%...de fattar jag inte...vem som helst kan ju fan få sparken... men så tänkte nog inte dom som röstade blått!

Stolt Pappa till sonen Lias och dottern Melicia!! :9
Life`s a bitch then you die! So fuck the world and take a ride! :9
lundwall
27 september 2006 ·

Herregud så mycket bittra människor det finns. Ådalen 31!

Stefan Varberg Supraman
27 september 2006 · 2 300 Inlägg

Trafikförsäkringen ska utredas först.
Sen runt 2009 så kan det bli ta om att höja.
Vissa grupper borde ha höjda försäkringar och sporthojar ligger bra till.
Men försäkringen borde grundas på hur många olyckor man har varit vållade till.
inte hur många olyckor försäkringsbolagen anser att man kommer att vålla om man utrycker sig så.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
andast Fjant
27 september 2006 · 187 Inlägg

lundwall skrev:
Herregud så mycket bittra människor det finns. Ådalen 31!

får man fråga vad du jobbar med?

Alzheimers - New Friends Everyday!
BMW 740i "6-vxl" (1995)
Daniel
27 september 2006 · 671 Inlägg

astra_gsi_kalle skrev:
Om dom nu ska höja så mycket för dom ännu yngre...är helt ofattbart...det är ju redan så dyrt... tur man fyller 25 nästa år! Men att man ska bli straffad för att man blivit varslad från sitt jobb med en så där reducering på 5000spänn och sen straffad pga de med akassan sänkt till 65%...de fattar jag inte...vem som helst kan ju fan få sparken... men så tänkte nog inte dom som röstade blått!

Jag var arbetslös en tid under den röda regeringen. Sossarnas 80% akassa gav ganska exakt 50% i plånboken.
Den största fördelen med det nya systemet blir att de som krockar bort sig och är farligast i trafiekn kommer att få betala väldigt dyrt för sitt bilåkande.
Skulle man sen koppla försäkringspremien till hur många trafikbrott man har lyckats med så blir det ännu bättre.

Det riktiga sosse alternativet skulle vara att alla betalade precis lika mycket i bilförsäkring oavsätt bil.

Psykdoktorn
27 september 2006 · 194 Inlägg

Som det är nu får de som under 24 år en höjd självrisk på trafikförsäkringen. Precis allting är dyrare, eftersom man har haft körkort kortare tid, är med i statistiken över trafikskador etc.

Jag har hört talas om ett system någon annanstans i vår värld, där man oavsett ålder får börja på den bästa försäkringspremien. Om man sedan krockar, så höjs premien ganska mycket. Därefter får man börja jobba ner sin premie genom antal skadefria år. Jag gillar det systemet. Det ger unga en chans åtminstone, vilket känns som en ovanlighet i det svenska försäkringssystemet.

Ford Mustang
You're an American classic -- fast, strong, and bold. You're not snobby or pretentious, but you have what it takes to give anyone a run for their money.
BoraV6
28 september 2006 · 677 Inlägg

Miklen skrev:
för en ungdom kommer d landa nånstans på 15000 ungefär har dom sagt..nästa år tror ja dom höjer men ja vet inte.. Dom vill helt enkelt att bara rika knösar ska köra bil.. så enkelt e d..

Hm, nä nu gick du nog på nån propaganda från gamla regeringen!

BoraV6
28 september 2006 · 677 Inlägg

lundwall skrev:

BoraV6 skrev:
Är det nån som vet när de kommer höja försäkringspremien och hur mycket det kommer bli?

Senare i år är mest troligt, och höjningen kommer bli helt olika beroende på vem du är, vad du kör, och var du bor. Fråga gärna ditt försäkringsbolag, istället för att elda på vänstertomtarna som kommer med sina 500%-iga ökningsteorier.

Jag tänkte faktiskt på det när jag skrev frågan, hur dåligt formulerad den var. Förstod att det skulle bli diskution.

Men det jag var ute efter var mest om regeringen gått ut med något än. Jag har nämligen jobbat och grejjat med annat väldigt mycket på sistone så jag har inte haft tid att följa upp det själv.

Phaetoon
28 september 2006 · 8 156 Inlägg

Psykdoktorn skrev:
Jag har hört talas om ett system någon annanstans i vår värld, där man oavsett ålder får börja på den bästa försäkringspremien. Om man sedan krockar, så höjs premien ganska mycket. Därefter får man börja jobba ner sin premie genom antal skadefria år. Jag gillar det systemet. Det ger unga en chans åtminstone, vilket känns som en ovanlighet i det svenska försäkringssystemet.

Det borde väl gå att stifta en lag om det? Man kanske inte ska vara alltför strikt, men säg att man skapar en ramlag som innebär att försäkringspremien inte får skilja mer än säg 20% pga ålder?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
lundwall
28 september 2006 ·

andast skrev:

lundwall skrev:
Herregud så mycket bittra människor det finns. Ådalen 31!

får man fråga vad du jobbar med?

Klart du får det. Jag är mekaniker och sysslar främst med rörmontering/trycktestning.

lundwall
28 september 2006 ·

BoraV6 skrev:
Men det jag var ute efter var mest om regeringen gått ut med något än. Jag har nämligen jobbat och grejjat med annat väldigt mycket på sistone så jag har inte haft tid att följa upp det själv.

Eftersom det fortfarande är gamla regering och riksdag som sitter, i ungefär en vecka till, så lär inget ha hänt som gör det bättre för människor.

BoraV6
29 september 2006 · 677 Inlägg

lundwall skrev:

BoraV6 skrev:
Men det jag var ute efter var mest om regeringen gått ut med något än. Jag har nämligen jobbat och grejjat med annat väldigt mycket på sistone så jag har inte haft tid att följa upp det själv.

Eftersom det fortfarande är gamla regering och riksdag som sitter, i ungefär en vecka till, så lär inget ha hänt som gör det bättre för människor.

Kom på det.

6:e oktober är det som gäller för nya regeringen väl?

falloutboy
30 september 2006 · 1 723 Inlägg

tidigast 2008 skulle det kunna gå att genomföra läste jag på aftonbladet.se.

ska bli intressant att se hur mycket högre den blir. enligt en försäkringsbolagen kommer det inte att räcka med den summan alliansen nämnde, tror det var runt 100kr per månad i höjning de sa. För att det ska fungera iom sänkt skatt så skulle trafikförsäkringen behöva höjas rejält. Speciellt för de med s k sportbilar, skotrar och mc. Det var visst nåt inslag på tv där försäkringsbolagen fick säga sitt. såg det inte själv men päronen såg det.

man få la änna se då.

Senast redigerat av falloutboy (30 september 2006)

SaabLejon ÖSM #1 -08
30 september 2006 · 484 Inlägg

Det där snacket om länder som ex Finland där de enl uppgifter ska ha liknande system, dvs att premierna ska betala istället för som vi ännu har, men ska byta till.

De har inte fått höjda premier utan i stort sett sänkta pga bla effektivare rehabilitering vid trafikskador.

Så upp till kamp, jag accepterar inte någon höjning av premierna så länge som försäkringsbolagen höjer sina vinster till närmast astronosmiska belopp.

Upp till Kamp !

R.I.P.
2004-01-10
2007-06-17
pUs Ûbersturmstekare
9 november 2006 · 534 Inlägg

SaabLejon skrev:
Så upp till kamp, jag accepterar inte någon höjning av premierna så länge som försäkringsbolagen höjer sina vinster till närmast astronosmiska belopp.

Upp till Kamp !

Du accepterar det inte, ooookej. Ska du åka oförsäkrat framöver då, eller? wink Lycka till med kampen, broder.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang