Bilhandlare som ställer av bilen samma dag som man köper den.

weldion Grabbar med lem kör bilar med rem.
23 juli 2012 · 62 Inlägg

Var idag iväg och köpte en beg. bil hos en bilhandlare här i stan.
Kollar upp den och skatten är betald i juni och den står som i trafik senast på fredagen. Bra tänker jag och räknar bort skatteinbetalningen för detta år, då den redan är gjord.
Åker idag måndag och köper bilen och allt är frid och fröjd och kör hem. Kommer hem och kikar på Transportstyrelsens hemsida om allt är frid och fröjd där och ser då att bilen står som avställd från och med idag (då jag hämtade bilen).
Får tag på bilsäljaren via telefon och vill dubbelkolla så att den är påställd nu, så man inte kör olagligt.
Frågar även vart skatteinbetalningen tagit vägen nu när den blev avställd och vem som får räkningen nu när den ställs på igen.
Svaret är självklart, jag får hem den inbetalningen i min brevlåda. Det visste jag redan.

Förklarade att det var fult gjort att ställa av bilen samma dag som jag skulle hämta den. Till saken hör att de fick in bilen i tisdags, de skulle gå genom den och rekonda den innan de ville sälja den till mig. Så det blev en snabb affär för dem.

Så anledningen att han ställde av den idag för att sedan ställa på den igen är väldigt enkel, han ville ha lite extra kosing i fickan.

Dock så kommer jag aldrig att göra någon affär med honom igen och kommer aldrig rekommendera någon annan att göra affär med denna bilfirma.

Visst, en bilhandlare kan inte ha en massa påställda bilar i affären, det förstår jag fullt och väl. Men att ställa av den samma dag som kunden skall hämta bilen, det är enkom för att tjäna en extra peng på bilen.

Man skall väl inte förvånas att en bilhandlare gör så här, men det är fan inte snyggt.

Detta drog genast ner en bilaffär som kunde känts bra. Jaja, man fick i alla fall den bilen som vi ville ha!

Volvo 244-883 GL "12500 mil" (1991)
prajtor
23 juli 2012 · 57 Inlägg

Vad heter bilhandlaren?

weldion Grabbar med lem kör bilar med rem.
23 juli 2012 · 62 Inlägg

En lokal bilhandlare som jag annars inte har hört något konstigt om. Funnits här ganska så länge och jag vet fler som har handlat av denna firma.

Volvo 244-883 GL "12500 mil" (1991)
PhiCas
23 juli 2012 ·

vilken dag gick ägarbyte igenom? till bilhandlaren alltså? eftersom dom själva köpte bilen på tisdagen så har dom antagligen ställt av den i samband med ägarbyte, så bilen ställs av när transportstyrelsen får ägarbytet, kanske fortfarande stod kvar på gamla ägaren när du kollade upp den.

Mvh

weldion Grabbar med lem kör bilar med rem.
23 juli 2012 · 62 Inlägg

PhiCas skrev:
vilken dag gick ägarbyte igenom? till bilhandlaren alltså? eftersom dom själva köpte bilen på tisdagen så har dom antagligen ställt av den i samband med ägarbyte, så bilen ställs av när transportstyrelsen får ägarbytet, kanske fortfarande stod kvar på gamla ägaren när du kollade upp den.

Mvh

Jo, den funderingen finns ju. Men de stod som ägare från tisdag och till fredag och stod då påställd under hela tiden.
Känns mer som "Oops, vi har glömt att ställa av denna bil, bäst vi gör det nu på en gång så vi får lite extra skatt in på kontot."

Så det står tisdagens datum då bilfirman blev ägare av bilen och dagens datum när de ställde av den och från och med nu så skall den stå påställd och ägarbyte skall vara gjort.

Volvo 244-883 GL "12500 mil" (1991)
cpu1337
23 juli 2012 · 766 Inlägg

alla bilfirmor ställer väll av bilarna dom får skrivna på sig så dom slipper krångla med försäkringar på varje bil dom byter/köper in då det även är lag på att dom skall ha sina bilar försäkrade om dom är påställda.

cpu1337
23 juli 2012 · 766 Inlägg

weldion skrev:

PhiCas skrev:
vilken dag gick ägarbyte igenom? till bilhandlaren alltså? eftersom dom själva köpte bilen på tisdagen så har dom antagligen ställt av den i samband med ägarbyte, så bilen ställs av när transportstyrelsen får ägarbytet, kanske fortfarande stod kvar på gamla ägaren när du kollade upp den.

Mvh

Jo, den funderingen finns ju. Men de stod som ägare från tisdag och till fredag och stod då påställd under hela tiden.
Känns mer som "Oops, vi har glömt att ställa av denna bil, bäst vi gör det nu på en gång så vi får lite extra skatt in på kontot."

Så det står tisdagens datum då bilfirman blev ägare av bilen och dagens datum när de ställde av den och från och med nu så skall den stå påställd och ägarbyte skall vara gjort.

dom får ju betala den dyra försäkring för en vecka nu och kom antagligen på det så dom ställde av den så det inte skulle ticka på mer pengar där.

weldion Grabbar med lem kör bilar med rem.
23 juli 2012 · 62 Inlägg

Jo, jag förstår helt klart att de inte kan ha en massa bilar i trafik inne på firman. Men de visste ju om att bilen skulle hämtas idag och upptäckte väl då att den stod som i trafik. Så det känns som om de skyndade sig med att ställa av den för att ta del av den nyligen inbetalda skatten.

Förstår att de ställer av bilar när de får in dem, men det lämnar en litet bitter eftersmak när det gjordes idag strax innan man skall hämta bilen.

Volvo 244-883 GL "12500 mil" (1991)
Mack Forum- och sitemoderator
23 juli 2012 · 26 183 Inlägg

Kan det ha varit Berners tro?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Skagersten Streetracer
25 juli 2012 · 80 Inlägg

Hej.Nästan alla bilhandlare har en så kallad flytande försäkring som gör att dom kan ha ett visst antal fordon i trafik.
Det hade även jag när jag hade bilfirma.Som bilhandlare så ställer man nästan alltid av bilen direkt när man köper in den om man inte ska lämna iväg på lack tex.
Om denna firma visste om att en spekulant var på väg och ställde av den samma dag som spekulanten skulle dyka upp så är det av ren snikenhet.det normala är att man upplyser om att fordonet skall ställas av innan försäljning.
mvh Stefan.fd bilhandlare.

BMW 633csi "Bad to the bone.Elak sleeper." (1977)
Volvo s60 "Autotech 610hk" (2001)
weldion Grabbar med lem kör bilar med rem.
25 juli 2012 · 62 Inlägg

Skagersten skrev:
Hej.Nästan alla bilhandlare har en så kallad flytande försäkring som gör att dom kan ha ett visst antal fordon i trafik.
Det hade även jag när jag hade bilfirma.Som bilhandlare så ställer man nästan alltid av bilen direkt när man köper in den om man inte ska lämna iväg på lack tex.
Om denna firma visste om att en spekulant var på väg och ställde av den samma dag som spekulanten skulle dyka upp så är det av ren snikenhet.det normala är att man upplyser om att fordonet skall ställas av innan försäljning.
mvh Stefan.fd bilhandlare.

Det är så jag upplevde det också, att det ville bara ner lite mer pengar i fickan på handlarn.
Fick även vänta en dag extra på att bilen skulle komma i trafik nu. Vet inte om det berodde på krångel eller om det var något annat som gjorde det så.

Volvo 244-883 GL "12500 mil" (1991)
tobbe456
25 juli 2012 · 335 Inlägg

Normalt sett så är bilen avställd när du köper den (alltid), och i samband med köpet så ställs den på via Bilvision eller liknande program, du får med dig papper om att bilen är påställd och försäkrad.

I detta fallet så har ju firman missat att ställa av bilen vid köpet (kanske hade problem med ägarbytet?) och gör det då "för sent" så att säga..  Oavsett så följer dom ju de rutinerna som dom har.....  De du definitivt kan klaga på är att du körde en avställd bil hem (om du nu hämtade den på en gång!) och inte blev upplyst av det...   

Annars, mjaa ....  vete fn om det är något att gnälla om .. hmm


/bilförsäljare

Volvo C30 T5 "Momentum" (2007)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang