Volvo 740GLT M50B25

fick en ide att slänga i motorn från min bmw 325 i min volvo 740 så får se hur detta kommer att gå :)
  • 126 Följare
  • 70 130 Visningar
  • Uppdaterades senast 13 juni 2015
Tizze
4 oktober 2012 · 161 Inlägg

vet inte riktigt hur det blev, har inte kopplat in någon varvräknare än tongue

Nissan Skyline R32 GTR "GT45. BWRS Turbomeck" (1990)
BMW 530D (2006)
Tizze
4 oktober 2012 · 161 Inlägg

Lilljegern skrev:
annars hör man väl om den varvar 1500 elr 3000 varv ^^

jo det är klart man hör. men de skiljer en del mellan olika volvo axlar. men kan gissa på runt 100km/h vid 3000rpm

Nissan Skyline R32 GTR "GT45. BWRS Turbomeck" (1990)
BMW 530D (2006)
Tizze
4 oktober 2012 · 161 Inlägg

hardrox skrev:

motorraZ skrev:

hardrox skrev:

Vet inte hur det blir med hans bil. Men min varvade drygt 3k i ca 105km/h

Så ja det varvar ganska mycket.

Okej vilken utväxling har du på din axel då?

1031 axeln, kommer inte ihåg exakt utväxling. Men hur som helst kommer den med all säkerhet varva mer än motsvarande bmw med den motorn. Det är annan utväxling på volvo axel och bmw axel.

Men å andra sidan, bättre axx.

Borde gå att räkna ut ungefär vad jag hade för utväxling om man vet vad en bmw ZF låda hade på 5an.

EDIT: Om det var 3000 rpm och 100km/h så skulle det motsvara 3.0 på axeln förutsett att 5an är 1/1 med motorn.

Så gissningsvis var min axel någonstans på 3.xx

Ett tips till trådskaparen, skaffa ett mätarhus från en volvo 760. Då kan du plocka ut varvräknaren och montera in den i ditt original hus. Är extremt lika, och du får dit den relativt enkelt. Räknaren från 760 är lite mindre i diameter, men extremt liten skillnad. Jag hade svart eltejp som täckte en springa, då såg det original ut.

Annars kommer den visa betydligt högre varv än det är. Alternativt extern mätare, men jag föredrar original.

Jo den tanken slog mig innan att ta mätare från 760. jag föredrar med original mätare.

Tizze
4 oktober 2012 · 161 Inlägg

motorraZ skrev:

hardrox skrev:

motorraZ skrev:

Okej vilken utväxling har du på din axel då?

1031 axeln, kommer inte ihåg exakt utväxling. Men hur som helst kommer den med all säkerhet varva mer än motsvarande bmw med den motorn. Det är annan utväxling på volvo axel och bmw axel.

Men å andra sidan, bättre axx.

Borde gå att räkna ut ungefär vad jag hade för utväxling om man vet vad en bmw ZF låda hade på 5an.

EDIT: Om det var 3000 rpm och 100km/h så skulle det motsvara 3.0 på axeln förutsett att 5an är 1/1 med motorn.

Så gissningsvis var min axel någonstans på 3.xx

Ett tips till trådskaparen, skaffa ett mätarhus från en volvo 760. Då kan du plocka ut varvräknaren och montera in den i ditt original hus. Är extremt lika, och du får dit den relativt enkelt. Räknaren från 760 är lite mindre i diameter, men extremt liten skillnad. Jag hade svart eltejp som täckte en springa, då såg det original ut.

Annars kommer den visa betydligt högre varv än det är. Alternativt extern mätare, men jag föredrar original.

Finns de inte nån med högre utv då jag med ska bygga i vinter men detta funderar jag med på då de är cp drygt om  de varvar hur mött som helst tongue

Tror bakaxeldelar.se har en ingående axel till diffen som man byter, ska tydligen göra stor skillnad. men tror den är ganska dyr.

Tizze
7 oktober 2012 · 161 Inlägg

CarpeDiem skrev:
Här går det undan, inte varit online på 2 veckor men nu är jag här big_smile smile

Nice work, grabben smile

ja de har gått undan smile bara massa små saker kvar innan reg besiktning smile

Tizze
7 oktober 2012 · 161 Inlägg

Lilljegern skrev:
Tycker du borde försöka få tag på ett sånt här emblem  wink
http://imageshack.us/a/img824/7858/bmwvolvo.png

det va ingen dum idé :p ska försöka fixa det smile

Tizze
9 oktober 2012 · 161 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/38/37619/37619-3ab3040a2632c009e6fbc99e718160f2.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/38/37619/37619-dc3f940eabe14296ed370fc7a4abafe8.jpg

Lite rost finns de ju alltid på en gammal volvo tongue Får laga så gott man kan smile

Tizze
16 oktober 2012 · 161 Inlägg

Idag fick man lite gjort i garaget iallafall smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/38/37619/37619-8bb4e02318c8e892e5d3fdbb82909e5f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/38/37619/37619-8831466045d9a96b2cf0eba361c5d74d.jpg
Golvet fick lite ny färg.

https://www1.garaget.org/gallery/images/38/37619/37619-08d6078f3088641731ff681ef430d82c.jpg
Slängde ut en av bänkarna och byggde lite hyllor så man får plats med all skit i garaget tongue

Tizze
17 oktober 2012 · 161 Inlägg

Idag kom äntligen buren från Finess så va ju bara börja smida ihop den smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/38/37619/37619-793f04e9392545d7dd6c2d6f53c3df40.jpg

Tizze
27 oktober 2012 · 161 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/38/37619/37619-d0887151f226787b371099331389ef81.jpg

Inte hänt så mkt mer med bilen. fått dit en handbroms, alltid något tongue
har mest varit ute och provat så allt funkar bra och de verkar som de funkar som de ska smile

Tizze
14 november 2012 · 161 Inlägg

SchleX_320 skrev:
snyggt jobbat smile från vilken bmw kommer härvan? ska hjälpa en kompis med en 945 som ska få bmw motor då jag skruvar bmw och han volvo tongue men vill underlätta med härvan så mkt som möjligt smile

Tackar, den kommer från samma som motorn. bmw 325 e36

Tizze
21 november 2012 · 161 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/38/37619/37619-c7766f9027f289a4e64ef7f8365fe081.jpg

Händer inte så mycket med denna bilen just nu då det är mycket annat som tar upp min tid hmm
men idag blev det att centrumvända ett par 16" plåtisar från v70. blev ju ganska bra smile

Tizze
21 december 2012 · 161 Inlägg

Nu har de gått en månad sen sist ja uppdaterade. inte varit någon raketfart i garaget då jag flyttat sen gick en nära vän som hjälp mig mycket i garaget bort i en olycka så varit mycket annat att tänka på. men har vadderat buren, valsat skärmar och fixat isdäck så den är redo att plågas lite på isen innan den rullar in i garaget igen för att  få sig lite överladd smile

Tizze
29 december 2012 · 161 Inlägg

Väntar på nya flänsar så ja kan bygga 2st grenrör så man kan få dom på plats smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/38/37619/37619-a11ba630a1add1c7eded42da89e3b470.jpg

Tizze
30 december 2012 · 161 Inlägg

Mattias-M skrev:
ja varför nöja sig med en smile

hehe ja varför ska man det tongue hade dom liggande efter att ja byggde singel i min skyline så tänkte att varför inte använda dom till detta projektet smile

Tizze
20 augusti 2013 · 161 Inlägg

Har inte uppdaterat på väldigt länge men det har hänt en del iallafall så slänger upp lite bilder på det som gjorts smile

Aussie Locker diff på plats
https://www1.garaget.org/gallery/images/38/37619/37619-e5adca6a73e02387e7e7ae213190e07a.jpg

Egen byggda coilisar på plats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/38/37619/37619-bee53cf6ec36cd12c9387e2b39894f1e.jpg

Grenrören är svetsade.
https://www1.garaget.org/gallery/images/38/37619/37619-da7cd0243354111297dc28801e690c7f.jpg

Ett MS2v3 är nästan helt på plats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/38/37619/37619-fcde0b6f9a3c7613e42c55ef46945140.jpg

Tryckrör och dp är byggda.
https://www1.garaget.org/gallery/images/38/37619/37619-b6c68676b6e074cf549b5a41f5ce07c3.jpg

Ombyggt enkelmass svänghjul från m50b25, lättat 2,5kg. det är nu monterat med ny v-låda då den andra va på väg att stämpla ut.
https://www1.garaget.org/gallery/images/38/37619/37619-a77edb5c8989381cb16c7e0453942191.jpg

Håller nu på med det tråkigast och det är att dra kablar och koppla in allt. det va allt för denna gången.

Tizze
25 augusti 2013 · 161 Inlägg

Hedlisch skrev:
Roligt projekt. Är i samma banor men hittar ingen information om vilket tråg som passar bäst. Använder du e36 eller e34 tråg. Och passar det rakt ner eller måste man skära upp torped eller framvagnsbalk? /Arn

jag kör med e36tråget. fick kapa lite i torpeden precis vid startmotorn och även lite i frambalken men de gick fort att fixa till.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang