Volvo 740 -88, b230f startar inte

Exx0
1 augusti 2012 · 19 Inlägg

Tjena, som rubriken lyder så startar inte 740n..
Den gick bra och starta direkt igår, sen hissa jag upp den och tog ner växellådan och renovera, sedan satte jag upp den. Det var det ENDA jag gjorde. Sen när jag hissa ner den igen för att provköra, då startade den inte.
Startmotorn lät lite konstigt först, men sen gick de normalt. Jag har kollat gnistan och kollat så den får bensin.
Jättefin gnista och får bra med bensin. Vad kan det vara ? det enda jag gjort är att tagit ner och upp växellådan.

Tack på förhand!

RonjaRasmussen 'Female Dirtbag
1 augusti 2012 · 35 Inlägg

Går det att starta på startmotorn med en skruvmejsel eller kniv? Haft samma problem efter kopplingsbyte. Drog en kabel mellan battrri - knapp i instrumentpanel och sedan direkt till startmotorn. Verkade vara en startspärr som gått in. Hoppas du hittar ditt problem.

New rools - There are no rools!
Exx0
1 augusti 2012 · 19 Inlägg

ronja, gick startmotorn runt för dig då ? Alltså innan?

RonjaRasmussen 'Female Dirtbag
1 augusti 2012 · 35 Inlägg

Ja, hade inga problem med det till en början men helt plötsligt var det som om den låste sig. Hönde ingenting på tändningen men när jag testade att dra en kabel direkt från batteriet till startmotorn var de inga större svårigheter.

New rools - There are no rools!
Exx0
1 augusti 2012 · 19 Inlägg

tack så mycket ! ska testas imorgon smile återkommer med besked !

IX ____________________________________
1 augusti 2012 · 1 340 Inlägg

Är det en automatlåda? smile

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P
Volvo 740 GLT "16 fina ventiler" (1990)
RonjaRasmussen 'Female Dirtbag
1 augusti 2012 · 35 Inlägg

Ser fram emot resultat! :-)

New rools - There are no rools!
Exx0
1 augusti 2012 · 19 Inlägg

Nej Manuell låda smile

Exx0
1 augusti 2012 · 19 Inlägg

Har testat utan resultat sad någon som vet vad det kan vara ?

RonjaRasmussen 'Female Dirtbag
1 augusti 2012 · 35 Inlägg

Kollat huvudsäkring osv? :-)

New rools - There are no rools!
IX ____________________________________
1 augusti 2012 · 1 340 Inlägg

Exx0 skrev:
Startmotorn lät lite konstigt först, men sen gick de normalt.

Drar startmotorn runt motorn? annars kanske det är solenoiden som inte funkar

Så, kör startmotorn och kolla så remmarna rör sig smile

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P
Volvo 740 GLT "16 fina ventiler" (1990)
Exx0
1 augusti 2012 · 19 Inlägg

Startmotorn går runt som den ska. Tror det var dåligt batteri som gjorde att den skärva förrut.. Huvudsäkringen? Har kollat alla säkringar i hytten:)

Volvo_master Bilmekaniker
1 augusti 2012 · 30 Inlägg

Har du inte glömt jorden den sitter brevid startmotorn man måste ta bort den innan man tar ner växelådan kanske du har glömt den men en annan sak om du har tagit bort svänghjulen utan att markera den så beter bilen så där det finns markering på svänghulet den måste va rätt smile

Exx0
1 augusti 2012 · 19 Inlägg

Volvo_master skrev:
Har du inte glömt jorden den sitter brevid startmotorn man måste ta bort den innan man tar ner växelådan kanske du har glömt den men en annan sak om du har tagit bort svänghjulen utan att markera den så beter bilen så där det finns markering på svänghulet den måste va rätt smile

det va min polare som tog bort startmotor, menar du att det är en kabel ifrån startmotorn som ska jordas ? smile
svänghjulet har vi inte tagit bort;)

Andreehellstrom
2 augusti 2012 · 131 Inlägg

Exx0 skrev:

Volvo_master skrev:
Har du inte glömt jorden den sitter brevid startmotorn man måste ta bort den innan man tar ner växelådan kanske du har glömt den men en annan sak om du har tagit bort svänghjulen utan att markera den så beter bilen så där det finns markering på svänghulet den måste va rätt smile

det va min polare som tog bort startmotor, menar du att det är en kabel ifrån startmotorn som ska jordas ? smile
svänghjulet har vi inte tagit bort;)

Ja det ska jordas från startmotorn ska typ sitta vid insuget nånstans sen

Av små grisar blir det stora svin
Exx0
2 augusti 2012 · 19 Inlägg

Andreehellstrom skrev:

Exx0 skrev:

Volvo_master skrev:
Har du inte glömt jorden den sitter brevid startmotorn man måste ta bort den innan man tar ner växelådan kanske du har glömt den men en annan sak om du har tagit bort svänghjulen utan att markera den så beter bilen så där det finns markering på svänghulet den måste va rätt smile

det va min polare som tog bort startmotor, menar du att det är en kabel ifrån startmotorn som ska jordas ? smile
svänghjulet har vi inte tagit bort;)

Ja det ska jordas från startmotorn ska typ sitta vid insuget nånstans sen

men om inte jord va på lär väl inte starmotorn gå runt? smile

aF
2 augusti 2012 · 357 Inlägg

Är den helt död eller tänder den till ibland?
Har du Hallgivare vid fördelaren eller sitter impulsgivaren vid svänghjulet? Kollat gnista på alla stift?
Haft loss spridarbryggan och kollat så att spridarna öppnar? Provat med startgas?

Exx0
2 augusti 2012 · 19 Inlägg

Altså startmotorn går runt, och den är helt död.. Låter likadant hela tiden. Vet inte om ja har hallgivare.. Testade att byta tändmodul, men det hjälpte inte. Bra gnista på alla tändstift. Det vi tror nu är att kamdreven står fel smile

Exx0
2 augusti 2012 · 19 Inlägg

Bilen startar inte på startgas sad

Exx0
2 augusti 2012 · 19 Inlägg

någon som vet va det kan vara ? En kompis trodde det kunde vara att kamdreve står fel, för att kamremmen va jätteslak förrut hmm

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang