V70 -06 hugger

KaiserClaw
3 augusti 2012 · 88 Inlägg

Jag har precis fått tillbaka min V70 från service där de bytte tändstift, olja osv osv
Nu när jag kör på motorvägen så känns det som om bilen hugger (påminner om när en automatlåda växlar fast inte lika markant). Vad kan detta bero på? Kan det ha med servicen att göra?

Are you unconscious...or dead from the neck up?
Volkswagen Golf SC "VW Golf Sportscombi" (2017)
F4S4N CAD-konstruktör
3 augusti 2012 · 1 392 Inlägg

Hugger den ofta?

Vid ett visst gaspådrag?

Även när du inte accelererar?

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
KaiserClaw
3 augusti 2012 · 88 Inlägg

Känns mest när jag kör på motorväg och håller konstant fart (med och utan farthållare)

Are you unconscious...or dead from the neck up?
Volkswagen Golf SC "VW Golf Sportscombi" (2017)
sthlm_145
3 augusti 2012 · 297 Inlägg

vart har du serva bilen? Volvo? Jag tror garanterat att de är stiften. Kan vara kännsliga om det inte är volvo orginalstift

BMW E36 "M50b28" (1996)
Volvo v70 2,5T "Wanna Play" (1998)
Volkswagen Touareg "T3" (2013)
ts007
3 augusti 2012 · 1 777 Inlägg

Kan även vara AC:n. Testa att stänga av ac:n o kolla om problemet kvarstår. Annars e det säkert  stift eller tändspole.

Volvo V70n "T-gul Edition" (2006)
KaiserClaw
3 augusti 2012 · 88 Inlägg

Tack för svaren. Det var en mekonomen-verkstad.. Aldrig haft problem annars. Ska testa att stänga av ac:n.

Are you unconscious...or dead from the neck up?
Volkswagen Golf SC "VW Golf Sportscombi" (2017)
KaiserClaw
3 augusti 2012 · 88 Inlägg

Det är ta mig tusan AC:n! När jag stänger av och sätter igång AC:n igen så kommer hugget.. Vadan detta?

Are you unconscious...or dead from the neck up?
Volkswagen Golf SC "VW Golf Sportscombi" (2017)
ts007
3 augusti 2012 · 1 777 Inlägg

KaiserClaw skrev:
Det är ta mig tusan AC:n! När jag stänger av och sätter igång AC:n igen så kommer hugget.. Vadan detta?

Fick förklarat för mig att det e nån slags splines i ac pumpen som blir slitna med åren. Jag har samma problem på min MEN det försvann nästan helt när jag bytte samtliga bussningar, allts övre motorbussning, bussningarna på tvärstaget samt den som e under motorn. Allt blev fastare då och då känner man knappt något alls längre plus att man känner inget glapp vis växlingarna:-)

Volvo V70n "T-gul Edition" (2006)
KaiserClaw
3 augusti 2012 · 88 Inlägg

Får jag vara fräck och fråga vad dessa bussningsbyten i motorn kostar? Det är en 06:a, kan det redan vara dags för byte??

Are you unconscious...or dead from the neck up?
Volkswagen Golf SC "VW Golf Sportscombi" (2017)
ts007
3 augusti 2012 · 1 777 Inlägg

KaiserClaw skrev:
Får jag vara fräck och fråga vad dessa bussningsbyten i motorn kostar? Det är en 06:a, kan det redan vara dags för byte??

Har inte det i huvudet men övre bussning ca 450:- den nedre ca 400 och de på tvärstaget ca 175 styck. Det sistnända på skruvat annars volvo orginal:-)

Volvo V70n "T-gul Edition" (2006)
sthlm_145
3 augusti 2012 · 297 Inlägg

Varför skulle det börja efter en service? Dom rör aldrig ac?

BMW E36 "M50b28" (1996)
Volvo v70 2,5T "Wanna Play" (1998)
Volkswagen Touareg "T3" (2013)
bronco_z
3 augusti 2012 · 604 Inlägg

En bil kan ju aldrig packa ihop efter en service?? Klart den kan. Baraför att du gjort en service kommer ju knappast bilen rulla felfritt i 1000000 mil. En bil går sönder när den går sönder.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!
KaiserClaw
4 augusti 2012 · 88 Inlägg

Hm.. Det blir några kronor till då om arbetet ska utföras dessutom..

Are you unconscious...or dead from the neck up?
Volkswagen Golf SC "VW Golf Sportscombi" (2017)
ts007
4 augusti 2012 · 1 777 Inlägg

KaiserClaw skrev:
Hm.. Det blir några kronor till då om arbetet ska utföras dessutom..

Det där byter du enkelt själv:-)

Volvo V70n "T-gul Edition" (2006)
KaiserClaw
4 augusti 2012 · 88 Inlägg

ts007 skrev:

KaiserClaw skrev:
Hm.. Det blir några kronor till då om arbetet ska utföras dessutom..

Det där byter du enkelt själv:-)

Men måste man inte lyfta ur motorn och härja?

Are you unconscious...or dead from the neck up?
Volkswagen Golf SC "VW Golf Sportscombi" (2017)
ts007
4 augusti 2012 · 1 777 Inlägg

KaiserClaw skrev:

ts007 skrev:

KaiserClaw skrev:
Hm.. Det blir några kronor till då om arbetet ska utföras dessutom..

Det där byter du enkelt själv:-)

Men måste man inte lyfta ur motorn och härja?

Nej absolut inte, kika i min tråd så finns det lite bilder på bytet, minns dock inte på vilken sida;-)

Volvo V70n "T-gul Edition" (2006)
F4S4N CAD-konstruktör
4 augusti 2012 · 1 392 Inlägg

Det kan hända att du har dåligt med kylmedium i systemet (till ACn). Det gör att den slår på och av oftare.

Alla bussningar som kan orsaka ryck byter du enkelt själv och dom kostar inte mycket.

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
JFfoto
4 augusti 2012 ·

Ska det inte vara så då? när AC kompressorn  går igång, så tar den effekt och då känns det som ett ryck? eller ska sånt va åtgärdat på nyare bilar? är så normalt på äldre iaf.


Och om det nu är dessa splines, så åtgärda felet istället än att byta bussningar för att dämpa det bara? kommer ju bli värre. Sen är ju bilen inte så himla gammal heller, så att bussningarna är helt slut än vore väl konstigt?

Senast redigerat av Kalltkaffe (4 augusti 2012)

F4S4N CAD-konstruktör
4 augusti 2012 · 1 392 Inlägg

Kalltkaffe skrev:
Ska det inte vara så då? när AC kompressorn  går igång, så tar den effekt och då känns det som ett ryck? eller ska sånt va åtgärdat på nyare bilar? är så normalt på äldre iaf.


Och om det nu är dessa splines, så åtgärda felet istället än att byta bussningar för att dämpa det bara? kommer ju bli värre. Sen är ju bilen inte så himla gammal heller, så att bussningarna är helt slut än vore väl konstigt?

Jo det ska vara så. ACn är det inget fel på. Men det ska inte kännas märkbart mycket i bilen, då är det förmodligen någon bussning som är sliten.

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang