Hur liten luftkompressor kan man ha?

biltjyv Bilplåtslagare
6 augusti 2012 · 77 Inlägg

Ja inte i storlek utan i kraft! Går det tex att ha en 1hp-kompressor till "allt" man gör på en bil?

Klarar den så att säga av att driva stora maskiner som vinkelslip osv?

Ta denna som exempel http://www.jula.se/portabel-kompressor- … 6-l-200057 ?

offfroad Män med stil kör dieselbil
6 augusti 2012 · 595 Inlägg

asso .., kolla på lyftförbrukningen !!

har din verktyg säg mutterknack en förbrukning på 4-500l/min och den där lilla jula kompressorn levererar 180l/min.., så ..

men men jag har använt enorma mutterknackar på små kompressorer.., och det funkar men du behöver räkna med att vänta tills kompressorn är fulladdad innan du använder verktyget..., vilket blir väldigt frustrerande,

jag skulle rekommendera i alla fall en mycket större tank.., med en stor tank så laddar sparar kompressorn energi i tanken och sedan när du ska använda en väldigt krävande verktyg så kan du använda den längre..

kort svar, ja du kan använda en lite kompressor till massor av verktyg , men för guds skull gör inte det!!!

tips leta på blocket efter kompressorer , man kan hitta fina saker där..

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a
Janneutanb
6 augusti 2012 · 7 272 Inlägg

Leta efter begangade istället. Jag gav 2000kr för min gamla jätte. Behövdes bara nytt luftfilter och lite ny el för att starta den.

Så in på blocket och leta smile

sverkera
6 augusti 2012 · 564 Inlägg

Det som framförallt behövs är luftmängd, det brukar stå angivet hur mycket verktygen behöver om du tittar runt på de du vill kunna använda. 180 l/min är ganska lite, det går att köra verktygen en liten stund men du kommer hela tiden få vänta på att kompressorn pumpar upp tryck igen.

biltjyv Bilplåtslagare
6 augusti 2012 · 77 Inlägg

Läsförståelsen är på TOPP ser jag gott folk? big_smile

DET VAR EN RETORISK FRÅGA!

EN UNDRAN ******* OM ********  (observera "OM") det GÅR (är fysiskt möjligt att genomföra i realtid)

Jag undrade alltså OM det GÅR, funkar, är möjligt, att med en LITEN kompressor (i styrka [hk/kw], lufttanken kan vara HUR STOR som helst) driva större verktyg (som drivs av tryckluft)

Exakt så här tydlig ska jag vara i fortsättnignen ;P

sverkera: Tack smile Det var vad jag lärde mig själv när jag började kolla på olika maskiner i natt. Dock efter att jag skrivit denna tråd.

Timmu
6 augusti 2012 · 124 Inlägg

biltjyv skrev:
Läsförståelsen är på TOPP ser jag gott folk? big_smile

DET VAR EN RETORISK FRÅGA!

EN UNDRAN ******* OM ********  (observera "OM") det GÅR (är fysiskt möjligt att genomföra i realtid)

Jag undrade alltså OM det GÅR, funkar, är möjligt, att med en LITEN kompressor (i styrka [hk/kw], lufttanken kan vara HUR STOR som helst) driva större verktyg (som drivs av tryckluft)

Exakt så här tydlig ska jag vara i fortsättnignen ;P

sverkera: Tack smile Det var vad jag lärde mig själv när jag började kolla på olika maskiner i natt. Dock efter att jag skrivit denna tråd.

Eftersom vi är på ett bilforum så tror jag folk automatisk med din frågeställning såg framför sig hur du sitter i ditt garage med en Pyttetinyliten kompressor och försöker köra muttermaskin eller garagelacka en hel bil till en massa svordommar när luften tar slut efter 3 sekunder. Klart du kan köpa sån liten BILLIG kompressor för det är säkert priset som bestämmer en del, men som övriga rekomenderar så lägg hellre pengarna på en större begagnad så slipper du vänta när du arbetar. Retar mig lite på dig som dumförklarar dom som försöker hjälpa dig när dom reffererar till verkligheten.. ajja smile

biltjyv Bilplåtslagare
6 augusti 2012 · 77 Inlägg

Timmu skrev:

biltjyv skrev:
Läsförståelsen är på TOPP ser jag gott folk? big_smile

DET VAR EN RETORISK FRÅGA!

EN UNDRAN ******* OM ********  (observera "OM") det GÅR (är fysiskt möjligt att genomföra i realtid)

Jag undrade alltså OM det GÅR, funkar, är möjligt, att med en LITEN kompressor (i styrka [hk/kw], lufttanken kan vara HUR STOR som helst) driva större verktyg (som drivs av tryckluft)

Exakt så här tydlig ska jag vara i fortsättnignen ;P

sverkera: Tack smile Det var vad jag lärde mig själv när jag började kolla på olika maskiner i natt. Dock efter att jag skrivit denna tråd.

Eftersom vi är på ett bilforum så tror jag folk automatisk med din frågeställning såg framför sig hur du sitter i ditt garage med en Pyttetinyliten kompressor och försöker köra muttermaskin eller garagelacka en hel bil till en massa svordommar när luften tar slut efter 3 sekunder. Klart du kan köpa sån liten BILLIG kompressor för det är säkert priset som bestämmer en del, men som övriga rekomenderar så lägg hellre pengarna på en större begagnad så slipper du vänta när du arbetar. Retar mig lite på dig som dumförklarar dom som försöker hjälpa dig när dom reffererar till verkligheten.. ajja smile

Jag ber direkt om ursäkt. Det var inte meningen att dumförklara någon. Jag fick bara den klassiska "vad-har-folk-för-problem-som-absolut-måste-svara-på-andra-saker-än-det-man-frågat"-rycket. Men insåg sen att det i mångt och mycket hängde ihop :S

Skyller även på vädret! Och att min hund är skadad.. hmm

Och pris är inte det viktiga. Det var det kompakta som lockade. Små saker som gör stora ting gillar vi smile

biltjyv Bilplåtslagare
8 augusti 2012 · 77 Inlägg

Finns det någon kompressor som är funktionell (många bar och stor tank) som INTE går på 3fas (400v)?

saab_sonett Handledare
8 augusti 2012 · 1 481 Inlägg

Nej. Du kan bara ha upp till tre hk motor på enfas.
Ska du ha en användbar kompressor är det trefas som gäller.
Jag har provat med liten enfas. Ligger på soptippen nu.

biltjyv Bilplåtslagare
8 augusti 2012 · 77 Inlägg

saab_sonett skrev:
Nej. Du kan bara ha upp till tre hk motor på enfas.
Ska du ha en användbar kompressor är det trefas som gäller.
Jag har provat med liten enfas. Ligger på soptippen nu.

Kan man på något sätt fixa 3-fas i sitt vanliga hyreslägenhets-garage själv? El ingår big_smile

Mervolic Yawn...
8 augusti 2012 · 3 151 Inlägg

biltjyv skrev:

saab_sonett skrev:
Nej. Du kan bara ha upp till tre hk motor på enfas.
Ska du ha en användbar kompressor är det trefas som gäller.
Jag har provat med liten enfas. Ligger på soptippen nu.

Kan man på något sätt fixa 3-fas i sitt vanliga hyreslägenhets-garage själv? El ingår big_smile

Jag skulle ha talat med hyresvärden. Börjar du mixtra med elen själv är det olagligt, och du riskerar bli utslängd... hmm

saab_sonett Handledare
8 augusti 2012 · 1 481 Inlägg

biltjyv skrev:

saab_sonett skrev:
Nej. Du kan bara ha upp till tre hk motor på enfas.
Ska du ha en användbar kompressor är det trefas som gäller.
Jag har provat med liten enfas. Ligger på soptippen nu.

Kan man på något sätt fixa 3-fas i sitt vanliga hyreslägenhets-garage själv? El ingår big_smile

Klart man kan. Bara att koppla in en femledare i elcentralen och sätta ett uttag på lämplig plats.
Men som sagt, det är mycket man kan, men om man får... roll

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
8 augusti 2012 · 14 077 Inlägg

biltjyv skrev:
Ja inte i storlek utan i kraft! Går det tex att ha en 1hp-kompressor till "allt" man gör på en bil?

Klarar den så att säga av att driva stora maskiner som vinkelslip osv?

Ta denna som exempel http://www.jula.se/portabel-kompressor- … 6-l-200057 ?

Du behöver en kompressor som levererar runt 800 liter/min i fri avgiven luftmängd. Den där lilla du länkade till orkar nog knappt hålla en blåspistol.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
saab_sonett Handledare
8 augusti 2012 · 1 481 Inlägg

Jag har en som ger 480l vid 6bar med 150l tank. Den är gränsfall, kan jag säga. Fungerar till det mesta men ska man slipa med rondell så räcker den inte riktigt till. Då får man vänta in tankfyllningen.
http://www.niwab.se/kompressor-attack-6 … cts_id/635

offfroad Män med stil kör dieselbil
8 augusti 2012 · 595 Inlägg

ja först hade jag en riktigt gammal kompressor som var rätt så biffig, ca 200l tank.., men den blev för gammal ( rädslan att rosten på bottensidan av tanken skulle skapa problem så skrotades den ) sedan använde jag en 100l "portabel" kompressor 3 fas men den S**, kunde inte göra någonting med den...

så nuvarande kompressorn är en begagnad MONSTER, 1000l/min och en tank på 400l +( vet inte exakt men ungefär lika stor som en mindre kylskåp,
men detta kommer till ett pris, köptes av en bekant för 8000kr, och elektrikern fick dra extra sladdar,
nu kan man köra en enorm 1/2 tums mutterknack hårt och länge!!
och att pumpa upp traktordäck tar mindre än en hel dag..

så alltså vill man slippa en jä*** massa frustration så är det bättre att satsa stort..

men sedan så gäller det att skaffa bra verktyg också., jag har använt en ordentlig 3/4" mutterknack på den lilla kompressorn jag nämnde förut..,(100l tank, 3fas), och eftersom mutterknacken är väldigt hög kvalitet (och pris), så använde den luften väldigt effektivt, men ska man använd denna kombinationen längre så är det inte effektivt..

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang