Sätta kapen i sänkfjädrar

Tobzter
10 augusti 2012 · 3 145 Inlägg

Tjena mors..monterade GE chassie sats 60/40 På min v70n för ett tag sen..men skulle vilja ha ner den 1cm drygt till i fronten..då är min fråga kan man kapa i sänkfjädrarna eller blir de helt knas då? ..har leta å leta men hittar bara folk som kapar 17varv på orginal fjädrar å de är ju inte så jäkla bra..men nu gäller de sänkfjädrar som är hårdare än orginal..å ca 1-2cm vill ja ha ner den till///mvh

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
PITSTOP Bygger BMW ///M Touring
10 augusti 2012 · 1 152 Inlägg

Börja med att kolla ifall dina fjädrar går att kapa först. (kan vara så att de är smalare på toppet eller undertill och då går det inte)

Sedan så går det bra att kapa ett halvt varv åt gången smile

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....
BMW M3 F81 "M3 Touring" (2014)
Tobzter
10 augusti 2012 · 3 145 Inlägg

Ok.dom är lika tjocka hela vägen så de är lugnt...ja man vill ju inte kapa för mycket...men halvtvarv...hur mycke kan de bli i cm för den sänks väl inte lika mycket som man kapar bort

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
PITSTOP Bygger BMW ///M Touring
10 augusti 2012 · 1 152 Inlägg

tobzter skrev:
Ok.dom är lika tjocka hela vägen så de är lugnt...ja man vill ju inte kapa för mycket...men halvtvarv...hur mycke kan de bli i cm för den sänks väl inte lika mycket som man kapar bort

Har fan för mig att det blir så mkt man kapar.... Eller så är jag ute och cyklar smile

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....
BMW M3 F81 "M3 Touring" (2014)
Tobzter
10 augusti 2012 · 3 145 Inlägg

Låter kalas wink

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
ts007
10 augusti 2012 · 1 777 Inlägg

Coilovers!!! :d:d

Volvo V70n "T-gul Edition" (2006)
rickylicious Webbutvecklare
10 augusti 2012 · 2 369 Inlägg

PITSTOP skrev:

tobzter skrev:
Ok.dom är lika tjocka hela vägen så de är lugnt...ja man vill ju inte kapa för mycket...men halvtvarv...hur mycke kan de bli i cm för den sänks väl inte lika mycket som man kapar bort

Har fan för mig att det blir så mkt man kapar.... Eller så är jag ute och cyklar smile

Det kan väl omöjligt bli så mycket som man kapar? Eller hur tänker ni nu? tongue

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087
Tobzter
10 augusti 2012 · 3 145 Inlägg

ts007 skrev:
Coilovers!!! :d:d

Jo jag vet mannen..men det är världens största hål i min plånbok just nu:O

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Tobzter
10 augusti 2012 · 3 145 Inlägg

rickylicious skrev:

PITSTOP skrev:

tobzter skrev:
Ok.dom är lika tjocka hela vägen så de är lugnt...ja man vill ju inte kapa för mycket...men halvtvarv...hur mycke kan de bli i cm för den sänks väl inte lika mycket som man kapar bort

Har fan för mig att det blir så mkt man kapar.... Eller så är jag ute och cyklar smile

Det kan väl omöjligt bli så mycket som man kapar? Eller hur tänker ni nu? tongue

Hmm varför skulle de inte bli det för?

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
rickylicious Webbutvecklare
10 augusti 2012 · 2 369 Inlägg

tobzter skrev:

rickylicious skrev:

PITSTOP skrev:
Har fan för mig att det blir så mkt man kapar.... Eller så är jag ute och cyklar smile

Det kan väl omöjligt bli så mycket som man kapar? Eller hur tänker ni nu? tongue

Hmm varför skulle de inte bli det för?

Alltså hur tänker du? Kanske jag som förstår dig fel. Hur "mäter" du hur mycket du kapar för att räkna ut hur många cm lägre den blir? Det är ju inte som att fjädrarna trycks ihop så att det inte är luft emellan. Så mycket lägre den blir är ju beroende på varv och hur fjädern är uppbyggd. Låter svårt att "räkna ut" genom att mäta? smile

Senast redigerat av rickylicious (10 augusti 2012)

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087
Tobzter
10 augusti 2012 · 3 145 Inlägg

Ja tänker inte alls wink  nä men om man mäter fjäderns totalhöjd säg att den är 400mm innan kapning och kapar bort 15mm så är ju fjädern 385mm i totalhöjd  sänks den inte 15 då?  som sagt ja vet inte utan ber om råd om någon vet smile

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
schnauz
10 augusti 2012 · 1 758 Inlägg

Kommer du åt att mäta med bilen stående på hjulen så lär det vara tillräckligt noggrant om du bara ska sänka så pass lite. In med tumstock och kolla på ett ungefär hur mycket fjäder som motsvarar den centimeter du vill ha ner bilen.
Fjädern blir ju styvare när du kortar ner den, men ska du sänka så lite spelar det ingen större roll.

anderzohn bilbytarkung
10 augusti 2012 · 196 Inlägg

börja å kapa 1/2 varv..sänk ner den ut å åk en tur..räcker det inte tar du bara lite te

sponsor:
RUDSKOGA BIL&DÄCKSERVICE AB
Mercedes E220D AMG "Anderzohn" (2014)
sleepyoh
10 augusti 2012 · 1 319 Inlägg

ts007 skrev:
Coilovers!!! :d:d

Det sitter ju redan på hans bil.

_----------'
Tobzter
10 augusti 2012 · 3 145 Inlägg

sleepyoh skrev:

ts007 skrev:
Coilovers!!! :d:d

Det sitter ju redan på hans bil.

Nej du inga coils här inte..då hade ja bara skruva ner den

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
PITSTOP Bygger BMW ///M Touring
10 augusti 2012 · 1 152 Inlägg

tobzter skrev:

sleepyoh skrev:

ts007 skrev:
Coilovers!!! :d:d

Det sitter ju redan på hans bil.

Nej du inga coils här inte..då hade ja bara skruva ner den

Han syftar på att coilovers Igentligen betyder när fjädern är monterad runt dämparen wink
För så är fallet men i folkmun heter numera justerbara coilovers endast coilovers.

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....
BMW M3 F81 "M3 Touring" (2014)
ts007
10 augusti 2012 · 1 777 Inlägg

sleepyoh skrev:

ts007 skrev:
Coilovers!!! :d:d

Det sitter ju redan på hans bil.

Alla förstår nog vad jag menar men tack för infot!!

Volvo V70n "T-gul Edition" (2006)
Tobzter
12 augusti 2012 · 3 145 Inlägg

ts007 skrev:
Coilovers!!! :d:d

Jo jag vet mannen..men det är världens största hål i min plånbok just nu:O

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang