Plocka ur motor bmw 325 e36 95-

LocKtar Herr
23 augusti 2012 · 1 722 Inlägg

Hej!

Kommer inom kort köpa mej en e36a med m50b25 motorn.
Enda problemet är att motorn måste ur, för den har rasat.. Finns det någon "how to" Guide här på forumet om vilken ordning man ska ta allt? Har skruvat massa bil innan, men aldrig någon bmw.. hmm

Är det ett jätteprojekt att ta ur den motorn? Ska helt enkelt ersätta den med en annan m50b25.
Finns det något värde i den rasade motorn eller är det bara metallskrot? Tror oljepumpen har gett upp, så lagrena kanske inte e dom finaste, men toppen är säkert skitfin.

Någon som har lust att skriva lite snabbt hur jag ska börja, har tillgång till "fullgarage" och billyft, motorlyft o hela kittet.

Tack på förhand

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
TooS Hjultomte
23 augusti 2012 · 1 500 Inlägg

Det är bara att skruva på tongue Lättast är att ta ut motor och låda i samma paket samt att ha med hela piskan upp är väll ett bra alternativ annars blire trångt när den ska i

Annars är den inte svårare än andra ^^

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!
Team-Adolfsson Gödseldräng
23 augusti 2012 · 4 529 Inlägg

kolla om toppen är hel o sprickfri då kan du sälja den då de börjar bli ont om sprickfria m50 toppar ^^

LocKtar Herr
23 augusti 2012 · 1 722 Inlägg

TooS skrev:
Det är bara att skruva på tongue Lättast är att ta ut motor och låda i samma paket samt att ha med hela piskan upp är väll ett bra alternativ annars blire trångt när den ska i

Annars är den inte svårare än andra ^^

att ha med hela kabelpiskan upp alltså? vart lossar jag den ifrån? är det från ecu boxen som sitter vart?

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
LocKtar Herr
23 augusti 2012 · 1 722 Inlägg

Team-Adolfsson skrev:
kolla om toppen är hel o sprickfri då kan du sälja den då de börjar bli ont om sprickfria m50 toppar ^^

okay!

Vad får man för en sån i bra skick? smile

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
Tjulin
23 augusti 2012 · 242 Inlägg

Bmw är enligt mig några av dom lättaste bilarna att byta motor men det är ju ett motorbyte så lite meck är det ju.

har du tillgång till lyft kan du ställa några pallar under bilen och släppa på hela framvagnsbalken och låta hela paketet ligga kvar på pallarna, har du inte lyft så är det lättast att ta bort hela frontet och lyfta det utåt.

kabelhärvan kan sitta kvar på motorn, det är ett kontaktstycke mot bilens el, och några + & - som ska kopplas bort. styrenheten måste skruvas ur också. sitter in mot torpeden på höger sida har jag för mig.

annars är det som vilken bil som helst, töm alla oljor/vätskor och bort med kylarslangar och avgassystem så är den snart ute smile

BMW 535I (1991)
LocKtar Herr
23 augusti 2012 · 1 722 Inlägg

Tjulin skrev:
Bmw är enligt mig några av dom lättaste bilarna att byta motor men det är ju ett motorbyte så lite meck är det ju.

har du tillgång till lyft kan du ställa några pallar under bilen och släppa på hela framvagnsbalken och låta hela paketet ligga kvar på pallarna, har du inte lyft så är det lättast att ta bort hela frontet och lyfta det utåt.

kabelhärvan kan sitta kvar på motorn, det är ett kontaktstycke mot bilens el, och några + & - som ska kopplas bort. styrenheten måste skruvas ur också. sitter in mot torpeden på höger sida har jag för mig.

annars är det som vilken bil som helst, töm alla oljor/vätskor och bort med kylarslangar och avgassystem så är den snart ute smile

Perfekt! Då har jag lite mer kött på benen!

Lådan, låter man den sitta kvar eller tar jag med den?

Vilken olja mår motorn bäst av? jag funderar på biltemast helsyntetiska, alltså den "bästa" oljan, skulle den fungera?
När jag endå har motorn ur bilen, är det något jag bör kontrollera på den nya motorn som jag ska stoppa i?

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
Tjulin
23 augusti 2012 · 242 Inlägg

jag har alltid tagit ner lådan först eller tagit ner den med motorn.
aldrig låtit den sitta kvar, är lättare att rikta in lådan på motorn är tvärtom.

har ingen erfarenhet av någon av biltemas oljor.

byt packningar och packboxar som ser ut att vara otäta, är ganska jobbigt att byta trågpackning med motorn på plats t.ex

BMW 535I (1991)
owzchippen
24 augusti 2012 · 14 Inlägg

snacka me spigge han löft väl ur maskin ur mattsvarta e36an:)

ToTTeN Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
24 augusti 2012 · 3 585 Inlägg

Kolla vad jag har skrivit om motorbyten. Lär ha skrivit de i många trådar. Byta motor gör man på en dag när man kan det! smile

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
LocKtar Herr
24 augusti 2012 · 1 722 Inlägg

owzchippen skrev:
snacka me spigge han löft väl ur maskin ur mattsvarta e36an:)

mm, får väl jaga rätt på han i värsta fall=)

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
LocKtar Herr
24 augusti 2012 · 1 722 Inlägg

ToTTeN skrev:
Kolla vad jag har skrivit om motorbyten. Lär ha skrivit de i många trådar. Byta motor gör man på en dag när man kan det! smile

im on it! smile

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
LocKtar Herr
24 augusti 2012 · 1 722 Inlägg

En annan fråga, listerna som går öve sidorutorna, vart får man tag på dom enklast i bra skick/pris?

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang