4WD vs. 2WD

ekelund88
30 augusti 2012 · 2 656 Inlägg

Unleash skrev:

ekelund88 skrev:

kannebanne skrev:

Exakt sån har jag prövat och min bil hoppa ur den direkt

du har med en torsen diff i din så nej din beter sig som audin på första filmen

ingen Quattro har permanent 4wd är det de du säger?

nej det säger jag inte smile jag vet att det finns quattros med permanent 4wd dock din är det upp till 50km/h om du har din knapp låst ? tex eller iaf sennare audi 100/s4/s2/80 och 90 men en nyare som "kannebannes" är inte permanent med en torsen diffrensiall

kannebanne
30 augusti 2012 · 2 046 Inlägg

ekelund88 skrev:

kannebanne skrev:

ekelund88 skrev:

nej det är den inte ... http://www.youtube.com/watch?v=ooQRxlChvMw kolla här skillnaden mellan permanent och inte

Ser ingen Audi s6 så du kan inte säga att min inte är permanent ditt tard

du har torsen

Torsen T-2 based dynamic quattro saxat från wikipedia du har ej permanent -.- ditt "tard" kanske borde lära dig läsa din manual till din bil ditt "tard"

skulle kunna vara dryg och öppna google åt dig och googla åt dig men orkar inte ens lägga ner den tiden på dig

sidan heter www.google.se och i rutan där skriver du in "audi s6 c5 permanent 4wd?" så får du upp många härliga länkar till infon om bilen

väl mött ditt "tard" wink vänlig ha fakta framför dig nästa gång

Herregud.. Hur kan de komma sig att jag har prövat en sån rullsak och den hoppar ur direkt? Kan du förklara de?

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.
ekelund88
30 augusti 2012 · 2 656 Inlägg

kannebanne skrev:

ekelund88 skrev:

kannebanne skrev:

Ser ingen Audi s6 så du kan inte säga att min inte är permanent ditt tard

du har torsen

Torsen T-2 based dynamic quattro saxat från wikipedia du har ej permanent -.- ditt "tard" kanske borde lära dig läsa din manual till din bil ditt "tard"

skulle kunna vara dryg och öppna google åt dig och googla åt dig men orkar inte ens lägga ner den tiden på dig

sidan heter www.google.se och i rutan där skriver du in "audi s6 c5 permanent 4wd?" så får du upp många härliga länkar till infon om bilen

väl mött ditt "tard" wink vänlig ha fakta framför dig nästa gång

Herregud.. Hur kan de komma sig att jag har prövat en sån rullsak och den hoppar ur direkt? Kan du förklara de?

pics or it didnt happend

johan_dansk
30 augusti 2012 · 157 Inlägg

ekelund88 skrev:

kannebanne skrev:

ekelund88 skrev:

nej det är den inte ... http://www.youtube.com/watch?v=ooQRxlChvMw kolla här skillnaden mellan permanent och inte

Ser ingen Audi s6 så du kan inte säga att min inte är permanent ditt tard

du har torsen

Torsen T-2 based dynamic quattro saxat från wikipedia du har ej permanent -.- ditt "tard" kanske borde lära dig läsa din manual till din bil ditt "tard"

skulle kunna vara dryg och öppna google åt dig och googla åt dig men orkar inte ens lägga ner den tiden på dig

sidan heter www.google.se och i rutan där skriver du in "audi s6 c5 permanent 4wd?" så får du upp många härliga länkar till infon om bilen

väl mött ditt "tard" wink vänlig ha fakta framför dig nästa gång

Du vet att meningen du refererade till är:  Torsen T-2 based dynamic quattro permanent four-wheel drive was also standard.  tongue

Audi A4 1.8t Quattro
endorfinslaven
30 augusti 2012 · 671 Inlägg

Rquired skrev:
Min uppfattning är att framhjulsdrift, bakhjulsdrift och fyrhjulsdrift sitter på ett antal för och nackdelar. För att ta sig mellan A och B är inte dessa helt relevanta, utan för en säker bil krävs bra däck (Vilka utgör kontakten mellan vägbana och fordon, det vill säga greppet) och en modell med ett tryggt, hanterbart och förutsägbart beteende.

Ett antisladdsystem utgör en enorm fördel, främst för att det reagerar snabbare och kan hantera mer information än  vad någon förare kan. I praktiken innebär det att rätt beslut fattas på en bråkdel av den tiden en människa behöver för att ens reagera, men inget system upphäver naturlagarna!

Ett drivande hjul utgör en riktad kraft (Framåt/bakåt) och ett moment, vilket när bilen har grepp driver bilen framåt. Även ett spinnande hjul skapar samma krafter, med en större energiförlust. Ibland är inte kraften tillräckligt för att föra bilen framåt, t.ex om man står mitt i en läskigt hal uppförsbacke.

Fyra drivande hjul ökar chansen att få ner mer eller tillräckligt med kraft i marken och på så vis kan en bra 4WD antingen accelerera fortare än en bil med två drivande hjul eller ta sig fram där en bil med två drivande hjul fastnar. Notera "ökar chansen".

Sedan har vi den största fördelen med fyrhjulsdrift, ofta förekommer olika former av bromsade differentialer som ser till att kraften hamnar på det hjul som kan använda den mest effektivt. De flesta (moderna?) standardbilar med två drivande hjul saknar detta, därmed riskerar kraften att skickas till det hjul med sämst grepp och endast ett hjul snurrar.
En bil med två drivande hjul och en bromsad differential har ett övertag mot dessa, genom att bägge hjulen alltid snurrar och det hjul med bäst grepp får mest kraft.

Jag vill påstå att det är förmågan att få kraften dit den behövs och inte att alla hjul driver, som är den största anledningen till att fyrhjulsdrift generellt har ett övertag mot tvåhjulsdrift. Det finns mängder med helt värdelösa fyrhjulsdrivna bilar, tidiga Hyundai Santa Fé och Lexus RX400h är två exempel, som visar på att fyra drivande hjul per automatik inte gör att bilen tar sig fram bättre.

Bakom den här tråden ligger en annan diskussion som förekom i tråden "Köpråd A4 (b6) vs Coupe", vilket jag tycker är värt att nämna för nya skribenter som upplever att en del hoppar rakt in i ämnet.

Där påstods bland annat att en fyrhjulsdriven bil har bättre grepp även i situationer som inte omfattar acceleration, alltså hanteringen av en bil. Jag hävdar att det är inkorrekt.

Drivningen skapar som sagt en kraft framåt, inte ett grepp. Om du kör rakt fram på ett underlag med låg friktion (t.ex is) med två bilar, en 2WD och en 4WD. Och så tänker vi oss en kraft 90 grader mot körriktningen mot sidan på bilen, en 4WD har inte bättre grepp och kommer alltså att bete sig exakt likadant som en 2WD även om man gasar: Den kommer börja röra sig i sidled. Att en 4WD skapar en större kraft framåt motverkar inte kraften i sidled, den försvinner inte av den anledningen.

Kraften riktad 90 grader mot körriktningen kan i verkligheten vara många saker, att bilen får sladd, att vägen svänger, att ett rådjur springer in i sidan av bilen.

Detta kan enkelt visas med bland annat vektorer, hade jag haft tillgång till exempelvis paint hade jag kunnat rita upp den lösningen åt er.

Min slutsats är dock att rätt hanterat är ingen av de tre olika typerna bättre eller säkrare än de andra två, utan föraren måste anpassa sig efter bilen. Sedan kan en viss drivning vara bättre i ett visst moment, t.ex att fyrhjulsdrift generellt kan utnyttja mer av bilens effekt på halt underlag eller att framhjulsdrift generellt har lägst effektförlust i drivlinan, det är en helt annan sak.

Jag är inne på Requireds linje
I ett svenskt test på isbana med standarddäck så gick BMW Z4 snabbare i krurvorna än en WRX STi !
På rakorna gick och accelererade 4WD snabbast av alla bilarna i testen !
Jag körde min isbil volvo 940 mot en Evo 8a (föraren gammal rallyåkare men ny på 4WD och båda hade gatdäck. Vi åkte jämnt på 6Km kurvig bana. Men kursstabiliteten vid högre fart på raksträckor går inte att jämföra. En RWD svansar vid minta gaspådrag vilket en 4WD inte gör...
Banan var kurvig

ekelund88
30 augusti 2012 · 2 656 Inlägg

johan_dansk skrev:

ekelund88 skrev:

kannebanne skrev:

Ser ingen Audi s6 så du kan inte säga att min inte är permanent ditt tard

du har torsen

Torsen T-2 based dynamic quattro saxat från wikipedia du har ej permanent -.- ditt "tard" kanske borde lära dig läsa din manual till din bil ditt "tard"

skulle kunna vara dryg och öppna google åt dig och googla åt dig men orkar inte ens lägga ner den tiden på dig

sidan heter www.google.se och i rutan där skriver du in "audi s6 c5 permanent 4wd?" så får du upp många härliga länkar till infon om bilen

väl mött ditt "tard" wink vänlig ha fakta framför dig nästa gång

Du vet att meningen du refererade till är:  Torsen T-2 based dynamic quattro permanent four-wheel drive was also standard.  tongue

jop iknow kolla videon ovanför länkat samma system och den kommer inte ur rullarna verken med fram eller bakvagn

kannebanne
30 augusti 2012 · 2 046 Inlägg

ekelund88 skrev:

kannebanne skrev:

ekelund88 skrev:

du har torsen

Torsen T-2 based dynamic quattro saxat från wikipedia du har ej permanent -.- ditt "tard" kanske borde lära dig läsa din manual till din bil ditt "tard"

skulle kunna vara dryg och öppna google åt dig och googla åt dig men orkar inte ens lägga ner den tiden på dig

sidan heter www.google.se och i rutan där skriver du in "audi s6 c5 permanent 4wd?" så får du upp många härliga länkar till infon om bilen

väl mött ditt "tard" wink vänlig ha fakta framför dig nästa gång

Herregud.. Hur kan de komma sig att jag har prövat en sån rullsak och den hoppar ur direkt? Kan du förklara de?

pics or it didnt happend

Kan se om jag får tag i en rullsak igen. Så ska du få video.

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.
DanneSundin
30 augusti 2012 · 682 Inlägg

AWD med DCCD, de tär livet! big_smile

Unleash
30 augusti 2012 · 370 Inlägg

ekelund88 skrev:

johan_dansk skrev:

ekelund88 skrev:
du har torsen

Torsen T-2 based dynamic quattro saxat från wikipedia du har ej permanent -.- ditt "tard" kanske borde lära dig läsa din manual till din bil ditt "tard"

skulle kunna vara dryg och öppna google åt dig och googla åt dig men orkar inte ens lägga ner den tiden på dig

sidan heter www.google.se och i rutan där skriver du in "audi s6 c5 permanent 4wd?" så får du upp många härliga länkar till infon om bilen

väl mött ditt "tard" wink vänlig ha fakta framför dig nästa gång

Du vet att meningen du refererade till är:  Torsen T-2 based dynamic quattro permanent four-wheel drive was also standard.  tongue

jop iknow kolla videon ovanför länkat samma system och den kommer inte ur rullarna verken med fram eller bakvagn

Used from 1994 on Audi A6/S6 C4 (facelifted Audi 100), then on newer generation on Audi A4/S4, A6/S6 C5, A8/S8 with both manual and automatic transmissions (1998 to 2007). Also on VW Passat B5 and Phaeton 4motion.

Type: Full-time all wheel drive.

    Torsen type I center differential, 50/50 split in normal conditions, automatically locking with up to 80% of torque transfer to either axle.
    Open rear differential, Electronic Differential Lock.
    Open front differential, Electronic Differential Lock.

Manually lockable rear differential was replaced by an Electronic Differential Lock (i.e. limited slip differential imitation - the system detects wheelspin via ABS sensors and applies brakes to spinning wheels, which results in transferring the torque via open differential to another wheel with more traction). EDL works at speeds up to 40kph (25mph), on more powerful versions (S4/S6/S8) - up to 80kph (50mph). In addition to wheel braking, Audi A8/S8 also limits engine rpm when excessive wheelspin occurs.

EDL controls torque transfer side-to-side. If, for example, both rear wheels are slipping and rotating with the same speed, EDL is not involved. This is the Torsen center differential that controls torque transfer front-to-rear.

This is a superb all wheel drive system for an on-road car. In on-road conditions the car will not be able to move only when all four wheels lose traction. Torsen effect with a front wheel in the air will not happen on quattro IV because Electronic Differential Lock will apply brakes to the spinning wheel and Torsen center differential will transfer torque to rear axle.

In off-road conditions (wheels in the air and an obstacle restricting the vehicle from moving forward) the car will not move further when one front and one rear wheels lose traction. The reason of this behavior is that Electronic Differential Lock system is not a replacement for a mechanical differential lock and it is not able to transfer enough torque to another wheel. The car will end up spinning one front and one rear wheel with crackling EDL trying to stop them from spinning.

Pros: Good all-weather all wheel drive for on-road use, no driver intervention.

Cons: When both front or both rear wheels are on ice, rollers, or raised in the air, the four wheel drive does not work.

Vorsprung durch technik
Nordicaudi.com
Nascom.se
BMW e39 M5 "Full Supersprint" (1999)
Audi A5 COUPE 3.0TDI Q "RS5 TDI Edition" (2008)
Audi 200 20v Quattro "Black Metal" (1990)
DanneSundin
30 augusti 2012 · 682 Inlägg

Är det inte då man trycker i "DIF" knappen som sitter nära växellådan på audi? hade iaf så på vår urquattro.

cpu1337
30 augusti 2012 · 766 Inlägg

många som "vet bäst" i den här tråden:D varför stämmer ni inte träff och mäter manlighet direkt istället?smile

Dirtymike
30 augusti 2012 · 1 532 Inlägg

ekelund88 skrev:

Dirtymike skrev:

ekelund88 skrev:

som jag skrev innan min gamle bmw 540 286hk rwd gick säkrare och mer rakt fram än min vr6 syncro (4wd) 190 hk förra vintern med likvärdiga däck? så undrar med vad du vill komma

r hellre brorsans Viper med 800hk än hans Skyline med 700hk för har ma ha dödslängtan i en bil som slingrar sig som en orm på vägen vid fullt gaspådrag från stilla stående så kan man åka Skyline då den drar åt alla håll.

va sysslar man med om man har den bilparken? eller e du mytoman?wink men ja i de stora hela håller jag nog med dig

Importerar och säljer bilar som hobby + är egen företagare inom entreprenad branchen.

Jeep J20 (1978)
Dirtymike
30 augusti 2012 · 1 532 Inlägg

cpu1337 skrev:
många som "vet bäst" i den här tråden:D varför stämmer ni inte träff och mäter manlighet direkt istället?smile

Gärna ska koppla stropp i min bil till dom andra sen ska jag släpa runt på dom en o en hehehehe

Jeep J20 (1978)
Dirtymike
30 augusti 2012 · 1 532 Inlägg

Dirtymike skrev:

ekelund88 skrev:

Dirtymike skrev:

r hellre brorsans Viper med 800hk än hans Skyline med 700hk för har ma ha dödslängtan i en bil som slingrar sig som en orm på vägen vid fullt gaspådrag från stilla stående så kan man åka Skyline då den drar åt alla håll.

va sysslar man med om man har den bilparken? eller e du mytoman?wink men ja i de stora hela håller jag nog med dig

Importerar och säljer bilar som hobby + är egen företagare inom entreprenad branchen.

Inga pengar där igentligen om man tittar runt vad det finns för folk här inne med vagnparker i miljon klassen.

Jeep J20 (1978)
Dirtymike
30 augusti 2012 · 1 532 Inlägg

Idag finns det ju typ inga full 50/50 4wd bilar, var ju bättre förr utan en massa datorer o skit då man slet i en spak o låste mitten diffen 100%

Jeep J20 (1978)
zemet
30 augusti 2012 · 4 047 Inlägg

Dirtymike skrev:
Idag finns det ju typ inga full 50/50 4wd bilar, var ju bättre förr utan en massa datorer o skit då man slet i en spak o låste mitten diffen 100%

Ja det måste väll vara det enda rätta.

Dom moderna "smarta" 4wd  systemen var ju helt värdelösa om man kollade på videon som ekelund88 länkade.
http://www.youtube.com/watch?v=ooQRxlChvMw

Var ju rent löjligt hur dåliga 4wd system dom hade. Tom subarun tog det ju flera sekunder innan datorn kopplade om kraften till rätt hjul så den kunde komma iväg. Det är ju inte direkt så man vill vänta flera sekunder när man är påväg uppför en brant backe och tappar fästet.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Dirtymike
30 augusti 2012 · 1 532 Inlägg

zemet skrev:

Dirtymike skrev:
Idag finns det ju typ inga full 50/50 4wd bilar, var ju bättre förr utan en massa datorer o skit då man slet i en spak o låste mitten diffen 100%

Ja det måste väll vara det enda rätta.

Dom moderna "smarta" 4wd  systemen var ju helt värdelösa om man kollade på videon som ekelund88 länkade.
http://www.youtube.com/watch?v=ooQRxlChvMw

Var ju rent löjligt hur dåliga 4wd system dom hade. Tom subarun tog det ju flera sekunder innan datorn kopplade om kraften till rätt hjul så den kunde komma iväg. Det är ju inte direkt så man vill vänta flera sekunder när man är påväg uppför en brant backe och tappar fästet.

Pajeron jag hade den hade el diff med 100% bak där en traktor gick bet klättra den fram som inget hade hänt.

Dagens 4wd suv styr om o bromsar hjul o skit genom en dator när man tex får diagonal spinn.

Just därför jag har arb spärrar på min Excursion nu om det skulle behövas men har inte behövt dom än.

Jeep J20 (1978)
Turbovin Turbo lover
31 augusti 2012 · 555 Inlägg

Det är ju så en Torsendiff funkar, prova att hissa upp ena bakhjulet på en bakhjulsdriven bil med Torsendiff så kommer du inte komma någonstans heller.

Subaru Impreza STI Type R "AVCS 2.1l stroker" (2000)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
31 augusti 2012 · 2 972 Inlägg

ekelund88 skrev:
en quattro med haldex är INTE permanent möjligt vis dom gamla audisarna

http://www.awdwiki.com/en/haldex/

Läs under generation 1:
"Under normal driving conditions (driving at the constant speed, no slippage), the torque distribution is 90/10 front to rear."

Du menar kanske att Haldex inte är permanent 50/50?

Audi med Torsen är inte permanent 50/50.
Subarus olika system är inte permanent 50/50.

Inga bilar byggda för körning på asfalt är permanent 50/50.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
DanneSundin
31 augusti 2012 · 682 Inlägg

matteeee skrev:

ekelund88 skrev:
en quattro med haldex är INTE permanent möjligt vis dom gamla audisarna

http://www.awdwiki.com/en/haldex/

Läs under generation 1:
"Under normal driving conditions (driving at the constant speed, no slippage), the torque distribution is 90/10 front to rear."

Du menar kanske att Haldex inte är permanent 50/50?

Audi med Torsen är inte permanent 50/50.
Subarus olika system är inte permanent 50/50.

Inga bilar byggda för körning på asfalt är permanent 50/50.

Min subaru har permanent 50/50, som jag sen kan ställa in och låsa diffen på.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang