Audi 80 coupe -93. Byta servopump och hjullager

TexaL
31 augusti 2012 · 308 Inlägg

Hej big_smile

Fick avslag på hjullagret på besiktningen och tänkte byta servopump i samma veva. Hur svårt är det att byta dessa själv ifall man inte gjort det tidigare, alt. hur dyrt blir det ifall man lämnar in det på verkstad i runda slängar?

Tack tack, Mvh Mathias roll

Subaru Impreza "WRX STI" (2002)
TexaL
31 augusti 2012 · 308 Inlägg

Folk vet hur man bygger om hela bilar, men ingen som har en aning om detta o.O?

Subaru Impreza "WRX STI" (2002)
TexaL
1 september 2012 · 308 Inlägg

Tänkte nu beställa en ny servopump, kan det vara något annat än servopumpen ifall servon har gått?

Subaru Impreza "WRX STI" (2002)
te_wik Forummoderator
1 september 2012 · 12 813 Inlägg

Hjullager fram eller bak?

Ang servot kan det vara antingen pumpen, styrväxeln eller någon trasig slang.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
TexaL
1 september 2012 · 308 Inlägg

te_wik skrev:
Hjullager fram eller bak?

Ang servot kan det vara antingen pumpen, styrväxeln eller någon trasig slang.


Mvh Tommy

Fram.

Ang servot, om det skulle vara en trasig slang; skulle det inte läcka då, för det gör de inte.

Hur kollar man ifall det är styrväxeln eller pumpen?

Mvh! Tack för svar!

Subaru Impreza "WRX STI" (2002)
te_wik Forummoderator
1 september 2012 · 12 813 Inlägg

Ok, lagret måste pressan in, och det gamla förstås ut.

Hur beter sig servot? Hackar det eller har du ingen servo alls?
Ja, så kolla efter läckage. I slangar, i styrväxelns ändar samt i servopump.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
TexaL
1 september 2012 · 308 Inlägg

För det började med att pumpen började vina/skrapa och ge upp lite själv, testade byta olja fast den började ge upp igen lite fram och tillbaka och fungerade ett tag sen gav den upp helt. hmm

Subaru Impreza "WRX STI" (2002)
te_wik Forummoderator
1 september 2012 · 12 813 Inlägg

Vilken olja använder du i servot? Finns väl iaf två olika system på dessa, en som använder LHM olja (grön) och en som ska ha ATF olja (röd).

Häller du i fel olja förstör det tätningar och annat rätt omgående.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
TexaL
1 september 2012 · 308 Inlägg

te_wik skrev:
Vilken olja använder du i servot? Finns väl iaf två olika system på dessa, en som använder LHM olja (grön) och en som ska ha ATF olja (röd).

Häller du i fel olja förstör det tätningar och annat rätt omgående.


Mvh Tommy

Använde LHM olja, köpt från möller, det är ju speciellt till VAG bilar?

Subaru Impreza "WRX STI" (2002)
te_wik Forummoderator
1 september 2012 · 12 813 Inlägg

TexaL skrev:

te_wik skrev:
Vilken olja använder du i servot? Finns väl iaf två olika system på dessa, en som använder LHM olja (grön) och en som ska ha ATF olja (röd).

Häller du i fel olja förstör det tätningar och annat rätt omgående.


Mvh Tommy

Använde LHM olja, köpt från möller, det är ju speciellt till VAG bilar?

Speciellt och speciellt, citroen använder ju samma olja, kanske någon liten skillnad men inte något som försämrar systemet. Köpte LHM+ på biltema förut och använt det utan problem.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
TexaL
1 september 2012 · 308 Inlägg

te_wik skrev:

TexaL skrev:

te_wik skrev:
Vilken olja använder du i servot? Finns väl iaf två olika system på dessa, en som använder LHM olja (grön) och en som ska ha ATF olja (röd).

Häller du i fel olja förstör det tätningar och annat rätt omgående.


Mvh Tommy

Använde LHM olja, köpt från möller, det är ju speciellt till VAG bilar?

Speciellt och speciellt, citroen använder ju samma olja, kanske någon liten skillnad men inte något som försämrar systemet. Köpte LHM+ på biltema förut och använt det utan problem.



Mvh Tommy

Hmm okej. Men du tror att det är servopumpen som gått eller? Ska man försöka på sig själv att byta den eller ska man låta någon som gjort det förut göra det?

Mvh Mathias! Jätte tack för svaren.

Subaru Impreza "WRX STI" (2002)
te_wik Forummoderator
1 september 2012 · 12 813 Inlägg

Att byta pump är inget märkvärdigt alls, bara skruva lös och sätta dit den nya i princip. Bara se till att inte få in skit i anslutningar osv.

Sen när du är klar kan du fylla på ny olja, vrida ratten fram och tillbaka till ändläge några gånger och fylla på olja allteftersom nivån sjunker. Helst ska du göra detta med bägge framhjulen i luften, för att minska belastningen.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
TexaL
1 september 2012 · 308 Inlägg

te_wik skrev:
Att byta pump är inget märkvärdigt alls, bara skruva lös och sätta dit den nya i princip. Bara se till att inte få in skit i anslutningar osv.

Sen när du är klar kan du fylla på ny olja, vrida ratten fram och tillbaka till ändläge några gånger och fylla på olja allteftersom nivån sjunker. Helst ska du göra detta med bägge framhjulen i luften, för att minska belastningen.


Mvh Tommy

Ok! Får beställa en och gå och köpa ett par bärs och försöka mig på detta då smile!

Jätte tack för svar! Och ang. hjullager, lätt att ta bort dem?

Mvh Mathias

Subaru Impreza "WRX STI" (2002)
te_wik Forummoderator
1 september 2012 · 12 813 Inlägg

TexaL skrev:

te_wik skrev:
Att byta pump är inget märkvärdigt alls, bara skruva lös och sätta dit den nya i princip. Bara se till att inte få in skit i anslutningar osv.

Sen när du är klar kan du fylla på ny olja, vrida ratten fram och tillbaka till ändläge några gånger och fylla på olja allteftersom nivån sjunker. Helst ska du göra detta med bägge framhjulen i luften, för att minska belastningen.


Mvh Tommy

Ok! Får beställa en och gå och köpa ett par bärs och försöka mig på detta då smile!

Jätte tack för svar! Och ang. hjullager, lätt att ta bort dem?

Mvh Mathias

Yes gör så.

Lätt och lätt, det vete fan. Kommer inte ihåg hur det ser ut på din bil, om du har spindeln och fjäderbenet delbart eller om det är en komplett enhet så du måste bort med hela fjäderbenet. Men det ser du ju om du kikar efter.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
TexaL
1 september 2012 · 308 Inlägg

te_wik skrev:

TexaL skrev:

te_wik skrev:
Att byta pump är inget märkvärdigt alls, bara skruva lös och sätta dit den nya i princip. Bara se till att inte få in skit i anslutningar osv.

Sen när du är klar kan du fylla på ny olja, vrida ratten fram och tillbaka till ändläge några gånger och fylla på olja allteftersom nivån sjunker. Helst ska du göra detta med bägge framhjulen i luften, för att minska belastningen.


Mvh Tommy

Ok! Får beställa en och gå och köpa ett par bärs och försöka mig på detta då smile!

Jätte tack för svar! Och ang. hjullager, lätt att ta bort dem?

Mvh Mathias

Yes gör så.

Lätt och lätt, det vete fan. Kommer inte ihåg hur det ser ut på din bil, om du har spindeln och fjäderbenet delbart eller om det är en komplett enhet så du måste bort med hela fjäderbenet. Men det ser du ju om du kikar efter.



Mvh Tommy

Ska göra så! Tack så hemskt mycket för hjälpen Tommy!

Uppskattar det verkligen och man får alltid så otroligt bra hjälp här på Garaget!

Mvh Mathias

Subaru Impreza "WRX STI" (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang