Fråga vad normal elförbrukning är på bil

Palander Sir
8 september 2012 · 201 Inlägg

Har en A4 -96 med Carguard s950

idag har jag felsökt lite el eftersom den drar ur batterit på bara några dagar. (Nytt batteri)

Börja med att mäta upp Ampere den drar vid avstängd motor villket var ca 250Ma..

Hitta några extramätare som trotts att dom var avstängda dorg 45Ma helatiden så koppla dom via ett trelä mm.

Efter att fixat lite små fel iallafall så Drar den nu 55 Ma i Viloläge med Larmet. kopplar jag bort larmet ligger den bara på 21 Ma villket tyder på att larmet drar ca 35 Ma bara det i viloläge ?

Enligt beskrivning ska Larmet bara dra max 13Ma  Så jag undrar lite på om 55Ma är okej eller bör den dra ännu mindre ?  Hittar inga fel i monteringen.

Har mätt upp säkring till bagage belysningen och den drar 11Ma ?   då är alla lampor borttagna ? vad kan det bero på? Annars hittar jag inget mer som kan ställa till det.

Bara säkringen till ECU som ligger på ca 10Ma också  men tror det är Klockan mm till instrumenteringen .


vad tror ni?

Audi Power ..
Audi A4 T 370hk.+
Audi A4 1,8 T "Palle" (1996)
Drönirettab
8 september 2012 · 21 761 Inlägg

Om säkringen till bagagebelysningen bara går till själva lamporna så borde det inte dra någon ström alls ifall du plockar bort lamporna, så tycker jag iaf. Säkringen till ECU kan antagligen gå till exempelvis klocka, det tror jag också. Att larmet drar nästan 3 ggr så hög viloström jämfört med specen verkar skumt, så ska det inte vara.

Vill påpeka lite i förbigående att milliampere förkortas mA, inte Ma. Ingen kritik dock. smile

Palander Sir
9 september 2012 · 201 Inlägg

alright tack,, smile mA  stämmer det ja..

Jo Jag tycker också det är lite skummt.   Dom har satt +12 till larmet från ett relä som får 12V matning från batterit.. men det låter som om något relä klickar på varje gång jag lägger på + kablen till larmet. har larmet ett eget relä? Eller är det själva Larmboxen som har något inbyggt relä kanske. ?


Ang bagage lamporna så får jag felsöka vidare då? Hitta på ett forum att det är lite fler saker där som går till den säkringen..  38 / Luggage compartment light, central locking system

Så Centrallåset kan ju vara lite intressant då kanske då både larm och bagage är kopplat till centrallås.

Jag mätte upp att när jag öppnar dörrarna så går den upp ca 150mA i 30sek för att sedan gå ner i viloläge igen.

1 dörr verkar lite tveksam dock då den reagerar väldigt segt .. ibland får den öppnas helt innan den ger utslag på Multimetern ..   

Vad tror du om detta .. ? var bör jag börja mäta för att se om dörrarna drar ström?  sitter ju rätta mycket elskit där brrr.

Senast redigerat av Palander (9 september 2012)

Audi Power ..
Audi A4 T 370hk.+
Audi A4 1,8 T "Palle" (1996)
Drönirettab
9 september 2012 · 21 761 Inlägg

När du mätte upp 55 mA med larmet inkopplat, hade du låst bilen och väntat tex 20-30 minuter då innan du mätte?

Enligt vad jag förstår så kan larmet dra en del extra ström när man just har låst bilen och efter ett tag går det ner i viloläge. smile

Palander Sir
9 september 2012 · 201 Inlägg

den var inte larmad och låst men bilen gick i viloläge efterdörrarna var stängda efter ca 30 sek... larmet verka gå i viloläge efter 1min...    hade som sagt inte låst bilen men

Audi Power ..
Audi A4 T 370hk.+
Audi A4 1,8 T "Palle" (1996)
Palander Sir
11 september 2012 · 201 Inlägg

Idag testa jag låsa dörrar och vänta 30 min.. Då ligger den på mellan 40 till 50 mA ..

Mätte upp centarallåset och kom fram till att låsmotorn i förardörren drar 12mA.

är det bara att byta ut hela skiten eller går det att laga ? kan tänka mig att det är dyrt att byta motor?

Senast redigerat av Palander (11 september 2012)

Audi Power ..
Audi A4 T 370hk.+
Audi A4 1,8 T "Palle" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang