Volvo 744 1988 renoveras o ska bli som ny igen.

Renovering av en gammal 740, allt ska ses igenom. Första renoveringen jag gör på en bil
  • 722 Följare
  • 3 307 027 Visningar
  • Uppdaterades senast 9 januari 2021
Toxicity
1 september 2014 · 33 Inlägg

Henkix skrev:
ja en liten text update bara.

smart som man är så la jag ecc enheten på bagageluckan igår för ja hade händerna fulla o behöva bära iväg lite bröte. sen glömde jag bort enheten. kom på det först när jag såg i backspegeln hur något bakom bilen gick i tusen bitar xD så en sväng förbi skroten blev det idag o hämta en ny enhet som jag nu provkört o så o den funkar fint. enda som inte funkade va lamporna i bakgrundsbelysningen så det ska jag köpa nya! smile

Provade även o läsa felkoder från enheten vilket jag lyckades med, najs! big_smile fick felkod 1.6.1 då sol-sensorn låg i mörker wink

mvh

Jadu, det är inte alltid lätt det där! Tur att du hittade en ny så snabbt dock big_smile

Ta gärna en titt på mitt Volvo 940 LTT projekt :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=286697
Volvo 740 GL "No Big Deal" (1988)
UniCross
2 september 2014 · 488 Inlägg

De skulle inte sitta fel med lite guider efter du monterat allt i din bil så att en annan också kan göra det! hade ju inte varit fel med ac i min 745 å jag antar att jag också har lh 2.2 för jag har hallgivare och ingen felkodsläsare å bröte big_smile även farthållare skulle jag vilja montera smile

Volkswagen Golf MK2 GTI "Skumpen" (1987)
BMW 318 Cab "Glassbilen" (1996)
BMW X5 M50D "BOSS" (2014)
Henkix
5 september 2014 · 6 737 Inlägg

Toxicity skrev:

Henkix skrev:
ja en liten text update bara.

smart som man är så la jag ecc enheten på bagageluckan igår för ja hade händerna fulla o behöva bära iväg lite bröte. sen glömde jag bort enheten. kom på det först när jag såg i backspegeln hur något bakom bilen gick i tusen bitar xD så en sväng förbi skroten blev det idag o hämta en ny enhet som jag nu provkört o så o den funkar fint. enda som inte funkade va lamporna i bakgrundsbelysningen så det ska jag köpa nya! smile

Provade även o läsa felkoder från enheten vilket jag lyckades med, najs! big_smile fick felkod 1.6.1 då sol-sensorn låg i mörker wink

mvh

Jadu, det är inte alltid lätt det där! Tur att du hittade en ny så snabbt dock big_smile

hehe inte första gången. hade sönder en kompis mätarhus på samma vis, hoppsan då! big_smile
javisst på skroten finns det grejer wink

UniCross skrev:
De skulle inte sitta fel med lite guider efter du monterat allt i din bil så att en annan också kan göra det! hade ju inte varit fel med ac i min 745 å jag antar att jag också har lh 2.2 för jag har hallgivare och ingen felkodsläsare å bröte big_smile även farthållare skulle jag vilja montera smile

försöker skriva så mycket ja kan tongue men det är svårt o förklara allt, men man bör iaf ha volvos verkstads-bok med elscheman på det man ska koppla in, då blir det genast mycket lättare. sen letar man upp en donatorbil o plockar från, följer alla kablar som ha med grejerna o göra samt märker upp dem så man vet vart dom ska sitta tills alla kablar är ute wink

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Henkix
5 september 2014 · 6 737 Inlägg

min katt börjar ge sej. plötsligt kan bilen bli seg o avgasljudet blir väldigt tyst samtidigt som ett vibrerande metalliskt ljud hörs från katten. på min bil måste katten sitta där men behöver inte fungera.
så ja tänkte rensa skiten, det jag mest funderar på är hur blir motorns gång efter detta, tänkte mest bara så den inte blir slöare pga jag rensat katten. enligt en vän så kan det uppstå ett mottryck som gör att motorn blir slöare?

mvh

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
einar-
6 september 2014 · 326 Inlägg

Hade rensad katt + kortad ljuddämpare och sidepipe på min 745a och den blev inte slöare. Dock baktände den som fan när man växlade tongue

Bytte från rensad kat + 2,5 - 3" system med simonsdämpare på min 740 GLT 16v till org med hel kat och den märktes det inte heller någon skillnad på förutom att den blev så pass tyst att den gick att åka längre sträckor med smile

Extrazz En 5a är Livet.
6 september 2014 · 2 005 Inlägg

Turbomotorer kräver i princip inget mottryck alls. Med lite böjar på avgassystemet och någon dämpare så är det löst.

En sugmotor är känsligare. Det går att köra utan något alls om man vill. Dock så ska man ha ett riktigt avgassystem med ett par dämpare och några böjar för att uppnå lite mottryck. Inte allt för stort avgashäller för den delen.

en frisk katt hindrar inte effekten nämnvärt så de som rensar katten för att vinna effekt är samma personer som tror att kompressorn till ac systemet stjäl kraft när det inte används och bara frihjular med.

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
volvo-93
6 september 2014 · 625 Inlägg

Inga problem med rensad katt, dock så har jag en racekatt 100 cells men det är nog samma sak. Bilen blir piggare ska du veta wink När jag bytte till ett 2,5" sportsystem racekatt och extraktor blev min bil mycket piggare, den börjar dra på 2000 varv och hela vägen till varvstoppet men går skit om jag kör med v kam.

Senast redigerat av volvo-93 (6 september 2014)

_Kling_
6 september 2014 · 28 Inlägg

Började att gå igenom första 30 sidorna, hoppade sedan mot sista sidan och gick igenom de 30 sista, skulle ju bara läsa lite till morgonkaffet.. Hoppade sedan till sida 200, och vips så var jag på sida 230igen. Hoppade till 150, och så var jag på 200, hoppade till 100, och nu sitter jag här med endast ett fåtal sidor kvar. Vilket arbete du gör, all repsekt till dig, ditt arbete och tålamod! Måste skaffa mig en 740 igen och skruva lite på efter denna inspiration, stort upp till dig!

Henkix
8 september 2014 · 6 737 Inlägg

einar- skrev:
Hade rensad katt + kortad ljuddämpare och sidepipe på min 745a och den blev inte slöare. Dock baktände den som fan när man växlade tongue

Bytte från rensad kat + 2,5 - 3" system med simonsdämpare på min 740 GLT 16v till org med hel kat och den märktes det inte heller någon skillnad på förutom att den blev så pass tyst att den gick att åka längre sträckor med smile

hehehe big_smile
tackar för svaret! smile

Extrazz skrev:
Turbomotorer kräver i princip inget mottryck alls. Med lite böjar på avgassystemet och någon dämpare så är det löst.

En sugmotor är känsligare. Det går att köra utan något alls om man vill. Dock så ska man ha ett riktigt avgassystem med ett par dämpare och några böjar för att uppnå lite mottryck. Inte allt för stort avgashäller för den delen.

en frisk katt hindrar inte effekten nämnvärt så de som rensar katten för att vinna effekt är samma personer som tror att kompressorn till ac systemet stjäl kraft när det inte används och bara frihjular med.

aha, okej där ser man tongue
tackar ;D

volvo-93 skrev:
Inga problem med rensad katt, dock så har jag en racekatt 100 cells men det är nog samma sak. Bilen blir piggare ska du veta wink När jag bytte till ett 2,5" sportsystem racekatt och extraktor blev min bil mycket piggare, den börjar dra på 2000 varv och hela vägen till varvstoppet men går skit om jag kör med v kam.

nämen? du har la M kam? är de inte vid 2000 m kammen tar slut? wink
Lustigt min går så fint med v kam tongue

_Kling_ skrev:
Började att gå igenom första 30 sidorna, hoppade sedan mot sista sidan och gick igenom de 30 sista, skulle ju bara läsa lite till morgonkaffet.. Hoppade sedan till sida 200, och vips så var jag på sida 230igen. Hoppade till 150, och så var jag på 200, hoppade till 100, och nu sitter jag här med endast ett fåtal sidor kvar. Vilket arbete du gör, all repsekt till dig, ditt arbete och tålamod! Måste skaffa mig en 740 igen och skruva lite på efter denna inspiration, stort upp till dig!

hehe lite garaget o kaffe e ju inte fel tongue
hehehehe big_smile big_smile roligt att höra ska du veta big_smile
tack så mycket nu kan jag sova gott! wink

mvh

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Henkix
8 september 2014 · 6 737 Inlägg

då var katalysatorn lagad wink eller ja... lagad o lagad vette-faan men det skramlar inte mer i den iaf wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-a7f2362566fa0a5edf585c248c3b0fce.jpg

fyfan vad mjuk den var inuti, redig grillkols-känsla att rensa den. tog ca 5 min.
hela skiten i den låg löst o så var den rätt duktigt igensatt. låg som en redig ko-skit framför själva insatsen i den eller vad man säger tongue
lite piggare blev maskineriet också tycker ja smile

mvh

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Wunderbaum-adde
8 september 2014 · 209 Inlägg

Ja många säger ju att man tjänar hk utan katt smile

Viktor-
8 september 2014 · 295 Inlägg

Wunderbaum-adde skrev:
Ja många säger ju att man tjänar hk utan katt smile

Vet i fasen om man gör det, för min katalysator var rensad när jag besiktigade min 740 sista gången innan jag sålde den och då gick den ju såklart inte igenom så jag köpte en ny katalysator och efter monteringen så kände jag inte så stor skillnad.

Senast redigerat av Viktor- (8 september 2014)

Checka in mitt lilla projekt! ;D http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=312456
▂ ▃ ▅ ▆ ▇ ▉ 100%
volvo-93
9 september 2014 · 625 Inlägg

Jag har en m kam men efter att jag monterat extraktorn började bilen gå undan. Så jag vet inte varför v kam inte fungerar för mig.

Volvo240Life Volvo Entusiast
10 september 2014 · 261 Inlägg

Om det nu är en Original Renovering, bilen ska bli i topp skick som du har skrivit så hade jag kastat denna katalysator och satt dit en ny & fin katalysator ist för en rensad, men det är bara min åsikt ! smile

Fylld framkallar den kanske en tår, när du ser den efter några år. 
Min Volvo 740 GLE
Henkix
10 september 2014 · 6 737 Inlägg

Wunderbaum-adde skrev:
Ja många säger ju att man tjänar hk utan katt smile

jaoo, eller så kanske det vart för det var lite stopp i den också kanske tongue

volvo-93 skrev:
Jag har en m kam men efter att jag monterat extraktorn började bilen gå undan. Så jag vet inte varför v kam inte fungerar för mig.

f motorer med 530 kanske inte gillar den kammen  wink

Volvo240Life skrev:
Om det nu är en Original Renovering, bilen ska bli i topp skick som du har skrivit så hade jag kastat denna katalysator och satt dit en ny & fin katalysator ist för en rensad, men det är bara min åsikt ! smile

det har jag bara gjort sålänge då jag tröttna på de där jävla skramlandet. en ny fräsch katt ska givet vis på så fort jag hittar en, eller om jag kanske tillomed köper en helt ny big_smile det får vi se wink

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Henkix
13 september 2014 · 6 737 Inlägg

jaha, tycker allt det vart lite dött på bilder från min sida, så det får vi ju ordna.
inte hänt så mycket här på sen sist men lite wink

som ni säkert minns så hade jag ihjäl ecc enheten då jag glömde den på bakluckan o sen körde iväg big_smile
Ett nytt inhandlades från en skrot smile kommer från en 944 1995
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-358bb47454ff2308497809173ccdba70.jpg

bytte alla lampor i den smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-06395f07078fde7ccd208ffcadf93223.jpg

va tydligen inte så lätt som ja trodde o hitta såna små stift lampor. mekonomen, preem, shell, biltema, autoexperten hade inte några. Men Q8 hade big_smile

ordnade en sånhär på skroten också, det måste man ju ha också smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-1c3cce4a460e672e4ae6d8c4c35e68df.jpg

gick igenom all ecc el också. kom fram till att fördröjningsrelät till kompressorn ej kommer funka i min bil då det vill ha varvsignal från bränslebox för att förstå att motorn startat.
Så därför plockade jag ett fördröjningsrelä från en 740 på skroten med lh 2.2 o använder mej av det istället, det relät får istället för databoxen signal från generatorn när bilen startat.
det enda relät behöver från ecc är en + signal när klimatanläggningen är inkopplad vilket vart samma på det andra relät. så det är ju perfekt!! big_smile big_smile
"nya" relät tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-8b78c7be02868445f7f926daa7d7e66e.jpg

och såhär ska det kopplas, relät är nr 132.
utgång 87 ska gå till tryckvakten
ingång 15 är + från ecc
85 är jord
ingång 61 är signal från generator cool
sedan ska även en kabel dras till stift 9 på tändenheten (260) efter tryckvakten
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-d0a77139be9acf5fcccfda33395a5861.jpg

ska man eftermontera ecc så ska vi ju givetvis eftermontera det i instruktionsboken med lite tejp wink
här jag jag kopierat från en 940 instruktionsbok
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-d5a6e5d6d45b7663f89295600b741b41.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-66e1a96c5f03a3e698731aa610c7a318.jpg

det enda som fattas till ecc nu är kylet i fronten, kompressor samt rör från kompressor till den där burken tryckvakten är skruvad på och elfläkt. men någon som vet? måste man ha den där kylfläkten som sitter framför "ac kylet" räcker det inte med hö-fläkten? wink

lite annat har jag fått gjort också.

nya bakaxel nästan  klar nu smile nya hjulbultar på drivaxlarna bara sen så tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-2ef9b80006f66203a24c424102f49134.jpg

börjat göra iordning mina instegslister eller va de nu heter tongue

en färdig vs orörd
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-ae52936fe823b1db9ec759b41767b7ef.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-480d26cfd8ec23f5dd1ec5c78b2c2522.jpg

o där vart båda klara wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182654/182654-578e16a3a8cc817ddcb591892575186d.jpg

dem två sista tar vi imön wink kanske tongue

mvh

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Extrazz En 5a är Livet.
13 september 2014 · 2 005 Inlägg

Riktigt snyggt!

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
einar-
14 september 2014 · 326 Inlägg

Elfläkten gör nytta, har du AC igång så dels kyler den dåligt stillastående på tomgång och dels utvecklar kondensorn framför kylaren ganska mycket värme så risken är att motorn kommer koka när det är varmt ute.

Antingen sätter du dit en original eller biltemaliknande fläkt framför kylaren som original eller så plockar du en 940/850 elfläkt med tillhörande relä och monterar i fläktkåpan.

Jag tog fläktkåpan från en 740 turbo som är kortare och gjorde egna fästclips jag skruvade fast med självborrande plåtskruv. Ser ut som originalmonterat och funkar riktigt bra smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145339/145339-4c4e2ab3536b74efa2b3880b3e2421f8.jpg
finns fler bilder i mitt album "miss 16 valve"

Sen har du ju två hastigheter på den fläkten. Högfart kopplar man till givaren i kylaren och lågfarten går att koppla på signalen för magnetkopplingen på AC-kompressorn så går fläkten när ACn är igång.
Men nu ska ju du i med ECC så det kanske finns en färdig utgång för fläkten? Fläktreläet är ju lite speciellt och kräver att man jordar signalkablarna för att reläspolen ska dra men det räknar du säkert ut wink

Henkix
14 september 2014 · 6 737 Inlägg

Extrazz skrev:
Riktigt snyggt!

tackar big_smile javisst tänk va lite puts kan göra wink

einar- skrev:
Elfläkten gör nytta, har du AC igång så dels kyler den dåligt stillastående på tomgång och dels utvecklar kondensorn framför kylaren ganska mycket värme så risken är att motorn kommer koka när det är varmt ute.

Antingen sätter du dit en original eller biltemaliknande fläkt framför kylaren som original eller så plockar du en 940/850 elfläkt med tillhörande relä och monterar i fläktkåpan.

Jag tog fläktkåpan från en 740 turbo som är kortare och gjorde egna fästclips jag skruvade fast med självborrande plåtskruv. Ser ut som originalmonterat och funkar riktigt bra smile
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 2421f8.jpg
finns fler bilder i mitt album "miss 16 valve"

Sen har du ju två hastigheter på den fläkten. Högfart kopplar man till givaren i kylaren och lågfarten går att koppla på signalen för magnetkopplingen på AC-kompressorn så går fläkten när ACn är igång.
Men nu ska ju du i med ECC så det kanske finns en färdig utgång för fläkten? Fläktreläet är ju lite speciellt och kräver att man jordar signalkablarna för att reläspolen ska dra men det räknar du säkert ut wink

Ja det såg himla snyggt ut smile
men jag skrev fel fläkt. menar kondensorfläken tongue den måste man ha också va?
Få isåfall ta o plocka den fläkten från samma bil jag tog ecc på, finns kablar o hela alltet från ecc till den där kondensorfläkten.  tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
einar-
14 september 2014 · 326 Inlägg

Ska du ha kvar höfläkten måste du ha kondensorfläkten också annars kommer den koka. Sätter du riktig elfläkt med lite drag i (kondensorfläkten är lite i klenaste laget jämfört mot stora tvåfartsfläkten) så går det att skippa kondensorfläkten.

Min turbo går kondensorfläkten nästan hela tiden på när den står på tomgång med AC och går nästan aldrig utan AC och den fläkten är enbart termostatkontrollerad roll

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang