Henkix
25 juli 2016
· 6 737 Inlägg
Nu ska vi ha update här
Som jag skrev för 3 veckor sedan råkade jag köra emot muren på infarten när jag skulle köra upp bilen till glasmästeriet för en ny bakruta. Nu är detta äntligen åtgärdat så nu kommer lite bilder på allt extra arbete som blev o bilder på allt annat jag hunnit med under tiden
Bilen skulle vara på glasmästeriet en måndag för 3 veckor sen, helgen innan denna måndag jobbade jag så mycket jag kunde med bilen för att få den relativt komplett.
satte dit den sprillans nya kåpan i spoilern
kåpan för bogserings-öglan monterad
dock hade jag ju inget som höll fast den ifall den skulle lossna
så jag gjorde en egen lösning
lödde ihop ett par kablar
bytte dimljus-insatserna. nya och gamla
sådär ja, blev ju fiiiiiint
nån som kanske kan svara på varför däcket tar emot i detta staget för?! vänster fram.
inget man märker när man kör eller så men det nöter ju bort färgen på staget
monterade dit huvlåsen och grejer
fick sätta lite mjuk tejp på skiftnyckeln när jag drog åt huvlåsen för att inte förstöra lacken på dom
skulle givetvis vara skit-väder på måndagen så satte i rutorna på framdörrarna tillfälligt
nitade dit den nya listen på torpedplåten
sprayade lite tunnflytande rostskydd precis bakom listen så det inte rostar där
satte ditt ett nytt gångjärn till tankluckan. förbannade jävla profesional-parts sweden SKRÄP!!!! har alltid problem med deras skit saker, men efter mycket bök och svordomar satt skiten där
hämtade lite bensin o tankade henne
så ja nu slipper man köra på ångorna
sen så skulle jag till glasmästeriet, och det var då jag körde emot med bakdörren
hela nederkanten på dörren flyttade sej o pekade utåt eller hur man ska säga, syns inte så bra på bild
påväg med bilen kändes oerhört roligt o köra den lite igen
hemma igen så tvättade jag lite grejer
funderade en hel del på hur jag skulle göra med dörren. jag har ju spacklat på den precis i området jag körde emot, knäppte som faan i dörren efter jag kört emot. skulle tro det blitt en hel del spänningar i spacklet för man såg hur lacken runt om skadan sprack iväg. skulle jag fixa dörren igen så hade jag nog vart tvungen att slipa ned allt spackel o skit ner till plåten o lägga på nytt spackel för att det skulle bli bra. och det kände jag inte för att göra.
så jag gick en sväng till skroten o hitta denna 745a som jag plocka en ny dörr från
hemma igen med nya dörren
blev lite sugen på att polera. så provade att polera den matte blå lacken lite
se så fint det blev
lite senare på eftermiddagen ringde dom från glasmästeriet o sa att bilen var klar.
så jag gick upp dit, och där utanför stod hon o väntade
hemma igen.
nya rutan
en volvo original ruta till o med
pappa blästrade krockdämparna åt mej på jobbet. han var lite stressad så det blev la lite halvslarvigt blästrat men det får duga
ska egentligen sitta en bult här bak på krockdämparen men den gick sönder så jag nitade dit nån hylsa med gänga i istället
målade
blästrade o lackade "pinnarna" mellan rutorna på bakdörrarna
grundade
och lackade
sen så sprutade jag linolja i trösklarna och dem bakre balkarna som jag spolade rent tidigare i tråden
och då lärde jag mej en sak. man ska nog vara ute när man gör det, jag gjorde det i garaget o fick lacken täckt av ett tunt lager oljedimma så jag fick baka ut bilen o tvätta av den
sen så började jag med den nya dörren, precis som dem anda dörrarna tidigare i tråden så fans det en del rost på denna också längst ned.
så jag bockade till lite plåtar på jobbet
tömde dörren på allt
lite rost
andra sidan
kapat ur
blästra
och måla med svets-primer
sen skulle jag börja svetsa, men såg ju inte ett enda skit med denna svetshjälmen xD
fick åka o köpa en ny
sen så svetsade jag dit det, blev att punkta dit dem nya plåtarna, sist helsvetsa jag och då slog det sej som faaan, nu slog det sej inte alls lika mycket
på andra sidan gjorde jag en mall innan jag började kapa för att veta hur kanten ska gå sen
sen börja jag kapa
nya plåtbiten
tryckte den på plats
och så ritade jag av den
så ja, och nu kapade jag upp där jag ritat
nu passar den nya biten perfekt
blästra rent
måla primer
svetsa baksidan
sen lade jag dit mallen jag gjorde tidigare
och ritade av
sen så kapade jag där o slipade svetsarna jämna
sen var det dags för lite grund
och så var det dags att kitta, provade att lägga maskeringstejp vid plåtarna som ska kittas för att få en snygg kittning
sådär ja, blev ju fint
sen så blev det spackla.
när spacklingen kändes bra så dimmrade jag ett tunt laget mattsvart på spackelarbetet
sen så slipade jag med fint papper på klossen. blev inget svart kvar så det var jämt
började matta ner dörren
orkade inte matta ner där dörrsidan ska vara så maskerade istället där, så har jag ju ett minne också av den första lacken
sen hängde jag upp dörren och började torka av den då jag kände en liten bula.
så då fick det bli lite mera spackeljobb
klart!
dags för grund
och sen slipgrund
sen fick den stå ute o härda i solen några dagar
färdigslipad och redo för lack
blanda blanda
så ja
när jag blåste på sista lagret kom det ju dock en dum jävla liten fluga o flög rätt in i lack strålen o följde med in i lacken
bort med den gamla skiten!
och upp med den nya
då var det klart med dörren!
nu fortsätter jag med annat.
sprayade i hålrumsvax i hålen på krock-dämparna där jag inte kom åt o måla
o så monterade jag dom
dålig bild men monterade på det nya plasthöljet till stötfångarn
...med den nya balken
monterat o klart
gjorde rent skruvarna till draget
och monterade upp det
tömde en burk rostskydd på det så håller det sej fräscht
monterade huv-isoleringen
lackade snowcapen elr hur det nu stavas
monterad igen
byggde mej ett fint lackställ
som ska användas nu när jag ska lacka dessa saker
blanda lite färg igen
lackat
fick stå o dammtorka i garaget sen fick det stå ute i solen
monterade dit tankluckan
rent o fräscht
och så avslutar jag med denna bilden. Dubbla antenner monterat
så ja! äntligen klart, 118 bilder och 2 timmar senare. nu ska jag äntligen sova!
mvh
Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.