Får man mer effekt ?

unibet
17 september 2012 ·

Hej.
Får man mer effekt om man enbart monterar större spridare/lmm och chip på en turbobil?
Eller måste man byta turbon också?

Havretigern
17 september 2012 · 145 Inlägg

ja?

Andyy90 Boosted engines are an addictive sickness
17 september 2012 · 1 163 Inlägg

det beror ju på vad det är för bil och man behöver uppgradera det som stoppar först (Inte klarar mer effekt) I vissa fall är det spridarna/lmm och i vissa fall turbon eller andra saker.. är som sagt olika från bil till bil.. smile

~Andy~
unibet
17 september 2012 ·

ok, tack för vettigt svar Andyy90.
Inte för att jag har någon bil men säg några vanliga bilar Saab 9000 2,3t och en 940turbo tex ?

Janneutanb
18 september 2012 · 7 272 Inlägg

Man monterar det som chippet är avsett för,  punkt slut.

Andyy90 Boosted engines are an addictive sickness
18 september 2012 · 1 163 Inlägg

unibet skrev:
ok, tack för vettigt svar Andyy90.
Inte för att jag har någon bil men säg några vanliga bilar Saab 9000 2,3t och en 940turbo tex ?

Det beror ju helt på hur mycket effekt du vill ha ut.. men ett chip är en bra början sedan får man bygga sig uppåt smile

~Andy~
unibet
18 september 2012 ·

Ok tack för hjälpen, en sista fråga.
Hur mycket kan man "lura" original styrsystemet?
För man kan väl inte ha en egenbyggd 5" lmm som lirar bra med stora spridare tex?
Det måste väl "bottna" nånstans på en gammal Saab lr Volvo ?
Antar att chipet spelar en stor roll också då det är en budget mappning ?

caromania Forummoderator
18 september 2012 · 9 296 Inlägg

Bilar är olika. Vissa går inte ens att chippa fast försäljarna påstår det.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
henke_99 Offroad Racing
18 september 2012 · 3 122 Inlägg

Vissa bilar går inte att chippa alls, vissa går att kräma 250hk ur (ja 250 extra) bara genom att byta programvara...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
dappe89
18 september 2012 · 172 Inlägg

henke_99 skrev:
Vissa bilar går inte att chippa alls, vissa går att kräma 250hk ur (ja 250 extra) bara genom att byta programvara...

Vilken bil är detta? Nej, jag tvivlar inte på dig. Är endast intresserad, vet bilar där man "bara" får ut 100-150hk med utbytt programvara.

Backstream
18 september 2012 · 168 Inlägg

dappe89 skrev:

henke_99 skrev:
Vissa bilar går inte att chippa alls, vissa går att kräma 250hk ur (ja 250 extra) bara genom att byta programvara...

Vilken bil är detta? Nej, jag tvivlar inte på dig. Är endast intresserad, vet bilar där man "bara" får ut 100-150hk med utbytt programvara.

Jag vart oxå lite intresserad smile

baltis
18 september 2012 · 1 948 Inlägg

Att chippa en bil är att köpa en färdig "trim-map" till styrsystemet, dvs en budget mappning. Vad man det gör/har gjort är att man ändrar på en massa parametrar, soppa mängd, tändning, turbotryck osv.

Byter du till en större lmm eller spridare så handlar det helt enkelt om ditt nya chip är medveten om detta och då utnyttjar dessa saker.

Självklart kan du få mer effekt genom att göra på detta viset, men det beror så klart även på vilken bil du gör det på. Är det på en där just spridarna och lmm "klarar mindre" än vad turbon gör, då ger det ju effekt. Men är turbon redan från början bromsklossen då kommer det inte ge dig någon effekt alls.


Jag håller även med Henke_99 om att 250hk extra inte borde vara några större problem ur vissa bilar. Men det kommer ju spika fan och säkerligen inte hålla mer än några mil smile

henke_99 Offroad Racing
19 september 2012 · 3 122 Inlägg

Backstream skrev:

dappe89 skrev:

henke_99 skrev:
Vissa bilar går inte att chippa alls, vissa går att kräma 250hk ur (ja 250 extra) bara genom att byta programvara...

Vilken bil är detta? Nej, jag tvivlar inte på dig. Är endast intresserad, vet bilar där man "bara" får ut 100-150hk med utbytt programvara.

Jag vart oxå lite intresserad smile

Brorsans cheva pickis med duramax diesel. 300 hk original men går att få upp till 550 med chip. Det tråkiga är att lådan bara klarar runt 400 hk utan att förstärkas...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
phille18
20 september 2012 · 179 Inlägg

unibet skrev:
Hej.
Får man mer effekt om man enbart monterar större spridare/lmm och chip på en turbobil?
Eller måste man byta turbon också?

Nej men om grejerna är anpassade för just din setup i motorn så kan du höja laddtrycket mer vilket i sin tur kommer ge mer effekt.

På exempelvis en 940 turbo så behöver du större turbo för att nyttja större spridare och LMM. En större begagnad turbo behöver inte kosta mer än runt 1500-3000:-

På en del modernare bilar styrs även laddtrycket av vissa chip vilket gör att effekthöjningen blir större samt det finns en del strypningar för avgaskrav och massa annat jag inte är speciellt insatt i.

Senast redigerat av phille18 (20 september 2012)

Kör bara bakhjulsdrivet, annat är inte lönt!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang