E36 328 startar inte, men påväg att starta med startgas. *PROBLEMET LÖST* *UPDATE MED NY FILM*

Ahlen93
1 oktober 2012 · 186 Inlägg

Hej, har kanske hittat felet men är inte säker.
Tänkte att får väl kika lite på bilen idag, så bestämde mig för att ta ur alla stift och kolla, det är lite motorolja i varje tändstifts brunn och på stiften?! Sedan är de torkad olja runt hela ventilkåpan ser de ut som fast den är torkad men den är ju längesen jag hade igång bilen. Det måste ju vara ventilkåpspackning som har gett upp?
Skulle bilen kunna bli sådan här då?
Det verkar ju ganska logiskt?
Har aldrig riktigt trott på de där me givarfel men vem vet de kanske de är, men då brukar bilen alltid starta, dom brukar ju bara bli slöa, dricka mycket soppa eller vara trögstartade då.
Jag har alltid trott på ett mekaniskt fel, vad tror ni kan de vara ventilkåpspacknigen?

Ska prova stålborsta och torka stiften och se om den startar borde väll gå att se så eller? 
Fast det kanske inte funkar eftersom det kanske är stiften som har gått sönder av all olja redan?
Det är lite olja i tändspolarna med.

Vad tror ni?

robert___j
1 oktober 2012 · 449 Inlägg

men då hade den inte startat på startgas heller... har du kollat katten???

Full Fart Spar Tid!!!
Volvo 965 (1995)
Ahlen93
1 oktober 2012 · 186 Inlägg

Ne men, katten är de nog garaterat inte, jo men alltså jag menar att dom är så dåliga stiften så dom endast tänder på startgas som är så lättantändligt krävs ju inte mycket gnista för de.
Jag tror helt klart att det har med de och göra, ligger ju en liten pöl olja i varje tändstiftsbrunn.
Jag ska nog prova byta stift och ventilkåpspackning inom en snar framtid ganska säker på att felet ligger där nu efter jag såg de här.

Ahlen93
3 oktober 2012 · 186 Inlägg

Så nu har jag beställt en ventilkåpspackning av mekonomen som kommer imorgon, men behöver ju byta stift, sitter ju oljiga biltema stift i hehe.
Någon som har tips på någon bra sida i Sverige med bra pris på stift?

Ahlen93
4 oktober 2012 · 186 Inlägg

Så nu har jag hämtat min nya ventilkåpspacknig, så om jag hinner blir det till att byta den i helgen. Köpte även nya Bosch stift, sitter ju oljiga biltema stift och de är där jag tror felet sitter.
Så vi hoppas på de bästa med rengjorda tändspolar och brunnar från olja, nybytt packning och nya stift!

robert___j
4 oktober 2012 · 449 Inlägg

Ahlen93 skrev:
Så nu har jag hämtat min nya ventilkåpspacknig, så om jag hinner blir det till att byta den i helgen. Köpte även nya Bosch stift, sitter ju oljiga biltema stift och de är där jag tror felet sitter.
Så vi hoppas på de bästa med rengjorda tändspolar och brunnar från olja, nybytt packning och nya stift!

ja vi hoppas på det bästa

Full Fart Spar Tid!!!
Volvo 965 (1995)
KinazzZ
4 oktober 2012 · 235 Inlägg

har du bytt till b25 insug innan detta hände?

Riktiga tyska bilar driver på bakhjulena!
Audi A4 TDI (2008)
Ahlen93
4 oktober 2012 · 186 Inlägg

Robert___j: Japp!
KinazzZ: Nej de har jag inte.

Ahlen93
9 oktober 2012 · 186 Inlägg

Hej nu har jag bytt ventilkåpspackning och stift. Den startar fortfarande inte men tänder lite mer. Tror att den blivit sur nu och ska försöka starta den på startgas och hålla igång den imorgon. Jag såg att när jag tog bort kontakten vid obd uttaget till alla tändspolar när jag skulle byta ventilkåpspackningen, att det var väldigt oxiderat vid stiften. Dom var verkligen gröna så prova spruta lite 5-56 på stiften och efter det ville den tända mer, men detta var efter jag nött länge på starten så den kan ju ha gått sur innan. Men imorgon ska jag göra rent stiften noggrant och även titta på kontakten till tändspolarna för den har varit tejpad ända sedan jag köpte den, kanske kan vara så att en kabel hoppat ur?
Den kontakten styr ju allt som har med tändning att göra så, går de inte göra rent den så att den startar ska jag försöka hitta en komplett med alla spolar på skroten och prova byta, det kan inte kosta många kronor.

Ska testa lite mer saker imorgon, skriver här då hur de gick.

Ahlen93
10 oktober 2012 · 186 Inlägg

Den beter sig precis som innan jag bytte tändstift.
Har haft ute styrboxen och kikat, alla lödningar och de såg bra ut precis som när jag tittade i sommras så den funkar nog som den ska.
För att ni ska ha lättare att förstå hur den beter sig så spelade jag in en film idag på hur den beter sig med startgas och utan när man försöker starta den.
Kanske lite fel rubrik kom jag på, att den startar på startgas för de gör den ju inte, den bara är på väg mer hehe.
Här har ni filmen: http://www.youtube.com/watch?v=Rknkoqde … ature=plcp

Kvalitén är väl inte bäst men hoppas de går bra ändå.

Hoppas att någon kanske får lättare att säga vad det är eller varit med om något liknande.

Senast redigerat av Ahlen93 (10 oktober 2012)

Ahlen93
11 oktober 2012 · 186 Inlägg

Ingen som har någon aning ändå?

Alex-s Bakhjulskrafs
11 oktober 2012 · 1 479 Inlägg

hur ligger det till med vevaxelgivare och kamaxelgivare?

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
Iam2fast4U
11 oktober 2012 · 1 534 Inlägg

Alex-s skrev:
hur ligger det till med vevaxelgivare och kamaxelgivare?

exakt min tanke efter och ha läst igenom tråden!

BMW E34 "538" (1990)
KinazzZ
11 oktober 2012 · 235 Inlägg

ja hade kass kamaxelgivare på en 320 e36 en gång i tiden. Trögstartad i typ 20 sek men hoppa alltid igång. Skulle nog tippa vevaxelgivare också i nuläget.

Riktiga tyska bilar driver på bakhjulena!
Audi A4 TDI (2008)
Ahlen93
14 oktober 2012 · 186 Inlägg

Jag trodde kamaxelgivaren var trasig tidigare på denna bil när jag hade ett fel på den, då dog den när man motorbromsa och koppla, var slö, och var ganska trögstartad så jag köpte en givare från schmiedmann och den var defekt för den gick likadant i en dag och sen pajja den efter 1 dag då dog den i farten, varvräknaren hoppa mellan 1-6tusen så kamaxelgivaren var inte felet då. Utan felet var vevaxelgivare och de körde jag med i 6månader innan jag hittade felet, när jag bytte givare så satt den gamla fast så hårt så jag fick med våld ta bort den, då gick kabeln av och då provade jag starta bilen, då starta den precis som den gjorde med den i så varken kam eller vev givare är nog inte felet. Inte vevgivare för då hade den ju gått att köra utan problem eftersom jag gjorde det i 6månader.
Men jag har en kamgivare från skroten hemma, man kan ju testa byta den i och försig.

De ni syftar på är att endel bilar om vevgivaren är trasig så finns det ingen gnista, men det finns.

Batta
14 oktober 2012 · 1 353 Inlägg

jag tror nog du ska testa byta bränslepumpen ändå!
finns för 499:- på biltema och skitenkelt att byta!

There's no replacement for displacement
BMW 528iAT (1998)
freddy_82 Truckreparatör
15 oktober 2012 · 221 Inlägg

kan du hålla i gång bilen med startgasen? alltså du låter någon stå och spruta startgas medans du drar på starten. och gasar lite ?   Kankse så du gör redan?

Jag tror på bensinpumpen.även om den snurrar så betyder inte det att den levererar de trycks om behövs. Du får inte heller svar på detta genom att köra spridarna i "tomme". antigen så mäter du trycket. eller testar att byta pumpen.

om du mäter trycket kolla vad du har innan du börjar dra på starten och sen vad du har för tryck undertiden du maler på starten.

Saab 9-3ss (2003)
BMW Z4 (2004)
Ahlen93
15 oktober 2012 · 186 Inlägg

Freddy_82: DEt är så jag gör just nu ja. Men menar du att spridarna kan öppna och duscha som dom gjorde när jag tog av spridarbryggan fast det inte är rätt tryck?
Jag tror ju också på bränslepumpen.
Hade det varit någon givare hade ju bilen antagligen startat, kan inte tänka mig att en givare skulle kunan ställa till de så här.

Funkar biltemas pump bra då, eller är de bättre att köpa en från mekonomen eller skroten?

freddy_82 Truckreparatör
15 oktober 2012 · 221 Inlägg

Hej
ja spridarna öppnar även om trycket lågt. Och det kan vara svårt att se på duchen om trycket är lågt.

Men bilen borde gå längre på startgasen om du har en person som står och sprutar in vid starten. man kan spruta för mycket oxå. men så fort bilen tänder till så ska personen spruta in lite till o.s.v på så sätt borde det gå att hålla igång bilen längre.

Alternativet är att köpa en bränsletrycksmätare på biltema kostar 80.-  innan du lägger ut en massa på ny pump.


har du kollat om det ligger några felkoder i bilen ???

Saab 9-3ss (2003)
BMW Z4 (2004)
328E36CAB
15 oktober 2012 · 92 Inlägg

Du har inte haft det lätt med den bilen hmm
Förhoppningsvis löser du detta också så kommer du vara expert på å mecka e36 så småningom!

Suzuki Vitara X-90 "Minimonstertruck" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang