Noxxer
12 november 2012
· 1 482 Inlägg
Vevaxelgivare:
Räknar kuggar på triggerskivan. Denna givare skickar tändsignaler till DME enheten, dvs vilken cylinder som står i tändläge. Motorboxen uppfattar och skickar ut ström till tändspole/spolar och motorn tänder.
Blir vevaxelgivaren dålig kan flera sympton uppstå bla: Dålig gång, svårstartad, missar på tomgång och tvekar vid belastning m.m
Går Vevaxelgivaren sönder totalt så kommer motorn inte tända alls.
Mycket sällan att vevaxelgivaren dör utan förvarning.
Vanliga varningar är: Trögstartad, motorstopp och att den sedan hoppar igång igen.
Det går oftast att mäta upp om den är trasig eller dålig. Det finns 3stift på kontakten från givaren. På 2st av dessa stift skall du få ett utslag på ca 600-1000ohm.
Värt att notera är att man även bör kolla triggerskivan. Finns enstaka fall då denna skiva lossnat alternativt så har den snurrat ( bultar gått av och styrpinne böjd ). Då blir det skit av allt.
Kamaxelgivare:
Känner av kamaxelns position och ger signaler till styrboxen vilken cylinder som kommer i tändläge.
Denna givare ser till att insprutningen körs i sekventionellt läge, dvs att spridarna öppnar individuellt.
Går kamaxelgivaren sönder så kommer motorn köra i BATCH mode, dvs öppna samtliga spridare samtidigt och motorn går lite sämre.
Går kamaxelgivaren sönder så skall således motorn fortfarande fungera okej men med en högre bränsleförbrukning.
Min 540 E34 betedde sig EXAKT som på filmen när vevaxelgivaren började ge upp...
Mitt motstånd i givaren var 3 000 000ohm...
Mät först!
BLT Service
Theracords Music Label