E36 328 startar inte, men påväg att starta med startgas. *PROBLEMET LÖST* *UPDATE MED NY FILM*

Noxxer
12 november 2012 · 1 482 Inlägg

Vevaxelgivare:
Räknar kuggar på triggerskivan. Denna givare skickar tändsignaler till DME enheten, dvs vilken cylinder som står i tändläge. Motorboxen uppfattar och skickar ut ström till tändspole/spolar och motorn tänder.

Blir vevaxelgivaren dålig kan flera sympton uppstå bla: Dålig gång, svårstartad, missar på tomgång och tvekar vid belastning m.m
Går Vevaxelgivaren sönder totalt så kommer motorn inte tända alls.

Mycket sällan att vevaxelgivaren dör utan förvarning.
Vanliga varningar är: Trögstartad, motorstopp och att den sedan hoppar igång igen.

Det går oftast att mäta upp om den är trasig eller dålig. Det finns 3stift på kontakten från givaren. På 2st av dessa stift skall du få ett utslag på ca 600-1000ohm.

Värt att notera är att man även bör kolla triggerskivan. Finns enstaka fall då denna skiva lossnat alternativt så har den snurrat ( bultar gått av och styrpinne böjd ). Då blir det skit av allt.

Kamaxelgivare:
Känner av kamaxelns position och ger signaler till styrboxen vilken cylinder som kommer i tändläge.
Denna givare ser till att insprutningen körs i sekventionellt läge, dvs att spridarna öppnar individuellt.
Går kamaxelgivaren sönder så kommer motorn köra i BATCH mode, dvs öppna samtliga spridare samtidigt och motorn går lite sämre.

Går kamaxelgivaren sönder så skall således motorn fortfarande fungera okej men med en högre bränsleförbrukning.

Min 540 E34 betedde sig EXAKT som på filmen när vevaxelgivaren började ge upp...
Mitt motstånd i givaren var 3 000 000ohm...

Mät först!

BLT Service
Theracords Music Label
Marcus_89 Biltokig elektriker
12 november 2012 · 3 352 Inlägg

www.realoem.com är en bra sida för alla som undrar vad grejerna sitter på sin bmw smile

Senast redigerat av Marcus_89 (12 november 2012)

Ahlen93
17 november 2012 · 186 Inlägg

I går skruvade jag av en vevgivare från en 523 på en skrot så jag hade tänkt prova ohm mäta den gamla först sen prova byta och se vad som händer.

Ahlen93
17 november 2012 · 186 Inlägg

Idag så tänkte jag byta vevgivaren men blev inte så för de var påväg att bli mörkt och fick för mig istället att testa trycket på returen efter tryckregulatorn och tur kanske de va.
Batteriet var lite dålig laddning i men endå tillräckligt för att köra lite på starten, när jag slog på tändning så var trycket på 0psi och när jag nötte på starten var de också 0psi :S jag hade ju spridarbryggan log löst bara(hade tagit loss insuget) men de ska ju inte ha någon betydelse, testade ju på samma sätt när jag testade tryckledninge.
Och de hade kommit bränsle från spridarna när jag nötte på starten för de låg stänk av bensin på trasorna jag lade under spridarna när jag nötte på starten.
Samt när jag tog bort slangen till tryckmätaren som jag satte på returen så var de knappt blöt utav bensin:S

Vad kan felet vara då? Eller är det helt normalt?
Känns ju inte som de borde vara vevgivaren eftersom den tänder lite på startgas och lite när man bara nöter på starten?
Alltid trott att de ska vara något fel me bränslet men vet inte.

Tips tack!

Senast redigerat av Ahlen93 (17 november 2012)

Noxxer
18 november 2012 · 1 482 Inlägg

Du har mätt på returen alltså? Ja där ska det ju inte vara någon nämnvärt tryck om bilen stått stilla i flera dagar.
Pumpen går inte konstant när tändningen är på.
Bättre är om du bryggar sopparelät och kollar vad du får för tryck i returledningen.

BLT Service
Theracords Music Label
Ahlen93
18 november 2012 · 186 Inlägg

Noxxer: Ja så du menar att de borde vara helt normalt eller? Jag tror inte det är något fel på trycket för det är ju rätt tryck i trickledningen och bränslet kommer ju i rätt tändföljd från spridarna, så de blir till att prova byta vevgivare idag smile

Ahlen93
18 november 2012 · 186 Inlägg

Jag ohm mätte den givaren jag köpte från skroten idag. Jag hade ställt multimetern på 2000 och då visade värdet 739ohm alltså mellan 600-1000ohm där den skulle vara.
Då måste väl den iallafall funka som den skall?
Jag ska prova ohm mäta den som sitter på bilen imorgon så får vi se.

Ahlen93
19 november 2012 · 186 Inlägg

Så där nu har jag ohm mätt båda givarna, jag skrev på en lapp vad jag fick för olika värden på givarna så jag skriver upp de här så får ni som är duktiga på de avgör om de är något galet med någon av givarna. För jag har itne fattat än vad de där 200M,20K, mm betyder? Kan någon förklara de?
Här i allafall har ni mätvärden:
Den jag skruvade av på skroten i fredags från en 523:
200M: 01.0

20M: 0.11

200K: ca: 29.1 fick inget fast mätsvar utan den gick saktare och saktar uppåt hela tiden så den kanske låg runt 29-30.

20K: 5.24

2000:771

200: 1     . (inget utslag)


Givaren som sitter på motorn:

200M: 01.2

20M: 2.63

200K: 36.9

20K: 5.78

2000: 823

200: 1    . (inget utslag)



Som ni ser skiljer sig mätvärden särskilt på 20M?

Tacksam för hjälp!

Kanelbullen
19 november 2012 · 1 722 Inlägg

har du fått igång bilen ännu?? smile

<----- Gå o kolla på en av Sveriges finaste w123 o lägg en röst o några kommentarer
Volvo XC70 (2015)
Mercedes 200 "Bettan" (1985)
328E36CAB
20 november 2012 · 92 Inlägg

Inställningarna på multimetern anger vilket intervall du vill mäta inom.
M = Mega = x100 000
k = kilo = x1000
osv.

Lämpliga skalan i ditt fall är 2000 vilket ger värdena
Givare 1: 771 ohm
Givare 2: 823 ohm

Ingen avviker ju nämnvärt men har inte koll på vad värdena bör ligga på.

Suzuki Vitara X-90 "Minimonstertruck" (1996)
Ahlen93
20 november 2012 · 186 Inlägg

Okej men hur vet jag vilken som är den lämpliga skalan?
Tänkte prova byta vevgivaren idag och se vad som händer.

328E36CAB
20 november 2012 · 92 Inlägg

Sätt skalan på de maxvärde du kan förvänta dig. I de här fallet bör en givare ligga mellan 500-1500ohm så därför ställs multimetern in på 2000. Vet man inte vad man kan förvänta sig så testa dig fram tills du får ett rimligt värde alternativt använd dig av en multimeter med autoskala.

Suzuki Vitara X-90 "Minimonstertruck" (1996)
Ahlen93
27 november 2012 · 186 Inlägg

UPDATE: Nu har jag testat och bytt till vevaxelgivaren från skroten, tyvärr så är bilen likadan som med den andra givaren så där ligger inte felet.
Dessutom hade givaren varit helt paj hade väl den inte ens försökt tända lite på startnötning som den hela tiden gjort?
Efter att testat och kollat på det mesta så är mina ideér nästan helt slut.
Jag har iallafall kommit fram till att det till 99% är ett tändningsfel.
Jag funderar på att åka förbi skroten igen och skruva av alla tändspolar från den 523 e39 som jag tog vevaxelgivaren ifrån, de är väll typ de enda jag inte testat även om det känns väldigt långsökt att alla tändspolar skulle bli dåliga helt plötsligt.
Annars så tror jag att de kanske skulle kunna vara någon kabel som gått av eller något kontaktstycke som sitter löst (vet ej, dåliga gissningar kanske) men vad skulle annars kunna få bilen att få för svag gnista för att ens starta, för den tänder ju till på startgas och gör typ ett VROOOM sen dör igen, det tyder ju på att gnistan är för svag.

Ska höra med en jag vet är jävligt duktig på bilar och rivit med de mesta, han ska få kika på de om han har tid hjälper inte de eller om jag inte hittar lösningen snarast, så åker bilen ut på blocket, den är ju trots allt besiktigad och de finns ju M-paket och lite godsaker på den så lite värde borde väl finnas endå.


Hoppas någon har något tips smile

Senast redigerat av Ahlen93 (28 november 2012)

Ahlen93
16 december 2012 · 186 Inlägg

Sådär nu har jag skruvat av alla tändspolar från 523 på skroten och testat bytt. Dom gamla var ju helt oljiga efter den kassa ventilkåpspackningen innan jag bytte den, dessutom så är flera spruckna i gummit längst ner. Så jag bytte och provade starta med startgas och nu startar den och går lite på startgas vilket den inte gjort innan så antagligen är det de som var felet men den tar väldigt mycket tjuvluft i läget för jag måste skruva fast insuget helt och sen är de en vakumslang från tryckregulatorn jag måste sätta fast i insuget, för just nu beter den sig precis som  att den drar väldigt mycket tjuvluft. Men väldigt positivt att den faktiskt startar nu på startgas vilket den inte gjort sedan den gick sönder, för nu går det att hålla igång den lite.

Ska skruva fast insuget och sätta fast vakumslangen så ska jag testa imorgon igen och se om jag kan få igång den smile

Marcus_89 Biltokig elektriker
16 december 2012 · 3 352 Inlägg

Härligt att den tänder nu då smile Väldigt vanligt att den packningen ger sig. Hoppas att den går bra när allt är tätt smile

Ahlen93
21 december 2012 · 186 Inlägg

Har mycket roliga nyheter och efter att jag dragit åt insuget och satt fast vakumslangen från tryckregulatorn så startar bilen och går nu igen.
Men de kan vara något litet givarfel, den går varva ur men ibland så tvekar den lite när man varvar ur den. Men kanske försvinner om man drar ut och kör lite eftersom den började gå bättre och bättre ju längre den stog på tomgång, den stog i 30min ungefär.
Jag har inte varit ute och kört med den än för den står på baksidan och behöver skottas en väg fram så jag kan komma ut till vägen, hade tänkt att jag ska göra detta och ut och köra lite.

Så det stora felet var alltså tändspolarna, kanske till och med är det enda om den visar sig gå riktigt bra efter att man kört lite, annars är de nog ett väldigt litet givarfel någonstans.

Riktigt kul, så nu åker de på m50 b25 insuget till våren som jag har liggandes och sen vill jag även hitta en svart skinninredning att slänga i smile

Tackar för alla tips jag fått under tidens gång och om någon kanske har tips på vad de kan vara som gör att den tvekar lite ibland när man ska varva ur den får ni gärna skriva de( om de inte försvinner av sig själv vill säga) smile

Ahlen93
22 december 2012 · 186 Inlägg

Igår så provade jag starta den igen när den stått i två dagar och de visade sig att den inte startar utan startgas när den är kall, sen så går den ganska ojämnt på tomgången och den är svår att varva ur samt att den surar ner sig lätt, vad skulle detta kunna vara för fel? Den startar utan startgas när den kommit upp i temp!
Känns som den går för fett, håller man för luftmassemätaren lite med handen så går den bättre när den är kall?

Känns inte som något stort fel?
Så antagligen är de något givarfel någonstans som gör att bilen inte kan starta med dom gamla tändspolarna som var kassa så de var ju de stora problemet men nu vill jag lösa de andra problemet med smile

Kanske får filma en film och visa hur den beter sig?

Tips mottages tacksamt smile

Marcus_89 Biltokig elektriker
22 december 2012 · 3 352 Inlägg

Har du bytt temperaturgivaren till sprutet? En ny kostar 125kr hos schmiedmann, det dubbla hos mekonomen. Sitter under insuget längst fram.

Ahlen93
22 december 2012 · 186 Inlägg

Nej det har jag inte gjort, men har funderat på om de kan vara den så får bli till att beställa en sådan, har kamaxelgivare liggandes hemma som jag kan testa att byta, men jag tror inte de är de jag tror på något mindre givarfel.

Vad kan de vara för givare som gör att bilen går så här?

Marcus_89 Biltokig elektriker
22 december 2012 · 3 352 Inlägg

Ahlen93 skrev:
Nej det har jag inte gjort, men har funderat på om de kan vara den så får bli till att beställa en sådan, har kamaxelgivare liggandes hemma som jag kan testa att byta, men jag tror inte de är de jag tror på något mindre givarfel.

Vad kan de vara för givare som gör att bilen går så här?

Precis det jag skrev ovanför tongue Byt den, är ett vanligt fel på de här bilarna smile Den får för mkt soppa och blir segstartad, drar även för mkt.

Senast redigerat av Marcus_89 (22 december 2012)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang