Faktafrågor E39 turbobygge på m50 eller m52. Budget

Marcus_89 Biltokig elektriker
29 oktober 2012 · 3 352 Inlägg

Grejen med vanos är just att få bra bottendrag. Med en turbo på det så får du ett sjukt laddtryck på låga varv. Kör man utan vanos börjar inte turbon ladda förens uppåt 4000varv. Det blir tråkigt i längden, tro mig tongue

Tuggummimannen Taggad
29 oktober 2012 · 1 507 Inlägg

Grejen med vanos är att den ställer om nockvinkeln på insugskammen med varvtalet? Eller? Och om man då istället ställer nockvinkeln på det som vanosen ställer den på på låga varv så borde man få lika tidigt ladd? Bara att fräsa upp bulthålen lite på kamdreven så de blir ställbara smile

Mvh
/T

Senast redigerat av Tuggummimannen (29 oktober 2012)

BMW 318is Turbo "Liket" (1993)
Volvo 740 GLT 16v "Olga" (1990)
Marcus_89 Biltokig elektriker
29 oktober 2012 · 3 352 Inlägg

Det jag enkelt försöker säga är att har du en maskin med vanos och turbomatar den så får du tidigt ladd tacl vare vanosen. Mer kraft, högre avgashastighet och då klarar turbon att ladda på lika bra som vid högre varv

En maskin utan vanos vaknar först vid 3,5-4000varv. Med turbo så blir det ett jäkla ryckigt register. Inte kul, har själv kört så.

ennaveblabar
29 oktober 2012 · 47 Inlägg

här är en tråd från ppf där dom bänkar en oöppnad m50 turbo.. läs första inlägget så ser man lite skillnad på vanos vs icke vanos.. http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop … mp;t=43890

BMW e28 535 "Turbo" (1983)
BMW e28 518 (1988)
Tuggummimannen Taggad
29 oktober 2012 · 1 507 Inlägg

En oöppnad m50 har ju kaminställning för en sugmotor, därför får man sent ladd. Vet någon vad vanosen gör? "Vanos gör så man får tidigare ladd" men vet ni varför? Jo för den backar kamaxeln på låga varv. Varför skulle man inte få samma effekt om man backar kammen manuellt genom ställbart kamdrev?

Att man aldrig ska kunna säga någonting i motortekniktrådarna utan att folk vet bäst...

Om man har stor överlappningstid på insug/avgas så försvinner oförbränt bränsle ut i avgaset på låga varv, men på höga varv med en sugmotor så hinner inte det oförbrända ut utan avgasventilen hinner stänga. Detta resulterar i att cylindern får högre fyllnadsgrad på höga varv än om man inte skulle ha den långa överlappningstiden. Kör man denna kaminställning på en turbomotor får man ladd sent.

På en turbomotor vill man ha tidigt ladd och därför backar man kammarna så överlappningstiden blir så liten som möjligt. På så sätt går motorn mycket bättre och renare på lägre varv och man får därmed ett tidigare ladd. På höga varv gör det inget att man inte har överlapp eftersom övertrycket fyller cylindern så fort insugsventilen öppnar.

Är man inte så avancerad och vill hålla på med ställbara kamdrev och nockvinklar så kan man köra med originalinställning på kammarna och vanos, då backar den insugskammen själv på låga varv.

Mvh
/T

BMW 318is Turbo "Liket" (1993)
Volvo 740 GLT 16v "Olga" (1990)
ennaveblabar
29 oktober 2012 · 47 Inlägg

"En oöppnad m50 har ju kaminställning för en sugmotor, därför får man sent ladd" just därför man vill ha en med vanos.. för att laddet kommer sent annars som Marcus skrev.. Vad är så negativt med vanos att man skulle vilja ställa manuellt ist när vanosen bevisligen gör ett bra jobb? bättre att göra det enkelt för sig när man ändå inte ska bygga nån monstermotor.. tkr jag iaf!

BMW e28 518 (1988)
BMW e28 535 "Turbo" (1983)
Tuggummimannen Taggad
29 oktober 2012 · 1 507 Inlägg

Absolut! Men har man ingen vanosmotor så går det utan också smile bara man meckar lite med kaminställning. Det ända negativa jag kan tänka mig är att om man ska ladda på mycket så kan det trycka oförbränd luft/bränsleblandning på höga varv med laddtrycket då vanosen ökar överlappet på höga varv, men tror inte det ökar speciellt mycket på en originalmotor. Sen är vanosen alltid en extra sak som kan gå sönder.

Men somsagt har man vanos kan man bara köra på, har man inte vanos behöver man inte köpa en vanos för att få samma tidiga ladd smile

Mvh
/T

Volvo 740 GLT 16v "Olga" (1990)
BMW 318is Turbo "Liket" (1993)
Marcus_89 Biltokig elektriker
29 oktober 2012 · 3 352 Inlägg

Tuggummimannen skrev:
Absolut! Men har man ingen vanosmotor så går det utan också smile bara man meckar lite med kaminställning. Det ända negativa jag kan tänka mig är att om man ska ladda på mycket så kan det trycka oförbränd luft/bränsleblandning på höga varv med laddtrycket då vanosen ökar överlappet på höga varv, men tror inte det ökar speciellt mycket på en originalmotor. Sen är vanosen alltid en extra sak som kan gå sönder.

Men somsagt har man vanos kan man bara köra på, har man inte vanos behöver man inte köpa en vanos för att få samma tidiga ladd smile

Mvh
/T

Missuppfattade vad du skrev innan. Försökte inte vara nån besservisser tongue Fattade inte att du menade att backa kammen manuellt när du skrev utan vanos smile Många kör med dubbla insugskammar med, ändrar karaktären en del. Har dock själv inte provat, så kan inte svara på hur den beter sig med det. Men ppf är jävligt bra ställe att leta info på iaf smile

Senast redigerat av Marcus_89 (29 oktober 2012)

Tuggummimannen Taggad
29 oktober 2012 · 1 507 Inlägg

Marcus_89 skrev:

Tuggummimannen skrev:
Absolut! Men har man ingen vanosmotor så går det utan också smile bara man meckar lite med kaminställning. Det ända negativa jag kan tänka mig är att om man ska ladda på mycket så kan det trycka oförbränd luft/bränsleblandning på höga varv med laddtrycket då vanosen ökar överlappet på höga varv, men tror inte det ökar speciellt mycket på en originalmotor. Sen är vanosen alltid en extra sak som kan gå sönder.

Men somsagt har man vanos kan man bara köra på, har man inte vanos behöver man inte köpa en vanos för att få samma tidiga ladd smile

Mvh
/T

Missuppfattade vad du ville innan. Försökte inte vara nån besservisser tongue Fattade inte att du menade att backa kammen manuellt när du skrev utan vanos smile Många kör med dubbla insugskammar med, ändrar karaktären en del. Har dock själv inte provat, så kan inte svara på hur den beter sig med det. Men ppf är jävligt bra ställe att leta info på

Ålrajt, vet att jag är otydlig ibland tongue ja insug har ju lite högre lyft och längre duration än original avgas.

Mvh
/T

Volvo 740 GLT 16v "Olga" (1990)
BMW 318is Turbo "Liket" (1993)
Marcus_89 Biltokig elektriker
29 oktober 2012 · 3 352 Inlägg

Hade lite bråttom när man läste med tongue Bygger du turbospis? smile

blracing
29 oktober 2012 · 57 Inlägg

Med dubbla insugskamnar så flyttar man upp effektkurvan. Att ställa icke vanoskamma så de står lika som vanos för att den ska spola igång lika tidigt är bara att glömma. Då kommer man tappa mellan o högvarvsregistrey helt. Risken är även stor för att det blir sjukt höga cylindertryck

BMW 325 e30 turbo "Junior" (1989)
Tuggummimannen Taggad
29 oktober 2012 · 1 507 Inlägg

blracing skrev:
Med dubbla insugskamnar så flyttar man upp effektkurvan. Att ställa icke vanoskamma så de står lika som vanos för att den ska spola igång lika tidigt är bara att glömma. Då kommer man tappa mellan o högvarvsregistrey helt. Risken är även stor för att det blir sjukt höga cylindertryck

Hur mycket kan man tappa när du har fullt laddtryck? Ska man köra med lika låg nockvinkel som sug när man kör turbo menar du?

mvh
/T

BMW 318is Turbo "Liket" (1993)
Volvo 740 GLT 16v "Olga" (1990)
Marcus_89 Biltokig elektriker
29 oktober 2012 · 3 352 Inlägg

Tuggummimannen skrev:

blracing skrev:
Med dubbla insugskamnar så flyttar man upp effektkurvan. Att ställa icke vanoskamma så de står lika som vanos för att den ska spola igång lika tidigt är bara att glömma. Då kommer man tappa mellan o högvarvsregistrey helt. Risken är även stor för att det blir sjukt höga cylindertryck

Hur mycket kan man tappa när du har fullt laddtryck? Ska man köra med lika låg nockvinkel som sug när man kör turbo menar du?

mvh
/T

Troligtvis blir det som att vända på effektkurvan helt. Det laddar på i början men sen dalar effekten oavsett ladd. Bättre att köra med kammarna ställda som de är original och köra på. Går ju finjustera lite, men blir aldrig i närheten av en vanosmaskin med turbo. Fördelen med vanos och turbo är att man inte behöver lika stor turbo heller smile

Tuggummimannen Taggad
29 oktober 2012 · 1 507 Inlägg

Läste mig till nu att vanos tydligen kan ändra nockvinkeln upp till ca 12 grader, om detta är fallet på m50-motorerna vet jag inte, men eftersom m50/52 kammarna står i 106 i nockvinkel original (har jag för mig?) så betyder det isf att de kan backas till ca 118grader med vanos. Ställer man en kam för turbo bör man ha 112-115 grader nockvinkel, så skulle inte säga att det bara är att glömma och att den är helt död på mellan och toppen med 118, men somsagt max 115 är det rekommenderat smile

mvh
/T

BMW 318is Turbo "Liket" (1993)
Volvo 740 GLT 16v "Olga" (1990)
blracing
29 oktober 2012 · 57 Inlägg

Icke vanos har högre lyft så då tar det i ventilerna om du skulle ändra så mycket. På en turbokam vill man ha lägre än 112 för att slippa för mycket mottryck. Kolla exv enems turbokammar till m50. De snälla ligger på 108 o de vassare på 105

Senast redigerat av blracing (29 oktober 2012)

BMW 325 e30 turbo "Junior" (1989)
Tuggummimannen Taggad
30 oktober 2012 · 1 507 Inlägg

Blandar du inte ihop det lite nu? När man ställer på de för mycket så tar de i, alltså om man har får låg nockvinkel/långt överlapp.
Angående Enems kamaxlar:

Enenms katalog alla turbokammar har minst 112: http://www.rallyboutique.com/katalog/enemkammar.pdf

Folkraceshoppen har en turbokam med nockvinkel 114 och resten sugkammar med nockvinkel 108 eller lägre: http://folkraceshop.se/_prislista/Samma … maxlar.pdf

Mvh
/T

Volvo 740 GLT 16v "Olga" (1990)
BMW 318is Turbo "Liket" (1993)
Tuggummimannen Taggad
30 oktober 2012 · 1 507 Inlägg

Tycker detta har spårat fullständigt, vi håller oss inte till ämnet längre. Vi får diskutera vidare en annan gång! smile

Mvh
/T

Volvo 740 GLT 16v "Olga" (1990)
BMW 318is Turbo "Liket" (1993)
blracing
30 oktober 2012 · 57 Inlägg

Nja till bmw så är det i stort sett bara z55 turbo kammen som har 113. Den vassare m7 turbokammen har 110gr. Z02 o z20 kammarna är turbokammar och de ligger båda 108gr. Det Går inte att justera så mycket på en originalbotten tyvärr. Jag provade med dubbla insug på en 328. Det år inte att finjustera avgassidan så det är så tajt mot kolvarna. 328 och 325 vanoskolvar har inte lika djupa ventiluttag som icke vanos. Det slutade med att jag Var tvungen att göra djupare ventiluttag för att kunna justera rätt kammarna. Vill man ha hyffsat bra spool utan vanos så är det bättre att köra med vass tändning.
Vet de som har provat att labborerat med ick vanos kammar och det har resulterat i att snabbare spool med det har inte varit värt det längre upp i registret.
Tänk även på att inte höja varvstoppet om man kör med icke vanos kammar i en standard vanostopp.
Vanosen backar inte kammen vid låga varvtal. Inte på en m50/m52. Utan den aktiveras vid 3000rpm. På nyare bmw motorer är det steglöst så de är jag med osäker på

BMW 325 e30 turbo "Junior" (1989)
V234
30 oktober 2012 · 88 Inlägg

Tuggummimannen skrev:
Grejen med vanos är att den ställer om nockvinkeln på insugskammen med varvtalet? Eller? Och om man då istället ställer nockvinkeln på det som vanosen ställer den på på låga varv så borde man få lika tidigt ladd? Bara att fräsa upp bulthålen lite på kamdreven så de blir ställbara smile

Mvh
/T

Den ändrar nockvinkeln. På låga varv avancerar den kammen så att man får mer overlap och mindre öppen ventiltid efter BDC. Ger bra sug utan nämnvärd kolvhastighet samt lågt reversion.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang