Många olyckor med lastbilar

PhR34k
29 september 2012 · 164 Inlägg

NightCruiser skrev:

PhR34k skrev:
Visst ligger det nåt i det, men som jag sa det handlar inget om Lastbilar vs personbilar. Aftonhoran skriver gärna om personbilar som varit med om olyckor speciellt om de misstänker streetrace. Problemet är att krockar man med en lastbil och överlever så ska man nog köpa en Trisslott. Dessutom några av de jag nämnt har nog bara med ev. förare, köra in i en tunnel som är för låg har nog inget med en personbil att göra, att välta i en kurva på en 70väg misstänker jag inte har med en personbil att göra.

Personer som du borde placera arslet i en lastbil för en dag och testa på det så får du se hur lätt det är...

Första länken du skicka, om lastbilen som smällde lyxbilarna, skrevs det rakt ut "Polisen misstänker att lastbilen kan vara stulen." är det då så konstigt att den krascha? Inge körvana för ett fordon som väger 4gånger så mycket som en personbil och tar lite mer plats än en personbil = tur ingen blev skadad!

Du benämner själv Aftonbladet som Aftonhoran, borde inte du då också förstå att tidningar som denna nämnda gör att för att få folk upprörda eller intresserade?
Lastbilar är redan sedda som vägens as, hatade av 90% av personbilstrafiken, en transportstyrelse som stryper oss allt mer och mer medan utländska åkare kan genomföra cabotage trafik, dumpar priser så till den gräns att en svensk enbils-åkare skulle gå back varje månad om han körde för samma pengar samtidigt som utlandsåkarna är totalt livsfarliga på vägarna, senast förra veckan fick jag möte med en polsk lastbil i en skymd kurva och han låg på omkörning! Hade jag haft lass på så hade jag legat i diket, tackar "någon" att jag kommit hem levande...

Så okej, dit jag vill komma är, DET VAR DÅ ETT JÄVLA GNÄLL!!! Har du själv aldrig gjort fel i ditt jobb? Har du aldrig klantat dig eller gjort ett misstag? Alla gör det, även dom i lastbilar! Så om man missar skyltarna för en låg viadukt, sånt händer och tror knappast chauffören vill göra om det... Ser dig inte klaga på personbilar som kör av vägen på morgonen på väg till jobbet trots bra väglag, fräscha däck och "säker" bil och jag kan lova dig, det händer betydligt oftare än att en lastbil kör av vägen!
Eller klagar du på barnfamiljerna som kör dåligt servade bilar som går sönder på hårttrafikerade vägar och sedan tycker det är en bra idé att ställa bilen mitt i vägen istället för att rulla in till kanten? Tror du på fullaste allvar att chaufförer vill köra ihjäl folk?!

Jodå, jag kör lastbil och personer som tänker som du har jag att göra med dagligen...
Ska ni yttra er så testa på jobbet först innan ni säger något, jag säger inget om ditt jobb eller hur du sköter det men hoppas inte att du jobbar på SJ för då kastar du fan stenblock i växthus... roll

Det är just detta som är erat problem, kolla hur du och andra reagerar så fort man pratar om lastbilar här på forumet. Det är som om ni skulle vara ett heligt folk och som många andra skriver så tror ni att ni äger bilvägarna det är inte så konstigt att ni är hatade (om ni nu är det). Jag hatar ingen men jag tycker vi ska visa hänsyn ute i trafiken.

Och ang mitt jobb så visst gör jag fel ibland, men inte så att jag riskerar andra människors liv, jag är elektriker och skulle jag koppla fel så att nån dör eller hade kunnat dött pga jag är stressad för att jobbet måste bli klart i tid eller liknande så hade jag fanimej tagit ett steg tilbaka och undrat vafan jag håller på med. Att göra misstag som att hänga en armatur snett kan inte jämföras med att riskera att ta livet av någon.

Det var just detta jag inte ville skulle hända, det blir en lastbilar vs personbilar tråd.

sthlm
Honda S2000 (2000)
Tesla Model X "Coil" (2019)
Rquired Allmänt envis
30 september 2012 · 12 512 Inlägg

MrEricsson skrev:

Rquired skrev:

MrEricsson skrev:

inte där problemet 100% lagligt lastat rätt motor för rätt jobb osv är att de tar lite ett bra tag och få fart på 60ton igen. det är de här inte folk förstår och bara är ivägen spec på felställen
och sen gnäller folk . och de är där jag säger borde ingå en med åkning lr en övnings runda för och testa på
så folk kankse får en inblick och tänker efter innan de gör nått

Ja visst tar det tid att få fart på ekipaget igen, det får ni leva med och anpassa körtiderna för istället för att sätta säkerheten åt sidan.

Är en bil inte kapabel att ta sig fram på allmän svensk väg (Om det citat "går så jävla tungt så man fastnar" t.ex) är den inte laglig oavsett vad det står i papperet att den får lasta, det ingår som sagt att anpassa lasten så att fordonet kan ta sig fram säkert.

så länge den är lastsäkrad har rätt axeltryck och inte väger mer än de bärighetsklass den ska gå på så är den laglig. blir ju inte olagligt för att idioder ska va i vägen så du tvingas hjulspinna en backe uppe på motorävgen mitt i sommarn.

sjävla grejjern är ju den att de kan undvikas men de är den delen ni b-korts folk inte värkar förstå för er har de med körtider scheman och att lastbilar suger i allmänhet


är inte så att jag säger att yrkesförare är 100% felfri finns ju idioter där med men sen att de låter som att ni drar alla över en kam.

som han killen vad han nu hette råkade ut för dom på landsävgar mitt ute i ingenstans.

allt skulle funka så mkt smidigare om alla förstog varandra men uppenbart värkar de ju inte funka.

ska vi hänga ut yrkesförare tycker jag vi ska hänga ut 9 av 10 taxi förare big_smile

Jo, om ett fordon inte tar sig fram på en allmän väg är den inte godkänd. Om ett barn springer ut framför ditt ekipage så stannar du förstås det tar jag för givet, men du menar att du inte kommer igång igen? Självklart skall en lastbil kunna stanna för oförutsedda händelser, och starta igen utan några som helst problem. Och det oavsett om det är ett barn i vägen, vilt på vägen eller en personbilsförare som inte tänker sig för.

Sedan får du eller ni inte missförstå mig, jag har nog aldrig eller i värsta fall någon enstaka gång omedvetet varit i vägen för en lastbil. Jag har dels självklart en "viss" respekt för fordon som väger femtio gånger mer än mitt, men även respekt för att det inte är enkla fordon att framföra och att om man tillbringar sin vardag bakom ratten på en sådan blir det snabbt rätt irriterande när andra bilister inte tänker. Det känner jag själv som tillbringar mycket tid bakom ratten, förare som inte är smidiga i trafiken är inte roliga att stöta på.

Skillnaden är att ni anser att övrig trafik skall hålla vägen fri för er, eller många av era kollegor beter sig och argumenterar så det framstår på det viset, när det i själva verket är ni som skall anpassa er för övrigt trafik. Även om det förstås blir bättre om personbilsförarna låter bli att göra det svårare än nödvändigt för er.

Ni sitter på utbildningen för att hantera en lastbil, och ni framför ett fordon med potentialen att orsaka stora skador samt har betalt för det. Inte övrig trafik.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Bompeman
30 september 2012 · 679 Inlägg

Hälftan av alla som ytrar sig, det märks verkligen att ni bara har B kort, När man har CE och är yrkes chafför ändras uppfattning helt, Och som ja läste tidigare i tråden det är ett rent helvete att komma igång med en långtradare som full lastad för en jävla bilska tränga sig, det tar inte många sekunder för en bil att komma upp i hastighet igen, en lastbil tar en bra jävla stund

Hool
30 september 2012 · 1 067 Inlägg

Rquired skrev:

MrEricsson skrev:

Rquired skrev:
Ja visst tar det tid att få fart på ekipaget igen, det får ni leva med och anpassa körtiderna för istället för att sätta säkerheten åt sidan.

Är en bil inte kapabel att ta sig fram på allmän svensk väg (Om det citat "går så jävla tungt så man fastnar" t.ex) är den inte laglig oavsett vad det står i papperet att den får lasta, det ingår som sagt att anpassa lasten så att fordonet kan ta sig fram säkert.

så länge den är lastsäkrad har rätt axeltryck och inte väger mer än de bärighetsklass den ska gå på så är den laglig. blir ju inte olagligt för att idioder ska va i vägen så du tvingas hjulspinna en backe uppe på motorävgen mitt i sommarn.

sjävla grejjern är ju den att de kan undvikas men de är den delen ni b-korts folk inte värkar förstå för er har de med körtider scheman och att lastbilar suger i allmänhet


är inte så att jag säger att yrkesförare är 100% felfri finns ju idioter där med men sen att de låter som att ni drar alla över en kam.

som han killen vad han nu hette råkade ut för dom på landsävgar mitt ute i ingenstans.

allt skulle funka så mkt smidigare om alla förstog varandra men uppenbart värkar de ju inte funka.

ska vi hänga ut yrkesförare tycker jag vi ska hänga ut 9 av 10 taxi förare big_smile

Jo, om ett fordon inte tar sig fram på en allmän väg är den inte godkänd. Om ett barn springer ut framför ditt ekipage så stannar du förstås det tar jag för givet, men du menar att du inte kommer igång igen? Självklart skall en lastbil kunna stanna för oförutsedda händelser, och starta igen utan några som helst problem. Och det oavsett om det är ett barn i vägen, vilt på vägen eller en personbilsförare som inte tänker sig för.

Sedan får du eller ni inte missförstå mig, jag har nog aldrig eller i värsta fall någon enstaka gång omedvetet varit i vägen för en lastbil. Jag har dels självklart en "viss" respekt för fordon som väger femtio gånger mer än mitt, men även respekt för att det inte är enkla fordon att framföra och att om man tillbringar sin vardag bakom ratten på en sådan blir det snabbt rätt irriterande när andra bilister inte tänker. Det känner jag själv som tillbringar mycket tid bakom ratten, förare som inte är smidiga i trafiken är inte roliga att stöta på.

Skillnaden är att ni anser att övrig trafik skall hålla vägen fri för er, eller många av era kollegor beter sig och argumenterar så det framstår på det viset, när det i själva verket är ni som skall anpassa er för övrigt trafik. Även om det förstås blir bättre om personbilsförarna låter bli att göra det svårare än nödvändigt för er.

Ni sitter på utbildningen för att hantera en lastbil, och ni framför ett fordon med potentialen att orsaka stora skador samt har betalt för det. Inte övrig trafik.

Bla bla bla bla

Stora fordon kräver plats och man måste visa hänsyn..  I ett stort fordon kan man inte vara hur snäll som helst.  Man kan inte vara för nära kanten för den kan ge vika och då ligger du på sidan.

Bilförare föröker ofta klämma in sig på insidan vid högersvängar och på vänstern genom rondeller osv.   

Då smäller det.

http://i164.photobucket.com/albums/u5/DMHANDSON/9.jpg

Lirare som gjorde en U-Sväng framför en lastbil..   Han har inga mer bekymmer..

Även fast du inte är vållande... Gör det ont..  Tänkvärd tanke?

Senast redigerat av Hool (30 september 2012)

BMW 325iT "Oxy" (1989)
BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
Rquired Allmänt envis
30 september 2012 · 12 512 Inlägg

Bompeman skrev:
Hälftan av alla som ytrar sig, det märks verkligen att ni bara har B kort, När man har CE och är yrkes chafför ändras uppfattning helt, Och som ja läste tidigare i tråden det är ett rent helvete att komma igång med en långtradare som full lastad för en jävla bilska tränga sig, det tar inte många sekunder för en bil att komma upp i hastighet igen, en lastbil tar en bra jävla stund

Man får inte företräde i trafiken för att man har fler bokstäver på körkortet, som sagt så skall man självklart underlätta för varandra i trafiken oavsett om man kör personbil eller lastbil men det är ändå upp till er chaufförer att framföra ert fordon säkert och inte de med "bara" B-körkorts ansvar.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Hool
30 september 2012 · 1 067 Inlägg

Rquired skrev:

Bompeman skrev:
Hälftan av alla som ytrar sig, det märks verkligen att ni bara har B kort, När man har CE och är yrkes chafför ändras uppfattning helt, Och som ja läste tidigare i tråden det är ett rent helvete att komma igång med en långtradare som full lastad för en jävla bilska tränga sig, det tar inte många sekunder för en bil att komma upp i hastighet igen, en lastbil tar en bra jävla stund

Man får inte företräde i trafiken för att man har fler bokstäver på körkortet, som sagt så skall man självklart underlätta för varandra i trafiken oavsett om man kör personbil eller lastbil men det är ändå upp till er chaufförer att framföra ert fordon säkert och inte de med "bara" B-körkorts ansvar.

Vem pratar om företräde? 

Man ska underlätta för varanda i trafiken och om alla hjälps åt flyter det..

Du låster som en såndär mupp som bygger 2 mils köer bakom sig på vägen för du drar släp, slickar mittlinjen och vägrar släppa förbi trafik eller svänga av för du har minsann lika stor rätt som alla andra att köra på vägen..

BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
BMW 325iT "Oxy" (1989)
Rquired Allmänt envis
30 september 2012 · 12 512 Inlägg

Hool skrev:

Rquired skrev:

Bompeman skrev:
Hälftan av alla som ytrar sig, det märks verkligen att ni bara har B kort, När man har CE och är yrkes chafför ändras uppfattning helt, Och som ja läste tidigare i tråden det är ett rent helvete att komma igång med en långtradare som full lastad för en jävla bilska tränga sig, det tar inte många sekunder för en bil att komma upp i hastighet igen, en lastbil tar en bra jävla stund

Man får inte företräde i trafiken för att man har fler bokstäver på körkortet, som sagt så skall man självklart underlätta för varandra i trafiken oavsett om man kör personbil eller lastbil men det är ändå upp till er chaufförer att framföra ert fordon säkert och inte de med "bara" B-körkorts ansvar.

Vem pratar om företräde? 

Man ska underlätta för varanda i trafiken och om alla hjälps åt flyter det..

Du låster som en såndär mupp som bygger 2 mils köer bakom sig på vägen för du drar släp, slickar mittlinjen och vägrar släppa förbi trafik eller svänga av för du har minsann lika stor rätt som alla andra att köra på vägen..

Tvärt om jag gör så mycket jag kan för att underlätta för annan trafik och har också förespråkat att man skall ta hänsyn till varandra i trafiken flera inlägg i rad här ovan, däremot så anser jag att det ytterst är chaufförens ansvar att hantera sitt fordon om medtrafikanterna brister eller inte är samarbetsvilliga.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Growe Fri fart för ett fritt folk!
30 september 2012 · 13 744 Inlägg

Som sagt innan man klagar på tunga trafiken bör man faktist åka med i en lastbil eller buss en dag så inser man snart vart det stora problemet är!

helt ärligt ser jag sällan en lastbilchafför som beter sig märkligt eller gör idiotgrejer i trafiken
dagligen ser jag bilister som är rent sagt livsfarliga i trafiken

Oftast är det inte billister som kör fort och på det sättet beter sig farligt utan snarare folk som kör lite för försiktigt
och tycker att det är en bra ide att svänga ut på motorvägen i 60km/h och utan att använda blinkers och allt där till.
Oftast råkar lastbilschaffören illa ut pga tyngden osv så när man tex måste göra en undanmanöver eller liknande så klarar lastbilen inte det och då går av vägen
allt pga någon idiot trängt sig in 2cm framför dom eller liknande .
En sak jag märkt är att många bilister har en förmåga att börja öka farten när man kommer upp jämsides med dom.
Gärna när dom är i den döda vinkeln varför vete fan men gubbjävlar är fan värst då snackar vi 45 och uppåt.

Sen när man gör ett misstag med ett stort fordon blir det ofta så mycket värre.
en bil som kör av händer det sällan så mycket med och är lätt att slita undan
medans en lastbil som vält tar tid att få bort

för alla gör misstag i trafiken och det går inte att komma ifrån
risken ökar väldigt för en yrkeschafför då denna tillbringar betydligt mycket mer tid på vägarna mot en svensons.

Farligaste är när man åker samma jävla väg hela tiden. Jag sitter och kör på små grusvägar osv tillslut vet man jhu nästan vilka man möter vart varje dag.

en vacker dag så krockar man nog pga man vet om alla faror efter vägen.

Förra vintern stog jag för en dikeskörning med en 13.8meters buss
Hade inte en möjlighet att påverka utgången och då ska det tilläggas att jag stog stilla och skulle backa och när jag släppte upp kopplingen åkte röven ner i diket och slet med sig fronten av bara fan ner i diket smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
30 september 2012 · 13 744 Inlägg

Rquired skrev:

Bompeman skrev:
Hälftan av alla som ytrar sig, det märks verkligen att ni bara har B kort, När man har CE och är yrkes chafför ändras uppfattning helt, Och som ja läste tidigare i tråden det är ett rent helvete att komma igång med en långtradare som full lastad för en jävla bilska tränga sig, det tar inte många sekunder för en bil att komma upp i hastighet igen, en lastbil tar en bra jävla stund

Man får inte företräde i trafiken för att man har fler bokstäver på körkortet, som sagt så skall man självklart underlätta för varandra i trafiken oavsett om man kör personbil eller lastbil men det är ändå upp till er chaufförer att framföra ert fordon säkert och inte de med "bara" B-körkorts ansvar.

problemet är att ingen jävel hjälper en lastbil ut så tillslut måste dom vara så jävla fräcka och ta försig

tar man bara någon sec av sin tid för att hjälpa lastbilarna ut så skulle det vara lättare för alla.


En sak jag märkt är påfarterna.. folk är så förbannat sega på att få upp farten.

märker det ofta när jag ligger med min skolbuss och ska ta mig ut på motorvägen och det ligger en person bil framför   en annan har ett helvete att pilla upp skrotet så nära 90 som bara går.
men biljäveln segar som fan och när dom just ska svänga ut så drar dom på ibästa fall
det betyder att en annan måste trycka sig ut i 60km/h fast man inte vill.

detta händer ett antal gånger i veckan så påfarter ser ni en lastbil eller buss som kommer ikapp er vid påfarten dra då på förfan...

min buss är endå riktigt snabb för att vara en buss men det hjälper inte endå

om bilisterna hjälper tunga trafiken bättre så kommer alla tjäna på det i trafiken
har aldrig varit med om en lastbil som inte hjälpt till i trafiken och då kör jag 150mil i veckan inom jobbet och ganska mycket privat
så oavsätt fordon får jag den hjälpen jag behöver när jag tydligt visar mina avsikter
men jag kan oxå stanna och släppa ut en lastbil eller en bil när det kör ihop sig

så jag förstår inte riktigt hatet från bilisterna när det gäller tyngre trafiken

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
horbybonnen
30 september 2012 · 1 160 Inlägg

Brains skrev:

MrEricsson skrev:

Brains skrev:
Om du spinner upp för en backe med fullt lass på sommaren så bör du nog fundera på nya däck wink

Men ja, man kan summera tråden med att alla är idioter oavsett yrke.

de ironiska är ju att bilen va spritt ny desutom spritt nya däck allt man ser är TC lampan bara blinkar

Då var det nå riktiga skitdäck helt enkelt. Du spinner inte på torr asfalt rakt fram med 60 ton lagligt fördelat mellan bil och vagn.

då har du inte kört mercedes.bara den ser ett regnmoln så släpper den jävla skitlastbil

Evildan
30 september 2012 ·

Ett blogginlägg jag plitade ihop 27 januari efter en utflykt till småland.
http://www.garaget.org/mypage/blog.php? … ost=109818
"
Var en sväng i jobbet med verkstadsbussen ner till småland häromdagen och inte förvånande under hemfärden kom jag ifatt en lastbil med släp på motorvägen, när jag närmade mig såg jag att den vinglade en hel del över vägbanan.
När jag legat lite avvaktande bakom med vår inte alltför vassa Renault Master några km och studerat vinglet passade jag på att passera när han vinglade åt höger, när jag passerar ser jag ett elektroniskt ljussken uppe i hytten och där sitter föraren med en laptop/padda/dvd och tittar på något istället för att fokusera på att köra detta tunga fordon (jo jag vet, jag borde oxå fokuserat på mitt fordon men man undrar ju vad fan som pågår när han vinglar runt som ett fyllo mitt i natten)
Inte första gången jag ser en lastbil med bio/PC i hytten, har även blivit uppringd på en annons jag hade ute på ett flaklock till en Skoda/VW pickup fär några år sedan, han körde lastbil och surfade på blocket samtidigt sade han, jag lade på luren bara.

Hur fan tänker man som yrkesförare när man gör så här?
Vad gör man åt denna attityd?
Ingen idé ringa snuten för blir dom stoppade är det ju bara slå av filmen och ställa ned utrustningen på golvet innan man stannar.
Och nej jag är inte avundsjuk för att inte vi har DVD i Mastern wink
"


Kan sådant här respektlöst beteende mot andra medtrafikanter vara en bidragande orsak till att lastbilar kör in under låga broar, köer osv?

Jag har kört yrkesmässigt med båd personbil och tyngre trafik, får desvärre tillstå att många förare av tyngre trafik ansr att det är svårt att "komma igång efter ett stopp" men vad faen, det är ju både motor och växellåda i fordonet, inte så att man behöver gå ut och knuffa själv, bara sitta på röven och gasa, koppla, växla om man inte har en automatlåda förstås.

Dirtymike
30 september 2012 · 1 532 Inlägg

Älskar en olycka som hände i stockholm förra året mellan en lastbil o personbil.
Chauffören visste inte vad som hänt men efter en undersökning av datorn så vid den exakta tidpunkten han smacka in i bilen framför satt han o porrsurfa........ fail.
Många på vägarna man ser sitter med dator, tidning eller mobiltelefon.
Skulle behövas en lag på förbud att använda dessa grejer.
Handsfree funkar för mig.

Jeep J20 (1978)
Peter_5565
30 september 2012 · 326 Inlägg

Growe skrev:
problemet är att ingen jävel hjälper en lastbil ut så tillslut måste dom vara så jävla fräcka och ta försig

tar man bara någon sec av sin tid för att hjälpa lastbilarna ut så skulle det vara lättare för alla.

Så det är okej att bryta mot alla regler och kasta sig ut i rondeller bara för att man kör lastbil och tycker det är besvärligt att komma igång från stillastående?

Det tråkiga är att många yrkesförare faktiskt tycker som du, och då blir det lätt att vi drar alla över en kam och betraktar dom som idioter i trafiken.

Det är yrkesförarna som är orsaken till att jag numera har en dashcam monterad i bilen. Det fastnar en del  ljushuvuden där och 90% är lastbilar och bussar som tränger sig ut i rondeller och tvingar andra att tvärnita. En vacker dag smäller det och då har jag bevis.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
30 september 2012 · 13 744 Inlägg

Peter_5565 skrev:

Growe skrev:
problemet är att ingen jävel hjälper en lastbil ut så tillslut måste dom vara så jävla fräcka och ta försig

tar man bara någon sec av sin tid för att hjälpa lastbilarna ut så skulle det vara lättare för alla.

Så det är okej att bryta mot alla regler och kasta sig ut i rondeller bara för att man kör lastbil och tycker det är besvärligt att komma igång från stillastående?

Det tråkiga är att många yrkesförare faktiskt tycker som du, och då blir det lätt att vi drar alla över en kam och betraktar dom som idioter i trafiken.

Det är yrkesförarna som är orsaken till att jag numera har en dashcam monterad i bilen. Det fastnar en del  ljushuvuden där och 90% är lastbilar och bussar som tränger sig ut i rondeller och tvingar andra att tvärnita. En vacker dag smäller det och då har jag bevis.

du är medveten om att man bara har skyldigheter inga rättigheter när man kör i trafiken?
om dom inte åker så blir dom stånde där i 40minuter i värsta fallet

har aldrig varit med om att lastbil åker ut så jag får bromsa hårt och jag har jävligt högt tempo i rondeller när jag kör bil
går det att åka 50km/h genom en rondell så gör jag det
och endå har jag aldrig upplevt att en lastbil trängt sig ut så jag får tvärnita..

men som vanligt med svensons är att dom inte tittar längre än huven räcker...och då inte kan tänka lite när dom närmar sig rondellen samtidigt som en lastbil kommer från en infart efter

dessutom är det så jävla skoj att gå igenom 4växlar bara för att vara uppe i 15km/h sen har du 8kvar innan du är uppe i 80km/h typ

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Brådhis * Voff voff *
30 september 2012 · 10 280 Inlägg

Jag har kört yrkesmässigt både med tunga och lätta fordon i Stockholmstrafiken och jag upplever inte att bussar/lastbilar skulle tränga sig överallt, i synnerhet inte mer än vad "normalbilisten" gör iaf.

Men å andra sidan... Om jag ser en buss eller lastbil som vill försöka komma ut på en vältrafikerad väg så lättar jag lite på gasen (behöver oftast inte ens bromsa) och släpper ut dom. Det ÄR helt enkelt bättre att hjälpa varandra än att leta fel.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Rquired Allmänt envis
30 september 2012 · 12 512 Inlägg

Growe skrev:

Peter_5565 skrev:

Growe skrev:
problemet är att ingen jävel hjälper en lastbil ut så tillslut måste dom vara så jävla fräcka och ta försig

tar man bara någon sec av sin tid för att hjälpa lastbilarna ut så skulle det vara lättare för alla.

Så det är okej att bryta mot alla regler och kasta sig ut i rondeller bara för att man kör lastbil och tycker det är besvärligt att komma igång från stillastående?

Det tråkiga är att många yrkesförare faktiskt tycker som du, och då blir det lätt att vi drar alla över en kam och betraktar dom som idioter i trafiken.

Det är yrkesförarna som är orsaken till att jag numera har en dashcam monterad i bilen. Det fastnar en del  ljushuvuden där och 90% är lastbilar och bussar som tränger sig ut i rondeller och tvingar andra att tvärnita. En vacker dag smäller det och då har jag bevis.

du är medveten om att man bara har skyldigheter inga rättigheter när man kör i trafiken?
om dom inte åker så blir dom stånde där i 40minuter i värsta fallet

har aldrig varit med om att lastbil åker ut så jag får bromsa hårt och jag har jävligt högt tempo i rondeller när jag kör bil
går det att åka 50km/h genom en rondell så gör jag det
och endå har jag aldrig upplevt att en lastbil trängt sig ut så jag får tvärnita..

men som vanligt med svensons är att dom inte tittar längre än huven räcker...och då inte kan tänka lite när dom närmar sig rondellen samtidigt som en lastbil kommer från en infart efter

dessutom är det så jävla skoj att gå igenom 4växlar bara för att vara uppe i 15km/h sen har du 8kvar innan du är uppe i 80km/h typ

Ni kanske blir ståendes i 40 minuter, men om säljaren Per inte tränger sig in framför er missar han i sin tur kanske en avfart och får åka en omväg på 40 minuter? Det går alltid att hitta svepskäl för egoism men det är aldrig något positivt om säkerheten åsidosätts, varken om det är en lastbil eller personbil som beter sig illa.

Angående ditt exempel med växlar, tycker du inte det är roligt att köra lastbil kanske du skall överväga att byta yrke? Lika lite som andra anställda kan bortse från de tråkiga bitarna av deras yrke kan du strunta i trafiksäkerheten för att du tycker det är jobbigt att gå igenom tolv växlar.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
TLO
30 september 2012 · 1 062 Inlägg

Finns nuförtiden 3 kategorier av lastbilsfolk. Lastbilschaufförer, Balter, och keps/nerhasade brallor chippar runt 22år.     En av dessa kategorier går att lita på i trafiken.

Folk som inte har C/CE kort kommer aldrig ha insikten i varför tungfordon ibland måste tumma på vissa regler tyvärr, om bara lite ödmjukhet fanns istället för att folk jämt skall grina om "sin rätt" hela tiden hade mycket irritation sparats. En tungdragare med trailer måste stånga sig ut i rondeller för INGEN kommer bromsa in och släppa ut honom, thats it! (Möjligen om det råkar komma någon prestigelös person alt annan chaffis i personbil )Att några bilar då får stanna för att hans trailer skall hinna med ut känns rätt naturligt eller hur? Tappar ni "hedern" när detta händer ni som bitchar? Kanske bättre att låta honom komma iväg och tagga ner lite?   Sedan i rondellen kommer dragaren ligga i ytterfilen hela varvet runt med blinkers vänster, trailern kommer då ligga och slicka utemed inre kantstenen trots sina styrbara axlar längst bak, samtidigt har ni då fått spel på att tungdragarn "minsann inte kan i ligga i sin fil han kör över heldraget han får inte göra så buhuhuhu" när ni tyvärr får ligga vackert bakom genom rondellen.  I urgången av rondellen kliver nu dragarn ut i VÄNSTER fält för att inte ta med sig skylten vid övergångsstället på andra sidan, när trailerhjulen nu hamnar på högra sidan......på rakan efter går hela ekipaget in i högerfilen och drar på. NU stressar bilar upp och förbi och slänger sig minsann in framför wildbaren på dragaren för att "demostrera". Nu ligger tungdragare och accar allt vad han kan för att trafiken skall flyta, men då skall ni in framför och tvinga ekipaget att avbryta sin acceleration vilker skapar problem bakom igen...... 

Typisk vardag i Stockholm. Sedan kan folk göra fel, det finns som sagt ägg som kör lastbil med, MEN använd lite sunt förnuft!!!!

Personligen anser jag att Taxilallare, handikappbussar, moppar, och cyklister utgör ett större problem än lastbilar. Men då talar vi om Stockholm.

"You Go, we go!"
Bompeman
30 september 2012 · 679 Inlägg

TLO skrev:
Finns nuförtiden 3 kategorier av lastbilsfolk. Lastbilschaufförer, Balter, och keps/nerhasade brallor chippar runt 22år.     En av dessa kategorier går att lita på i trafiken.

Folk som inte har C/CE kort kommer aldrig ha insikten i varför tungfordon ibland måste tumma på vissa regler tyvärr, om bara lite ödmjukhet fanns istället för att folk jämt skall grina om "sin rätt" hela tiden hade mycket irritation sparats. En tungdragare med trailer måste stånga sig ut i rondeller för INGEN kommer bromsa in och släppa ut honom, thats it! (Möjligen om det råkar komma någon prestigelös person alt annan chaffis i personbil )Att några bilar då får stanna för att hans trailer skall hinna med ut känns rätt naturligt eller hur? Tappar ni "hedern" när detta händer ni som bitchar? Kanske bättre att låta honom komma iväg och tagga ner lite?   Sedan i rondellen kommer dragaren ligga i ytterfilen hela varvet runt med blinkers vänster, trailern kommer då ligga och slicka utemed inre kantstenen trots sina styrbara axlar längst bak, samtidigt har ni då fått spel på att tungdragarn "minsann inte kan i ligga i sin fil han kör över heldraget han får inte göra så buhuhuhu" när ni tyvärr får ligga vackert bakom genom rondellen.  I urgången av rondellen kliver nu dragarn ut i VÄNSTER fält för att inte ta med sig skylten vid övergångsstället på andra sidan, när trailerhjulen nu hamnar på högra sidan......på rakan efter går hela ekipaget in i högerfilen och drar på. NU stressar bilar upp och förbi och slänger sig minsann in framför wildbaren på dragaren för att "demostrera". Nu ligger tungdragare och accar allt vad han kan för att trafiken skall flyta, men då skall ni in framför och tvinga ekipaget att avbryta sin acceleration vilker skapar problem bakom igen...... 

Typisk vardag i Stockholm. Sedan kan folk göra fel, det finns som sagt ägg som kör lastbil med, MEN använd lite sunt förnuft!!!!

Personligen anser jag att Taxilallare, handikappbussar, moppar, och cyklister utgör ett större problem än lastbilar. Men då talar vi om Stockholm.

Bästa inlägget i tråden!

discokapten Kapten på disco!
30 september 2012 · 1 729 Inlägg

Peter_5565 skrev:

Growe skrev:
problemet är att ingen jävel hjälper en lastbil ut så tillslut måste dom vara så jävla fräcka och ta försig

tar man bara någon sec av sin tid för att hjälpa lastbilarna ut så skulle det vara lättare för alla.

Så det är okej att bryta mot alla regler och kasta sig ut i rondeller bara för att man kör lastbil och tycker det är besvärligt att komma igång från stillastående?

Det tråkiga är att många yrkesförare faktiskt tycker som du, och då blir det lätt att vi drar alla över en kam och betraktar dom som idioter i trafiken.

Det är yrkesförarna som är orsaken till att jag numera har en dashcam monterad i bilen. Det fastnar en del  ljushuvuden där och 90% är lastbilar och bussar som tränger sig ut i rondeller och tvingar andra att tvärnita. En vacker dag smäller det och då har jag bevis.

Och kan du ligga (med lite tur) på sjuksalen och må så jävla bra, FÖR ATT NÅGON ANNAN GJORDE FEL!

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
Andromeda Rumpmas
30 september 2012 · 3 860 Inlägg

MrEricsson skrev:

Rquired skrev:

MrEricsson skrev:

eller så ger ni fan i och gå in i luckan som lastbilen skapar framför sig så att den kan rulla hela tiden utan och behöva stanna men de ska ju alltid in nått jävla stolp skott i mellan
problemet löst


som sagt bra många som inte förstår detta borde ju åka med en random lastbil i utbildningen till B-kort.
eller prova en övningskörnings runda.

Haha, och varför skulle en lastbilschaufför ha rätt till att aldrig behöva stanna? Som sagt chaufförer tror sig vara förmer andra i trafiken, utan att ha några rättigheter men desto fler skyldigheter.

Lastbilen får väl stanna, och sedan accelerera upp i fart igen. Tar det tid och bränsle? Så synd, låt era överordnade anpassa tider och fraktpriser för att kompensera det.

enligt heavy eco drive utbildningen ska man undvika och stanna. fast vad den utbildningen säger skit jag personligen fullständigt i.

precis de jag säger ni förstår inte som inte kör lastbil . kan även tillägga att jag va som er innan jag började köra.

skillnaden på och ha rull och stå stilla är att de kan gå så jävla tungt så man fastnar. men har man rull så kan fortfarande klara sig utan och fastna.

i alla dom situationer ska de in nån liten b-korts mupp som inte har bättre för sig. 3 cm framför sen klagar han på att de är för nära.

finns fan vissa ställen man börjar spinna på i sommarväg lag
nä borde verkligen ingå en med åkning iaf kanske folk får lite mer respekt för grejjerna än och leka kamakazie bombare i en gammal volvo.

With all respect; Men om det är ett vanligt problem att du fastnar med din lastbil i trafiken när du tvingas stanna är den för tungt lastad i förhållande till motor/ drivning och väglag. Det är ju helt barockt att man får vistas i trafiken med fordon som inte går att få iväg från stillastående i lite motlut.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang