Många olyckor med lastbilar

Andromeda Rumpmas
30 september 2012 · 3 860 Inlägg

MrEricsson skrev:

Kalltkaffe skrev:

MrEricsson skrev:

enligt heavy eco drive utbildningen ska man undvika och stanna. fast vad den utbildningen säger skit jag personligen fullständigt i.

precis de jag säger ni förstår inte som inte kör lastbil . kan även tillägga att jag va som er innan jag började köra.

skillnaden på och ha rull och stå stilla är att de kan gå så jävla tungt så man fastnar. men har man rull så kan fortfarande klara sig utan och fastna.

i alla dom situationer ska de in nån liten b-korts mupp som inte har bättre för sig. 3 cm framför sen klagar han på att de är för nära.

finns fan vissa ställen man börjar spinna på i sommarväg lag
nä borde verkligen ingå en med åkning iaf kanske folk får lite mer respekt för grejjerna än och leka kamakazie bombare i en gammal volvo.

Tror nog den utbildningen också säger att man ska köra säkert, eller läser ni bara "ni bör inte stanna" - Jaha, bara gasa och alla andra ska flytta sig alltså.

Har inte skrivit att det är okej att klämma sig emellan, det är oacceptabelt om det är för lite utrymme, MEN det ska det ju inte vara?

Då ligger du ju för nära bilen framför om ingen bil får plats emellan? öka avståndet till bilen framför så kommer bilar in emellan UTAN att du ska behöva sakta ner?

nej nej de är utbildningen i helhet eco driving är bara allt man bör veta för och spara soppa. typ samma som b-korts eco fast lite mer noggrannare

nä okey ni skrev de inte men fick den känslan av att de va så ni menade.

vet inte vart du bor men i stockholms området borde de verkligen få en lektion i och åka med hur de funkar ju mer utrymme man släpper ju fler idioter ska emelllan . känns konstigt att de inte smäller mer än vad de gör.

Trafikreglerna är lag, eco drivning är ett "bör". Har du körkort förväntas du också kunna förstå att prioritera mellan dessa. Givetvis går trafiksäkerheten och trafikreglerna före eco driving i hundra fall av hundra. Att det sedan finns osmidiga förare av B-kortsfordon är bara att beklaga. Det finsn och kommer alltid att finnas. Deal with it. Det är upp till din arbetsgivare att skaffa dig en lastbil som kan starta från stillastående med full last och ett scehma som tillåter dig att stanna i en trafikkö om en sådan uppkommer. Och om det drar mer bränsle är inte ditt problem. Det är din arbetsgivares och i förlängningen kunderna. Men om du kör ihjäl någon är det verkligen ditt problem för resten av livet.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
norges02
30 september 2012 · 61 Inlägg

Bompeman skrev:

TLO skrev:
Finns nuförtiden 3 kategorier av lastbilsfolk. Lastbilschaufförer, Balter, och keps/nerhasade brallor chippar runt 22år.     En av dessa kategorier går att lita på i trafiken.

Folk som inte har C/CE kort kommer aldrig ha insikten i varför tungfordon ibland måste tumma på vissa regler tyvärr, om bara lite ödmjukhet fanns istället för att folk jämt skall grina om "sin rätt" hela tiden hade mycket irritation sparats. En tungdragare med trailer måste stånga sig ut i rondeller för INGEN kommer bromsa in och släppa ut honom, thats it! (Möjligen om det råkar komma någon prestigelös person alt annan chaffis i personbil )Att några bilar då får stanna för att hans trailer skall hinna med ut känns rätt naturligt eller hur? Tappar ni "hedern" när detta händer ni som bitchar? Kanske bättre att låta honom komma iväg och tagga ner lite?   Sedan i rondellen kommer dragaren ligga i ytterfilen hela varvet runt med blinkers vänster, trailern kommer då ligga och slicka utemed inre kantstenen trots sina styrbara axlar längst bak, samtidigt har ni då fått spel på att tungdragarn "minsann inte kan i ligga i sin fil han kör över heldraget han får inte göra så buhuhuhu" när ni tyvärr får ligga vackert bakom genom rondellen.  I urgången av rondellen kliver nu dragarn ut i VÄNSTER fält för att inte ta med sig skylten vid övergångsstället på andra sidan, när trailerhjulen nu hamnar på högra sidan......på rakan efter går hela ekipaget in i högerfilen och drar på. NU stressar bilar upp och förbi och slänger sig minsann in framför wildbaren på dragaren för att "demostrera". Nu ligger tungdragare och accar allt vad han kan för att trafiken skall flyta, men då skall ni in framför och tvinga ekipaget att avbryta sin acceleration vilker skapar problem bakom igen...... 

Typisk vardag i Stockholm. Sedan kan folk göra fel, det finns som sagt ägg som kör lastbil med, MEN använd lite sunt förnuft!!!!

Personligen anser jag att Taxilallare, handikappbussar, moppar, och cyklister utgör ett större problem än lastbilar. Men då talar vi om Stockholm.

Bästa inlägget i tråden!

kunde inte hålla med mer, har själv inte c/ce kort men är rätt så insatt i lastbilsvärlden, håller med som en del sagt innan, folk som inte har c/ce kort eller inte är insatt i hur det är ska enbart vara tyst. jag brukar till och med stanna i rondeller om det kommer en lastbil just bara för att trafiken flyter på så mycket bättre den får köra före.

klart de finns nötter bakom ratten men finns fan så mycket fler bak ratten på en bil, som redan nämnt 2-1 väg, farsan har fått nitat ett antal gånger bara där för att inte krocka. och en lastbils chaufför kör ju ca 100 mil om dagen (vissa mer vissa mindre) ofta sön-fre, räkna då 24 arbetsdagar i månaden, de blir en hel del mil per år, klart de händer en olycka nån gång, om inte förarfel så kan det gå sönder något, och gör det de på en lastbil, ja då är du ganska chanslös och är bara att hålla i sej.

Chevrolet Nova "Widowmaker" (1970)
BMW E30 325 (1989)
Rquired Allmänt envis
30 september 2012 · 12 512 Inlägg

TLO skrev:
Finns nuförtiden 3 kategorier av lastbilsfolk. Lastbilschaufförer, Balter, och keps/nerhasade brallor chippar runt 22år.     En av dessa kategorier går att lita på i trafiken.

Folk som inte har C/CE kort kommer aldrig ha insikten i varför tungfordon ibland måste tumma på vissa regler tyvärr, om bara lite ödmjukhet fanns istället för att folk jämt skall grina om "sin rätt" hela tiden hade mycket irritation sparats. En tungdragare med trailer måste stånga sig ut i rondeller för INGEN kommer bromsa in och släppa ut honom, thats it! (Möjligen om det råkar komma någon prestigelös person alt annan chaffis i personbil )Att några bilar då får stanna för att hans trailer skall hinna med ut känns rätt naturligt eller hur? Tappar ni "hedern" när detta händer ni som bitchar? Kanske bättre att låta honom komma iväg och tagga ner lite?   Sedan i rondellen kommer dragaren ligga i ytterfilen hela varvet runt med blinkers vänster, trailern kommer då ligga och slicka utemed inre kantstenen trots sina styrbara axlar längst bak, samtidigt har ni då fått spel på att tungdragarn "minsann inte kan i ligga i sin fil han kör över heldraget han får inte göra så buhuhuhu" när ni tyvärr får ligga vackert bakom genom rondellen.  I urgången av rondellen kliver nu dragarn ut i VÄNSTER fält för att inte ta med sig skylten vid övergångsstället på andra sidan, när trailerhjulen nu hamnar på högra sidan......på rakan efter går hela ekipaget in i högerfilen och drar på. NU stressar bilar upp och förbi och slänger sig minsann in framför wildbaren på dragaren för att "demostrera". Nu ligger tungdragare och accar allt vad han kan för att trafiken skall flyta, men då skall ni in framför och tvinga ekipaget att avbryta sin acceleration vilker skapar problem bakom igen...... 

Typisk vardag i Stockholm. Sedan kan folk göra fel, det finns som sagt ägg som kör lastbil med, MEN använd lite sunt förnuft!!!!

Personligen anser jag att Taxilallare, handikappbussar, moppar, och cyklister utgör ett större problem än lastbilar. Men då talar vi om Stockholm.

Nej det är precis som du skriver, de flesta personbilsförare kommer aldrig att veta vad det innebär att köra ett stort och tungt fordon som en lastbil. Därmed är det också vansinne att förvänta sig det av personbilsförarna som diverse chaufförer gör i bland annat den här tråden.

Som du skriver finns det olika typer som kör dessa fordon, och den gruppen som faktiskt kan framföra sitt fordon brukar vad jag erfar (Från de chaufförer jag känner eller pratat med som verkar vettiga)  inte heller tycka det är så mycket problem med att köra lastbil. Och jag kan tänka mig att den kategorin förare inte heller brukar orsaka särskilt mycket irritation i trafiken. Kör du ut i rondellen i ett säkert läge, brukar också personbilarna stanna och visa respekt om du inte hunnit ur rondellen när de kommer.

Det är de andra kategorierna, vilka tvingar sig fram i trafiken och inte kör säkert, som vållar irritation och som brukar beklaga sig högljutt över hur svårt det är att köra lastbil och hur hänsynslösa personbilsförare är.

Och jag skulle tro att en av de två kategorierna är överrepresenterade bland lastbilschaufförer som skriver på Garaget.org, och det är inte balterna...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
jetta16v
1 oktober 2012 · 1 534 Inlägg

Jag är inte så insatt i lastbilar så det kanske verkar som en dum fråga, men jag reagerade lite på ett inlägg som påstod att man "slirar" med lastbilen på sommarväglag när man skall accelerera.

Hur går det till?

Med personbilar så är det ju så att det är lättare att få spinn ju lättare bilen är i förhållande till drivningen, ju tyngre bil desto bättre grepp får du.
O sen på framhjulsdrivna är det "lättare" att få spinn om man gasar på, då vikten vill åka bakåt och det blir "lättare" fram, med hjulspinn som följd..

Hur kan det vara så att en tungt lastad lastbil eller långtradare kan få spinn på torrt väglag?
Oavsett backe eller lutning..

PhR34k
1 oktober 2012 · 164 Inlägg

Måste väl vara nåt med att lastbilen är jävligt tungt lastad och motorn klarat det men däcken klarar inte av det.

sthlm
Honda S2000 (2000)
Tesla Model X "Coil" (2019)
mb_pucken
1 oktober 2012 · 5 087 Inlägg

här i kring är det ganska ofta man hör på radion om singelolyckor med lastbilar. ofta sägs det bero på vägar och dåliga kanter på vägen vilket gör att dom skär ner å hamnar på avvägar.
en sak som stör mig sjukt mycket är lastbilar som bara kör rakt in framför en i rondeler i full fart. det retar mig som fan. vad händer om jag av någon anledning inte ser lastbilen osv. vill inte ha den i sidan eller hamna i sidan på den. då riskerar denne mitt liv och andras. det ska denne ge fan i. om han därimot visar hänsyn och rullar sakt mot rondellen eller korsningen så släpper jag allt som oftast ut lastbilen så att han slipper stanna. tror jag är ganska duktih över lag att hjälpa dom i trafiken men som i exemplet ovan. det tål jag inte..

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Retromance
1 oktober 2012 · 23 Inlägg

Rquired skrev:
Nej det är precis som du skriver, de flesta personbilsförare kommer aldrig att veta vad det innebär att köra ett stort och tungt fordon som en lastbil. Därmed är det också vansinne att förvänta sig det av personbilsförarna som diverse chaufförer gör i bland annat den här tråden.

Som du skriver finns det olika typer som kör dessa fordon, och den gruppen som faktiskt kan framföra sitt fordon brukar vad jag erfar (Från de chaufförer jag känner eller pratat med som verkar vettiga)  inte heller tycka det är så mycket problem med att köra lastbil. Och jag kan tänka mig att den kategorin förare inte heller brukar orsaka särskilt mycket irritation i trafiken. Kör du ut i rondellen i ett säkert läge, brukar också personbilarna stanna och visa respekt om du inte hunnit ur rondellen när de kommer.

Det är de andra kategorierna, vilka tvingar sig fram i trafiken och inte kör säkert, som vållar irritation och som brukar beklaga sig högljutt över hur svårt det är att köra lastbil och hur hänsynslösa personbilsförare är.

Och jag skulle tro att en av de två kategorierna är överrepresenterade bland lastbilschaufförer som skriver på Garaget.org, och det är inte balterna...

Jag har både keps och nedhasade byxor, vad jag vet har det än så länge inte påverkat min förmåga att framföra ett fordon.
Ska jag vara helt ärlig, så tror jag att stressen i den här branschen ofta beror på att står du i en kö i 5 minuter, så är du hemma 5 minuter senare. Du slutar när jobbet är klart och det brukar oftast betyda senare än tidigare.
Visst, ankomsttiderna ligger och gnager där i bakhuvudet, men varken dom eller fem minuters navelpillande i tv-soffan gör att jag känner det vara värt att riskera att ta med mig en barnfamilj hem under kofångaren.
En tjatig säljare i leasing-merca kanske, men där går gränsen.
Nej, skämt åsido, jag försöker hålla mina tider. Till en gräns. Jag tänker inte riskera olyckor för det men jag tänker fortfarande ta mig rätten att svära i hytten, för många idiotiska filbyten, slösäckar och andra saker löst folk hittar på är ungefär som att chefen på bygget kommer och ropar "Några minuter övertid till ikväll, grabbar! Och så ska jag skälla ut er sen!" med jämna mellanrum.
Där skulle man också svära, men jag skulle inte börja svinga en slägga mot hans huvud för det bara för att markera. (I.e köra idiotiskt för att markera att dom gjorde fel)

Många personbilsförare är hänsynslösa... Omedvetet. För oss.
Jag tror det är i ytterst få fall som hänsynslösheten är ett beräknat svineri. Att ta luckan jag tänkt använda för att slippa stanna är inget utav det jag tror är medvetet idiotiskt utan mer "ÅH! Äntligen ett läge att byta fil i rusningstrafiken". Då svär jag till tyst i hytten och stannar, för mer är det inte att göra åt. Dom tänker inte på hur mycket extra diesel det kommer dra, och helljusen i nacken visar inte heller att min förbrukning just steg och min arbetsdag blev liiite längre. Men det är alltid tråkigt när färddatorn visar "200L/100KM"
Det medvetna svineriet är dock farligt både om jag hade suttit i en personbil eller om jag suttit i en lastbil, dock hamnar hjärtat lättare halsgropen då konsekvenserna ligger närmare i att den hänsynslöse får snyta ut ryggraden genom näsan än att man tar ett varv, kollar bucklorna och byter uppgifter.
Nu tänker jag på dom tidigare så omtalade idiotomkörningarna på 2+1 väg, hände något skulle jag nog inte ens räknas som vållande, men jag skulle fortfarande få gå hem med vetskapen om att någon dog i dag och jag var inblandad. Och folk har en vana att beskylla en som är helt oskadd mer än en som är helt död. Det är sätter spår.

Men det här är småsaker, det är sånt som händer några gånger på hundra att jag får hjärtat i halsgropen så. För många andra chaufförer låter det ibland som det händer hundratals gånger om dagen, jag vet inte om det har att göra med att jag inte stressar upp mig över minuten här och där, och försöker ta igen dom till varje pris.
Tar man det lite lugnt, rullar sakta och fint och visar vad man tänkt göra är det faktiskt ganska många som kan tänka sig att bromsa ner och lämna lite företräde när man ska svänga, ta sig ut på vägen eller göra en knökig backning.
Ibland har till och med folk i rondellen bromsat ner INNAN jag rullat in i en rondell, när jag faktiskt tänkt mig stanna! Då blir man varm i själen.

Sen att det är ett himla klagande över personbilister.. Absolut!
Varje arbetsplats har sin "Fiende", något för att ge en lite speciell sammanhållning. Jag tror alla vill ha en liten känsla av "Vi mot dom" för sammanhållningens skull. Dom som jobbar golvet på fabriker har "slipsnissarna" som inte förstår verkligheten. Dom som sitter i kassan på ICA har dom "sega kunderna", mellancheferna har "dom jävla facknissarna" och högsta hönsen har "fotfolket som aldrig kan följa simpla direktiv".
Våran är "Bilisterna som aldrig kan visa hänsyn", det är något vi alla råkat ut för någon gång och något vi alla kan känna igen oss i.
Alla yrken har sin egna jargong. Det betyder inte att jag hatar dom. Så fort jag slutar jobbet är jag ju en av privatbilisterna.
Mycket av ilskan grundar sig nog också i rädsla, ingen vill ha en död på sitt samvete för att någon "bara skulle köra om en bil till, den där lastbilen är ju ändå långt borta och så slö". En sån omkörning minns man lättare än 100 omtänksamma omkörningar.
Och riskerna för att råka ut för något sådant känns bra mycket påtagligare när man ligger i den där trafiken flera timmar om dagen och i princip är en rullande dödsdom för alla som nuddar en.
En repa går att lägga igen, en minut går att ta igen, men ett liv som är borta är fan borta.

Personligen tycker jag inte det är mycket svårare att köra lastbil än att köra bil. Det tar längre tid och större yta bara.

Men till saken, jag tror en stor del av irritationen mot lastbilschaufförer är
1. Alla yrkesgrupper har rötägg. Våra rötägg är totalt jävla livsfarliga.
2. Vi syns. Jävligt mycket. Vi är alltid offentliga. Vi är stora. Vi är långsamma.
På samma vis som nisse på bandet kan tappa sin skiftnyckel eller råka slå ut säkringen så hela fabriken står still i två timmar, eller säljarjonas kan råka buckla tjänstebilen så kan även vi göra fel. Vi gör fel. Det blir så när man gör något mellan 9 och 15 timmar om dagen 20-25 dagar i månaden året om.
Litet snedsteg kan bli ett stort helvete, särskilt när man har 60 ton bakom ryggen. Att du råkar gå ut för långt till höger när du ska hålla undan för ett möte kan göra att ett däck skär ner i diket. Det kanske resulterar i att du i panik vrider ratten. Då har du en jävla katapult på halsen. Antingen smackar du rätt på sidan i diket eller så har du ett släp som kanske vill över i vänsterfilen istället och hälsa på dom mötande bilarna. Detta efter en händelse som i en personbil bara skulle resultera i ett "Oj oj oj! Det kunde gått illa".
Att missa en frihöjds-skylt är också lätt hänt, lika lätt hänt som att man missar sin avfart på motorvägen när man ska hem från jobbet.
Jag kan ju faktiskt säga att när du kör under en bro som har 4,5 fri höjd med ett 4,5 meter högt ekipage så är det jävligt sällan som det känns eller ser ut som det kommer gå när du ska under, det är fan inte många centimeter till övers, därför tror jag inte alltid man reagerar på själva viadukten om den kanske är 4,30 istället.
Sen är det väl också väldigt vanligt att det är kranbilar och så kallade "högbyggen", släp med ett tak man kan hissa upp under lastningen för att kunna lasta på två plan, som tar broarna, för dom i all hast glömde trycka ner kranen dom sista centimetrarna eller glömde trycka på knappen för att sänka taket för någon kom och började prata om att "Det var en himla stor lastbil du har där" precis när dom skulle göra det eller vad helst för anledning.
Har aldrig provat, men tror det är svårt att se i backspegeln.

Det hamnar ju också oftare i tidningen, eftersom, tänker er själva, om ni råkar backa in i en gavel med en bil så har du skrapmärken på gaveln och bilen.
Backar du in i en gavel med bil och släp även om det är långsamt och försiktigt, så är chansen ändå stor att du vrider hela byggnaden och gör den färdig att kollapsa. Jag vet själv en person som råkade backa några centimeter fel med släpet och på så sätt vred ett helt radhusområdes garage och stängde in alla bilar eftersom portarna blev omöjliga att öppna.
Det hade sannolikt inte blivit så om han backat ett hyrsläp från statoil istället för en 5-axlad trailer/dolly kombination på x antal ton.
Med dom krafterna kan ett litet misstag som sagt bli ett stort helvete, och det är intressantare att läsa om än att Gösta skrapade bilen mot en gavel på garaget.
"TIO BILAR PANIKINSTÄNGDA EFTER CHOCKBACKNING MED DÖDSLASTBIL" är mer lockande än "Gösta 65: Jag såg inte gaveln. Jag och min Micra känner oss väldigt kränkta"
Därför kräver också krafterna några extra omgångar försiktighet och ett extra mått omdöme. Men tyvärr så blir det alltid misstag på alla arbetsplatser tillslut, och våra kan lätt bli rejäla och direkt livsfarliga.


Ta't lugnt, tänk igenom't igen och stressa inte så mycket, så har alla störst chans att komma hem helskinnade när dagen är slut.


...
Långt inlägg som egentligen inte sa så mycket, men vad fan, någon gång ska man skriva.

Tillägg 1: Måste bara påpeka också att stora delar av Sveriges vägnät är kraftigt underdimensionerade för trafiken som skall gå på den med.
Tillägg 2: Jag har bekanta som gett mig utskällningar för att dom såg dåligt för det stänkte vatten på rutorna när dom körde om lastbilar i regn.. Att 60 ton och 365 breda däck vill pressa undan vatten åt fler håll än det stänkskydden sitter monterade på är inte att tänka på. Att jag inte körde lastbilarna i fråga eller styr fysikens regler var inget att tänka på, utskälld skulle jag bli ändå för jag kör lastbil.
Sånt kan också bygga på vissa... aversioner mot privatbilister ibland.
Aldrig kommer alla vara nöjda.

Senast redigerat av Retromance (1 oktober 2012)

Audi S4 "Down to earth" (1992)
Rquired Allmänt envis
1 oktober 2012 · 12 512 Inlägg

Ett riktigt kanoninlägg från dig Retromance! Det var inget illa menat bakom beskrivningen, självklart påverkar inte ens klädval hur man kör utan jag uppfattade TLO´s ordval mer som en stereotyp nämnd med glimten i ögat.   

Jag tyckte du nämnde mycket vettigt i ditt inlägg och jag är med på vad du menar med att det är inte fem minuter hit eller dit som spelar någon roll utan just själva momentet att bli hindrad av någon annan i trafiken. Oavsett om det i praktiken innebär tio sekunder eller tio minuters tidsförlust. Likadant med konsekvenserna av ett fel bakom ratten på en lastbil, jag skrattade gott åt tidningsrubriken med Gösta och hans Micra.

Som du nämner är det rötäggen i er bransch som utgör en fara och det är dem man tenderar att se. Jag och förmodligen även TLO hade nog dessa i åtanke när vi skrev om en typ av förare, jag spekulerar i att ungdomar med ett färskt B-kort och ett ännu färskare kort för lastbil i fickan kan ha en tendens att bli djärva och aggressiva i trafiken på samma sätt som den kategorin är mer olycksdrabbad bakom ratten på personbilar. Därmed inte sagt att dom är ensamma! smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Grabber Dagdrömmare
1 oktober 2012 · 2 836 Inlägg

Konstigt att det inte skrivs nåt när personbilar krockar till höger o vänster???
Men är det en lastbil som gör nåt fel då är helt plötsligt hela mänskligheten mot en!

Många förväntar sig att lb-chaffis ska vara den exemplariska föraren men så är inte fallet o kommer inte att bli då många chaffisar byter jobb då många gånger är det dåliga lönen inte värt besväret o vilka stannar då?
Dom som inte har alla hästar hemma!

O andra sidan när det skrivs om en olycka där lastbil är inblandat så alltid framstår det som lastbilens fel men är det? Läs aftonbladets artiklar igen - står inget om olyckans förlopp o orsak!
Lastbil krockade med står det så gott som alltid istället för krockade med lastbil.

Det fanns en rapport att läsa som skrevs av polisen o trafikverket om olyckor med lastbilar inblandade.
Kommer inte ihåg siffror men nåt sånt:
10-15% var förarens fel
30-50% var pga tekniska fel
ca 50% var medtrafikantens fel

O det förvånar mig inte heller då jag själv var inblandat i några små olyckor o ingen av dom var mitt fel men bara för att man kör lastbil ses man som en sorts brottsling i andras ögon!

P.S. har inte kört lastbil i över ett år nu men själv upplever inte att det är nåt problem att dela vägen med en 24-25m lång klump på vägen.

OT. kolla mitt album med olyckor wink
http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … album=2254

Senast redigerat av Grabber (1 oktober 2012)

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
Janneutanb
1 oktober 2012 · 7 271 Inlägg

jetta16v skrev:
Jag är inte så insatt i lastbilar så det kanske verkar som en dum fråga, men jag reagerade lite på ett inlägg som påstod att man "slirar" med lastbilen på sommarväglag när man skall accelerera.

Hur går det till?

Med personbilar så är det ju så att det är lättare att få spinn ju lättare bilen är i förhållande till drivningen, ju tyngre bil desto bättre grepp får du.
O sen på framhjulsdrivna är det "lättare" att få spinn om man gasar på, då vikten vill åka bakåt och det blir "lättare" fram, med hjulspinn som följd..

Hur kan det vara så att en tungt lastad lastbil eller långtradare kan få spinn på torrt väglag?
Oavsett backe eller lutning..

Man får det inte om det är rätt lastat och däcken inte är TOKslut.
Varför folk har skrivit det i tråden är en gåta för mig!

Grabber Dagdrömmare
1 oktober 2012 · 2 836 Inlägg

Brains skrev:

jetta16v skrev:
påstod att man "slirar" med lastbilen på sommarväglag när man skall accelerera.

Hur går det till?

Man får det inte om det är rätt lastat och däcken inte är TOKslut.
Varför folk har skrivit det i tråden är en gåta för mig!

Kan bero på för låg drivaxel tryck o då slirar det om inte asfalten "blöder" dvs oljan i asfalt av dålig kvalité eller/och väldigt ny, värms upp o flyter utanpå asfalten men det förekommer inte så ofta.

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
melodic_death_metal
1 oktober 2012 · 622 Inlägg

Inte många tidningar som skriver om hur många liv vi Lastbilschaffisar skonar, men sånt är inte lika intressant. Om bilister kunde dra ur den vibrerande pinnen ur röven som stressar dem och ta det lungt istället skulle många olyckor aldrig ske. Jag menar inte att alla olyckor är bilisternas fel, men majoriteten är det. Det jag hatar mest är när man kör på motorvägen och det kommer en avfart. Bilen bakom ska till varje pris om mig för att sedan tvärnita och svänga av. Om inte jag tvärnitar då så blir det ytterliggare en ny artikel i kvällspressen som berättar hur elak lastbilschauffören var som inte tvärnitade sina 60 ton på 20 meter. Jag tvärnitar, vad händer? Inget, ingen artikel i kvällspressen och idioten i bilen gör förmodligen samma sak nästa dag.
En del i B-teorin bör vara att åka med i en lastbil, inte för att se hur lastbilen ser ut i hytten utan för att se bromsträckorna och tiden det tar att accelerera samt utrymmet som krävs i svängarna.

Muttley
1 oktober 2012 ·

Om man läser snabbt igenom allt här så tror vissa att de äger vägen bara för de är tunga.
De gör ni absolut inte, alla trafikregler gäller faktiskt er.
Står de 50 så är de 50 och inte 70. Är med om vareviga dag att pojkspolingar i sina långtradare ska blåsa på i 70 på 50 vägar.
Stop brukar betyda att man ska stå helt stilla men vissa blir ju som galna när man efterföljer reglen.

Man kommer faktiskt inte fram fortare för att man slickar personbilar i röven när de ligger på angivna hastigheter.

I området runt här är DHL förare de värsta packen, de finns de som är för jäkla bra sen finns de dem som borde sitta och gräva i en sandlåda istället såpass duktiga är de.

Då är jag aldrig ivägen när de gäller gällande trafikstadgar, och jag chansar inte ett dugg för att någon som väger 60 ton vill fram fortare.

Sen finns de klart de som är riktiga pärlor och faktiskt kan få kontakt med en och fattar att kommunikation funkar i trafiken, men de är rätt få.
wink Retar säkert upp nån av er.

Retromance
2 oktober 2012 · 23 Inlägg

Rquired skrev:
Ett riktigt kanoninlägg från dig Retromance! Det var inget illa menat bakom beskrivningen, självklart påverkar inte ens klädval hur man kör utan jag uppfattade TLO´s ordval mer som en stereotyp nämnd med glimten i ögat.   

Jag tyckte du nämnde mycket vettigt i ditt inlägg och jag är med på vad du menar med att det är inte fem minuter hit eller dit som spelar någon roll utan just själva momentet att bli hindrad av någon annan i trafiken. Oavsett om det i praktiken innebär tio sekunder eller tio minuters tidsförlust. Likadant med konsekvenserna av ett fel bakom ratten på en lastbil, jag skrattade gott åt tidningsrubriken med Gösta och hans Micra.

Som du nämner är det rötäggen i er bransch som utgör en fara och det är dem man tenderar att se. Jag och förmodligen även TLO hade nog dessa i åtanke när vi skrev om en typ av förare, jag spekulerar i att ungdomar med ett färskt B-kort och ett ännu färskare kort för lastbil i fickan kan ha en tendens att bli djärva och aggressiva i trafiken på samma sätt som den kategorin är mer olycksdrabbad bakom ratten på personbilar. Därmed inte sagt att dom är ensamma! smile

Tackar för berömmet smile
Ja, jag förstod hur ni menade, tog inte åt mig men var tvungen att inflika att inte alla av oss är så hemska som vi ser ut! Haha.
Dock, så är jag, tyvärr, helt med på vad ni menar om stereotypen. Har stött på en hel del som har ett dåligt och aggressivt beteende i bilar, vilket ofta är folk i min ålder med den stereotypiska klädstilen.
Tyvärr hjälper inte hur otroligt skyddad man känner sig en lastbilshytt att stävja dessa beteenden.
Det finns helt klart folk av den gamla skolan som är likadana, men efter ett tag på vägarna så brukar insikten om krafterna sjunka in och kaxigheten avta, därför tror jag beteendet är överrepresenterat bland den yngre generationen. Efterspelen av en olycka är aldrig trevliga. Oavsett vems fel det var.

Senast redigerat av Retromance (2 oktober 2012)

Audi S4 "Down to earth" (1992)
zemet
2 oktober 2012 · 4 041 Inlägg

Jag har inte C kort men jag tycker det känns ganska främmande med att lastbilarna skulle vara en sån enorm plåga på vägen och riskera andras liv.

Och det som stog för några sidor sen i stil med "lastbilschafförerna sover gott om natten även om dom kört ihjäl 10 personer för dom bryr sig inte" är ju bara idiotiskt.

Dom jag svär mest år i trafiken är personbilar helt klart. Lastbilarna är stora och långsamma, dom gör så gott som aldrig någon helt oväntad manöver som att panikbromsa eller bara kasta sig mellan filerna utan att blinka eller kolla backspegeln.

Lastbilarna är stora och långsamma, det är bara köra om eller slappna av lite och låta dom köra före.

Och dom chafförer som har som vana att porrsurfa när dom sitter och kör krockar nog ganska snabbt och får sig en ordentlig tankeställare eller blir av med jobbet.

Alla dessa jävla förbud mot att prata i mobilen osv skiter ju folk i ändå. Det är olagligt att köra berusad folk gör det ändå, folk kommer fortsätta prata i sina mobiler om det ringer när dom kör också.

Bort med alla jävla förbud och lita på att folk kan använda vanligt vett istället för förbud hjälper ändå ytters lite. Man kan lika gärna krocka pga att man letar efter snusdosan eller grejar med stereon som att man läser sms. Ska man förbjuda snus/cigaretter och stereo då också?

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
cpu1337
2 oktober 2012 · 766 Inlägg

zemet skrev:
Jag har inte C kort men jag tycker det känns ganska främmande med att lastbilarna skulle vara en sån enorm plåga på vägen och riskera andras liv.

Och det som stog för några sidor sen i stil med "lastbilschafförerna sover gott om natten även om dom kört ihjäl 10 personer för dom bryr sig inte" är ju bara idiotiskt.

Dom jag svär mest år i trafiken är personbilar helt klart. Lastbilarna är stora och långsamma, dom gör så gott som aldrig någon helt oväntad manöver som att panikbromsa eller bara kasta sig mellan filerna utan att blinka eller kolla backspegeln.

Lastbilarna är stora och långsamma, det är bara köra om eller slappna av lite och låta dom köra före.

Och dom chafförer som har som vana att porrsurfa när dom sitter och kör krockar nog ganska snabbt och får sig en ordentlig tankeställare eller blir av med jobbet.

Alla dessa jävla förbud mot att prata i mobilen osv skiter ju folk i ändå. Det är olagligt att köra berusad folk gör det ändå, folk kommer fortsätta prata i sina mobiler om det ringer när dom kör också.

Bort med alla jävla förbud och lita på att folk kan använda vanligt vett istället för förbud hjälper ändå ytters lite. Man kan lika gärna krocka pga att man letar efter snusdosan eller grejar med stereon som att man läser sms. Ska man förbjuda snus/cigaretter och stereo då också?

så alla regler och förbud ska tas bort i trafiken? kanske funka på 40talet innan den grymma massinvandringen började..

zemet
2 oktober 2012 · 4 041 Inlägg

cpu1337 skrev:

zemet skrev:
Jag har inte C kort men jag tycker det känns ganska främmande med att lastbilarna skulle vara en sån enorm plåga på vägen och riskera andras liv.

Och det som stog för några sidor sen i stil med "lastbilschafförerna sover gott om natten även om dom kört ihjäl 10 personer för dom bryr sig inte" är ju bara idiotiskt.

Dom jag svär mest år i trafiken är personbilar helt klart. Lastbilarna är stora och långsamma, dom gör så gott som aldrig någon helt oväntad manöver som att panikbromsa eller bara kasta sig mellan filerna utan att blinka eller kolla backspegeln.

Lastbilarna är stora och långsamma, det är bara köra om eller slappna av lite och låta dom köra före.

Och dom chafförer som har som vana att porrsurfa när dom sitter och kör krockar nog ganska snabbt och får sig en ordentlig tankeställare eller blir av med jobbet.

Alla dessa jävla förbud mot att prata i mobilen osv skiter ju folk i ändå. Det är olagligt att köra berusad folk gör det ändå, folk kommer fortsätta prata i sina mobiler om det ringer när dom kör också.

Bort med alla jävla förbud och lita på att folk kan använda vanligt vett istället för förbud hjälper ändå ytters lite. Man kan lika gärna krocka pga att man letar efter snusdosan eller grejar med stereon som att man läser sms. Ska man förbjuda snus/cigaretter och stereo då också?

så alla regler och förbud ska tas bort i trafiken? kanske funka på 40talet innan den grymma massinvandringen började..

Jag tycker sådant trams som att man inte får prata i telefon ska bort. Jag tror inte det kommer leda till färre olyckor utan bara förbannade svenssons som får en tusenlapp i böter.

Finns ingen forskning eller statistik som säger att det skulle vara säkrare att köra med handsfree än att hålla i telefonen som vanligt.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
cpu1337
2 oktober 2012 · 766 Inlägg

zemet skrev:

cpu1337 skrev:

zemet skrev:
Jag har inte C kort men jag tycker det känns ganska främmande med att lastbilarna skulle vara en sån enorm plåga på vägen och riskera andras liv.

Och det som stog för några sidor sen i stil med "lastbilschafförerna sover gott om natten även om dom kört ihjäl 10 personer för dom bryr sig inte" är ju bara idiotiskt.

Dom jag svär mest år i trafiken är personbilar helt klart. Lastbilarna är stora och långsamma, dom gör så gott som aldrig någon helt oväntad manöver som att panikbromsa eller bara kasta sig mellan filerna utan att blinka eller kolla backspegeln.

Lastbilarna är stora och långsamma, det är bara köra om eller slappna av lite och låta dom köra före.

Och dom chafförer som har som vana att porrsurfa när dom sitter och kör krockar nog ganska snabbt och får sig en ordentlig tankeställare eller blir av med jobbet.

Alla dessa jävla förbud mot att prata i mobilen osv skiter ju folk i ändå. Det är olagligt att köra berusad folk gör det ändå, folk kommer fortsätta prata i sina mobiler om det ringer när dom kör också.

Bort med alla jävla förbud och lita på att folk kan använda vanligt vett istället för förbud hjälper ändå ytters lite. Man kan lika gärna krocka pga att man letar efter snusdosan eller grejar med stereon som att man läser sms. Ska man förbjuda snus/cigaretter och stereo då också?

så alla regler och förbud ska tas bort i trafiken? kanske funka på 40talet innan den grymma massinvandringen började..

Jag tycker sådant trams som att man inte får prata i telefon ska bort. Jag tror inte det kommer leda till färre olyckor utan bara förbannade svenssons som får en tusenlapp i böter.

Finns ingen forskning eller statistik som säger att det skulle vara säkrare att köra med handsfree än att hålla i telefonen som vanligt.

borde vara lag på att man inte får köra bil om man INTE har druckit minst ett helrör för alla kör ju bättre på fyllan säger dom:)

MarcusL #2573
2 oktober 2012 · 1 489 Inlägg

Nu har jag läst igenom hela tråden och ibland kan man bli mörkrädd smile.

Skulle istället vilja påstå att lastbilschaufförer är jäkligt säkra i sin körning, jag som yrkesförare (Taxi) får dagligen hjälpa andra bilister i trafiken och köra, folk som drar om i 150 och klämmer in framför och nitar för det vanliga trafikflödet ligger på 100-110km/h. Tänk då om du har en stor lastbil med släp på 24m och 60 ton i bagaget, det stannar inte på 10m direkt.

Många gånger kan det upplevas att lastbil/buss ligger väldigt nära men då ska man också tänka på att dom fordonen inte har någon huv på bilen och ta hänsyn till, backspegeln förstorar oftast också vilket gör att bakomvarande fordon känns väldigt nära. Prova och kolla i sidospeglarna så kanske avståndet upplevs annorlunda gentemot innerbackspegeln!

Givetvis finns det rövhål i yrkeskåren också, oftast äldre 50-60+ som minsann alltid kört på just den vägen du kör på och försöker hävda sin rätt att "störst går först". Men kolla på vanliga bilar, hur ofta ligger inte dom för nära ? Hur ofta är en vanlig personbil inblandad i trafikolyckor gentemot lastbilar procentuellt? Nej det var som någon skrev om Aftonbladet, dom vill få till jävulska rubriker för och sälja lösnummer!

Försök och hjälpas åt i trafiken istället? Använd vägrenen och låt lastbilen passera om den trycker dig i arslet ( tyder ju på att han har mer fart än dig så du lär ju inte komma ikapp om du håller samma hastighet som tidigare ). Lämna plats åt 24 metersekipaget i korsningen istället för att pressa dig emellan och tuta, vem vet om chauffören håller ut i korsningen för att inte pressa sönder fordonet med barnfamiljen med överhänget? Det enda du ser som bilist är en stor jävla lastbil som försöker hävda sig, men ta en titt omkring nästa gång så finner du nog nån anledning till chaufförens beteende

Puss och kram!

• Även den starka måste ta i när han skiter
76Lubricants SpeedFreakz Sweden
2 oktober 2012 · 1 778 Inlägg

Här passerar R32 med mycket tung trafik på. Hastighetsbegränsningen är 70, 80 och 90 här omkring.
Nästan varje dag är jag med om att ha en 24 meters i röven.
Som tidigare skrev så har dom ingen huv osv. men dom ligger snuskigt nära på 70 och 80 vägarna.
Jag har oftast gps påslagen och kör efter den hastigheten, och ofta lite över. Så jag kör inte för sakta.
Tittar man i backspegeln ser man bara insekterna i grillen, tittar man i sidospeglarna ser man att dom ofta ligger 1-3 meter bakom. Tänker dom över huvudtaget på vad som skulle kunna hända när dom ligger så nära om det sker en olycka??
När jag har min dotter i bilen blir jag helt galen när dom ligger så nära, då släpper jag bara gasen och saktar ner mer och mer till dom ökar avståndet. Flera gånger har det gått ner till 30-40km/h innan dom har ökat avståndet.
Gör jag fel? Mycket möjligt. Men det finns inga ursäkter till att trycka upp 60 ton i röven på en bil med barnfamilj i.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang