Många olyckor med lastbilar

norges02
3 oktober 2012 · 61 Inlägg

Truckeroffe skrev:

cpu1337 skrev:
alla som gnäller på att lasbilar ligger för nära varför har ni inte lärt er knepet?wink
man väntar till en backe och bromsar ner sen lägger man sig på den farten man vill åka igen då det tar en stund för lastbilen att komma upp för backen och han är borta ur backspegeln:D

Det är sånt här som gör mig vansinnig när jag kör fullastad lastbil.

Såna här idioter som verkar självmordsbenägna verkar be om o bli overkörda.

Säger varken att lastbilsförare eller personbilsförare är bättre än den andra.
Men att det ska va så jävla svårt o hålla JÄMN fart o inte släppa av 10 km/h under vid fartkameror med mera det förstår jag inte!

Blir frustrerad o irriterad av o tänka på det. Och nej jag funderar inte på att byta yrke jag ville bara framföra min åsikt. smile

håller helt med, hade det varit jag som legat bakom så skulle jag tagit ditt regg nr och sen hade jag kommit hem dit dej och spöat vett i dej tills du bett pm ursäkt och aldrig gör om det.

Chevrolet Nova "Widowmaker" (1970)
BMW E30 325 (1989)
Caffe
3 oktober 2012 · 1 436 Inlägg

norges02 skrev:

Truckeroffe skrev:

cpu1337 skrev:
alla som gnäller på att lasbilar ligger för nära varför har ni inte lärt er knepet?wink
man väntar till en backe och bromsar ner sen lägger man sig på den farten man vill åka igen då det tar en stund för lastbilen att komma upp för backen och han är borta ur backspegeln:D

Det är sånt här som gör mig vansinnig när jag kör fullastad lastbil.

Såna här idioter som verkar självmordsbenägna verkar be om o bli overkörda.

Säger varken att lastbilsförare eller personbilsförare är bättre än den andra.
Men att det ska va så jävla svårt o hålla JÄMN fart o inte släppa av 10 km/h under vid fartkameror med mera det förstår jag inte!

Blir frustrerad o irriterad av o tänka på det. Och nej jag funderar inte på att byta yrke jag ville bara framföra min åsikt. smile

håller helt med, hade det varit jag som legat bakom så skulle jag tagit ditt regg nr och sen hade jag kommit hem dit dej och spöat vett i dej tills du bett pm ursäkt och aldrig gör om det.

Är nog dags att börja skicka fjärrtransporter på räls och sinnestesta de kvarvarande chafförerna, för antingen är merparten av alla lastbilschaffisar på g.org psykfall eller så är det väldigt lätt att vara uppkäftig bakom skärmen.

Tycker jävligt synd om de som kör bra, visar hänsyn, sköter sitt jobb med stolthet och kämpar för att göra ett bra jobb. Med kollegor som vissa av skribenterna i tråden kommer allmänheten alltid att se även er som lägre stående pga av vad era kollegor gör.

(Det räcker ju med att ett fåtal i ett yrke missköter sig för att alla ska få bära skulden, är säg 1 av 20 chaffisar ett rötägg kommer ju folk tro att ni alla är slut i huvudet och i den här tråden verkar ju 10 av 20 chaffisar minst sagt olämpliga.)

/C

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.
DKn
3 oktober 2012 · 535 Inlägg

Blir så förundrad hur vissa kan skriva i denna tråd, Square känner mig tvingad att göra ett inlägg.
Jag själv kör inte lastbil och jag själv kör verkligen inte mer hjärnan utan mera med foten. men jag gör de oftast de det skall till mycket otur för att någon annan ska bli skadad.  Men i tätt trafik håller Ja iallafall avstånd och de gör ca hälften av lastbilarna med, eller som någon sa på 70 väg och ha en lastbil i röven, de gillar Ja fan inte, men fick ett bra tips i ett tidigare inlägg vänta på en uppförsbacke och sen sakta ner som fan. Tycker inte man ska jävlas med yrke chaufförer. Men kan dom inte sköta sig så de blir fara för mitt liv eller mina medpassagerare . Då kan dom fan ha det. Och kom nu inte med tjöt att dom sitter högre upp, de hjalper inte när de e skog bredvid och en älg dundrar ut, framför mig. Jag kommer bromsa och du i lastbilen kommer inte fa stopp fören du smackat in i mig, sa håll avstånd.

norges02
3 oktober 2012 · 61 Inlägg

Caffe skrev:

norges02 skrev:

Truckeroffe skrev:

Det är sånt här som gör mig vansinnig när jag kör fullastad lastbil.

Såna här idioter som verkar självmordsbenägna verkar be om o bli overkörda.

Säger varken att lastbilsförare eller personbilsförare är bättre än den andra.
Men att det ska va så jävla svårt o hålla JÄMN fart o inte släppa av 10 km/h under vid fartkameror med mera det förstår jag inte!

Blir frustrerad o irriterad av o tänka på det. Och nej jag funderar inte på att byta yrke jag ville bara framföra min åsikt. smile

håller helt med, hade det varit jag som legat bakom så skulle jag tagit ditt regg nr och sen hade jag kommit hem dit dej och spöat vett i dej tills du bett pm ursäkt och aldrig gör om det.

Är nog dags att börja skicka fjärrtransporter på räls och sinnestesta de kvarvarande chafförerna, för antingen är merparten av alla lastbilschaffisar på g.org psykfall eller så är det väldigt lätt att vara uppkäftig bakom skärmen.

Tycker jävligt synd om de som kör bra, visar hänsyn, sköter sitt jobb med stolthet och kämpar för att göra ett bra jobb. Med kollegor som vissa av skribenterna i tråden kommer allmänheten alltid att se även er som lägre stående pga av vad era kollegor gör.

(Det räcker ju med att ett fåtal i ett yrke missköter sig för att alla ska få bära skulden, är säg 1 av 20 chaffisar ett rötägg kommer ju folk tro att ni alla är slut i huvudet och i den här tråden verkar ju 10 av 20 chaffisar minst sagt olämpliga.)




/C

tar ju inte åt mej då jag inte har c kort men är väldigt insatt i de de. men som sagt innan finns rötägg i alla kategorier av yrkesgrupper men lastbilschaufför syns ju mer i media o allt pga storlek och låga farten jämfört med personbilar. och en sak som många b förare inte fattar är att lastbilar är tunga och tröga så vart jag än är så om jag har chansen så brukar jag alltid ge företräde åt en lastbil, i rondeller, avfarter till text e14 mm när de går tungt för dom så de slipper stanna, trafiken har i många fall flytit på bättre de gångerna, och håller alltid avstånd bakom dom och blinkar dom förbi en så brukar jag alltid tacka med åt blinka höger-vänster då jag vet att det uppskattas och brukar resultera ett blink tillbaka.

om alla b förare bara tänker till med lite mer jävla vett så blir det bättre för alla i slutändan...

BMW E30 325 (1989)
Chevrolet Nova "Widowmaker" (1970)
n1k391
3 oktober 2012 · 171 Inlägg

Vill bara tillägga att om en lastbil kör i 70 så kör personbilen framför i 65 då mätaren diffar på den och inte på lastbilen. Lastbilen har en kalibrerad mätare som går ihop med en färdskrivare och bör därför vara exakt . Dock ingen anledning att slicka röv på bilen framför . Jag själv kör lastbil och håller alltid avstånd i köer eller till bilarna framför . DOCK när man håller för mycket avstånd i köer så ska något jävla as slänga sig in framför en bara för att den kan och för att den inte klarar att ligga bakom en lastbil i kö där det ändå står stilla ! Så avstånd håller man men inte för mycket . Går sakta i köer och håller man 2-3 meter avstånd där så räcker det . Skulle man ha 3-4 meters avstånd istället så skulle det där rötägget jag prata om slänga sig in och vad gör inte det för trafiksäkerheten ? Skyll inte allt på oss chafförer vi gör bara vårat jobb . Sedan att det finns rötägg i varje bransh håller jag med om men det ska ju inte alla bli lidande för

Volkswagen Golf gti mk5 "Lilla apelsinen" (2007)
horbybonnen
3 oktober 2012 · 1 160 Inlägg

Hool skrev:

tkd_rille skrev:

Hool skrev:

En lastbilschaufför sitter dubbelt så högt som dig och har därför bättre sikt. De är inte som Hilda 82 som har blicken just framför grillen utan den är klistrad på vägen några hundra meter framåt med snabba ögonkast i speglarna då och då.. 

Han ser över V70N framför dig och på motorväg eller riksväg så ska det krävas väldigt mycket för att man ska behöva pallnita och riskera att köra in i dig. 

Rätt vanligt att tradarna håller 80 hela tiden utom om det finns kameraskåp..  Inget jag klandrar dem för.. 50-70-90-70-90-70 inom loppet av några km..  Går mycket diesel.





http://i1008.photobucket.com/albums/af2 … 8a058c.jpg

Filbyte in i lastbil.  Bilden är från amerika och de har inte underkörningsskydd som det är lag på i Sverige.   

Lastbil med semitrailer körde över bilen. Denna snedseglare hade bonnröta. . ska se ut som något ur Monster Jam egentligen.. smile

Ja för att en lastbilschaffis ser ju om ett rådjur är på gång om de är skog bredvid. Ganska dumt att argumentera att han ser över bilen, han ser fortfarande inte djuren som kan vara på väg upp. Håll avstånd vad är så svårt att fatta med det ?
Även motorvägar och riksvägar springer djuren upp.

Man väjer inte för rådjur och sånt skit när man kör lastbil..  Man bromsar och håller sig på vägen. 
Så länge det inte är människor så väjer man inte.   

Man lägger inte 60 ton och flertalet miljoner i diket bara ett rådjur.   Du kommer inte stanna på en femöring heller.  Det tar dig ett bra antal meter att dels reagera och ens börja bromsa.    En lastbil kan stanna bra och fort.  Man gör det inte i onödan för det sliter på bromsar och däck.   Ståsula på 26 hjul är inget man ställer till med bara för ett litet rådjur.

Ja..  du ska hålla avståndet. Så varför gör du inte?   Om lastbilarna kommer ikapp dig kör du får långsamt eller ojämnt.

jisses hur gammal är du(ung).........................

Evildan
3 oktober 2012 ·

norges02 skrev:

Truckeroffe skrev:

cpu1337 skrev:
alla som gnäller på att lasbilar ligger för nära varför har ni inte lärt er knepet?wink
man väntar till en backe och bromsar ner sen lägger man sig på den farten man vill åka igen då det tar en stund för lastbilen att komma upp för backen och han är borta ur backspegeln:D

Det är sånt här som gör mig vansinnig när jag kör fullastad lastbil.

Såna här idioter som verkar självmordsbenägna verkar be om o bli overkörda.

Säger varken att lastbilsförare eller personbilsförare är bättre än den andra.
Men att det ska va så jävla svårt o hålla JÄMN fart o inte släppa av 10 km/h under vid fartkameror med mera det förstår jag inte!

Blir frustrerad o irriterad av o tänka på det. Och nej jag funderar inte på att byta yrke jag ville bara framföra min åsikt. smile

håller helt med, hade det varit jag som legat bakom så skulle jag tagit ditt regg nr och sen hade jag kommit hem dit dej och spöat vett i dej tills du bett pm ursäkt och aldrig gör om det.

Läste ni ens och förstod cpu1337s inlägg?

Detta är ett bra tips OM LASTBILSFÖRAREN LIGGER FÖR NÄRA PÅ ETT TRAFIKFARLIGT VIS då denna inte begriper att man ska hålla avstånd.

Höll den föraren i exemplet avståndet skulle inte cpu1337 anse sig behövd att göra på detta vis för att säkerställa ett vettigt avstånd till murbräckan bakom som framförs av någon med mkt dålig kunskap ang vad som händer om det i tråden mkt berömda rådjuret springer upp även framför cpu1337s bil och han tvingas tvärnita och då får in lastbilen i bagaget-baksätet-framsätet om det vill sig illa eller blir knuffad ut i mötande fil och blir krossad av någon kollega till er som sitter och surfar eller dyl.

Läs inte på g.org när ni kör (åker låter det som i tråden emellanåt) utan ta det när fordonet står still, det blir enklare att tillförskansa sig texten då.

cpu1337
4 oktober 2012 · 766 Inlägg

norges02 skrev:

Truckeroffe skrev:

cpu1337 skrev:
alla som gnäller på att lasbilar ligger för nära varför har ni inte lärt er knepet?wink
man väntar till en backe och bromsar ner sen lägger man sig på den farten man vill åka igen då det tar en stund för lastbilen att komma upp för backen och han är borta ur backspegeln:D

Det är sånt här som gör mig vansinnig när jag kör fullastad lastbil.

Såna här idioter som verkar självmordsbenägna verkar be om o bli overkörda.

Säger varken att lastbilsförare eller personbilsförare är bättre än den andra.
Men att det ska va så jävla svårt o hålla JÄMN fart o inte släppa av 10 km/h under vid fartkameror med mera det förstår jag inte!

Blir frustrerad o irriterad av o tänka på det. Och nej jag funderar inte på att byta yrke jag ville bara framföra min åsikt. smile

håller helt med, hade det varit jag som legat bakom så skulle jag tagit ditt regg nr och sen hade jag kommit hem dit dej och spöat vett i dej tills du bett pm ursäkt och aldrig gör om det.

det klarar inte du av så det behöver ja inte oroa mig försmile

Truckeroffe Ovejävel!
4 oktober 2012 · 261 Inlägg

Nä kan hålla med om jag inte uppfattade hans text så.
Men i vissa fall kommer man ikapp bilar när man vill ha lite extra fart uppför branta backar för det blir så mycket lättare.
Framförallt på vintern.
Och då kan folk säkert känna att en stor farlig lastbil kommer upp i röva o dom bromsar till eller om dom bara jävlas de vet jag inte men det är mycket frustrerande.
Så nu fick jag nog fan till va jag egentligen menade smile

Kör du så dör du!
Audi S6 4.2 (1995)
it_mutt Avstängd
4 oktober 2012 · 10 388 Inlägg

Truckeroffe skrev:
Nä kan hålla med om jag inte uppfattade hans text så.
Men i vissa fall kommer man ikapp bilar när man vill ha lite extra fart uppför branta backar för det blir så mycket lättare.
Framförallt på vintern.
Och då kan folk säkert känna att en stor farlig lastbil kommer upp i röva o dom bromsar till eller om dom bara jävlas de vet jag inte men det är mycket frustrerande.
Så nu fick jag nog fan till va jag egentligen menade smile

"problemet" är att en del (inte alla givetvis) chaffisar börjar ladda för den där backen i trakten av sthlm redan när de rullar ut från malmö.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Truckeroffe Ovejävel!
4 oktober 2012 · 261 Inlägg

haha sant iofs... smile

Kör du så dör du!
Audi S6 4.2 (1995)
Andromeda Rumpmas
4 oktober 2012 · 3 860 Inlägg

norges02 skrev:

Truckeroffe skrev:

cpu1337 skrev:
alla som gnäller på att lasbilar ligger för nära varför har ni inte lärt er knepet?wink
man väntar till en backe och bromsar ner sen lägger man sig på den farten man vill åka igen då det tar en stund för lastbilen att komma upp för backen och han är borta ur backspegeln:D

Det är sånt här som gör mig vansinnig när jag kör fullastad lastbil.

Såna här idioter som verkar självmordsbenägna verkar be om o bli overkörda.

Säger varken att lastbilsförare eller personbilsförare är bättre än den andra.
Men att det ska va så jävla svårt o hålla JÄMN fart o inte släppa av 10 km/h under vid fartkameror med mera det förstår jag inte!

Blir frustrerad o irriterad av o tänka på det. Och nej jag funderar inte på att byta yrke jag ville bara framföra min åsikt. smile

håller helt med, hade det varit jag som legat bakom så skulle jag tagit ditt regg nr och sen hade jag kommit hem dit dej och spöat vett i dej tills du bett pm ursäkt och aldrig gör om det.

Jag har gjort så på en j**el som låg max 2 m bakom mig, 75 på en 400 m lång 70-sträcka på en 90-väg. Många lastbilsförare verkar undvika att sakta ned på kortare 70-bitar, men det är ingen ursäkt för att ligga mig i röven, och jag tänker inte släppa förbi en lastbil för att behöva köra om den om 300 meter igen. Aktuella sträckan hade dessutom mycket möten och saknade väggren.

PM:a mig för adress. Det går bra att vara kaxig bakom skärmen eller ratten på 60 ton som sagt.

Senast redigerat av Andromeda (4 oktober 2012)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Hool
4 oktober 2012 · 1 067 Inlägg

Spontant.  Börja nita framför tradare är ju något som är den absoluta lågpunkten i tråden hittils.   

Så dumt så det knappt finns på kartan.. 


Jag är inte född igår nej.

BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
BMW 325iT "Oxy" (1989)
IX ____________________________________
5 oktober 2012 · 1 340 Inlägg

Hool skrev:
Spontant.  Börja nita framför tradare är ju något som är den absoluta lågpunkten i tråden hittils.   

Så dumt så det knappt finns på kartan.. 


Jag är inte född igår nej.

Ligger någon förnära mig så bromsar jag, oavsett om det är en lastbil, taxi, din pappa, polisen eller glassbilen!

Ska man om så åker man om, jag släpper gärna förbi, men åk om då och ligg inte och fjolla i mina avgaser

(och nej, jag kör aldrig förlångsamt, håller alltid några km/h extra (ibland många) då jag vet att mätaren inte är 100%)

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P
Volvo 740 GLT "16 fina ventiler" (1990)
Hool
5 oktober 2012 · 1 067 Inlägg

RightFront skrev:

Hool skrev:
Spontant.  Börja nita framför tradare är ju något som är den absoluta lågpunkten i tråden hittils.   

Så dumt så det knappt finns på kartan.. 


Jag är inte född igår nej.

Ligger någon förnära mig så bromsar jag, oavsett om det är en lastbil, taxi, din pappa, polisen eller glassbilen!

Ska man om så åker man om, jag släpper gärna förbi, men åk om då och ligg inte och fjolla i mina avgaser

(och nej, jag kör aldrig förlångsamt, håller alltid några km/h extra (ibland många) då jag vet att mätaren inte är 100%)

Ja och smäller det så åker du på det..   Du kan även skada dig allvarligt.

BMW 325iT "Oxy" (1989)
BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
IX ____________________________________
5 oktober 2012 · 1 340 Inlägg

Hool skrev:

RightFront skrev:

Hool skrev:
Spontant.  Börja nita framför tradare är ju något som är den absoluta lågpunkten i tråden hittils.   

Så dumt så det knappt finns på kartan.. 


Jag är inte född igår nej.

Ligger någon förnära mig så bromsar jag, oavsett om det är en lastbil, taxi, din pappa, polisen eller glassbilen!

Ska man om så åker man om, jag släpper gärna förbi, men åk om då och ligg inte och fjolla i mina avgaser

(och nej, jag kör aldrig förlångsamt, håller alltid några km/h extra (ibland många) då jag vet att mätaren inte är 100%)

Ja och smäller det så åker du på det..   Du kan även skada dig allvarligt.

?

Inte så att jag ställer mig på bromsen och inte tittar i speglarna? roll

Men tack, du motbevisa just dig själv! Tänk OM jag måste panikbromsa då? ja då kommer jag "skada mig allvarligt" för lastbilen bakom hinner inte stanna, bra att du insett det smile

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P
Volvo 740 GLT "16 fina ventiler" (1990)
Hool
5 oktober 2012 · 1 067 Inlägg

RightFront skrev:

Hool skrev:

RightFront skrev:

Ligger någon förnära mig så bromsar jag, oavsett om det är en lastbil, taxi, din pappa, polisen eller glassbilen!

Ska man om så åker man om, jag släpper gärna förbi, men åk om då och ligg inte och fjolla i mina avgaser

(och nej, jag kör aldrig förlångsamt, håller alltid några km/h extra (ibland många) då jag vet att mätaren inte är 100%)

Ja och smäller det så åker du på det..   Du kan även skada dig allvarligt.

?

Inte så att jag ställer mig på bromsen och inte tittar i speglarna? roll

Men tack, du motbevisa just dig själv! Tänk OM jag måste panikbromsa då? ja då kommer jag "skada mig allvarligt" för lastbilen bakom hinner inte stanna, bra att du insett det smile

Det finns faktiskt puckon som gjort så.   Fått åka plogfästen hela vägen ned i diket ....

BMW 325iT "Oxy" (1989)
BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
Mack Forum- och sitemoderator
5 oktober 2012 · 26 151 Inlägg

Hool skrev:

RightFront skrev:

Hool skrev:
Ja och smäller det så åker du på det..   Du kan även skada dig allvarligt.

?

Inte så att jag ställer mig på bromsen och inte tittar i speglarna? roll

Men tack, du motbevisa just dig själv! Tänk OM jag måste panikbromsa då? ja då kommer jag "skada mig allvarligt" för lastbilen bakom hinner inte stanna, bra att du insett det smile

Det finns faktiskt puckon som gjort så.   Fått åka plogfästen hela vägen ned i diket ....

http://www.facepalm.de/images/facepalm.jpg

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
zemet
5 oktober 2012 · 4 041 Inlägg

Hool skrev:

RightFront skrev:

Hool skrev:
Spontant.  Börja nita framför tradare är ju något som är den absoluta lågpunkten i tråden hittils.   

Så dumt så det knappt finns på kartan.. 


Jag är inte född igår nej.

Ligger någon förnära mig så bromsar jag, oavsett om det är en lastbil, taxi, din pappa, polisen eller glassbilen!

Ska man om så åker man om, jag släpper gärna förbi, men åk om då och ligg inte och fjolla i mina avgaser

(och nej, jag kör aldrig förlångsamt, håller alltid några km/h extra (ibland många) då jag vet att mätaren inte är 100%)

Ja och smäller det så åker du på det..   Du kan även skada dig allvarligt.

Om du menar att han skulle få ta det juridiska ansvaret med "åker på det"  så stämmer ju inte detta. Olyckor när folk kör på bakifrån är ju alltid den som ligger bakoms fel.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
it_mutt Avstängd
5 oktober 2012 · 10 388 Inlägg

Hool skrev:

RightFront skrev:

Hool skrev:
Spontant.  Börja nita framför tradare är ju något som är den absoluta lågpunkten i tråden hittils.   

Så dumt så det knappt finns på kartan.. 


Jag är inte född igår nej.

Ligger någon förnära mig så bromsar jag, oavsett om det är en lastbil, taxi, din pappa, polisen eller glassbilen!

Ska man om så åker man om, jag släpper gärna förbi, men åk om då och ligg inte och fjolla i mina avgaser

(och nej, jag kör aldrig förlångsamt, håller alltid några km/h extra (ibland många) då jag vet att mätaren inte är 100%)

Ja och smäller det så åker du på det..   Du kan även skada dig allvarligt.

Kör du framförvarande i äschlet så är det du som åker på det juridiska, inte framförvarande

- - Edit - -

Jag kanske ska scrolla hela vägen ner nästa gång wink

Senast redigerat av it_mutt (5 oktober 2012)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang