Strömbergs Volvo 242 T5 är nu reggad å besiktad, ny uppdatering 4/6-16 Ny låda på plats!!

Hoppas att året 2015 kommer bli året då allt funkar, har varit mycket motgångar, men nu känns de riktigt bra, bilen ska reggas i år och köras både på bana å gata...
  • 451 Följare
  • 774 854 Visningar
  • Uppdaterades senast 16 november 2016
-Stromberg-
29 december 2012 · 882 Inlägg

delray58 skrev:
förstår det beklagar sorgen! har själv nära som gått bort och kämpar mot cancer. 

tänkte faktiskt fråga för ett tag sen om du skulle ha sprinkler släckare tongue smile
ser mycke bra ut !! big_smile

tack så mycket....ja släckaren har varit med på bild här i tråden förut tror jag.. så den har varit planerad länge.. men kommer bara att ha sprinkler i motorutrymmet.. Tack än en gång.. Mvh Strömberg.



Fredrikjohansson skrev:
Läst igenom hela tråden.. Mycket intressant och rolig läsning.

Prem lagd!

Åh.. roligt att du gillar det.. rolig detalj att du varit medlem ganska länge å skriver ditt första inlägg i min tråd.. tack för det.. hehe. wink

Senast redigerat av -Stromberg- (29 december 2012)

Slide in... burn out!!!
Volvo 242 T5 "Strömbergs gatracer." (1975)
Turbo_ManiaC
29 december 2012 · 65 Inlägg

Beklagar verkligen sorgen Strömberg sad

Jag förstår verkligen hur ett sånt besked känns. Min plastmorfar som kusligt nog också hette Robert.
Gick bort 2010 efter att ha kämpat mot prostatacancer i 10 år sad Man får trösta sig själv med att tänka
att de har det betydligt bättre där dom är nu, fria från enorma smärtor osv även om saknaden är stor.


OT:

En sån adapter skulle jag vilja ha. För jag ska också köra med ZF låda i mitt projekt sen smile

Kämpa på och "keep up with the good work" Så att säga smile

Lilljegern däcksparkare
29 december 2012 · 1 046 Inlägg

Tråkigt där med din kompis.. beklagar sorgen.

Men gällande bygget levererar du som alltid över förväntan!

Motor utan turbo suger >.>
Saab 9000CSE "2.3T aero Classic" (1998)
-Stromberg-
29 december 2012 · 882 Inlägg

Turbo_ManiaC skrev:
Beklagar verkligen sorgen Strömberg sad

Jag förstår verkligen hur ett sånt besked känns. Min plastmorfar som kusligt nog också hette Robert.
Gick bort 2010 efter att ha kämpat mot prostatacancer i 10 år sad Man får trösta sig själv med att tänka
att de har det betydligt bättre där dom är nu, fria från enorma smärtor osv även om saknaden är stor.


OT:

En sån adapter skulle jag vilja ha. För jag ska också köra med ZF låda i mitt projekt sen smile

Kämpa på och "keep up with the good work" Så att säga smile

Tack så mycket... för några år sedan var han alltid med.. men nu har hans sjukdom hållit oss isär tyvärr... å nu är han borta...



Ang adaptern... jag har fått hjälp att göra den.. men de är ju klart att det går å fråga om man kan göra en till... annars tar du bilden å visar på en mekanisk verkstad hur du vill den ska se ut.. ta med en volvo medbringare å bmw medbringaren så ser dom ju hur det ska se ut..


Ska kämpa på... har en fruktansvärd vilja just nu att få klart plåtjobbet... så kommer bli lite garage timmar nu.. håller er  uppdaterade... wink





Lilljegern skrev:
Tråkigt där med din kompis.. beklagar sorgen.

Men gällande bygget levererar du som alltid över förväntan!

Tack så mycket... x2... kul att dela med sig när de är så många som gillar det... / Strömberg

Senast redigerat av -Stromberg- (29 december 2012)

Slide in... burn out!!!
Volvo 242 T5 "Strömbergs gatracer." (1975)
TurboLundin
29 december 2012 · 764 Inlägg

Läst igenom hela tråden nu!
Riktigt snyggt bygge, lycka till med resten smile

Volvo 760 Turbo "Driftcar" (1983)
-Stromberg-
29 december 2012 · 882 Inlägg

TurboLundin skrev:
Läst igenom hela tråden nu!
Riktigt snyggt bygge, lycka till med resten smile

Gött... riktigt kul när ni gillar de... imorgon blir det heldag i garaget.. då kommer de nog hända lite hoppas jag...

Mvh Strömberg

Slide in... burn out!!!
Volvo 242 T5 "Strömbergs gatracer." (1975)
Lilljegern däcksparkare
29 december 2012 · 1 046 Inlägg

Med andra ord kommer det bli en mega update imorn kväll? wink

Motor utan turbo suger >.>
Saab 9000CSE "2.3T aero Classic" (1998)
-Stromberg-
29 december 2012 · 882 Inlägg

Lilljegern skrev:
Med andra ord kommer det bli en mega update imorn kväll? wink

haha.. vi får väl se.. min tanke är att jag får byggt klart hjulhuset imorgon.. är rätt mycket jobb med de... men tack för att du tror jag är snabbast i världen.. haha..wink

Slide in... burn out!!!
Volvo 242 T5 "Strömbergs gatracer." (1975)
Turbo_ManiaC
30 december 2012 · 65 Inlägg

-Stromberg- skrev:
Ang adaptern... jag har fått hjälp att göra den.. men de är ju klart att det går å fråga om man kan göra en till... annars tar du bilden å visar på en mekanisk verkstad hur du vill den ska se ut.. ta med en volvo medbringare å bmw medbringaren så ser dom ju hur det ska se ut..


Ska kämpa på... har en fruktansvärd vilja just nu att få klart plåtjobbet... så kommer bli lite garage timmar nu.. håller er  uppdaterade... wink

Får se hur jag gör då. För blev osäker på om jag har den lilla eller stora medbringaren på min bil. Den står också
just nu i vinterdvala i ett litet garage så kommer inte åt att inspektera saken närmre. Men ska köra in den i mitt stora garage i vår när jag har kört ut Vanen som står där nu samt slängt ut all onödigt skit som bara ligger och tar upp 2/3 av garaget till ingen nytta alls.


Det låter alldeles utmärkt det och det ser vi fram emot. Uppdateringar är aldrig fel big_smile

-Stromberg-
30 december 2012 · 882 Inlägg

Turbo_ManiaC skrev:

-Stromberg- skrev:
Ang adaptern... jag har fått hjälp att göra den.. men de är ju klart att det går å fråga om man kan göra en till... annars tar du bilden å visar på en mekanisk verkstad hur du vill den ska se ut.. ta med en volvo medbringare å bmw medbringaren så ser dom ju hur det ska se ut..


Ska kämpa på... har en fruktansvärd vilja just nu att få klart plåtjobbet... så kommer bli lite garage timmar nu.. håller er  uppdaterade... wink

Får se hur jag gör då. För blev osäker på om jag har den lilla eller stora medbringaren på min bil. Den står också
just nu i vinterdvala i ett litet garage så kommer inte åt att inspektera saken närmre. Men ska köra in den i mitt stora garage i vår när jag har kört ut Vanen som står där nu samt slängt ut all onödigt skit som bara ligger och tar upp 2/3 av garaget till ingen nytta alls.


Det låter alldeles utmärkt det och det ser vi fram emot. Uppdateringar är aldrig fel big_smile

Ja annars får du höra av dig så ska jag försöka hjälpa dig... inte med att städa dock.. wink

mvh Strömberg.

Slide in... burn out!!!
Volvo 242 T5 "Strömbergs gatracer." (1975)
-Stromberg-
31 december 2012 · 882 Inlägg

Go kväll... idag har de krånglat som fan i garaget.... skulle såga upp i rambenet för röret till ena dämparen bak, men gjorde sönder borret, ett litet 114mm dosborr... när det hugger fast med elborrmaskin så vrider de på bra... smile

fick ut å leta borr, men hitta inget, men tillslut fick jag tag i en plasma skärare.... så den fick det bli, blev dock en del körning med roterande fil efteråt, men fan va tid de gick åt...fortsatte sen med att kapa en slits i skärmen/baljan så jag kunde lägga ut bakänden lite snyggt... å så har jag förberett allt för att kunna börja bygga hjulhus imorgon...

Så jag får tyvärr återkomma imorgon med bilder på hur det blev, men är jävligt nöjd med att fått dit de andra röret till dämparna bak, nu e de nära å kunna montera bakaxel å sen ta ner bilen på hjulen....

sprang över en uppsättning topplagringar till... får se hur jag ska göra... har även varit å pratar chassi setup idag...
kommer få erkänt duktig hjälp med att ställa in chassiet på bilen, dom tävlar i porsche cup... å har alla saker som behövs för corner weight, toe in/out, temp mätare för att mäta däck temp... riktigt kul å kunna få sån fin hjälp med det... de ser jag fram emot.....smile



Slänger in ett par bilder som vanligt, mest bara för saken skull...



Lite diskret utdragen röv på vänster sida...


https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185081/185081-f490ca209831dec79cb5ac36ae6ca870.jpg


Nu även lika bred över röven på höger sida... wink Tror att hjulhuset är ca 310mm på smalaste stället nu... å 330mm som bredast har jag för mig...


https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185081/185081-614f089cf1b4fed765e7fbc1b6e27c36.jpg


Fick till slut helvetesröret på plats... mång svordomar senare... men bra blev det...


https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185081/185081-8e79581f7982dab43f4296ba06585933.jpg


Galet grymt med ben bak på 240... kommer se så tråkigt ut när man ser topplagringen sticka upp i mitten på fästena... roll


https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185081/185081-4791dd35f7544c5407844e4eed525013.jpg


Sprang över ett par topplagringar till, får se vilka jag använder.....


https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185081/185081-13bf56f5d811effd8b3e40e759e4e092.jpg




De va de lilla jag hade å erbjuda ikväll.... imorgon blir de nya tag, nu ska jag sova... god natt.....

Slide in... burn out!!!
Volvo 242 T5 "Strömbergs gatracer." (1975)
Mervolic Yawn...
31 december 2012 · 3 151 Inlägg

Bara att kämpa på... Ser bra ut! smile

Extreme_164
31 december 2012 · 32 Inlägg

Grymt bygge smile Preem lagd smile

Lilljegern däcksparkare
31 december 2012 · 1 046 Inlägg

ser bra ut som vanligt! smile
fortsätt så wink

Motor utan turbo suger >.>
Saab 9000CSE "2.3T aero Classic" (1998)
_RS_ Svetsarn
31 december 2012 · 9 Inlägg

Grymt bygge! Kommer följas:)

Turbo_ManiaC
31 december 2012 · 65 Inlägg

-Stromberg- skrev:
Ja annars får du höra av dig så ska jag försöka hjälpa dig... inte med att städa dock.. wink

mvh Strömberg.

Får göra det smile Attans då, Behöver all hjälp jag kan få för det är mycket skräp wink

Gott nytt år och god fortsättning på bygget smile

PS. Ta det lugnt med Pommacen tongue

-Stromberg-
31 december 2012 · 882 Inlägg

vill bara önska er alla ett gott nytt år...tongue i natt efter lite nyårs firande, eller till morgonen kommer det en väldigt fin uppdatering.. har lyckats idag med ett mål jag har satt framför mig själv...

så fira på nu så hörs vi...här ska de drickas lite pilsner...cool

Slide in... burn out!!!
Volvo 242 T5 "Strömbergs gatracer." (1975)
-Stromberg-
1 januari 2013 · 882 Inlägg

God fortsättning....Har haft ett litet mål å försöka få bilen å stå på egna hjul innan nyår. å igår lyckades jag med det,med ca 6-7 timmar kvar av året.så va riktigt nöjd...

Igår gick det riktigt bra.fick byggt hela hjulhuset, så nu är det färdigt, ska dock slipas lite plåt å svetsar först innan de är helt färdigt.

Sen fick jag satt upp bakaxeln för att nästa upp stötdämpar infästning, å då kunde jag lika gärna fortsätta sätta på allt å mäta in axeln med wattlänken å allt. å helt plötsligt så satt 18" på plats... gött som fan helt enkelt, så då slängde jag på framvagnen igen å på med fälgarna så jag kunde få ner bilen på hjulen. så idag blir det nog att lyfta i motorn å lyfta upp lådan så jag kan bygga växellådsbalk..

Får se vad som händer.... nu har jag lite mer än 1,5 månad på mig att få färdigt bilen för lack, å de känns mycket bra... bara å kämpa på...

Måste bara lägga upp ett par bilder på resultat, hoppas ni gillar det lika mycket som jag gör... smile



Bakaxel på plats, dock kommer fästet till wattlänken på vänster sida få göras om, de behöver bli ca 50mm längre...
här ser ni oxå stötdämparfästen å allt.blev bra tycker jag....


https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185081/185081-8e1119ee8ed66dec6b52dde1587bbff0.jpg


Bilen står på egna hjul för första gången, där ser ni vad jag prata om med wattlänk fästet, de behöver sänkas... men SHIT va brett de är med 10" fälgar å 265:or på 240... haha, gillas som fan...cool


https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185081/185081-d97e712b87f900b3b6f8f041669dbc8a.jpg


Ja så här ser det ut just nu då.... vad tycker ni?? FET??


https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185081/185081-b1d090d24e30d604bdd1023074706ff2.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185081/185081-3216594e35ebeade3723bb9714ee7ca3.jpg


Kommer ta lite nya bilder idag med bättre kamera.ska skyva ut bilen ur garaget om det inte regnar,så man kan få lite avstånd å beskåda...


Lägg gärna en kommentar, om något inte blir bra, om något behöver rättas till, eller om ni tycker det blir bra...

Nu blickar vi framåt å hoppas på ett bra 2013.... Mvh Strömberg

Senast redigerat av -Stromberg- (1 januari 2013)

Slide in... burn out!!!
Volvo 242 T5 "Strömbergs gatracer." (1975)
sonaxvax
1 januari 2013 · 490 Inlägg

jag tycker det utomordentligt bra ut! Härligt att den står på hjulen igen, väntar med spänning på nästa update!  god fortsättning på dig med!

//Sonaxvax

116 hk och en svetsdiff är allt som behövs.
Opel Kadett "KadetteN" (1983)
Opel Calibra "Kalle" (1992)
-Stromberg-
1 januari 2013 · 882 Inlägg

sonaxvax skrev:
jag tycker det utomordentligt bra ut! Härligt att den står på hjulen igen, väntar med spänning på nästa update!  god fortsättning på dig med!

//Sonaxvax

åh.. tackar.. kul att fler gillar det.. jag själv är nöjd..är riktigt skönt att den är på hjul.. även om den snart ska upp i vaggan igen.. men är lika viktigt att få se helhet... smile

Slide in... burn out!!!
Volvo 242 T5 "Strömbergs gatracer." (1975)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang