Volvo 855 T-5R Helrenovering

Helrenovering av Volvos kultikon från det glada 90-talet! Tanken är att lossa varenda lite pinal på bilen och förfina till nyskick eller bättre än nyskick. Bilen hängs upp i vagga där underredet kommer genomgå en totalrenovering i form av blästring, rostlagning, rostskydd och lackering. Delar kommer att blästras och lackeras, skruvar kommer syradoppas och eloxeras/förzinkas. Häng med och se förvandlingen från ladufynd till en bil som likaväl kunna stått hos Volvohandlaren nyss!
  • 694 Följare
  • 558 928 Visningar
  • Uppdaterades senast 25 augusti 2018
Dynamic_Bass
1 april 2014 · 926 Inlägg

vad kostade den? 10 000 ? wink

Motorer utan turbo SUGER!
Mitt projekt: 850 T5 RENOVERING
Dennis_999 Jag gjorde en liten hest!
1 april 2014 · 2 100 Inlägg

hugge81 skrev:
Fint ska de va! smile

Javisst! wink

Dynamic_Bass skrev:
vad kostade den? 10 000 ? wink

Inte riktigt smile

Tja!
Extrazz En 5a är Livet.
2 april 2014 · 2 005 Inlägg

Mums...  Riktigt sporrande projekt så att man måste fixa till sin egna tongue

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Dennis_999 Jag gjorde en liten hest!
2 april 2014 · 2 100 Inlägg

Extrazz skrev:
Mums...  Riktigt sporrande projekt så att man måste fixa till sin egna tongue

Hehe, men du har ju vart flitig med din med!

Tja!
Mackan82 M.J
5 april 2014 · 120 Inlägg

Skräp?!? Ge mig då! wink Nej men skämt & sido, dessa dämpare kommer sitta som en smäck på vrålåket ditt!

Dennis_999 Jag gjorde en liten hest!
6 april 2014 · 2 100 Inlägg

Mackan82 skrev:
Skräp?!? Ge mig då! wink Nej men skämt & sido, dessa dämpare kommer sitta som en smäck på vrålåket ditt!

Det kommer dom verkligen göra wink

Tja!
Dennis_999 Jag gjorde en liten hest!
21 april 2014 · 2 100 Inlägg

Har rensat bort allt rutlim från samtliga rutramar nu, och målat på epoxigrund. Utöver detta har jag sysselsatt mig med att rensa dörrarna på allt onödigt för att underlätta under lackeringen. Jag visste att förardörren började bli lite dålig och var beredd på att få byta den innan bilen skickas till lack.

Men efter att ha rensat samtliga dörrar visar det sig att jag får byta samtliga dörrar! roll Lite tråkigt, men så får det bli. Dörrarna är för illa skadade för att det ska vara värt tiden att reparera. Sen är ju lyckligtvis dörrar till 850 ingen direkt bristvara wink
http://i585.photobucket.com/albums/ss296/Dennis_999/IMG_6508.jpg
Och såhär såg dörrarna ut inuti. Detta är förardörren där midjelisten sitter, men de andra såg i det stora hela likadant + att dom var kraftigt angripna i nederkant.
http://i585.photobucket.com/albums/ss296/Dennis_999/IMG_6514.jpg

Hoppas ni har haft en trevlig påsk. Nu blir mitt nästa uppdrag att leta lite dörrar smile

Mvh

Tja!
Lillkanto Inbiten Volvonörd
21 april 2014 · 799 Inlägg

Wow vilken syn... Känns nästan som att det är en naken tjej man tittar på !
Skulle vara skoj och veta vad den väger när den är så naken!

Volvo V70N 2,5T projekt>>> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=290249
www.skogenracing.com
Volvo 944 Turbo+ 1991
Volvo 854 SE 1995
Honda Legend Ka7 "Bossen" (1992)
Dennis_999 Jag gjorde en liten hest!
22 april 2014 · 2 100 Inlägg

Lillkanto skrev:
Wow vilken syn... Känns nästan som att det är en naken tjej man tittar på !
Skulle vara skoj och veta vad den väger när den är så naken!

Hehe, ja inte är det många kilo den väger just nu smile

Tja!
Extrazz En 5a är Livet.
23 april 2014 · 2 005 Inlägg

Skulle vara skoj att väga bilen lite då och då när man monterar nya saker.

tex 4 bromsok och skivor väger la bortåt 40-50kg?

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Dennis_999 Jag gjorde en liten hest!
27 april 2014 · 2 100 Inlägg

Extrazz skrev:
Skulle vara skoj att väga bilen lite då och då när man monterar nya saker.

tex 4 bromsok och skivor väger la bortåt 40-50kg?

Nja, runt 30 pannor skulle jag tro. Hursom. Många bäckar små! smile

Tja!
Dennis_999 Jag gjorde en liten hest!
27 april 2014 · 2 100 Inlägg

Som sagt. Dörrarna var i dåligt skick så det fick bli att leta nya. Pratade lite med en kollega på jobbet om mitt projekt och så vidare, då berättade han att en släkting hade 3 dörrar som stått i 10 år utan att komma till användning. Så åkte och kika på dom idag. Och mycket riktigt, dom var i väldigt bra skick! Den högra framdörren hade dock några småskador på utsidan. Men inget allvarligt. Och inte en gnutta rost på nån av dörrarna, vilket var en stor fördel! Så det vart affär. Plocka isär dom lite snabbt och blaska av dom.

http://i585.photobucket.com/albums/ss296/Dennis_999/37ADBDE5-B3C8-4DFB-A161-45A8B3345E04.jpg
Inte mycket rost här inte wink Samma sak på insidan.
http://i585.photobucket.com/albums/ss296/Dennis_999/A900F011-5583-4CE2-B231-66F291E6CA51.jpg

Så nu saknas bara en förardörr i bra skick! smile

Tja!
740n
27 april 2014 · 23 Inlägg

hur kan man va säker på att inte rosten kommer igen efter blästring?

MhGren Bubblameck
27 april 2014 · 232 Inlägg

740n skrev:
hur kan man va säker på att inte rosten kommer igen efter blästring?

Man undviker att få vatten på plåten. I torr luft håller det sig rätt bra ett tag i alla fall.

Kör man luftkylt så kan inget läcka.
Kolla gärna in min bubblarenovering: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=266960
740n
27 april 2014 · 23 Inlägg

MhGren skrev:

740n skrev:
hur kan man va säker på att inte rosten kommer igen efter blästring?

Man undviker att få vatten på plåten. I torr luft håller det sig rätt bra ett tag i alla fall.

ja jo men tänker ifall de finns porer kvar och eller på baksidan av plåten , kan aldrig va helt säker !

Senast redigerat av 740n (27 april 2014)

MhGren Bubblameck
27 april 2014 · 232 Inlägg

740n skrev:

MhGren skrev:

740n skrev:
hur kan man va säker på att inte rosten kommer igen efter blästring?

Man undviker att få vatten på plåten. I torr luft håller det sig rätt bra ett tag i alla fall.

ja jo men tänker ifall de finns porer kvar och eller på baksidan av plåten , kan aldrig va helt säker !

Har för mig att vid blästring så försvinner all rost från dom ställen som blästrats, och dom porer som blir kvar fylls sedan igen med spackel eller så byts plåten ut, beroende på hur grova de är. Baksidan av plåten, om man inte kommer åt den och den är rostig, kommer, precis som du sa, att kunna innebära problem senare och rosta plåten från insidan.

Kör man luftkylt så kan inget läcka.
Kolla gärna in min bubblarenovering: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=266960
Extrazz En 5a är Livet.
27 april 2014 · 2 005 Inlägg

Även galvat kan rosta med tiden så. Oftast från baksidan. Dock så blästrar man av allt och inte utsätter plåten för vatten eller längre perioder av luft/fukt så är de bara att rostskydda, spacka och måla. Helst ska man försluta en blästrad plåt samma dag för att vara säker..

Vet folk som stått med slipmaskin och blästrat ner delar på bilar och sen som stått i ett fuktigt garage med ren plåt. Ser inte vackert ut idag. Bättre att låta det vara om man inte får tummen ur.

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
volvoqq Lastbilsmekaniker
27 april 2014 · 5 140 Inlägg

Extrazz skrev:
Även galvat kan rosta med tiden så. Oftast från baksidan. Dock så blästrar man av allt och inte utsätter plåten för vatten eller längre perioder av luft/fukt så är de bara att rostskydda, spacka och måla. Helst ska man försluta en blästrad plåt samma dag för att vara säker..

Vet folk som stått med slipmaskin och blästrat ner delar på bilar och sen som stått i ett fuktigt garage med ren plåt. Ser inte vackert ut idag. Bättre att låta det vara om man inte får tummen ur.

En polare blästrade på en punkt en bra stund och la inte på någon färg över huvudtaget av någon konstig anledning rostade det inte där han körde vintertid med den:P

Sandriz
28 april 2014 · 84 Inlägg

Har en rostfri förardörr i bra skick. 500 kr.

avund följer människan, som rost följer järn.
Volvo C30 T5 "R Design" (2008)
Volvo V60 D4-R "R-Design" (2013)
Extrazz En 5a är Livet.
28 april 2014 · 2 005 Inlägg

volvoqq skrev:

Extrazz skrev:
Även galvat kan rosta med tiden så. Oftast från baksidan. Dock så blästrar man av allt och inte utsätter plåten för vatten eller längre perioder av luft/fukt så är de bara att rostskydda, spacka och måla. Helst ska man försluta en blästrad plåt samma dag för att vara säker..

Vet folk som stått med slipmaskin och blästrat ner delar på bilar och sen som stått i ett fuktigt garage med ren plåt. Ser inte vackert ut idag. Bättre att låta det vara om man inte får tummen ur.

En polare blästrade på en punkt en bra stund och la inte på någon färg över huvudtaget av någon konstig anledning rostade det inte där han körde vintertid med den:P

Det finns mer faktorer som spelar in. Tex kvalite av stålet och vad för något man använt när man blästrat. Jag skulle tro att en plåt håller sig bättre i kalla miljöer än vad den gör på sommaren där luftfuktigheten är större. varme och regn och tvätt etc. På vintern är det oftast kallt 24/7 i ett par månader så.
Men men. Jag hade inte haft en plåt naken i flera dar eller mer om jag ska nyttja den iaf. Olja in skiten isf tongue

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang