Volvo 855 T-5R Helrenovering

Helrenovering av Volvos kultikon från det glada 90-talet! Tanken är att lossa varenda lite pinal på bilen och förfina till nyskick eller bättre än nyskick. Bilen hängs upp i vagga där underredet kommer genomgå en totalrenovering i form av blästring, rostlagning, rostskydd och lackering. Delar kommer att blästras och lackeras, skruvar kommer syradoppas och eloxeras/förzinkas. Häng med och se förvandlingen från ladufynd till en bil som likaväl kunna stått hos Volvohandlaren nyss!
  • 694 Följare
  • 560 224 Visningar
  • Uppdaterades senast 25 augusti 2018
Dennis_999 Jag gjorde en liten hest!
11 januari 2013 · 2 100 Inlägg

93Johanson skrev:
Har läst igenom alla sidorna nu och måste bara säga att du gör ett grymt bra jobb!smile
Kommer bli spännande att se hur det artar sig!

Väntar spänt på nästa uppdatering big_smile

/Linus

Tackar så mycket! Kul att höra smile

Niilsson6 skrev:
Fint projekt, jag gör något liknande med min smile prem lagt!

Tack! Jo jag såg det. Härligt att se fler som håller på cool

Tja!
HiTek Inscription
11 januari 2013 · 191 Inlägg

Dennis, vad är statusen för T-5R:en nu? Inte läst på ett tag! smile

Dennis_999 Jag gjorde en liten hest!
13 januari 2013 · 2 100 Inlägg

HiTek skrev:
Dennis, vad är statusen för T-5R:en nu? Inte läst på ett tag! smile

Just nu håller vi på att rostlaga trösklarna! Golvet är urkapat och donatorbit ska snart passas in smile Har även fått byta mittenbiten i tröskeln i nederkant där golvet möter yttertröskeln. Inget är klart! Bara en bild för att visa att det inte står helt stilla smile

http://i585.photobucket.com/albums/ss296/Dennis_999/7C787B52-DB5A-45D8-9007-5E9E8FF335CA-13984-00000CD40D691D21.jpg

Tja!
_Fredrik
13 januari 2013 · 2 788 Inlägg

Ser trevligt ut! Hoppas att lagningen blir bra smile

Volkswagen Polo 9N3 "Polo-Yolo" (2005)
Thullen
13 januari 2013 · 1 653 Inlägg

Grymt kul att du räddar en svensk klenod från skroten!
Imponerad att du orkar med rostlagningen smile

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T
Dennis_999 Jag gjorde en liten hest!
13 januari 2013 · 2 100 Inlägg

_Fredrik skrev:
Ser trevligt ut! Hoppas att lagningen blir bra smile

Tack! Jodå det tror jag nog cool

Thullen skrev:
Grymt kul att du räddar en svensk klenod från skroten!
Imponerad att du orkar med rostlagningen smile

Kul att höra! Jo detta exemplar börjar bli "unikt", manuell och svensksåld med något mer utrustning än annars smile

Jag ska inte ta all cred för rostjobbet. Det riktiga grovjobbet gör faktiskt far. Jag agerar mest observatör smile

Tja!
BOLIN_
13 januari 2013 · 2 763 Inlägg

Dennis_999 skrev:

_Fredrik skrev:
Ser trevligt ut! Hoppas att lagningen blir bra smile

Tack! Jodå det tror jag nog cool

Thullen skrev:
Grymt kul att du räddar en svensk klenod från skroten!
Imponerad att du orkar med rostlagningen smile

Kul att höra! Jo detta exemplar börjar bli "unikt", manuell och svensksåld med något mer utrustning än annars smile

Jag ska inte ta all cred för rostjobbet. Det riktiga grovjobbet gör faktiskt far. Jag agerar mest observatör smile

Vad är det för utrustning som bilen har utöver standard om man får fråga? smile

Volvo - For Life
Dennis_999 Jag gjorde en liten hest!
13 januari 2013 · 2 100 Inlägg

BOLIN_ skrev:

Dennis_999 skrev:

_Fredrik skrev:
Ser trevligt ut! Hoppas att lagningen blir bra smile

Tack! Jodå det tror jag nog cool

Thullen skrev:
Grymt kul att du räddar en svensk klenod från skroten!
Imponerad att du orkar med rostlagningen smile

Kul att höra! Jo detta exemplar börjar bli "unikt", manuell och svensksåld med något mer utrustning än annars smile

Jag ska inte ta all cred för rostjobbet. Det riktiga grovjobbet gör faktiskt far. Jag agerar mest observatör smile

Vad är det för utrustning som bilen har utöver standard om man får fråga? smile

Airbag på passagerarsidan och värme i baksätet är ovanligt på svensksålda bilar. Komiskt nog har jag det på den vite också. Men som sagt, sällan man ser det smile

Tja!
BOLIN_
13 januari 2013 · 2 763 Inlägg

Dennis_999 skrev:

BOLIN_ skrev:

Dennis_999 skrev:

_Fredrik skrev:
Ser trevligt ut! Hoppas att lagningen blir bra smile

Tack! Jodå det tror jag nog cool


Kul att höra! Jo detta exemplar börjar bli "unikt", manuell och svensksåld med något mer utrustning än annars smile

Jag ska inte ta all cred för rostjobbet. Det riktiga grovjobbet gör faktiskt far. Jag agerar mest observatör smile

Vad är det för utrustning som bilen har utöver standard om man får fråga? smile

Airbag på passagerarsidan och värme i baksätet är ovanligt på svensksålda bilar. Komiskt nog har jag det på den vite också. Men som sagt, sällan man ser det smile

Okej! Ju mer utrustning, desto bättre är det wink

Volvo - For Life
Dennis_999 Jag gjorde en liten hest!
13 januari 2013 · 2 100 Inlägg

BOLIN_ skrev:

Dennis_999 skrev:

BOLIN_ skrev:

Vad är det för utrustning som bilen har utöver standard om man får fråga? smile

Airbag på passagerarsidan och värme i baksätet är ovanligt på svensksålda bilar. Komiskt nog har jag det på den vite också. Men som sagt, sällan man ser det smile

Okej! Ju mer utrustning, desto bättre är det wink

Haha så är det ju! Ska nog fylla på med höjdreglering till strålkastarna. Sen vet jag inte vad man ska ha, ett hål blir tomt ^^

Tja!
850MatteR
14 januari 2013 ·

Hoppas du gör som jag sen och beställer alla dekaler som ska vara i dörrarna och till airbagen på pass. sidan^^ smile

Dennis_999 Jag gjorde en liten hest!
14 januari 2013 · 2 100 Inlägg

850MatteR skrev:
Hoppas du gör som jag sen och beställer alla dekaler som ska vara i dörrarna och till airbagen på pass. sidan^^ smile

Självklart! Den som sitter på B-stolpen med airbagdatum blir jag inte klok på däremot... Har du bild på din? Vill minnas att den såg annorlunda ut i Vida och så var det fel datum...

Tja!
BlackNR
14 januari 2013 · 31 Inlägg

Dennis_999 skrev:

BlackNR skrev:
det ser riktigt skoj ut! bra att du redan har motivation så det smittar av sig på andra! smile

Skoj och skoj vet jag inte big_smile Men att laga rost är alltid bra att kunna i ett land som detta wink

ja visst är det de! har en del som bör fixas men är lite osäker på hur jag ska göra med övergången till original färgen. vet du om man kan köpa nya klisterlappar som sitter i ner kant när man har öppnat dörren?

850MatteR
15 januari 2013 ·

Dennis_999 skrev:

850MatteR skrev:
Hoppas du gör som jag sen och beställer alla dekaler som ska vara i dörrarna och till airbagen på pass. sidan^^ smile

Självklart! Den som sitter på B-stolpen med airbagdatum blir jag inte klok på däremot... Har du bild på din? Vill minnas att den såg annorlunda ut i Vida och så var det fel datum...

Finns inte... dessutom finns 855 T-5R dekalen inte för tanklocket och "Blyfritt" som ska stå under hmm eller så var de alldeles för lata wink

Dennis_999 Jag gjorde en liten hest!
15 januari 2013 · 2 100 Inlägg

BlackNR skrev:

Dennis_999 skrev:

BlackNR skrev:
det ser riktigt skoj ut! bra att du redan har motivation så det smittar av sig på andra! smile

Skoj och skoj vet jag inte big_smile Men att laga rost är alltid bra att kunna i ett land som detta wink

ja visst är det de! har en del som bör fixas men är lite osäker på hur jag ska göra med övergången till original färgen. vet du om man kan köpa nya klisterlappar som sitter i ner kant när man har öppnat dörren?

Inte den blekaste! smile

850MatteR skrev:

Dennis_999 skrev:

850MatteR skrev:
Hoppas du gör som jag sen och beställer alla dekaler som ska vara i dörrarna och till airbagen på pass. sidan^^ smile

Självklart! Den som sitter på B-stolpen med airbagdatum blir jag inte klok på däremot... Har du bild på din? Vill minnas att den såg annorlunda ut i Vida och så var det fel datum...

Finns inte... dessutom finns 855 T-5R dekalen inte för tanklocket och "Blyfritt" som ska stå under hmm eller så var de alldeles för lata wink

Trist! sad Får försöka pilla loss min försiktigt då och åka iväg till någon dekalfirma...

Nej dekalen till locket vet jag att den utgått.. Frågade på Volvo rätt nyligen tongue Så jag tänkte ta ett annat lock och smacka dit så har man luckan med dekalen kvar cool

Tja!
850MatteR
15 januari 2013 ·

Hehe du läste mina tankar där wink Tänker göra detsamma med SIPS Dekalen på bakrutan smile)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang