Info om åtdragningsmoment på topp och allt i motorn till jänke bilar. Trans AM 301 Turbo gäller detta

RD_87 Skrotsamlare
6 december 2012 · 4 031 Inlägg

Tjaa 301 är väl mellan 265 & 455? Så ja det ska gälla alla Pontiac efter ca -58.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Gubben55
6 december 2012 · 15 Inlägg

RD_87 skrev:
Tjaa 301 är väl mellan 265 & 455? Så ja det ska gälla alla Pontiac efter ca -58.

oki ja kolla i nån bok å dör stod 40 eller 45 Nm på vevstakarna?

Volvo 740 "Nappen" (1988)
Pontiac Trans AM Turbo "veåttan" (1975)
Volvo V70 "Glidaren" (2004)
Gubben55
6 december 2012 · 15 Inlägg

RD_87 skrev:

RD_87 skrev:
http://www.meckasjalv.se/html/p_265-455.html
Bör väl gälla turbon också.

kollar jag i en pontiac 1980 rep bok så står de 40 Nm på vevlagerna (301) å den du skicka står de 61Nm så ja vet fan inte  vad man ska gå efter kolla en annan sida som de stod 326-455 eller nått då va de typ 50-58Nm. FÖRRVIRRAD

Volvo 740 "Nappen" (1988)
Volvo V70 "Glidaren" (2004)
Pontiac Trans AM Turbo "veåttan" (1975)
RD_87 Skrotsamlare
15 december 2012 · 4 031 Inlägg

Kolla i hansenkatalogen då. där brukar det också finnas. Det är ju ganska stor skillnad mellan 45 & 60nm, men allt är ju fullständigt rimligt.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Gubben55
16 december 2012 · 15 Inlägg

RD_87 skrev:
Kolla i hansenkatalogen då. där brukar det också finnas. Det är ju ganska stor skillnad mellan 45 & 60nm, men allt är ju fullständigt rimligt.

dom på hansen säger 45 vissa på nätet säger 60 å i min bok säger dom 40 eller 42 tror jag. så de e vad jag gått efter 42.

Volvo 740 "Nappen" (1988)
Pontiac Trans AM Turbo "veåttan" (1975)
Volvo V70 "Glidaren" (2004)
Gubben55
18 december 2012 · 15 Inlägg

är de noga vilken olja man ska ha i jänke bilar? har man fel olja kan de koksa igen stiften och dra olja?
Tänkte köra på castrol 15 50 mineral. gärna lite olika svar ang olje förbrukning osv

Pontiac Trans AM Turbo "veåttan" (1975)
Volvo V70 "Glidaren" (2004)
Volvo 740 "Nappen" (1988)
RD_87 Skrotsamlare
19 december 2012 · 4 031 Inlägg

Det viktigaste för oljan är i regel att den har additiver för äldre motorer. Lyftarna går ofta ner sig på olja för nya bilar, finns specialare.
Själv kör jag med http://www.drivenracingoil.com/ men även Castrol, Edelbrock & Comp cams tillhandhåller olja/tillsatser.
Däremot är jag osäker på om de trivs med turbo?

Senast redigerat av RD_87 (19 december 2012)

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang